Byggahus.se
M masterjohn skrev:
Det har ju alltid varit olika trender, man vill ju alltid förnya sig. Att bo i hus är ju något levande Snyggt nu blir fult snart sen retro och sen modernt igen..

En trend som alltid har varit ofördelaktig är att att få nyare bostäder att se äldre ut än vad de är ex. ett 80-tals-radhus som blir inrett som en sekelskiftesgård har ju aldrig varit särskilt fint. Men att förnya går ju oftast bättre även om det inte är så kul med ett 60-tals hus i 90-tals anda....
Vi har köpt hus från 60-talet som man renoverat massor med träpanel i tak, väggar i brösthöjd, allmogefoder och gråbets. Det kryllar av detaljer man glömt/lämnat från 60-tal mitt i allt. Dvs furutrapphus, träfärgat tak, minimalistiska foder etc.

Trendmässigt undrar vi om det här furut och betsen ligger många år bort och vi helt lugnt kan harmonisera det till enhetlig och genuin känsla med vita täckfärger och allmoge? Man vill ju inte gärna konstatera att det om 2-3 år är tokmodernt igen och börja med kaustiksoda..
 
Redigerat:
kaked08 kaked08 skrev:
Vi har köpt hus från 60-talet som man renoverat massor med träpanel i tak, väggar i brösthöjd, allmogefoder och gråbets. Det kryllar av detaljer man glömt/lämnat från 60-tal mitt i allt. Dvs furutrapphus, träfärgat tak, minimalistiska foder etc.

Trendmässigt undrar vi om det här furut och betsen ligger många år bort och vi helt lugnt kan måla det med täck- och snickerifärger? Man vill ju inte gärna konstatera att det om 2-3 år är tokmodernt igen och börja med kaustiksoda..
Precis som med mode blir det vanligare att flera, helt olika trender, lever sida vid sida. Bra, på så sätt att det enda rätta blir att göra det som passar sammanhanget. Det sämsta är normal att försöka få en gris att se ut som en mänsklig kvinna. Varför sminka grisen, de kan ju vara lite gulliga som de är.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Precis som med mode blir det vanligare att flera, helt olika trender, lever sida vid sida. Bra, på så sätt att det enda rätta blir att göra det som passar sammanhanget. Det sämsta är normal att försöka få en gris att se ut som en mänsklig kvinna. Varför sminka grisen, de kan ju vara lite gulliga som de är.
Ja, det är väl ett klokt inspel. Jag har ju trappen täckt med klickgolv och 100 miljarder täcklister i alla vinklar å hörn. Här funderar jag på att måla vitt runt om på trappram, väggpanel, staket etc men ta bort alla list och klickgolv och slipa fram originalfurut under 60-tals blåfärgen, för att låta furut på trappstegen kontrastera och fungera som estetisk förlängning av golven när vi väl byter dem till motsvarande klickgolvsstruktur. Svårt att veta i förväg hur det blir och mycket slit mot att bara lägga grå matta eller dylikt.
 
engs
Tycker det är rätt så snyggt, praktiskt om det funkar att dämpa ljud, och funderar själv på ställen att montera. Men undrar om inte akustikpanel kommer vara en 2020-markör tro?

Apropå träpanelen ovan, så är väl akustikpanel en modern variant bara.
 
engs engs skrev:
Tycker det är rätt så snyggt, praktiskt om det funkar att dämpa ljud, och funderar själv på ställen att montera. Men undrar om inte akustikpanel kommer vara en 2020-markör tro?

Apropå träpanelen ovan, så är väl akustikpanel en modern variant bara.
Jag ställer mig mycket skeptisk till om de dämpar ljud i någon större utsträckning, men snyggt tycker jag det är :rofl:
 
A ajn82 skrev:
Jag ställer mig mycket skeptisk till om de dämpar ljud i någon större utsträckning, men snyggt tycker jag det är :rofl:
Jag har det i ett rum och det ljuddämpar mer än tapet iallafall, med det lite ironiskt menat. Men lättmonterat och praktiskt där det annars är mycket underarbete att få fint. Om man inte har annat att göra med 2000kr/meter vägg av ett rum.
 
  • Gilla
Etho1
  • Laddar…
Det är väl en effekt av att det ytligt liknar ljuddämpning du hade kunnat hitta in konsertsalar osv, med skillnaden att där så är det ett tjocklager dämpmaterial bakom träribborna, själv ribborna är där för att minska den totala dämpningen. Så att sätta bara ribborna på en tunn duk mot väggen blir inte riktigt samma sak :crysmile:
 
Akustikpanel kommer nog vara en tydlig 2020-markör. Med det sagt har jag det själv hemma i trapphuset. Duken bakom är ju rätt tjock, så det kan säkert dämpa litegrann, sen är det väl själva utformningen som ska ta bort ljud (ribborna alltså).

Vi bor i ett 60-talshus, har man panel från den tiden med få kvistar tycker jag det är riktigt snyggt. Så om någon har bra tips på var man hittar furupanel med få kvistar tas tips gärna emot =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.