50 626 läst ·
224 svar
51k läst
224 svar
Tre olika bränningar i nytt badrum
E _Elman_ skrev:
Fast det är väl känt att man använder samma tummstock som man mäter med som man kapat med. Har inte med märke att göra.
Finns ett bra talesätt, att köpa billigt är att handla dyrt.
Billigt kakel o klinker är tyvärr ofta med sämre kvalité i både nyans och storlek. När man renoverar ett badrum så kan jag inte riktigt förstå varför man vågar chansa för att spara in några tusenlappar på något man ska leva med så länge.
Bara för er att bita i det sura äpplet och låta plattsättaren sälja er ett kvalitetskakel och sen sätta ett nytt lager ovanpå det ni köpte från Bauhaus.
Billigt kakel o klinker är tyvärr ofta med sämre kvalité i både nyans och storlek. När man renoverar ett badrum så kan jag inte riktigt förstå varför man vågar chansa för att spara in några tusenlappar på något man ska leva med så länge.
Bara för er att bita i det sura äpplet och låta plattsättaren sälja er ett kvalitetskakel och sen sätta ett nytt lager ovanpå det ni köpte från Bauhaus.
S
Stadsfiskalen
Bannad
· Gävleborg
· 618 inlägg
Stadsfiskalen
Bannad
- Gävleborg
- 618 inlägg
Jag hade en målare hemma nyligen som tapetserade några rum. Jag hade införskaffat tapeterna själv och den målare jag hade hemma, var jätteduktig med att kontrollera så att batchnummren stämde. Trodde detta var standard. Kanske beror det på hur seriös hantverkaren är?
Detta handlar om olika bränningar inte kvalite på kakel, vår firma har handlat tusentals kvm kakel från bauhaus och inte upplevt några som helst problem. Plattis också nöjd då vi får stå för bärning av plattor till badrum.P Peter.. skrev:Finns ett bra talesätt, att köpa billigt är att handla dyrt.
Billigt kakel o klinker är tyvärr ofta med sämre kvalité i både nyans och storlek. När man renoverar ett badrum så kan jag inte riktigt förstå varför man vågar chansa för att spara in några tusenlappar på något man ska leva med så länge.
Bara för er att bita i det sura äpplet och låta plattsättaren sälja er ett kvalitetskakel och sen sätta ett nytt lager ovanpå det ni köpte från Bauhaus.
Japp seriösa hantverkare skyller inte sina misstag på kund eller kakelfirma utan kan lägga en sekund och kolla ett nummer.S Stadsfiskalen skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det var det löjligaste jag läst på bra länge...T twoody skrev:
Det är väl för fan inte hantverkaren som gjort misstag när kunden köpt hem materialet så hur fan skulle han då kunna "skylla sina misstag" på kunden... nu får du fan ge dig !!!
S
Stadsfiskalen
Bannad
· Gävleborg
· 618 inlägg
Stadsfiskalen
Bannad
- Gävleborg
- 618 inlägg
Allt du snackar om är att vara "ansvarsfri". Är man professionell gör man rätt, oavsett vem som inhandlat materialet.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
....och de flesta här inne är bäst på allt och kunden gör aldrig fel och gör kunden mot all förmodan fel så är det ändå hantverkarens fel och ansvar att ha koll på ifall kunden gjort fel... man blir bara trött av sådant fjantigt resonemang !!S Stadsfiskalen skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hittade en väldigt bra förklarande text på en sida gällande kvalitetsskillnad på kakel & klinker. 
Varför kvalité? Generellt kan man säga att uttrycket ”man får vad man betalar för” givetvis gäller även i kakel branschen och för en lekman kan det vara mycket svårt att avgöra skillnaden mellan en kakel platta med bra kvalité och en undermålig. Är du det minsta osäker fråga en fackman så behöver du inte bli besviken efteråt.
Billiga kakel är brända kortare tid (spar energi) och mindre antal gånger och är därför oftast skörare har högre vattenabsorption samt är ojämna i storleken. Det förkommer att plattorna kan vara både konvexa och/eller konkava. Glasyren kan vara behäftad med s.k ”Pinholes” där leran bakom glasyren ligger öppen mot omgivningen. Det ser man vanligtvis först efter fogning då dessa mikrohål hål är fulla med fogmassa i en annan kulör en kakel har (går inte att ta bort). Kaklet kan även vara behäftat med mikro sprickor som ger samma resultat som ovan.
Glasyren kan vara mer eller mindre som ett apelsinskal i strukturen svårt att se utom i rätt vinkel, en vinkel som blir rätt när kaklet är uppsatt och solen lyser in eller tak spottarna tänds mindre roligt när man kanske lagt ner en hel del pengarna för att skapa sitt drömbadrum.
