Har man köpt tjänsten ”montering av plattor” så är det ju det man får. Jag har råkat ut för en liknande tabbe i verkstaden. Jag behlvde byta växellåda, men jag köpte en växellåda på egen hand. När drn kom in i bilen visade det sig att en växel intn funkade. Men verkstaden har ju levererar tjänsten ”byte av växellåda”. Det medförde en massa extra arbete och attmin bil inte är körbar för tillfället. Det visade sig vara en transportskada som jag missade. Det blev ingen bra affär den här gången. Men det är den typen av risker man tar på sig när man står för materialet själv.

• Gilla
  • Älska
kulle och 2 till
  • Laddar…
S
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
....och de flesta här inte är bäst på allt och kunden gör aldrig fel och gör kunden mot all förmodan fel så är det ändå hantverkarens fel och ansvar att ha koll på ifall kunden gjort fel... man blir bara trött av sådant fjantigt resonemang !!
Varför kan du inte erkänna att detta, är en hantverkares simplaste arbetsuppgifter? Som ska göras innan något annat.

Paul-Staffanstorp
T twoody skrev:
Jo misstaget hantverkaren gjort är att inte kolla om det är samma bränning, och som proffs i yrket plattsättare så vet man att man ska kolla det och det tar inte många sekunder.

Men du verkar vara av sorten hantverkare som skyller allt på någon annan och inte orkar kolla ett nummer för att slippa sådana här enkla problem. Sen att du skriver att kunder är snåla för att dom vill köpa eget material spär ju bara på vad du är för hantverkare.
Tråkigt att du verkar ha problem med läsförståelsen, så jag ger upp... du verkar enögd :cry:

Man ska fortfarande inte behöva kontrollera varenda kartong... jag anser att det åligger leverantören av materialet !
Om min leverantör levererar ut 30 kartonger plattor till mig så förutsätter jag att det är från samma batch.
Skulle det mot all förmodan visa sig att så inte var fallet så tar de ansvar för detta och skyller knappast detta på mig. :dizzy:

Som sagt... anlitar man hantverkare för att man inte kan sätta plattor så borde man kanske överväga att anlita densamma till att leverera plattorna också om man inte kan det heller.
Varför bara en liten del av "det man inte kan"...? ...för man tror sig kunna köpa plattor... "för det är ju inte så svårt"...
Nej, det är det inte om man sedan kan skylla felet på hantverkaren så klart. :dizzy:

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Jerfed skrev:
Jag tolkar det som att hantverkaren har ett långtgående ansvar vad gäller både att avråda kunden från att använda inköpt material och ska avbryta jobbet om hen känner sig osäker. Men så är inte jag Jurist.

Hursomhelst är det viktigt att hantverkaren i första hand ges möjlighet att rätta till sitt misstag.

Näringsidkarens skyldighet att avråda
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

[bild]Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.

[bild]Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, skall näringsidkaren avbryta påbörjat arbete. Detta gäller dock ej, om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten ändå önskar få tjänsten utförd.”

[länk]
KORREKT !! :D(y)

En stor anledning att man som seriös hantverkare undviker arbete där saker kan gå fel och därför bara åtar sig arbeten där man får leverera helhetskonceptet för då kan man gå i god för och garantera att allt går som det ska under projektets gång. :D(y)

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Problemet med den här typen av kunder blir ju att hantverkare blir mindre intresserade av att ta jobb där de inte får leverera material, och så gnälls det om det i andra trådar.

Villman leverera material för att man kan hitta billigare eller en speciell kvalite så får man ju också ta ansvar för det. Vill man att hantverkaren granskar materialet är det lämpligt att be om det. Men räkna inte med stt det blir gratis om hantverkaren får vända i dörren på grund av att materialet behöver bytas.

Sedan är det ju bra att hantverkaren nämner detta innan arbetet påbörjas.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Jag tror tyvärr också att rent för många har blivit "blåsta" eller har hört om folk som blivit det av hantverkare som ockrar med materialpåslag och liknande vilket gör att de hellre vill handla material själva då det ju är mycket billigare på t.ex Bauhaus.

Svensson tittar på en i hans ögon likadan platta på byggvaruhuset och kvalitetsskillnaden går inte alltid att se med blotta ögat.

Jag har full förståelse då för att många vill handla på t.ex Bauhaus just av denna anledningen om nu dessutom hantverkaren tar ut galna materialpåslag.

Själv släpper jag hälften av mina rabatter hos min leverantör till mina kunder och gör således inga materialpåslag vilket renderar i att plattorna jag levererar inte är dyrare än motsvarande platta skulle varit på t.ex Bauhaus men man får oftast en bättre kvalitet.
...och framförallt slipper man problem med fel batcher etc. och skulle det mot förmodan bli tokigt ändå blir det aldrig något snack om ersättningar och liknande utan problemet löses smidigt utan bekymmer för kunden då leverantören av plattorna tar sitt ansvar.

Plattorna är ju dessutom inte den kostsammaste delen i ett badrum. ;)

En fråga till TS här - vad jag förstår så är arbetet inte beställt av dig som privatperson för dig som privatperson, utan av dig i egenskap av hyresvärd att utföras på din hyresfastighet?

En näringsidkare dom beställer tjänster av en annan näringsidkare förväntas själv besitta tillräckliga kunskaper, och har inte det lagskydd som en konsument har. Handlar en näringsidkare själv det kakel som ska sättas upp, är det helt och hållet dennes eget ansvar att se till att det blir rätt.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
En seriös hantverkare tar ansvar för sitt arbete och HJÄLPER kunden rätt. Har kunden köpt en dålig vara så berättar en seriös hantverkare det, och tar sig tid att förklara varför. Detta av ren självbevarelsedrift och för att hon är trevlig.

För det första kunde hantverkaren sluppit kommande gnäll och problem med TS om hon bara lagt 5min på batchnummer. Hon skulle fort spara in de pengarna tiden kostade. Men hon kunde dessutom tagit betalt för det.

För det andra sprider sig rykten om hantverkare, såväl positiva som negativa. Och den senare gruppen kommer att förlora jobb med sitt rykte. Så även här lönar det sig att hjälpa kunden och inte stirra på juridisk rätt.

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Själv släpper jag hälften av mina rabatter hos min leverantör till mina kunder och gör således inga materialpåslag
Jo det gör du.

Det kan ju sägas att Biltema sålde Italienskt kakel av bra kvalitet, även om priserna inte motsvarade det. Men det märkte ju inte kunderna. De hade en hel del med kunder som gnällde när de köpt från olika batcher, trots tydlig information.

Paul-Staffanstorp
D Daniel 109 skrev:
Jo det gör du.
Nej... nu blandar du ihop äpplen och päron... ;)

Om en platta kostar 200:-/kvm och jag har 20% rabatt för att jag är en trogen kund och handlar mycket hos leverantören så ger jag 160:- för plattan och säljer den till kunden för 180:- vilket renderar i att kunden får hälften av mina rabatter (10% - 20kr).

Om jag däremot skulle göra ett materialpåslag så skulle jag t.ex ta 220:-/kvm av kunden då priset egentligen är 200:-.

Nej, du betalar 160kr och gör ett påslag på 20kr.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
D Daniel 109 skrev:
Nej, du betalar 160kr och gör ett påslag på 20kr.
Vad jag betalar är totalt ointressant i sammanhanget.... Plattans pris är 200:- så kunden får 20kr i rabatt.

Varför skulle kunden få 20% i rabatt när det är något jag får som kund då jag handlar mycket hos leverantören per år ?
Jag anser mig generös som ger hälften av detta då jag vet att merparten av hantverkare gör ett påslag på plattans verkliga pris som i detta fallet är 200kr.

Jag förstår ditt tänk när man pratar om t.ex Ahlsells ordinariepriser men så fungerar det inte inom kakelbranschen utan dessa ordinariepriser är seriösa och utan hittepå-påslag... och då är det annorlunda.

Jag vet att detta diskuterats i åratal härinne men ingen kan komma med en seriös förklaring till varför en enskild kund skulle ha rätt till hela rabattsatsen och hantverkaren ingenting... så det är nog bäst att lägga ner denna diskussionen innan den eskalerar.
:crysmile::crysmile::crysmile:

Redigerat:
Jag säger inte att du inte får göra så, men att påstå att du inte gör något påslag är lika fel som i elektikerns fall, även om det inte är lika stort. Tar du mer från kunden än du betalar så gör du ett påslag.

• Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Vad jag betalar är totalt ointressant i sammanhanget.... Plattans pris är 200:- så kunden får 20kr i rabatt.

Varför skulle kunden få 20% i rabatt när det är något jag får som kund då jag handlar mycket hos leverantören per år ?
Jag anser mig generös som ger hälften av detta då jag vet att merparten av hantverkare gör ett påslag på plattans verkliga pris som i detta fallet är 200kr.

Jag vet att detta diskuterats i åratal härinne men ingen kan komma med en seriös förklaring till varför en enskild kund skulle ha rätt till hela rabattsatsen och hantverkaren ingenting... så det är nog bäst att lägga ner denna diskussionen innan den eskalerar.
:crysmile::crysmile::crysmile:
Du gör ett påslag på 12,5% med exemplet ovan vilket är fullt rimligt, inget konstigt i det?

Sedan så har man som hantverkare ett ansvar för dom produkter man monterar, du har kunskapen och det är för den kunskapen man anlitar ett proffs. I detta fallet så är det ett kosmetiskt fel och inget funktionsfel men jag kan tycka att man som plattsättare alltid ska göra en kontroll av materialet, oavsett om man köpt in det själv eller om kunden köpt in det. Kanske ska man kontrollera materialet extra noga om kunden köpt det då dom inte har samma kunskap som dig. Givetvis ska du få betalt för den tiden, har du ett fastprisjobb så har ni redan kommit överens om att kunden själv köper materialet och då får du inkludera den tiden i ditt fasta pris. Hur lång tid tar det egentligen att kolla några siffror på en kartong?

Vi har ett starkt konsumentskydd i Sverige, konsumentverket har sammanfattat en liten guide till hantverkare här
https://www.konsumentverket.se/glob...ster/tips-till-dig-som-ar-bygghantverkare.pdf

Vilka krav kan kunden ställa på dig som hantverkare?
Du ansvarar för att arbetet utförs på ett sätt som kan krävas av en normalt kunnig och seriöst arbetande fackman. Du ska också hjälpa kunden med din sakkunskap och din yrkeserfarenhet.

Avråd kunden från tveksamma val
Du är skyldig att ge kunden lämpliga råd och anvisningar. Om du av någon anledning inte tycker att arbetet borde genomföras är du skyldig att avråda kunden. Till exempel om du inte tror att konstruktionen kommer att hålla eller att arbetet bryter mot säkerhetsföreskrifter. Även om du har avrått kunden får du utföra arbetet, förutsatt att kunden vill det. Blir något fel så hamnar ansvaret på kunden. Skriv ner ditt avrådande så att du har bevis.

• Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Utveckla gärna!?
Lite mycket olika på så få paket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.