211 081 läst ·
917 svar
211k läst
917 svar
Trender som daterar huset
He he he, jag och morsan brukade roa oss med att kolla på alla sjuka hemgjorda shabby chic-prylar som folk lade upp på tradera till helt galna priser. Typ en gammal planka som någon målat vit och målat dit nåt klatschigt visdomsord. 😂R Rikards.. skrev:
Shabby chick känns väldigt 00-tal.
Var går gränsen mellan daterad och välbevarad tidsepok? Ett fint välbevarat 50-talshem, eller renoverat med omsorg om detaljerna, så de bevarats/återskapats. Där man även inreder efter den tiden. Kan vara väldigt fint, tycker jag.
Men ett lika välbevarat typiskt 80-tal är inte fullt lika roligt, enligt mig. Då är jag ändå uppväxt under 80-90 talet. Kanske det är vanligt man uppskattar sådant som fanns innan man själv växte upp eller möjligen hos mor o farföräldrar, ger att man ser på det på ett annat sätt. Nostalgi är väl fel ord om man inte växt upp i den miljön själv.
Så någon som är född på 00-talet kanske ser 80-talet på samma sätt som jag ser på 50-talet.
Eller är vissa tidsperioder helt enkelt objektivt fulare?
På flygvapenmuseet i Linköping har de några rum med tidstypisk inredning, tror det är 40, 50, 60, 70, 80, 90. Ser man på möbler och så, är de smäckrast på 50-talet. Sen blir de allt klumpigare och kantiga fram till och med 80-talet.
Men ett lika välbevarat typiskt 80-tal är inte fullt lika roligt, enligt mig. Då är jag ändå uppväxt under 80-90 talet. Kanske det är vanligt man uppskattar sådant som fanns innan man själv växte upp eller möjligen hos mor o farföräldrar, ger att man ser på det på ett annat sätt. Nostalgi är väl fel ord om man inte växt upp i den miljön själv.
Så någon som är född på 00-talet kanske ser 80-talet på samma sätt som jag ser på 50-talet.
Eller är vissa tidsperioder helt enkelt objektivt fulare?
På flygvapenmuseet i Linköping har de några rum med tidstypisk inredning, tror det är 40, 50, 60, 70, 80, 90. Ser man på möbler och så, är de smäckrast på 50-talet. Sen blir de allt klumpigare och kantiga fram till och med 80-talet.
"Hotellkänsla" - Har de frukostbuffé med våfflor också?P På grön kvist skrev:
Håller med! Vi satte dubbelt handfat så fler än en kan borsta tänder i förra huset. Nu i nytt äldre hus har vi bara ett och det blir trafikstockning varenda dag, ett badrum uppe och ett nere men alla tandborstar är uppe.H Harmagedon skrev:
Live, love, laugh"
Nog kan ni unna er två tandborstar per person? 😀nikasp skrev:
Medlem
· Funäsdalen
· 1 364 inlägg
Märkligt, vi klara ofta av att borsta tänderna alla 4 samtidigt trots bara ett handfat 😬🤔nikasp skrev:
