50 626 läst ·
224 svar
51k läst
224 svar
Tre olika bränningar i nytt badrum
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ja det låter dumsnålt. Varför gör du så? Kan du med dina 30% ge kunden ett lägre pris än han själv kunde få OCH du samtidigt tjänar pengar på det är det ju en given win-win. Regel nr #1 när man säljer saker är att saker som är gratis tas för givet och uppskattas ej => allt kostar, men lagom mycket.T tank77 skrev:
Det är inte konstigt att betala mer för materialet än vad hantverkaren betalat, om det priset fortfarande är lägre än det marknadsmässiga listpriset (dvs, vad du själv skulle betala). Hantverkaren kan ju ha böttre rabatter än du och inget säger att den ska ges bort tilldig gratis. Att du betalar för tiden det tar att handla är en annan sak.O OTTO_75 skrev:Har läst i otaliga trådar här om påslag osv när hantverkaren köper materialet - och jag begriper inte riktigt...
Om jag anlitar en hantverkare, som ska ordna med materialet, så betalar jag för den tid det tar att ordna med materialet - visst? Jag kanske också betalar för bilen hantverkaren kör? Och jag ska dessutom betala MER för materialet än vad hantverkaren har betalt?
Ingen mer än jag som tycker det låter...konstigt!?
Återigen så...
Om jag anlitar en hantverkare, betalar för den tid hantverkaren ordnar med material så varför ska jag betala mer än det hantverkaren betalar?
Hantverkaren har ju ingen lagerkostnad eller andra egentliga kostnader för materialet...utan åker, med betalt, för att köpa material.
Förklara så jag förstår...varför ska jag betala mer än vad det faktiskt kostar!?
Om jag anlitar en hantverkare, betalar för den tid hantverkaren ordnar med material så varför ska jag betala mer än det hantverkaren betalar?
Hantverkaren har ju ingen lagerkostnad eller andra egentliga kostnader för materialet...utan åker, med betalt, för att köpa material.
Förklara så jag förstår...varför ska jag betala mer än vad det faktiskt kostar!?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag tror snarare att det härinne handlar om viljan att förstå hur verkligheten fungerar och kunskapen att kunna se på saker från två hållO OTTO_75 skrev:Återigen så...
Det är ju knappast din förtjänst att hantverkaren har en rabatt som du inte fått om du handlat det själv.
Då kan du ju välja att handla materialet själv istället för att bli glad för att hantverkaren ger dig en del av sina rabatter... det är ju valfritt.
Rabatten dras ju av från vad det FAKTISKT kostar och hade kostat dig om du skulle köpa det själv.
Redigerat:
Ok, du får fundera på vad priset faktiskt är. Är det:O OTTO_75 skrev:Återigen så...
1. Det pris du får när du går till butiken och beställer 30kvm kakel, säg 200kr/kvm ELLER
2. Det hantverkaren betalar, 180kr per kvm för han handlar 3000kvm per år i butiken?
Min uppfattning är att det pris du kan förvänta dig, om du betalar separat för tiden att hantera material, är det pris DU har tillgång till.
Ska du få tillgång till ett ännu lägre pris ska det givetvis kosta dig pengar - dvs du får en del av hantverkarens rabatt men inte allt. Det du inte får är din kostnad för att få ett lägre pris än vad du annars kunnat få.
Anledningen till att hantverkaren ska ge dig lite av sin marginal är att detta är hans kostnad för att tjäna in kvarvarande materialmarginal.
Vad hantverkaren själv betalar har du egentligen inget med att göra. Det är vad du betalar som du kan förvänta dig insyn i.
Det som det faktiskt kostar är det som den som handlar betalar.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Hantverkaren ligger även ute med pengar för materialet...
Säger som en äldre man sa till mig. När jag bjöd på hans hus som var till salu. Och bjöd lite mindre än han begärde. Är det så du inte har råd tycker jag du ska titta på något annat. Svarade han. Tycker man det är dyrt gör jobbet och köp materialet själv. Är väl inget tvång eller rättighet att leja en hantverkare.
O OTTO_75 skrev:Har läst i otaliga trådar här om påslag osv när hantverkaren köper materialet - och jag begriper inte riktigt...
Om jag anlitar en hantverkare, som ska ordna med materialet, så betalar jag för den tid det tar att ordna med materialet - visst? Jag kanske också betalar för bilen hantverkaren kör? Och jag ska dessutom betala MER för materialet än vad hantverkaren har betalt?
O OTTO_75 skrev:Har läst i otaliga trådar här om påslag osv när hantverkaren köper materialet - och jag begriper inte riktigt...
Vad vet hantverkaren vad mina alternativa inköpsställen tar? Det är exakt samma sak som med elektrikern hittepå priser, men inte alls lika extremt. Allt över inköpspris är ett påslag. Jag säger inte att hantverkaren inte får ha påslag, men påstå inte att det inte finns när det gör det. Det är ohederligt.MathiasS skrev: