Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Förlåt jag skrattar men det är totalt sanslöst uselt att handla på Bauhaus.
Finns ju en stor anledning att man sällan ser några seriösa hantverkare handla där. ;)
Var handlar seriösa hantverkare?

Tråkigt att du verkar ha problem med läsförståelsen, så jag ger upp... du verkar enögd :cry:

Man ska fortfarande inte behöva kontrollera varenda kartong... jag anser att det åligger leverantören av materialet !
Om min leverantör levererar ut 30 kartonger plattor till mig så förutsätter jag att det är från samma batch.
Skulle det mot all förmodan visa sig att så inte var fallet så tar de ansvar för detta och skyller knappast detta på mig. :dizzy:

Som sagt... anlitar man hantverkare för att man inte kan sätta plattor så borde man kanske överväga att anlita densamma till att leverera plattorna också om man inte kan det heller.
Varför bara en liten del av "det man inte kan"...? ...för man tror sig kunna köpa plattor... "för det är ju inte så svårt"...
Nej, det är det inte om man sedan kan skylla felet på hantverkaren så klart. :dizzy:
Nej vi i denna tråd vet vad du tycker om privatkunder som köper material själva, dom är snåla och ska straffas.
Det är vad jag kallar en oseriös hantverkare:thumbdown::thumbdown::thumbdown:

Paul-Staffanstorp
T twoody skrev:
Nej vi i denna tråd vet vad du tycker om privatkunder som köper material själva, dom är snåla och ska straffas.
Det är vad jag kallar en oseriös hantverkare:thumbdown::thumbdown::thumbdown:
Vet inte att jag skrivit det men dumsnåla är kanske oftast ett bättre uttryck för som sagt så blir det ofta dyrare i slutänden.

Det är aldrig oseriöst att hjälpa sina kunder med en helhetslösning så att de blir supernöjdå i slutänden. ;)

• Gilla
garvin
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Kneppe Kneppe skrev:
Var handlar seriösa hantverkare?
De kan också handla vissa saker på Bauhaus , Hornbach och liknande ställen men när det kommer till specifika saker som det finns en renodlad fackhandel för... typ kakel & klinker så är de som handlar på byggvaruhusen lätträknade eftersom de t.ex vill ha en seriös backup om det skulle uppstå problem.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är målare och väldigt vanligt att kunder köper tapeter själva. Det får dom gärna göra för min del . Men oftast är det för snålt tilltaget.

• Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Just måleribranschen har enligt min erfarenhet en sund hantering av material. Sist jag anlitade målare (spackling tapetsering av 3 rum), så hade jag via min vanliga referenskontakter hittat en målare, han ville göra jobbet på fastpris, som var lägre än jag väntat mig. Dagen innan han skulle komma så ringer han och ursäktar sig, det har kört ihop sig. Han vill istället skicka två kolleger från en annan firma. Jag blir lite nervös, för då har jag ju plötsligt bara hans referens att de är bra. De vill göra jobbet på löpande räkning, de ger ett uppskattat pris som var helt OK. Men för sent kommer jag på att vi har inte pratat om materialkostnaden. Jag hade själv ordnat tapeter.

Nåväl på fakturan kom bara en klumpsumma för material, och jag kunde konstatera att jag hade aldrig kunnat köpa materialet så billigt själv. Möjligen om jag hade handlat spackel o färg på biltema. Däremot så spräckte de arbetskostnaden lite mer än 15%. Det kunde delvis förklaras med att en av tapeterna hade en udda bredd som inte gick i deras lim maskin (första målaren visste det, och hade koll på hur den skulle hanteras, men informationen hade inte nått de nya).

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Har läst i otaliga trådar här om påslag osv när hantverkaren köper materialet - och jag begriper inte riktigt...
Om jag anlitar en hantverkare, som ska ordna med materialet, så betalar jag för den tid det tar att ordna med materialet - visst? Jag kanske också betalar för bilen hantverkaren kör? Och jag ska dessutom betala MER för materialet än vad hantverkaren har betalt?
Ingen mer än jag som tycker det låter...konstigt!?

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Handverkarna verkar ju inte ens inse att de gör ett påslag.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Tycker synd om plattsättaren att ni vill hitta en "lucka" att skylla på honom.

Paul-Staffanstorp
O OTTO_75 skrev:
Har läst i otaliga trådar här om påslag osv när hantverkaren köper materialet - och jag begriper inte riktigt...
Om jag anlitar en hantverkare, som ska ordna med materialet, så betalar jag för den tid det tar att ordna med materialet - visst? Jag kanske också betalar för bilen hantverkaren kör? Och jag ska dessutom betala MER för materialet än vad hantverkaren har betalt?
Ingen mer än jag som tycker det låter...konstigt!?
D Daniel 109 skrev:
Handverkarna verkar ju inte ens inse att de gör ett påslag.
Nä det är ju klart för det är ju den enskilda kundens förtjänst att hantverkaren får rabatten.... jisses hur tänker folk. :dizzy:

Påslag i min värld är när man tar mer än vad ordinarie kundpriset är men var och en ser ju det på sitt eget vis.
Kunden får ju det oavsett billigare "genom mig" än om de skulle köpt det själv.

