50 626 läst ·
224 svar
51k läst
224 svar
Tre olika bränningar i nytt badrum
Du säger i samma mening att du ska provtrycka en anläggning godkänd för 10bar med 14,3bar och att du inte kan provtrycka utrustning godkänd för 10bar med 14,3bar.
Det går inte ihop.
Det går inte ihop.
Fast nu är det väl ändå det utförda arbetet som är problemet? Problemet är inte materialet utan hur ”hantverkaren” valt att använda det.Paul-Staffanstorp skrev:
Exakt Saipala... huvudet på spiken...
Det är ju en väsentlig skillnad om det är saker som ska monteras som i ditt fall där det tydligt märks att det inte fungerar.
Det handlar ingenstans om att det är svårt eller omöjligt att kolla över så det är samma batch på alla kartongerna.
Har en kund köpt hem 20 paket kakel som ligger på plats och ska sättas så förutsätter man faktiskt att kunden eller dess leverantör har kollat detta och det är dit hän jag vill komma... ansvarsbiten !!
Om jag som hantverkare levererar materialet så förväntas jag ta ansvar för att det är ok... vilket är en självklarhet.
MEN problemet här är att vissa anser att kunden inte har några som helst ansvar utan det även ska åligga hantverkaren att ansvara för materialet som kunden själv införskaffat... vilket jag anser helt befängt.
För att vara snäll mot riktiga hantverkare skulle inte jag kalla den som utfört det där arbetet för hantverkare, jag skulle kalla personen montör.
Självklart har kunden ett ansvar. I det här fallet skulle det förmodligen sträcka sig till att köpa in nytt material istället för ”Bauhausskiten” och ersätta hantverkaren för tiden den lagt på att åka ut och konstatera att materialet är bristfälligt.
I TS fall skulle jag försöka få till ett prisavdrag för utfört jobb.
Klart det gör, det är ju skillnad på ett dimensionerat tryck, drifttryck och vad grejerna har för maxtryck.D Daniel 109 skrev:
Nej, det går inte ihop för mig.
Lite OT men...S Saipala skrev:
En anläggning avsedd för PN10 (max nominellt drifttryck 10bar) ska ju provtryckas med *1.5 i tryck, dvs man provtrycker naturligtvis även PN10 slangarna med 15 bar. Om de inte håller för det så håller de knappast för 10 bar kontinuerligt/varierande temp under "evig" tid. Det behövs alltså inga PN16 delar i ett PN10 system.
Lite off topic men båda av de duktiga snickare jag använder hävdar att det är ByggMax som gällerPaul-Staffanstorp skrev:
Har dock flera bekanta som tidigare jobbat där och mottot var tydligen "så billig personal som möjligt som tar så få initiativ som möjligt". Vilket gör att duktiga ofta söker sig vidare till andra byggvaruhus om de vill utvecklas i branschen.
Sen gillar jag personligen Bauhaus utbud och tillgänglighet.... Bara man är medveten om kundbemötande och övriga utmaningar
Mer OT avseende ByggMax. Jag handlade 30m2 ASK-golv där 2005. Efter att ha limmat, bankat svettast många dagar så inser vi att vissa brädor är klart ljusare än övriga. HEL--E. Åkte till BM. Det visade sig att de fått 1 pall med fel färg som de absolut inte skulle haft. Jag påtalade mitt problem och chef + 1 till kom hem o tittade. Det var ju inte vackert men väl limmat innan klickgolvens tidAppendix skrev:
Lite off topic men båda av de duktiga snickare jag använder hävdar att det är ByggMax som gällerDe hävdar att man får i regel bättre kvalitet än priset indikerar och att det är lätt att hantera eventuellt strul.
Har dock flera bekanta som tidigare jobbat där och mottot var tydligen "så billig personal som möjligt som tar så få initiativ som möjligt". Vilket gör att duktiga ofta söker sig vidare till andra byggvaruhus om de vill utvecklas i branschen.
Sen gillar jag personligen Bauhaus utbud och tillgänglighet.... Bara man är medveten om kundbemötande och övriga utmaningar![]()
Jag köpte innertak på K-rauta och fick olika nyanser när jag plockade paket från en och samma pall. Dom kanske hade lånat in personal från Bauhaus...T tank77 skrev:
Jag fick iofs en hink färg och en roller när jag klagade, så lite bättre verkar dom vara.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tycker dock det är uselt att du inte märkte nyansskillnaden innan eller medan du la golvet eftersom plattsättaren tydligen enligt vissa tomtar härinne borde märkt det redan innan han satte plattorna...L largab skrev:Mer OT avseende ByggMax. Jag handlade 30m2 ASK-golv där 2005. Efter att ha limmat, bankat svettast många dagar så inser vi att vissa brädor är klart ljusare än övriga. HEL--E. Åkte till BM. Det visade sig att de fått 1 pall med fel färg som de absolut inte skulle haft. Jag påtalade mitt problem och chef + 1 till kom hem o tittade. Det var ju inte vackert men väl limmat innan klickgolvens tid.Jag förslog att de skulle ersätta mig med 30+20 =50m2 nytt golv. De 20 extra som betalning av mitt arbete. De tog den dealen direkt utan att fundera eller pruta. De hade lika gärna propsat på att "jag naturligtvis skulle ha kontrollerat bränningen / färgkoden". Men det gjorde de inte.
Min uppfattning är att hantverkare själva är ansvariga för att kunder hellre köper materialet själv, det känns som hantverkare i stort har satt det i system med ockerpåslag på allt material.. klart man då hellre köper det själv för en bråkdel av priset.S Saipala skrev:Ja detta var ju olyckligt.
Men jag håller med Paul-Staffanstorp till 100%.
Är visserligen inte plattsättare utan rörmokare och det är ju också vardagsmat för oss att kunderna köper material på eget håll inte nödvändigtvis Bauhaus.
Det som är mest irriterande för min egen del är inte att min firma inte får sälja just det material som kunden köpt utan att det sällan fungerar ihop med det som finns i huset från början eller det material vi rörmokare i Sverige använder.
Oavsett vad det är kunden köpt själv som inte passar, får plats eller inte är godkänt att installera så resulterar ju detta enbart i att det blir dyrare för kunden, dom får krångla med returer och vi får ändå sälja tänkt material.
I många fall då kunder köpt grejer som har med tappvattnet att göra som inte är godkänt för PN16 så installerar vi inte skiten, hur snyggt det än må vara.
Mina 5 cent.
Röris.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det skall inte vara något problem. Om garantifelet är på materialet, så är butiken ansvarig, även för asrbetet med att byta det felaktiga materialet. Och är det garantifel på arbetet så ligger det på hantverkaren att åtgärda, även ev. material som måste bytas pga. felet.
Men man kan ju tänka sig att det blir tvist om huruvida det är materialfel, eller utförandefel. Det slipper man om materialet kommer via hantverkaren.
Men man kan ju tänka sig att det blir tvist om huruvida det är materialfel, eller utförandefel. Det slipper man om materialet kommer via hantverkaren.
Om man som plattsättare inte kan lägga en sekund för att titta på en kod ja då är det inte så konstigt att dom inte kan följa instruktioner på tätskikt.Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju helt och hållet upp till dig om du vill ta ansvar för material kunden köpt in själv.
Absolut inget man skäms för att inte göra och mitt rykte är på topp i mitt område kan jag upplysa dig om.
Levererar jag materialet och kunden köper materialet hos någon av mina leverantörer så ansvarar jag för materialet.
Skulle det vara något fel på sakerna så står jag för det till 100% utan diskussion.
DÄRFÖR ATT då tar min leverantör på sig detta och bekostar nytt material och det arbete som krävs för att slutresultatet ska bli 100% bra och kunden ska bli supernöjd i slutänden.
Jag vill alltså slippa problemet som kan uppstå när leverantören inte tar ansvar fullt ut... ganska basic.![]()
Detta handlar inte om att ta ansvar över något material utan detta handlar om vanligt sunt förnuft, men tyvärr så saknar väldigt många det i byggbranchen.
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 141 inlägg
Bauhaus där jag bor har stora skyltar som upplyser om detta, dvs att dom inte tar ansvar för olika bränningar. Min förra grannes badrum såg likadant ut och "han skulle minsann tala om var skåpet skulle stå" och kom hem som den förlorare han är med svansen mellan benen och fick byta ut 6-7 plattor och därigenom göra sitt badrum underkänt...T tank77 skrev:Det kan ju inte var så stor skillnad när man står med normal ljus inne i badrummet? För en sådan stor skillnad hade ju en blind person sett. Lite heder har man och påpekar detta för kunden då?
Lättaste är att kakla över skiten med ett nytt lager och då med samma bränning denna gång
Har ni köpt kaklet på typ Bauhaus? Personalen där är helt nollställd angående sina produkter och vet inte ett skit om vad som är bränningsnummer osv och att paketen låg på samma pall spelar ingen roll då paket kan ha lämpats över från olika pallar för att samla ihopa på en.
Jag hade krävt nya plattor från affären där ni har inhandlat plattorna.