Utrustning ofta används ofta gamla maskiner som är kasserade i Italien/Spanien och återanvända i låglöneländer som Kina och Indonesien. Detta kan bl.a.. ge ett suddigt eller diffust tryck i plattans tryck/glasyr och slitstyrkan på vissa av dessa klinker passar bara till barfota trafik.
Ingobbio på kakel I vissa fall saknas helt ”Ingobbio” som skall vara applicerad mellan leran och yt glasyren på kakel, annars blir resultatet att man ser vattenfläckar rakt igenom plattan efter man duschat tills dess att plattan torkat ut igen.
Billig glasmosaik kan t.ex. ha vanlig färg på baksidan istället för att antingen ha en glasyr på baksidan eller vara helt genomfärgade, samt att nätet och eller klistret på vilken glasyren monteras kan vara helt eller delvis vattenlösligt, samt att mosaikbitarna kan vara ojämna i både storlek och tjocklek. Mosaiken kan även vara behäftad med små mikrohål “Pinholes” som kan vara svåra att se men beror på orent glas eller för snabb tillverkning, och i dessa porer fastnar sedan fogmassa och blir då omöjlig att få bort.
Dyrare kakel eller klinker är brända under längre tid och vid en högre temperatur, vilket ger ett homogenare material som blir både hårdare och mindre absorberande och därför helt enkelt ger oss en tåligare platta. Storleken är jämn eller t.o.m. helt exakt om vi talar om rektifierade plattor, eftersom de är uppmäta och vattensågade från fabriken, ofta med en liten fas på kanten för att skydda mot flisning vid slitage.
Varför kvalité? Generellt kan man säga att uttrycket ”man får vad man betalar för” givetvis gäller även i kakel branschen och för en lekman kan det vara mycket svårt att avgöra skillnaden mellan en kakel platta med bra kvalité och en undermålig. Är du det minsta osäker fråga en fackman så behöver du inte bli besviken efteråt.
Billiga kakel är brända kortare tid (spar energi) och mindre antal gånger och är därför oftast skörare har högre vattenabsorption samt är ojämna i storleken. Det förkommer att plattorna kan vara både konvexa och/eller konkava. Glasyren kan vara behäftad med s.k ”Pinholes” där leran bakom glasyren ligger öppen mot omgivningen. Det ser man vanligtvis först efter fogning då dessa mikrohål hål är fulla med fogmassa i en annan kulör en kakel har (går inte att ta bort). Kaklet kan även vara behäftat med mikro sprickor som ger samma resultat som ovan.
Glasyren kan vara mer eller mindre som ett apelsinskal i strukturen svårt att se utom i rätt vinkel, en vinkel som blir rätt när kaklet är uppsatt och solen lyser in eller tak spottarna tänds mindre roligt när man kanske lagt ner en hel del pengarna för att skapa sitt drömbadrum.
Utrustning ofta används ofta gamla maskiner som är kasserade i Italien/Spanien och återanvända i låglöneländer som Kina och Indonesien. Detta kan bl.a.. ge ett suddigt eller diffust tryck i plattans tryck/glasyr och slitstyrkan på vissa av dessa klinker passar bara till barfota trafik.
Ingobbio på kakel I vissa fall saknas helt ”Ingobbio” som skall vara applicerad mellan leran och yt glasyren på kakel, annars blir resultatet att man ser vattenfläckar rakt igenom plattan efter man duschat tills dess att plattan torkat ut igen.
Billig glasmosaik kan t.ex. ha vanlig färg på baksidan istället för att antingen ha en glasyr på baksidan eller vara helt genomfärgade, samt att nätet och eller klistret på vilken glasyren monteras kan vara helt eller delvis vattenlösligt, samt att mosaikbitarna kan vara ojämna i både storlek och tjocklek. Mosaiken kan även vara behäftad med små mikrohål “Pinholes” som kan vara svåra att se men beror på orent glas eller för snabb tillverkning, och i dessa porer fastnar sedan fogmassa och blir då omöjlig att få bort.
Dyrare kakel eller klinker är brända under längre tid och vid en högre temperatur, vilket ger ett homogenare material som blir både hårdare och mindre absorberande och därför helt enkelt ger oss en tåligare platta. Storleken är jämn eller t.o.m. helt exakt om vi talar om rektifierade plattor, eftersom de är uppmäta och vattensågade från fabriken, ofta med en liten fas på kanten för att skydda mot flisning vid slitage.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
Jag håller med, löjligt, fast om er hantverkares inlägg.
Maken till oserviceminded... "Skyll dig själv om du inte köper materialet via mig"
Ni är för bövelen proffs och anlitade för att göra något privatpersonen inte kan eller har tid att göra själv inte för att bli uppläxade med ett svåråtgärdat fel...
Detta är ett så vanligt misstag att det borde vara det första ni frågar om någon köpt materialet själv "har ni kollat om det är samma bränning?"
Hantverkaren är proffs och den starkare parten och bör därmed ta betydligt större ansvar för att det blir rätt...
