50 626 läst ·
224 svar
51k läst
224 svar
Tre olika bränningar i nytt badrum
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Problemen kan uppstå i vissa fall som t.ex följande:garvin skrev:
Kunden köper in en fresh fläkt till badrummet som jag t.ex renoverar åt dem.
De får den 200:- billigare på nätet än via mig (elektrikern).
Om den går sönder, vad händer då...
Jo de får kontakta nätbutiken där de köpt den och får troligen till svar att de ska demontera den och skicka in den för att sedan få en ny med posten.
Både för demontering och montering får de kontakta en elektriker som debiterar kunden.
Tror ni det är lätt att få ersatt detta av nätbutiken ?
Om de köpt den och stått ut med att den kostade 200kr mer genom mig så hade de lyft luren och meddelat mig att där var problem med fläkten.
Jag hade bett elektrikern ta med en ny fläkt och åka ut till kunden och byta deras fläkt.
Klart och kostnadsfritt för kunden.
Elektrikern hade skött reklamationen hos sin leverantör.
Likaså vad gäller plattor som hag nog redan nämnt tidigare.
Kommer plattorna från min leverantör så blir det heller inget tjafs om kostnaden för att göra om något ifall det skulle gå fel.
Inte lätt att få en vettig form av ersättning av Byggvaruhusen om man ska vara ärlig.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Även om det blir dyrare är det vettigt att köpa kakel och klinkers från välrenomerade firmor som är specialiserade på detta. Där får man också råd och tips av människor som kan materialet. Dessa firmor har också bra kommunikation med hantverkarna vilket gör att man som kund kan följa kedjan från inköp av material till färdigt arbete på ett bättre sätt.
Annars tycker jag att ni ska se på det hela som en happy accident. Kanske upplever ni efter ett tag att det blev lite fräckt med melerat kakel? Vänta bara tills vännerna kommer på besök och utbrister i ett -"nä va häftigt! Var har ni fått det kaklet ifrån?"
Annars tycker jag att ni ska se på det hela som en happy accident. Kanske upplever ni efter ett tag att det blev lite fräckt med melerat kakel? Vänta bara tills vännerna kommer på besök och utbrister i ett -"nä va häftigt! Var har ni fått det kaklet ifrån?"
Bauhaus är ett av de få byggvaruhus där tom vanliga dödliga får kickback. Bara att skaffa deras kort och handla för en viss summa/år.
Så jämfört med Hornbach så är det en klar fördel, även om Hornbach är billigare på många saker än Bauhaus.
Så jämfört med Hornbach så är det en klar fördel, även om Hornbach är billigare på många saker än Bauhaus.
Hej,
jag har varit med om nästan samma sak för några år sedan då vi renoverade en spa-avdelning med hjälp av ett byggföretag. Vi hade inhandlat enfärgat mörkt men lite melerat klinker till en golvyta på ca 35 kvm, och när byggfirman hade lagt och fogat golvet såg jag att några av plattorna hade ett slags gråaktigt mönster som såg ut som ansiktet från Skriet, och dessa plattor hade lagts på rad så man kunde inte undgå dessa! Det var fruktansvärt! Samma funderingar, ja vi hade köpt men inte tittat igenom alla plattorna, de var ju så många. Skulle inte plattsättaren hajat till? Jag fotade allt och pratade med byggföretaget som hänvisade till kakelföretaget. I början var det tyst ett par dagar men sedan skickade de tre killar därifrån som knackade loss alla Skriet-plattorna så golvet såg ut som ett shackbräde. Sedan satte de dit plattor som smälte in i resten utan några konstiga mönster. Hu det var en rysare som slutade dock gott och givetvis tackade vi kakelföretaget (specialist inom kakel och klinker) för deras tillmötesgående! Hoppas ni får liknande hjälp, lycka till!
”Någon som varit i en liknande sits tidigare? Hur ska man gå tillväga? Tycker ni vi kan kräva någon form av kompensation från hantverkaren? Eller är det enbart vårt ansvar att ha koll på att det ska finnas ett bränningsnummer på samtliga kakelpaket?”
jag har varit med om nästan samma sak för några år sedan då vi renoverade en spa-avdelning med hjälp av ett byggföretag. Vi hade inhandlat enfärgat mörkt men lite melerat klinker till en golvyta på ca 35 kvm, och när byggfirman hade lagt och fogat golvet såg jag att några av plattorna hade ett slags gråaktigt mönster som såg ut som ansiktet från Skriet, och dessa plattor hade lagts på rad så man kunde inte undgå dessa! Det var fruktansvärt! Samma funderingar, ja vi hade köpt men inte tittat igenom alla plattorna, de var ju så många. Skulle inte plattsättaren hajat till? Jag fotade allt och pratade med byggföretaget som hänvisade till kakelföretaget. I början var det tyst ett par dagar men sedan skickade de tre killar därifrån som knackade loss alla Skriet-plattorna så golvet såg ut som ett shackbräde. Sedan satte de dit plattor som smälte in i resten utan några konstiga mönster. Hu det var en rysare som slutade dock gott och givetvis tackade vi kakelföretaget (specialist inom kakel och klinker) för deras tillmötesgående! Hoppas ni får liknande hjälp, lycka till!
”Någon som varit i en liknande sits tidigare? Hur ska man gå tillväga? Tycker ni vi kan kräva någon form av kompensation från hantverkaren? Eller är det enbart vårt ansvar att ha koll på att det ska finnas ett bränningsnummer på samtliga kakelpaket?”
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 515 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 515 inlägg
Ert ansvar helt och hållet. Och allt medlidande jag eventuellt hade haft för er tråkiga situation är som bortblåst när du försöker dumpa över erat misstag på en oskyldig hantverkare.Moosys skrev:
Hej,
vi skulle behöva lite råd och synpunkter i en situation som uppstått för oss gällande renovering av vårt lilla badrum. Badrumsrenoveringen utfördes hantverkare men vi stod för inköp av materialet som kakel, klinker och inredning osv.
När vi idag skulle titta till badrummet fick vi en chock av alla nyanserna på kaklet (som ni ser på bilden nedan).
[bild]
Tydligen har vi råkat inhandla tre olika bränningar av vitt kakel på totalt 7 paket som vi givetvis tog för givet skulle vara samma enligt pallen (alla togs från samma pall i anslutning till varandra).
Vi förstår ju att det ligger ett ansvar hos oss eftersom vi inhandlade materialet men vi undrar om det inte finns någon skyldighet hos hantverkaren att granska materialet innan han/hon använder/sätter upp det? Vi tycker att dessa nyansskillnader bör ha setts vid uppsättningen av kaklet? Kakelsättaren säger sig inte ha sett någon nyansskillnad vid uppsättningen för en fogningen skulle göras. Vilket då redan var för sent...
Någon som varit i en liknande sits tidigare? Hur ska man gå tillväga? Tycker ni vi kan kräva någon form av kompensation från hantverkaren? Eller är det enbart vårt ansvar att ha koll på att det ska finnas ett bränningsnummer på samtliga kakelpaket?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Att kalla Bauhaus system för Kick-Back är väl kanske inte rätt benämning egentligen.E Edvuld skrev:
( Eller det fungerar kanske olika om man har privatkort eller företagskort? )
Har man som företag kort där behöver man inte handla för vissa summor alls för att få rabatter utan det får man på varje köp när man skaffat deras kort.
Olika procentsatser på alla möjliga varor som man aldrig vet innan man betalar.
( Jag blev pålurad ett sådant kort när jag gjorde en helrenovering av en lgh där det enda som fanns i närheten var just en Bauhaus så jag hade inte många andra val än att handla en del saker där när det krisade sig. )
Hornbach har också ett rabattsystem om man handlar större mängder men jag har aldrig orkat sätta mig in i det då det inte gynnar oss småföretagare eller privatare som handlar för mindre summor om året.
Kick-Back i min värld är mer sådant som vvs & elgrossisterna typ Ahlsell sysslar med där företagen handlar och sen kan plocka ut bonusprylar etc privat för att de handlat en massa under året.
Jag tänker mig att Kick-Back är att man får någon slags bonus efter ett tag t.ex. bonusprylar som du skriver, eller presentkort, men det kanske inte är den korrekta benämningen. I vilket fall får man något tillbaka i efterskott för att handla där.Paul-Staffanstorp skrev:
Att kalla Bauhaus system för Kick-Back är väl kanske inte rätt benämning egentligen.
( Eller det fungerar kanske olika om man har privatkort eller företagskort? )
Har man som företag kort där behöver man inte handla för vissa summor alls för att få rabatter utan det får man på varje köp när man skaffat deras kort.
Olika procentsatser på alla möjliga varor som man aldrig vet innan man betalar.
( Jag blev pålurad ett sådant kort när jag gjorde en helrenovering av en lgh där det enda som fanns i närheten var just en Bauhaus så jag hade inte många andra val än att handla en del saker där när det krisade sig. )
Hornbach har också ett rabattsystem om man handlar större mängder men jag har aldrig orkat sätta mig in i det då det inte gynnar oss småföretagare eller privatare som handlar för mindre summor om året.
Kick-Back i min värld är mer sådant som vvs & elgrossisterna typ Ahlsell sysslar med där företagen handlar och sen kan plocka ut bonusprylar etc privat för att de handlat en massa under året.
0-19.999 2%
20.000-49.999 5%
50.000- 10%
Man får presentkort enligt ovanstående under ett år, men för 2% är det knappt värt Resursbanks tjatiga brevreklam varje månad...
Möjligen fel kakel i samma kartong (som beskrevs ovan) men det här kan väl inte handla om olika bränningar av vitt kakel??J Jarlsgård skrev:[bild]
Här är ytterligare en i mängden som råkat handla olika bränningar. Tycker det är helt sjukt hur mkt det kan skilja!
Tyvärr så skulle även jag ställa mig i kön son menar på att det faller på er inte och inte hantverkaren. Sen kan man ju förståss tycka att de borde sett det under kaklingens gång och informerat om det![]()
"Med den här strömkabeln kommer du uppleva luftigt mellanregister, fantastisk rymd i diskanten och en bas som liksom bara 'sitter där'."platon1980 skrev:
[Edit:] Sorry för OT. Jättetråkigt och man kan tycka att hantverkaren borde ha i ryggmärgen att kolla batchnummer men så var tydligen inte fallet.
Jag sitter och funderar på om det finns någon snygga vinyldekor att klistra upp lite här och där för att ge ögat något annat att hänga upp sig på. Typ några blommor, abstrakta former eller familjevapnet i en diskret frostad vinyl.
Redigerat:
Det är bara bita i det sura tyvärr, ni valed själv ut och inhandlade materialet hen skulle montera!
Ni kan ev. ta en diskution med säljaren av kaklet om ev. brister på kaklet!
Hantverkaren är helt utan ansvar i detta!
Ni kan ev. ta en diskution med säljaren av kaklet om ev. brister på kaklet!
Hantverkaren är helt utan ansvar i detta!
Eftersom plattsättaren såg nyansskillnaderna först när han skulle foga (antagligen dagen efter) så kan problemet vara ett annat. I plattan ska det finnas en engobefilm som hindrar fuktvandring till plattans ytskikt. Om denna är bristfällig så händer det att det blir en mörklfärgning på kakelplattan av fukten från fixet
Det är ju en enorm skillnad på de 3 bränningarna.
Jag ska inte säga att det är säljaren ansvar för det ligger dock hos dig. Sen är det ju tyvärr inte alla som vet att det är olika bränningar instämplade på kartongen och det är lite surt. Sen någonstans så är det fel också att som säljare lägga ut och blanda 3 olika bränningar utan att där står en lapp om det. En yrkesarbetare är ju dock medveten om det. Du kan ju alltid prata med säljaren om ev kompensation för ett förstört badrum.
