C
R Rikards.. skrev:
”shabby chic, retro” såg ut som dess bästa dagar var förbi och verksamheten nerlagd..
He he he, jag och morsan brukade roa oss med att kolla på alla sjuka hemgjorda shabby chic-prylar som folk lade upp på tradera till helt galna priser. Typ en gammal planka som någon målat vit och målat dit nåt klatschigt visdomsord. 😂
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Shabby chick känns väldigt 00-tal.
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Innertak pepprade med downlights, färgglada kök. Eller blanka luckor i köket. Svart klinker och vita väggar i badrum
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
engs
Var går gränsen mellan daterad och välbevarad tidsepok? Ett fint välbevarat 50-talshem, eller renoverat med omsorg om detaljerna, så de bevarats/återskapats. Där man även inreder efter den tiden. Kan vara väldigt fint, tycker jag.

Men ett lika välbevarat typiskt 80-tal är inte fullt lika roligt, enligt mig. Då är jag ändå uppväxt under 80-90 talet. Kanske det är vanligt man uppskattar sådant som fanns innan man själv växte upp eller möjligen hos mor o farföräldrar, ger att man ser på det på ett annat sätt. Nostalgi är väl fel ord om man inte växt upp i den miljön själv.

Så någon som är född på 00-talet kanske ser 80-talet på samma sätt som jag ser på 50-talet.

Eller är vissa tidsperioder helt enkelt objektivt fulare?

På flygvapenmuseet i Linköping har de några rum med tidstypisk inredning, tror det är 40, 50, 60, 70, 80, 90. Ser man på möbler och så, är de smäckrast på 50-talet. Sen blir de allt klumpigare och kantiga fram till och med 80-talet.
 
K Kurtivan skrev:
Belysning på fasaden, kanske? De såg ju spännande ut när det var på något enstaka hus, men idag, nja...
Ett hus inte långt ifrån vårt hade satsat på utebelysning. Döptes snabbt till Ålandsfärjan
 
  • Haha
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
P På grön kvist skrev:
Bump. Hur många är det som fortfarande gillar "akustikpanel" ? Känns lite som trenden med vit panelvägg med svarta glipor, eller att sänka taket och fälla in en miljard spotlights samt trenden "vitt och fräscht" där hela bostaden var vit och ej att förglömma även Shaby chik 😂
"Hotellkänsla" - Har de frukostbuffé med våfflor också?
 
  • Haha
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Sågspånstapet måste vara tidigt 90 tal.
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Shabby chick känns väldigt 00-tal.
Då var det redan ute!
 
H Harmagedon skrev:
Shabby chick känns väldigt 00-tal.
Mycket var shabby men mer sällan chic
 
  • Gilla
  • Haha
Lärospånet och 4 till
  • Laddar…
F
R Rikards.. skrev:
Körde för någon dag sedan en lokal där det stod ”shabby chic, retro” såg ut som dess bästa dagar var förbi och verksamheten nerlagd..
(Hittade det på maps)
Hehe, stället omkring där är bilverkstad idag. 😄 Ligger även en nattklubb(nåja) och gym där.
 
F
Hep Hep skrev:
Fast eftersom det varit trendigt i restauranger och kontor i över 20 år och fortfarande verkar hålla i sig, kanske det inte försvinner så lätt.
Gillar verkligen tegeltapeterna på lokala pizzerian.
 
  • Haha
  • Gilla
Vilot och 1 till
  • Laddar…
nikasp
H Harmagedon skrev:
Vi har dubbelhandfat och det har varit fantastiskt bra under småbarnsåren. Nu är det mest bra för att ungarna har varsitt handfat att ha alla sina produkter runt. 😂 Själv har jag en liten necessär i det lilla badrummet och mannens tandborste verkar allt som oftast stå i tvättstugan.
Håller med! Vi satte dubbelt handfat så fler än en kan borsta tänder i förra huset. Nu i nytt äldre hus har vi bara ett och det blir trafikstockning varenda dag, ett badrum uppe och ett nere men alla tandborstar är uppe.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Live, love, laugh"
nikasp nikasp skrev:
Håller med! Vi satte dubbelt handfat så fler än en kan borsta tänder i förra huset. Nu i nytt äldre hus har vi bara ett och det blir trafikstockning varenda dag, ett badrum uppe och ett nere men alla tandborstar är uppe.
Nog kan ni unna er två tandborstar per person? 😀
 
  • Älska
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Håller med! Vi satte dubbelt handfat så fler än en kan borsta tänder i förra huset. Nu i nytt äldre hus har vi bara ett och det blir trafikstockning varenda dag, ett badrum uppe och ett nere men alla tandborstar är uppe.
Märkligt, vi klara ofta av att borsta tänderna alla 4 samtidigt trots bara ett handfat 😬🤔
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
M Mellanbarn skrev:
Märkligt, vi klara ofta av att borsta tänderna alla 4 samtidigt trots bara ett handfat 😬🤔
Jag har inte förstått vitsen med flera vaskar
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.