Håller helt och hållet med @Paul-Staffanstorp.
Kunden får gärna köpa material själv, men köper kunden genom mig så blir det billigare,
jag delar min rabatt med kunden.
Undermåligt material säger jag nej till direkt!
Om kunden köper material, så ligger ansvaret hos denne att rätt material levereras, trycknummer etc. Givetvis kollar man, men man kan missa och då är ansvaret kundens.
Använder givetvis inte felaktigt material, utan meddelar kunden, så hen kan köpa rätt.

Förstår att vissa här på forumet har svårt att hitta bra hantverkare. Man hakar upp sig på formuleringar kring ett påslag på material, då menar jag inte rör/el ocker, istället för att kolla om hantverkaren kan sitt yrke.
Duktiga hantverkare kostar en del, men behöver inte bli dyrare än klåparen...

• Älska
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
T
Nä det är ju klart för det är ju den enskilda kundens förtjänst att hantverkaren får rabatten.... jisses hur tänker folk. :dizzy:

Påslag i min värld är när man tar mer än vad ordinarie kundpriset är men var och en ser ju det på sitt eget vis.
Hur orkar du diskutera med dessa individer som har ett sådant hantverkarförakt?

Angående kaklet som kostade 200 kr som du köper för 160 kr och ger kunden halva rabatten, vilket tydligen är ett påslag enligt hantverkarföraktarna. Om kunden själv hade köpt kaklet hade denna ju fått betala 200 kr och hade således förlorat 20 kr på affären men det fattar ju inte hantverkarföraktarna:rolleyes:

Likadant med en annan hantverkarföraktare på forumet som har gett sig fan på att ROT-pengarna endast är en bonus för hantverkarna, hur jävla korkad får man bli:surprised: Dessa pengar tillfaller ju kunden och inte hantverkaren. Om nu hantverkaren har ett timpris på 400 kr ex moms, alltså 500 ink moms och sedan ROT på detta så betalar kunden 350 kr ink moms och sedan får hantverkaren ansöka om resterande pengar hos Skatteverket. Har kunden inte ROT eller om det är ett nybygge så ju kunden betala 400 kr ex moms, 500 kr ink moms och hantverkaren har fortfarande sin ursprungliga peng bara det att det blir dyrare för kunden då den saknar ROT.

Detta är ju enkel logik men enligt vissa hantverkarföraktare så tjänar viss hantverkaren en MASSA pengar på ROT:thinking:

På tal om rabatter så har jag 30% procent på kakel i den butiken jag handlar men jag är så dumsnäll att jag ger kunden hela rabatten:p

Angående att kolla batchnummer på kakel så gör jag aldrig det, håller fan inte på och vänder och vrider på 30 paket för att se att det är samma bränning utan jag förväntar mig att butiken som säljer grejerna levererar en och samma platta.

Har väl råkat ut ett par gånger att det har varit olika bränningsnummer när man har lagt klinker och halva golvet är lagt men i så fall får min butik stå för ställtid och att fixa fram nya plattor snabbt som fan och det gör dom också för det är en seriös butik som vill ha kvar sina kunder.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Saipala och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
T tank77 skrev:
Hur orkar du diskutera med dessa individer som har ett sådant hantverkarförakt?

Angående kaklet som kostade 200 kr som du köper för 160 kr och ger kunden halva rabatten, vilket tydligen är ett påslag enligt hantverkarföraktarna. Om kunden själv hade köpt kaklet hade denna ju fått betala 200 kr och hade således förlorat 20 kr på affären men det fattar ju inte hantverkarföraktarna:rolleyes:

Likadant med en annan hantverkarföraktare på forumet som har gett sig fan på att ROT-pengarna endast är en bonus för hantverkarna, hur jävla korkad får man bli:surprised: Dessa pengar tillfaller ju kunden och inte hantverkaren. Om nu hantverkaren har ett timpris på 400 kr ex moms, alltså 500 ink moms och sedan ROT på detta så betalar kunden 350 kr ink moms och sedan får hantverkaren ansöka om resterande pengar hos Skatteverket. Har kunden inte ROT eller om det är ett nybygge så ju kunden betala 400 kr ex moms, 500 kr ink moms och hantverkaren har fortfarande sin ursprungliga peng bara det att det blir dyrare för kunden då den saknar ROT.

Detta är ju enkel logik men enligt vissa hantverkarföraktare så tjänar viss hantverkaren en MASSA pengar på ROT:thinking:

På tal om rabatter så har jag 30% procent på kakel i den butiken jag handlar men jag är så dumsnäll att jag ger kunden hela rabatten:p
Det där jävla rotskiten kostar bara pengar så för min del får de gärna slopa skiten...
Då blir det annat ljud i skällan på gnällsvensson.

Man förstår verkligen att merparten härinne inte hittar någon seriös vettig hantverkare och skulle de springa på en av oss så skrämmer de bort den innan man kommit innanför dörren med sina korkade uttalande och krav. :crysmile:;)

• Gilla
Saipala
  • Laddar…

Ni har ju rätt båda två. Men ni har lika referens för ”påslag”. Nog om det.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Syftar ni på mig? Vilka krav har jag ställt?
Jag fattar inget.

• Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.