Sen beroende på hur du inreder badrummet så kanske de kan bli snyggt också.. vem vet
Jag ska inte säga att det är säljaren ansvar för det ligger dock hos dig. Sen är det ju tyvärr inte alla som vet att det är olika bränningar instämplade på kartongen och det är lite surt. Sen någonstans så är det fel också att som säljare lägga ut och blanda 3 olika bränningar utan att där står en lapp om det. En yrkesarbetare är ju dock medveten om det. Du kan ju alltid prata med säljaren om ev kompensation för ett förstört badrum.
Sen beroende på hur du inreder badrummet så kanske de kan bli snyggt också.. vem vet
Handen på hjärtat... skiljer det sig bara 200kr? Då antar jag att fläkten kostade max 200?Paul-Staffanstorp skrev:
Om de köpt den och stått ut med att den kostade 200kr mer genom mig så hade de lyft luren och meddelat mig att där var problem med fläkten.
Jag hade bett elektrikern ta med en ny fläkt och åka ut till kunden och byta deras fläkt.
Klart och kostnadsfritt för kunden.
Elektrikern hade skött reklamationen hos sin leverantör.
Moosys skrev:
Hej,
vi skulle behöva lite råd och synpunkter i en situation som uppstått för oss gällande renovering av vårt lilla badrum. Badrumsrenoveringen utfördes hantverkare men vi stod för inköp av materialet som kakel, klinker och inredning osv.
När vi idag skulle titta till badrummet fick vi en chock av alla nyanserna på kaklet (som ni ser på bil
Tyvärr är det så att man får det man betalar för, hade ni handlat kakel på en kakelfirma hade personalen sett till att det var samma bränning ,plockar man själv så får man vara noggrann och kontrollera ordentligt att det blir rätt , surt men inget ni kan belasta plattsättaren för.Moosys skrev:
Hej,
vi skulle behöva lite råd och synpunkter i en situation som uppstått för oss gällande renovering av vårt lilla badrum. Badrumsrenoveringen utfördes hantverkare men vi stod för inköp av materialet som kakel, klinker och inredning osv.
När vi idag skulle titta till badrummet fick vi en chock av alla nyanserna på kaklet (som ni ser på bilden nedan).
[bild]
Tydligen har vi råkat inhandla tre olika bränningar av vitt kakel på totalt 7 paket som vi givetvis tog för givet skulle vara samma enligt pallen (alla togs från samma pall i anslutning till varandra).
Vi förstår ju att det ligger ett ansvar hos oss eftersom vi inhandlade materialet men vi undrar om det inte finns någon skyldighet hos hantverkaren att granska materialet innan han/hon använder/sätter upp det? Vi tycker att dessa nyansskillnader bör ha setts vid uppsättningen av kaklet? Kakelsättaren säger sig inte ha sett någon nyansskillnad vid uppsättningen för en fogningen skulle göras. Vilket då redan var för sent...
Någon som varit i en liknande sits tidigare? Hur ska man gå tillväga? Tycker ni vi kan kräva någon form av kompensation från hantverkaren? Eller är det enbart vårt ansvar att ha koll på att det ska finnas ett bränningsnummer på samtliga kakelpaket?
den nedan).
[bild]
Tydligen har vi råkat inhandla tre olika bränningar av vitt kakel på totalt 7 paket som vi givetvis tog för givet skulle vara samma enligt pallen (alla togs från samma pall i anslutning till varandra).
Vi förstår ju att det ligger ett ansvar hos oss eftersom vi inhandlade materialet men vi undrar om det inte finns någon skyldighet hos hantverkaren att granska materialet innan han/hon använder/sätter upp det? Vi tycker att dessa nyansskillnader bör ha setts vid uppsättningen av kaklet? Kakelsättaren säger sig inte ha sett någon nyansskillnad vid uppsättningen för en fogningen skulle göras. Vilket då redan var för sent...
Någon som varit i en liknande sits tidigare? Hur ska man gå tillväga? Tycker ni vi kan kräva någon form av kompensation från hantverkaren? Eller är det enbart vårt ansvar att ha koll på att det ska finnas ett bränningsnummer på samtliga kakelpaket?