Maken till oserviceminded... "Skyll dig själv om du inte köper materialet via mig"
Ni är för bövelen proffs och anlitade för att göra något privatpersonen inte kan eller har tid att göra själv inte för att bli uppläxade med ett svåråtgärdat fel...
Detta är ett så vanligt misstag att det borde vara det första ni frågar om någon köpt materialet själv "har ni kollat om det är samma bränning?"
Hantverkaren är proffs och den starkare parten och bör därmed ta betydligt större ansvar för att det blir rätt...
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Är det inte ett ypperligt tillfälle för "merförsäljning" som hantverkare om man informerar kunden att det blivit olika batcher eller att det skiljer sig inom en batch osv? Det bör ju också inge ett visst förtroende.
Det svåra är väl om färgskillnaden syns först i efterhand, om plattorna "suget" olika.
Det svåra är väl om färgskillnaden syns först i efterhand, om plattorna "suget" olika.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det handlar inte alls om "skyll dig själv om du inte köper materialet via mig"13th Marine skrev:
Jag håller med, löjligt, fast om er hantverkares inlägg.
Maken till oserviceminded... "Skyll dig själv om du inte köper materialet via mig"
Ni är för bövelen proffs och anlitade för att göra något privatpersonen inte kan eller har tid att göra själv inte för att bli uppläxade med ett svåråtgärdat fel...
Detta är ett så vanligt misstag att det borde vara det första ni frågar om någon köpt materialet själv "har ni kollat om det är samma bränning?"
Hantverkaren är proffs och den starkare parten och bör därmed ta betydligt större ansvar för att det blir rätt...
Huvudet på spiken...
Vi anlitas för att inte privatpersonen kan eller har tid att göra det själv.
Om man inte kan sätta plattorna så anlitar man hantverkare för att få arbetet utfört.
Om man inte kan handla rätt saker borde man kanske göra på samma sätt med den delen.
Jag tror tyvärr problemet är att saker i skrift väldigt lätt missförstås.
Jag menar ingenstans att plattsättaren ska låta bli att kontrollera materialet kunden köpt hem själv !
Jag menar bara på att om kunden köper hem material oavsett varifrån så förutsätter man ju faktiskt att det är rätt saker och att kunden eller kundens leverantör faktiskt har koll på detta.
Skulle kunden säga något i stil med att "det var väldigt rörigt när jag köpte plattorna på Bauhaus, så vill du kolla så det verkligen blivit rätt".... ja då gör man ju naturligtvis detta...
MEN står det en stapel med 20-30 kartonger hos kunden när man kommer och ska sätta plattor så inte fan står man och vänder och vrider på varenda kartong för att kolla så de kommer från samma batch.
Lika lite som jag skulle göra det på kartonger som kommer från min egen leverantör då jag förutsätter att de levererar mig rätt saker !
EXAKT.... och är man proffs så erbjuder man helhetskonceptet och levererar ALLT utan problem för kunden.
Jo misstaget hantverkaren gjort är att inte kolla om det är samma bränning, och som proffs i yrket plattsättare så vet man att man ska kolla det och det tar inte många sekunder.Paul-Staffanstorp skrev:
Men du verkar vara av sorten hantverkare som skyller allt på någon annan och inte orkar kolla ett nummer för att slippa sådana här enkla problem. Sen att du skriver att kunder är snåla för att dom vill köpa eget material spär ju bara på vad du är för hantverkare.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är ju tyvärr oftast detta som är problemet... det syns inte förrän i efterhand.richardtenggren skrev:
Är det inte ett ypperligt tillfälle för "merförsäljning" som hantverkare om man informerar kunden att det blivit olika batcher eller att det skiljer sig inom en batch osv? Det bör ju också inge ett visst förtroende.
Det svåra är väl om färgskillnaden syns först i efterhand, om plattorna "suget" olika.
Kolla inlägg "129 ovan där jag klistrade in lite fakta om kakel & klinker.
Där ser du varför problemet ofta inte dyker upp förrän i efterhand.
Jag tolkar det som att hantverkaren har ett långtgående ansvar vad gäller både att avråda kunden från att använda inköpt material och ska avbryta jobbet om hen känner sig osäker. Men så är inte jag Jurist.
Hursomhelst är det viktigt att hantverkaren i första hand ges möjlighet att rätta till sitt misstag.
”
Näringsidkarens skyldighet att avråda
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.
Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, skall näringsidkaren avbryta påbörjat arbete. Detta gäller dock ej, om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten ändå önskar få tjänsten utförd.”
https://lagen.nu/1985:716
Hursomhelst är det viktigt att hantverkaren i första hand ges möjlighet att rätta till sitt misstag.
”
Näringsidkarens skyldighet att avråda
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.
Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, skall näringsidkaren avbryta påbörjat arbete. Detta gäller dock ej, om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten ändå önskar få tjänsten utförd.”https://lagen.nu/1985:716