50 623 läst ·
224 svar
51k läst
224 svar
Tre olika bränningar i nytt badrum
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är ju helt och hållet upp till dig om du vill ta ansvar för material kunden köpt in själv.T twoody skrev:
Absolut inget man skäms för att inte göra och mitt rykte är på topp i mitt område kan jag upplysa dig om.
Levererar jag materialet och kunden köper materialet hos någon av mina leverantörer så ansvarar jag för materialet.
Skulle det vara något fel på sakerna så står jag för det till 100% utan diskussion.
DÄRFÖR ATT då tar min leverantör på sig detta och bekostar nytt material och det arbete som krävs för att slutresultatet ska bli 100% bra och kunden ska bli supernöjd i slutänden.
Jag vill alltså slippa problemet som kan uppstå när leverantören inte tar ansvar fullt ut... ganska basic.
Ja detta var ju olyckligt.
Men jag håller med Paul-Staffanstorp till 100%.
Är visserligen inte plattsättare utan rörmokare och det är ju också vardagsmat för oss att kunderna köper material på eget håll inte nödvändigtvis Bauhaus.
Det som är mest irriterande för min egen del är inte att min firma inte får sälja just det material som kunden köpt utan att det sällan fungerar ihop med det som finns i huset från början eller det material vi rörmokare i Sverige använder.
Oavsett vad det är kunden köpt själv som inte passar, får plats eller inte är godkänt att installera så resulterar ju detta enbart i att det blir dyrare för kunden, dom får krångla med returer och vi får ändå sälja tänkt material.
I många fall då kunder köpt grejer som har med tappvattnet att göra som inte är godkänt för PN16 så installerar vi inte skiten, hur snyggt det än må vara.
Mina 5 cent.
Röris.
Men jag håller med Paul-Staffanstorp till 100%.
Är visserligen inte plattsättare utan rörmokare och det är ju också vardagsmat för oss att kunderna köper material på eget håll inte nödvändigtvis Bauhaus.
Det som är mest irriterande för min egen del är inte att min firma inte får sälja just det material som kunden köpt utan att det sällan fungerar ihop med det som finns i huset från början eller det material vi rörmokare i Sverige använder.
Oavsett vad det är kunden köpt själv som inte passar, får plats eller inte är godkänt att installera så resulterar ju detta enbart i att det blir dyrare för kunden, dom får krångla med returer och vi får ändå sälja tänkt material.
I många fall då kunder köpt grejer som har med tappvattnet att göra som inte är godkänt för PN16 så installerar vi inte skiten, hur snyggt det än må vara.
Mina 5 cent.
Röris.
Men då gör du ju precis det Paul säger han inte gör - kontrollerar kundens prylar innan montering.S Saipala skrev:Ja detta var ju olyckligt.
Men jag håller med Paul-Staffanstorp till 100%.
Är visserligen inte plattsättare utan rörmokare och det är ju också vardagsmat för oss att kunderna köper material på eget håll inte nödvändigtvis Bauhaus.
Det som är mest irriterande för min egen del är inte att min firma inte får sälja just det material som kunden köpt utan att det sällan fungerar ihop med det som finns i huset från början eller det material vi rörmokare i Sverige använder.
Oavsett vad det är kunden köpt själv som inte passar, får plats eller inte är godkänt att installera så resulterar ju detta enbart i att det blir dyrare för kunden, dom får krångla med returer och vi får ändå sälja tänkt material.
I många fall då kunder köpt grejer som har med tappvattnet att göra som inte är godkänt för PN16 så installerar vi inte skiten, hur snyggt det än må vara.
Mina 5 cent.
Röris.
Jag kan tycka att en plattsättare borde kollat att det var samma bränning och frågat om ni verkligen ville ha det så, som ett ren professionellt säkerhetsbälte för sin egen skull. Det sagt, det är inte hans ansvar, utan bara en sak som jag skulle gjort om jag var plattsättare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Fast ärligt talat, hur svårt hade det varit för hantverkaren i detta fall och fråga "är alla plattorna av samma bränning?"? Eller för den delen slänga ett öga på förpackningarna innan man börjar?
