Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag tror snarare att det härinne handlar om viljan att förstå hur verkligheten fungerar och kunskapen att kunna se på saker från två håll:thinking:
Det är ju knappast din förtjänst att hantverkaren har en rabatt som du inte fått om du handlat det själv. :sleep:
Då kan du ju välja att handla materialet själv istället för att bli glad för att hantverkaren ger dig en del av sina rabatter... det är ju valfritt. :rolleyes:
Rabatten dras ju av från vad det FAKTISKT kostar och hade kostat dig om du skulle köpa det själv.
Du har rätt i att det inte är min förtjänst att hantverkaren har rabatt utan den rabatten har ju alla hantverkarens kunder "tjänat" in åt hantverkaren.
Det handlar inte om att inte uppskatta ett billigare pris, utan om varför det öht ska vara ett högre pris än vad hantverkaren faktiskt betalat.
Att köpa in materialet själv var väl inte så uppskattat av hantverkare...eller!?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, du får fundera på vad priset faktiskt är. Är det:

1. Det pris du får när du går till butiken och beställer 30kvm kakel, säg 200kr/kvm ELLER
2. Det hantverkaren betalar, 180kr per kvm för han handlar 3000kvm per år i butiken?

Min uppfattning är att det pris du kan förvänta dig, om du betalar separat för tiden att hantera material, är det pris DU har tillgång till.

Ska du få tillgång till ett ännu lägre pris ska det givetvis kosta dig pengar - dvs du får en del av hantverkarens rabatt men inte allt. Det du inte får är din kostnad för att få ett lägre pris än vad du annars kunnat få.

Anledningen till att hantverkaren ska ge dig lite av sin marginal är att detta är hans kostnad för att tjäna in kvarvarande materialmarginal.

Vad hantverkaren själv betalar har du egentligen inget med att göra. Det är vad du betalar som du kan förvänta dig insyn i.
Hantverkaren betalar ett pris för materialet. Jag anser att det priset är vad kund ska debiteras. Dvs, inget hitte på resonemang.
Eller har hantverkaren någon kostnad när den, under av kund betald arbetstid, åker och köper material!?

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Rickard.
Varför är det så svårt att förstå att bygg precis som dom flesta andra brancher inte på något sätt strävar efter att ge kunden så billigt pris som bara möjligt. Dom vill tjäna pengar, precis som advokaten, privat tandläkaren eller butiksägaren och kommer lägga sin prissättningen på det sätt den tror är bäst för att uppnå det. Det är den enkla tråkiga sanningen, sen vad man som enskild tycker är rätt, fel eller rimligt spelar ingen roll.

Tycker ni att en viss firma är för dyr köp inte av dom och tycker nog många som ni kommer dom måsta justera något.

• Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad vet hantverkaren vad mina alternativa inköpsställen tar? Det är exakt samma sak som med elektrikern hittepå priser, men inte alls lika extremt. Allt över inköpspris är ett påslag. Jag säger inte att hantverkaren inte får ha påslag, men påstå inte att det inte finns när det gör det. Det är ohederligt.
Jag har INTE sagt att det inte är ett påslag. Det är ett påslag.Men som sagt, man måste beakta vad det är ett påslag på, och vad slutpriset hamnar på.

O OTTO_75 skrev:
Hantverkaren betalar ett pris för materialet. Jag anser att det priset är vad kund ska debiteras. Dvs, inget hitte på resonemang.
Eller har hantverkaren någon kostnad när den, under av kund betald arbetstid, åker och köper material!?
Ok. Vi har olika uppfattning om detta. Jag anser att priset ska sättas i relation till vad ditt (kundens) marknadspris är, Det är så en marknadsekonomi fungera. Har man en tjänst att sälja så tar man betalt för den.

Fipplar man med priserna (tex som vvs-prylar via Ahlsells) och kunden förespeglas få 30% på listpris och det i själva verket är dubbelt mot vad du handlar samma produkt för på nätet eller Bauhaus eller whatever du hittar, då är det ocker och ohederligt.

Om man som i exemplet här ger kunden ett lägre pris än vad han annars skulle kunna få i butiken, då är det ju istället en win win där marknadsekonomin fungerar. Båda tjänar, ingen tar allt. Ingen får något gratis.

Jag ärinte hantverkare och rätt sällan kund till hantverkare, men jag kan omöjligen förvänta mig att det fungerar på annat sätt än det jag beskrivit. Ahlsell-typen av påslag är fel (och den grundar sig i hittepåprislistor), det jag beskrivit är hederligt korrekt och rimligt.

Ett alternativt sätt att se på det är ju att hantverkaren är ytterligare ett led av återförsäljare för butiken. Han har 30% rabatt på deras listpriser. Butiken själv har bara betalat 20% av det du betalar. Har du hört om någon återförsäljare av tjänster eller produkter som gör det utan täckningsbidrag/marginal? Det finns inte, för den som gör så går i konkurs.All försäljning utom fabriksförsäljning fungerar på detta vis.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag har INTE sagt att det inte är ett påslag. Det är ett påslag.Men som sagt, man måste beakta vad det är ett påslag på, och vad slutpriset hamnar på.
Nej, det är Paul som menar att det inte är ett påslag. Jag vänder mig inte emot påslaget, utan att man ljuger om det. Det är fri prissättning.

Går säkert att få tag på nån som gör jobbet om man köper in material själv. Så satsa på de ni som tycker påslagen är för mycket. Eller ta in pris på jobbet. Är ju också en möjlighet.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
J
J Joakim Alpsten skrev:
Definitivt ert ansvar tyvärr. Ni lejde hantverkaren för att montera upp de kakel ni valt. & köpt. Måste kännas supersurt men så är det nog!
Håller med i ”definitivt” i ansvaret, men att du samtidigt får med ett ”nog” i meningen efteråt är ju spännande.

”Defintivt” och ”nog” är närapå två motpoler.

Är det definitivt deras ansvar eller är det kanske som i nog deras ansvar?

wildeside
Är det så svårt för alla parter att skriva avtal!
Utdrag ur hantverkarformuläret -17 punkt D.
Material, varor, hjälpmedel och övriga kostnader debiteras med redovisad självkostnad med tillägg för entreprenörarvode om %. Moms tillkommer.
Jag brukar ha 10% påslag, då har kunden mitt material pris +10%.
Kan skicka med kopior på material inköp utan att behöva dölja något.
Dom 10% påslag täcker mina kostnader för att hantera omkostnader för inköpet.
Bokföringskostnader för verifikat ev kreditkostnader/utlägg m.m.
När ska både företagare och konsument lära sig att skriva ett sketet avtal för att klargöra vad det kostar och vad som ingår?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O OTTO_75 skrev:
Återigen så...
Om jag anlitar en hantverkare, betalar för den tid hantverkaren ordnar med material så varför ska jag betala mer än det hantverkaren betalar?
Hantverkaren har ju ingen lagerkostnad eller andra egentliga kostnader för materialet...utan åker, med betalt, för att köpa material.
Förklara så jag förstår...varför ska jag betala mer än vad det faktiskt kostar!?
Sanningen är att hantverkaren leker affär/återförsäljare. Anledningen är så klart att alla andra gör det och att det är ett vedertaget sätt att sänka timpenningen på.

Det hederligaste vore att baka in allt utom material, ev maskinhyra och milpåslag i timpriset. Inga materialpåslag. Så kan man lätt jämföra. Men jag förstår att det är svårt att höjs timpriset till 1500:- för elektrikern och VVS-aren ..

T tank77 skrev:
Hur orkar du diskutera med dessa individer som har ett sådant hantverkarförakt?

Angående kaklet som kostade 200 kr som du köper för 160 kr och ger kunden halva rabatten, vilket tydligen är ett påslag enligt hantverkarföraktarna. Om kunden själv hade köpt kaklet hade denna ju fått betala 200 kr och hade således förlorat 20 kr på affären men det fattar ju inte hantverkarföraktarna:rolleyes:

Likadant med en annan hantverkarföraktare på forumet som har gett sig fan på att ROT-pengarna endast är en bonus för hantverkarna, hur jävla korkad får man bli:surprised: Dessa pengar tillfaller ju kunden och inte hantverkaren. Om nu hantverkaren har ett timpris på 400 kr ex moms, alltså 500 ink moms och sedan ROT på detta så betalar kunden 350 kr ink moms och sedan får hantverkaren ansöka om resterande pengar hos Skatteverket. Har kunden inte ROT eller om det är ett nybygge så ju kunden betala 400 kr ex moms, 500 kr ink moms och hantverkaren har fortfarande sin ursprungliga peng bara det att det blir dyrare för kunden då den saknar ROT.

Detta är ju enkel logik men enligt vissa hantverkarföraktare så tjänar viss hantverkaren en MASSA pengar på ROT:thinking:

På tal om rabatter så har jag 30% procent på kakel i den butiken jag handlar men jag är så dumsnäll att jag ger kunden hela rabatten:p

Angående att kolla batchnummer på kakel så gör jag aldrig det, håller fan inte på och vänder och vrider på 30 paket för att se att det är samma bränning utan jag förväntar mig att butiken som säljer grejerna levererar en och samma platta.

Har väl råkat ut ett par gånger att det har varit olika bränningsnummer när man har lagt klinker och halva golvet är lagt men i så fall får min butik stå för ställtid och att fixa fram nya plattor snabbt som fan och det gör dom också för det är en seriös butik som vill ha kvar sina kunder.
Är hantverkare själv och alla våra plattsättare och målare är läskunniga och kan läsa koder på rullar och kartonger.
Det vi pratar om är sekunder inte några ”jävla ” timmar utan några ynka sekunder för att säker ställa att man sätter upp rätt saker.
Hur svårt kan det vara för ett proffs att kolla några koder, är ni inte läskunniga eller är det för ni inte får pengar på materialet?
Och hur kan du veta att du fått olika bränningsnummer på klinker när du säger att du inte läser på paketen?
Och eftersom det är vissa hantverkare som inte kan läsa på burkar/kartonger öppnar ni alltid alla kartonger burkar innan ni bär ut saker till olika rum eller bär ni bara ut på måfå, eller är det leverantören till er som lägger allt exakt där det ska monteras.

I det här fallet agerar ju hantverkarna återförsäljare av kakel, eller hur? Priset tiöl kunden är vad lunden betalar eftersom kunden köper AV hantverkaren. Hantverkaren är inte agent för butiken. Jag har svår att tänka mig att kunden skulle kunna reklamera plattor till butiken i det fall då hantverkaren gått i kk... den enda skillnad jag annars kan tänka mig mellan att handla från butiken och från hantverkaren skuöla vara att det i ena fallet regleras av konsumentköplagen och i andra av konsumenttjänstlage, men däe äe jag osäker...

Delar elgiganten också med sig av de rabatter från listpris de får från sin leverantör?

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, du får fundera på vad priset faktiskt är. Är det:

1. Det pris du får när du går till butiken och beställer 30kvm kakel, säg 200kr/kvm ELLER
2. Det hantverkaren betalar, 180kr per kvm för han handlar 3000kvm per år i butiken?

Min uppfattning är att det pris du kan förvänta dig, om du betalar separat för tiden att hantera material, är det pris DU har tillgång till.

Ska du få tillgång till ett ännu lägre pris ska det givetvis kosta dig pengar - dvs du får en del av hantverkarens rabatt men inte allt. Det du inte får är din kostnad för att få ett lägre pris än vad du annars kunnat få.

Anledningen till att hantverkaren ska ge dig lite av sin marginal är att detta är hans kostnad för att tjäna in kvarvarande materialmarginal.

Vad hantverkaren själv betalar har du egentligen inget med att göra. Det är vad du betalar som du kan förvänta dig insyn i.
Oftast får du samma pris som en hantverkare om du bara skapar ett konto iallafall i Stockholms området. Och som privat person betalar du alltid för mycket om du handlar för ord pris på yrkesbutiker.
Om en kund frågar oss om pris så säger ju vi alltid om det är bäst för kunden och handla genom oss eller ta ut det billigare på tex bauhaus hornbach.

S sunqan skrev:
Delar elgiganten också med sig av de rabatter från listpris de får från sin leverantör?
Elgiganten tar inte betalt för tiden, de påstår heller inte att de inte har påslag.

S sunqan skrev:
Nu säljer ju troligtvis inte Elgigantens leverantörer varor till listpris utan har en annan affärsmodell, men för analogins skull:

Ja, det är hela elgigantens företagsidé, ha stora inköpsvolymer för att pressa ner inköpspris och därmed kunna ha ett lägre utpris, som då blir lägre än rekommenderat pris (listpris).

När det gäller hantverkares rabatter ger det ett intresseproblem när hantverkaren inhandlar material som debiteras kund rakt av (vid fastpris som inkluderar materialet gäller inte detta), då finns det inget incitament mer än goodwill till att ge kunden ett så bra pris som möjligt.

Tänk följande scenario:
En vara har ett listpris på 200kr.
I Butik 1 används listpriset, men handlar man där ofta får man 30% rabatt.
I Butik 2 jobbar man inte med rabatter utan har istället ett lågt pris på 180kr.

Handlar hantverkaren alltid i Butik 1 och debiterar listpris tjänar man 30kr plus eventuellt påslag.
Handlar denne istället i Butik 2 får man endast påslaget, som också blir lägre då det är proportionellt mot priset.
Vilken butik tror ni oftast väljs? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.