50 626 läst ·
224 svar
51k läst
224 svar
Tre olika bränningar i nytt badrum
Uppstår ett problem till om det nu är fel på materialet. Hantverkaren vet ju inte vilken batch han kan börja sätta. Ska han debitera tid tills det är löst. Då har kunden redan gått back .på det dom sparade att köpa materialet själva.13th Marine skrev:
Fast ärligt talat, hur svårt hade det varit för hantverkaren i detta fall och fråga "är alla plattorna av samma bränning?"? Eller för den delen slänga ett öga på förpackningarna innan man börjar?
Skillnaden blir ju att om man inte gör detta så får man en missnöjd kund, medans om man gör denna enkla koll så kan man förhindra en missnöjd kund och visa att man trots är ett proffs![]()
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
Man kan ju kontakta kunden direkt, givetvis får kunden stå för stilleståndskostnaden, men det kan det vara värt för att slippa olika bränningar.
Många diskussioner kring vems fel det är. Jag föreslår att ni alla missar målet.
Ja, det kan vara nyansskillnader mellan plattor i olika bränningar. Men, har man köpt en vit platta ska den vara vit oavsett vilken bränning det är.
Oavsett pris på plattorna så håller inte dessa färgen på ett sätt man kan förvänta sig. Det är inte nyansskillnader jag ser på bilden, jag ser plattor av en annan sort. => felet här är så stort att det är Bauhaus man ska prata med. Inte sig själv eller plattsättaren.
Om en produkt har ett fel så ska leverantören stå för omkostnaderna. Jag förstår att det inte är en enkel dialog, men enligt KKL tror jag man har rätt.
Har själv köpt plattor från Bauhaus till ett källarutrymme - åkte extra långt för att kunna köpa 11 paket från samma batch. Resultatet blev ändå tveksamt och jag reklamerade.
Jag begärde att få häva köpet och få pengarna tillbaka, vilket också var det som skedde (de avvikande plattorna hamnar under en trapp och syns inte). Sedan köpte jag 11 nya paket för den pengen och dessa ska ligga i nästa rum. Jag provade inte att få ersättning för arbete, jag tror det är svårt när inte någon riktig kostnad uppstått för mig (egen tid).
Ja, det kan vara nyansskillnader mellan plattor i olika bränningar. Men, har man köpt en vit platta ska den vara vit oavsett vilken bränning det är.
Oavsett pris på plattorna så håller inte dessa färgen på ett sätt man kan förvänta sig. Det är inte nyansskillnader jag ser på bilden, jag ser plattor av en annan sort. => felet här är så stort att det är Bauhaus man ska prata med. Inte sig själv eller plattsättaren.
Om en produkt har ett fel så ska leverantören stå för omkostnaderna. Jag förstår att det inte är en enkel dialog, men enligt KKL tror jag man har rätt.
Har själv köpt plattor från Bauhaus till ett källarutrymme - åkte extra långt för att kunna köpa 11 paket från samma batch. Resultatet blev ändå tveksamt och jag reklamerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag begärde att få häva köpet och få pengarna tillbaka, vilket också var det som skedde (de avvikande plattorna hamnar under en trapp och syns inte). Sedan köpte jag 11 nya paket för den pengen och dessa ska ligga i nästa rum. Jag provade inte att få ersättning för arbete, jag tror det är svårt när inte någon riktig kostnad uppstått för mig (egen tid).
Förstår inte riktigt...
Om hantverkaren tar på sig ett jobb där kund själv köpt materialet är det väl självklart att hantverkaren också säkerställer att materialet är "rätt" innan arbetet påbörjas.
...Eller!?
Om hantverkaren tar på sig ett jobb där kund själv köpt materialet är det väl självklart att hantverkaren också säkerställer att materialet är "rätt" innan arbetet påbörjas.
...Eller!?
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 141 inlägg
Om det nu bara skilde så lite som 200 så är det ok. Jag köpte elkoplus uttag till min butik 14 st och köpte dom själv för 199 kr st istället för 399 som elektrikern ville ha. Jag är själv företagare så jag vet att man måste ta betalt men ibland blir det löjligt.Paul-Staffanstorp skrev:
Problemen kan uppstå i vissa fall som t.ex följande:
Kunden köper in en fresh fläkt till badrummet som jag t.ex renoverar åt dem.
De får den 200:- billigare på nätet än via mig (elektrikern).
Om den går sönder, vad händer då...
Jo de får kontakta nätbutiken där de köpt den och får troligen till svar att de ska demontera den och skicka in den för att sedan få en ny med posten.
Både för demontering och montering får de kontakta en elektriker som debiterar kunden.
Tror ni det är lätt att få ersatt detta av nätbutiken ?
Om de köpt den och stått ut med att den kostade 200kr mer genom mig så hade de lyft luren och meddelat mig att där var problem med fläkten.
Jag hade bett elektrikern ta med en ny fläkt och åka ut till kunden och byta deras fläkt.
Klart och kostnadsfritt för kunden.
Elektrikern hade skött reklamationen hos sin leverantör.
Likaså vad gäller plattor som hag nog redan nämnt tidigare.
Kommer plattorna från min leverantör så blir det heller inget tjafs om kostnaden för att göra om något ifall det skulle gå fel.
Inte lätt att få en vettig form av ersättning av Byggvaruhusen om man ska vara ärlig.
Hej! Vi har råkat ut för samma sak. Vi köpte kakel på k-rauta och fick med oss kakel från två olika bränningar trots att vi plockade från samma pall. På kakel-paketen så stod det ungefär följande: ”Nyans och eventuella skador på kaklet ska kontrolleras vid montering”. Detta tolkar jag som att det är fackmannen, dvs hantverkaren som ska följa monteringsanvisningen. Vi tog även kontakt med en expert (tror det var en jurist) inom området och han höll med oss om att hantverkaren borde kontrollerat detta.
Det hela löstes med att vi själva stod för och skaffade nytt kakel (med dåligt samvete och nu medvetna om att man måste kolla bränningsnr) och hantverkaren stod för montering av ett extra lager.
Det hela löstes med att vi själva stod för och skaffade nytt kakel (med dåligt samvete och nu medvetna om att man måste kolla bränningsnr) och hantverkaren stod för montering av ett extra lager.
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 141 inlägg
Det var alltså samma batchnummer (Bränning)? Såklart du får ersättning. TS har ju plockat olika bränningar. Viss skillnad!//Mvh HMathiasS skrev:
Många diskussioner kring vems fel det är. Jag föreslår att ni alla missar målet.
Ja, det kan vara nyansskillnader mellan plattor i olika bränningar. Men, har man köpt en vit platta ska den vara vit oavsett vilken bränning det är.
Oavsett pris på plattorna så håller inte dessa färgen på ett sätt man kan förvänta sig. Det är inte nyansskillnader jag ser på bilden, jag ser plattor av en annan sort. => felet här är så stort att det är Bauhaus man ska prata med. Inte sig själv eller plattsättaren.
Om en produkt har ett fel så ska leverantören stå för omkostnaderna. Jag förstår att det inte är en enkel dialog, men enligt KKL tror jag man har rätt.
Har själv köpt plattor från Bauhaus till ett källarutrymme - åkte extra långt för att kunna köpa 11 paket från samma batch. Resultatet blev ändå tveksamt och jag reklamerade.
[bild]
Jag begärde att få häva köpet och få pengarna tillbaka, vilket också var det som skedde (de avvikande plattorna hamnar under en trapp och syns inte). Sedan köpte jag 11 nya paket för den pengen och dessa ska ligga i nästa rum. Jag provade inte att få ersättning för arbete, jag tror det är svårt när inte någon riktig kostnad uppstått för mig (egen tid).
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 868 inlägg
Njae, hade tillverkaren angett en NCS eller RAL kulör på plattorna så hade man nog kunnat hävda att någon batch är fel. Annars får man nog snällt acceptera att det finns olika nyanser av vitt och förstå vikten av att plocka kartonger av samma batch, finns ju en anledning till att det är rekommenderat göra det.MathiasS skrev:
Med det sagt menar jag inte att plattsättaren inte har något ansvar, hen borde rimligen upptäckt dom olika batchnummerna då det bör vara en del av egenkontrollen hos en seriös aktör och därefter haft en dialog med beställaren.
Proffshandeln kan ofta inte konkurrera med Byggmax i pris. Därför ser där man ofta små egenföretagare som konkurrerar man urlåga fasta priser. Men istället måste man välja bräda för bräda för att inte få vint trä eller förstört med kvist. Jag skulle säga att insatta kunder ratar 1/3 av bräder och perfektionister så mycket som 2/3.Appendix skrev:
Lite off topic men båda av de duktiga snickare jag använder hävdar att det är ByggMax som gällerDe hävdar att man får i regel bättre kvalitet än priset indikerar och att det är lätt att hantera eventuellt strul.
Har dock flera bekanta som tidigare jobbat där och mottot var tydligen "så billig personal som möjligt som tar så få initiativ som möjligt". Vilket gör att duktiga ofta söker sig vidare till andra byggvaruhus om de vill utvecklas i branschen.
Sen gillar jag personligen Bauhaus utbud och tillgänglighet.... Bara man är medveten om kundbemötande och övriga utmaningar![]()
På proffshandeln får man däremot hjälp direkt ute i brädgården. De bär åt dig. Det finns säljare som oftast kan sin sak. Och man får en fin bonus ..
Om jag fick välja, kunden betalar och dessutom mest stirrar på timpriset, så skulle jag också åka till proffshandeln. Jag gör det tom som hemmasnickare ganska ofta. Eftersom snickarn dessutom tar 600:-/t så kanske även kunden tjänst på det ..
Nej garantin får köpare ordna själv med. Däremot skall väl ändå en seriös hantverkare syna det material som kunden önskar använda. Tar man timpris får man ändå betalt när man gör det, och lämnar man fast pris kan man räkna in en timme eller så för detta. Det vore proffsigt.MathiasS skrev:
Så moraliskt - delansvarig. Juridiskt - tveksamt. Jag tycker en schysst lösning vore att bjuda på arbete kakel på kakel, alternativt kraftigt rabatterat. TS får så klart själv ordna med materialkostnader.
Medlem
· Södermanland
· 36 inlägg
- Jag förstår inte hur en hantverkare kan missa en sån sak. Är man då ens intresserad av det man jobbar med?!
När vi skulle lägga klinkers i vår förstuga beställde vi klinkers från Höganäs på Woody. Jag brukar vara noggrann att kolla batchnummer både på tapeter och kakel/klinkers. Men när det är beställningsvara räknar man med att det kommer från samma bränning känner jag.
När jag lagt halva golvet märkte jag att något var fel. Helt plötsligt drog det iväg i fogarna. Upptäcker då att plattorna både var aningen större och av annan nyans. Två olika bränningar såg jag då.
Tar bort alla de plattor jag lagt senast från den bränningen och hoppades på att det jag lagt först ska finnas att tag i mer av.
Åker till Woody. Dom kollar med Höganäs. Yes, dom har kvar av den! När äntligen de nya plattorna kommer kontrollerar jag dom direkt i butik. DOM HAR SKICKAT 3 OLIKA BRÄNNINGAR!!!! SUCK!
Tredje gången gillt blev det sen rätt iaf...