Skillnaden blir ju att om man inte gör detta så får man en missnöjd kund, medans om man gör denna enkla koll så kan man förhindra en missnöjd kund och visa att man trots är ett proffs
Skillnaden blir ju att om man inte gör detta så får man en missnöjd kund, medans om man gör denna enkla koll så kan man förhindra en missnöjd kund och visa att man trots är ett proffs
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Nä det är inte svårt alls men nu är det ju gjort............Hantverkare finns det trettilelva olika av också. Kanske var de lite småsura över att inte få sälja materialet så de tänkte att vi sätter dit det kunden vill ha och har köpt. Sen skiter vi i resten typ.13th Marine skrev:
Fast ärligt talat, hur svårt hade det varit för hantverkaren i detta fall och fråga "är alla plattorna av samma bränning?"? Eller för den delen slänga ett öga på förpackningarna innan man börjar?
Skillnaden blir ju att om man inte gör detta så får man en missnöjd kund, medans om man gör denna enkla koll så kan man förhindra en missnöjd kund och visa att man trots är ett proffs![]()
Jodå, och det tror jag alla seriösa plattsättare gör också, sen är det såhär att det är ibland stört omöjligt att upptäcka en felbränning i olika ljus, dessutom brukar nyansskillnader uppstå mer efter att plattan har sugit in fukten från fixet, och ännu mer vid fogning.T Troberg skrev:
Har råkat ut för detta ett par ggr, och du ser ingen skillnad på två plattor med olika bränningar innan sättning, inte ens om du backar ett par meter, det kommer fram flera tim senare.
Har råkat ut för olika färger i samma paket, med samma batchnummer.
Det där måste vara olika färger där man fått med annan kartong eller så har den blivit felpackad eller felmärkt.J Jarlsgård skrev:
Bränning ger ju nyansskillnad de där plattorna har ju olika färg.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
S sunqan skrev:
Exakt Saipala... huvudet på spiken...S Saipala skrev:
Det är ju en väsentlig skillnad om det är saker som ska monteras som i ditt fall där det tydligt märks att det inte fungerar.
Det handlar ingenstans om att det är svårt eller omöjligt att kolla över så det är samma batch på alla kartongerna.
Har en kund köpt hem 20 paket kakel som ligger på plats och ska sättas så förutsätter man faktiskt att kunden eller dess leverantör har kollat detta och det är dit hän jag vill komma... ansvarsbiten !!
Om jag som hantverkare levererar materialet så förväntas jag ta ansvar för att det är ok... vilket är en självklarhet.
MEN problemet här är att vissa anser att kunden inte har några som helst ansvar utan det även ska åligga hantverkaren att ansvara för materialet som kunden själv införskaffat... vilket jag anser helt befängt.
Var ifrån kommer kravet på PN16?S Saipala skrev:Ja detta var ju olyckligt.
Men jag håller med Paul-Staffanstorp till 100%.
Är visserligen inte plattsättare utan rörmokare och det är ju också vardagsmat för oss att kunderna köper material på eget håll inte nödvändigtvis Bauhaus.
Det som är mest irriterande för min egen del är inte att min firma inte får sälja just det material som kunden köpt utan att det sällan fungerar ihop med det som finns i huset från början eller det material vi rörmokare i Sverige använder.
Oavsett vad det är kunden köpt själv som inte passar, får plats eller inte är godkänt att installera så resulterar ju detta enbart i att det blir dyrare för kunden, dom får krångla med returer och vi får ändå sälja tänkt material.
I många fall då kunder köpt grejer som har med tappvattnet att göra som inte är godkänt för PN16 så installerar vi inte skiten, hur snyggt det än må vara.
Mina 5 cent.
Röris.
Vardå? Jag hittar inget annat än en uppgift i BBR, men där står det inte PN16.
Jag önskar att jag kunde säga att så var fallet men då hälften är "gråa" och den andra hälften vita så är det nog tyvärr inte fel landat utan bara väldigt varierande nyanser av bränningen!A AndersS skrev:
Nu gör det iofs inte så mkt i mitt fall då jag gjorde jobbet själv och det är en gästwc. Dessutom har ena väggen "släppt" så måste ändå kakla om väggarna
Ja jag är ingen papperskille direkt men om jag säger som så att enligt säker vatten ska provtrycknigen ske med 1.43 ggr dimensionerat tryck, och på tappvatten är det då 10bar, vilket blir en provtrykning på 14.3bar således kan man ju inte använda produkter som är godkända för mindre än 14.3bar. Alltså PN16 på tappvatten. Sen om man har egen brunn med ett maxtryck på 6bar på SÄV så kanske eventuellt skulle man kunna skriva en avvikelserapport.D Daniel 109 skrev: