50 626 läst ·
224 svar
51k läst
224 svar
Tre olika bränningar i nytt badrum
13th Marine skrev:
Nu säljer ju troligtvis inte Elgigantens leverantörer varor till listpris utan har en annan affärsmodell, men för analogins skull:
Ja, det är hela elgigantens företagsidé, ha stora inköpsvolymer för att pressa ner inköpspris och därmed kunna ha ett lägre utpris, som då blir lägre än rekommenderat pris (listpris).
När det gäller hantverkares rabatter ger det ett intresseproblem när hantverkaren inhandlar material som debiteras kund rakt av (vid fastpris som inkluderar materialet gäller inte detta), då finns det inget incitament mer än goodwill till att ge kunden ett så bra pris som möjligt.
Tänk följande scenario:
En vara har ett listpris på 200kr.
I Butik 1 används listpriset, men handlar man där ofta får man 30% rabatt.
I Butik 2 jobbar man inte med rabatter utan har istället ett lågt pris på 180kr.
Handlar hantverkaren alltid i Butik 1 och debiterar listpris tjänar man 30kr plus eventuellt påslag.
Handlar denne istället i Butik 2 får man endast påslaget, som också blir lägre då det är proportionellt mot priset.
Vilken butik tror ni oftast väljs?![]()
Den där man får bäst service och som kan leverera snabbast.
Bytte spackelleverantör pga leveranstider, men spacklet var närmare 2kr/kilot dyrare men kunde då beställa rätt mängd till objektet och fick leverans för 06 nästa vardag och även lördag.
Nä köper kunden plattor så får dom allt se till att det är rätt grejer och mängd...
Vet inte hur många ställen man varit på dör det har snålats på plattor så det fattats en eller två kartonger...
Jag stör mig något enormt på att vissa kallar allt bauhaus säljer för skräp. Det är bara lögner rakt igenom, med syfte att tjäna egna marginaler genom att t.ex. "bjuda" på halva rabatten.
Även som hantverkare att inte kolla bränningsnummer eller lägga 10 sek på att nämna det för kunden hänvisas som gratisjobb.. haha
Även som hantverkare att inte kolla bränningsnummer eller lägga 10 sek på att nämna det för kunden hänvisas som gratisjobb.. haha
Om jag köper materialet själv, och hantverkaren tar på sig jobbet så...visst är det väl självklart då att hantverkaren också kollar att materialet jag köpt är "rätt"!?nino skrev:
Hantverkare får ju betalt för tiden..eller är det verkligen så illa att hantverkaren fullständigt skiter i om det blir fel!?
Alltså...låter ju verkligen inte som att hantverkaren med den synen har någon som helst yrkesstolthet och servicekänsla, utan det är mer viktigt att vara stor på sig och oavsett vilket sätta kunden på plats.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Man kollar givetvis...O OTTO_75 skrev:Om jag köper materialet själv, och hantverkaren tar på sig jobbet så...visst är det väl självklart då att hantverkaren också kollar att materialet jag köpt är "rätt"!?
Hantverkare får ju betalt för tiden..eller är det verkligen så illa att hantverkaren fullständigt skiter i om det blir fel!?
Alltså...låter ju verkligen inte som att hantverkaren med den synen har någon som helst yrkesstolthet och servicekänsla, utan det är mer viktigt att vara stor på sig och oavsett vilket sätta kunden på plats.
Men, man kan missa nån siffra, rulle, eller vad det nu må vara. Då är ansvaret ditt, som materialleverantör! Du kan även bli debbiterad den tid som fördröjer hantverkaren
Levererar hantverkaren material är ansvaret hans...
Dvs Den som levererar har ansvaret, men skulle aldrig sätta upp felaktigt material för det... Utan prata med kunden och se till att rätt material kommer fram!
Nej en leverantör har inte ett ansvar vad du sätter upp, om jag beställer saker till bygget har jag som mottagare alltid ansvar att kolla om jag får rätt saker.F Freddy_kruger skrev:Man kollar givetvis...
Men, man kan missa nån siffra, rulle, eller vad det nu må vara. Då är ansvaret ditt, som materialleverantör! Du kan även bli debbiterad den tid som fördröjer hantverkaren
Dvs Den som levererar har ansvaret, men skulle aldrig sätta upp felaktigt material för det... Utan prata med kunden och se till att rätt material kommer fram!
Det är jag helt med på - det jag vänder mig mot är synen att kunden får skylla sig själv när den köpt materialet själv. Om jag anlitar en hantverkare så anlitar jag ju en kompetens, och jag förutsätter att den hantverkaren gör sitt yttersta för att det ska bli rätt.F Freddy_kruger skrev:Man kollar givetvis...
Är ju inte ens säkert att kunden känner till att ex kaklet ska komma från samma bränning...
Jag personligen tror inte detta med bränning koder är så stort problem, det största problemet med att kunder beställer är att det ofta blir fel ofta det är för lite material.O OTTO_75 skrev:Det är jag helt med på - det jag vänder mig mot är synen att kunden får skylla sig själv när den köpt materialet själv. Om jag anlitar en hantverkare så anlitar jag ju en kompetens, och jag förutsätter att den hantverkaren gör sitt yttersta för att det ska bli rätt.
Är ju inte ens säkert att kunden känner till att ex kaklet ska komma från samma bränning...
Då man kommer som hantverkare och ibland inte kan göra klart eller inte kan göra jobbet alls kostar pengar och ofta då man lägger på dessa tidstillägg på kunden så blir det gnäll om pengar.
Så för egen del är det därför jag vill ha hand om materialet själv.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Det är inget snack om att skylla sig själv, inte från mig...O OTTO_75 skrev:Det är jag helt med på - det jag vänder mig mot är synen att kunden får skylla sig själv när den köpt materialet själv. Om jag anlitar en hantverkare så anlitar jag ju en kompetens, och jag förutsätter att den hantverkaren gör sitt yttersta för att det ska bli rätt.
Men det yttersta ansvaret, ifall hantverkaren mot förmodan missar att kolla. Eller... Har faktiskt hänt att kunden fått helt fel tapet, och när jag börjar hänga så vet jag inte ens vilken tapet kunden valt. Är det då mitt fel som hantverkare?
Som kund kan man ju prata med hantverkaren också... säga att man är osäker, och vill att vi går igenom och kollar så man fått rätt material.
Bra hantverkare går bra att prata med...
Men ska det bara vara billigt billigt, och allt är hantverkarens fel... Då kanske han inte är så lättpratad...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nog ingen som säger att ALLT är skräp men saker som kakel och klinker är ofta av en sämre kvalité på byggvaruhusen än hos renodlade leverantörer.ådal skrev:
Jag stör mig något enormt på att vissa kallar allt bauhaus säljer för skräp. Det är bara lögner rakt igenom, med syfte att tjäna egna marginaler genom att t.ex. "bjuda" på halva rabatten.
Det är nog mer oordningen och okunskapen hos personalen som folk inte gillar.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Finns väl både bra och dåliga varor på Bauhaus, men vitt kakel brukar ju vara en bra lockvara! Och då av sämre kvalitet...Paul-Staffanstorp skrev:
S
Stadsfiskalen
Bannad
· Gävleborg
· 618 inlägg
Stadsfiskalen
Bannad
- Gävleborg
- 618 inlägg