210 505 läst ·
516 svar
211k läst
516 svar
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Det ser ut som grannens stensättning skulle komma att undermineras om man gräver för att isolera er källare. Är detta något ni diskuterat med grannen? Att t.ex. byggjobbarna fått lov att avlägsna stensättningen medans isoleringen pågick och sedan återställa noggrant efter detta var avklarat.Tigers eye skrev:
Dessutom kan man omöjligen utföra arbetet på era 10cm utan någon slags överenskommelse med grannen om tillgänglighet till deras tomt. Ni kanske räknade med att detta ingick i bygglovet? Och ett eventuellt medgivande till bygglovet från grannen (som sedan dragits tillbaka)?
1. Fanns/finns det bygglov för garaget så nära gräns?Tigers eye skrev:
2. Rev ni hela det gamla garaget när ny byggde nytt krävs väl nytt bygglov ?
3. Om häcken växer in på din tomt har du rätt att ta bort det som växer in. Stånghäcksax når långt
4. Är tomtgränserna korrekta ?
Halva grannens infart måste grävas bort om den underjordiska väggen ska dräneras.M Maijckel skrev:Det ser ut som grannens stensättning skulle komma att undermineras om man gräver för att isolera er källare. Är detta något ni diskuterat med grannen? Att t.ex. byggjobbarna fått lov att avlägsna stensättningen medans isoleringen pågick och sedan återställa noggrant efter detta var avklarat.
Dessutom kan man omöjligen utföra arbetet på era 10cm utan någon slags överenskommelse med grannen om tillgänglighet till deras tomt. Ni kanske räknade med att detta ingick i bygglovet? Och ett eventuellt medgivande till bygglovet från grannen (som sedan dragits tillbaka)?
Lägg känslorna åt sidan och tänk juridisktC Clossa skrev:
1. JaC Clossa skrev:
2. Ja
3. Går ej att komma ditt från vår sida.
4. Ja
!.C Clossa skrev:
Han vill inte att någonting ska göras på hans tomt i samband med våran bygge och han la ny marksten på sin uppfart själv förra året, som redan vågig nära på den delen var han hade planterat buskarna. Det såg ut så även innan vårt byggarbete påbörjades. Går inte att samarbeta med honom tyvärr. Bästa skulla ha varit att drenera hans och våran uppfart samtidigt.B Bertzzon skrev:
Är det grannens buskar som växer intill er vägg? I så fall så får han inte plantera dom så nära ert hus.Tigers eye skrev:
Hej! Jag har blivit trakasserad av min granne under mer en fem års tid nu och jag har fått nog! Polisanmälningarna hjälper inte och han bara fortsätter, han är en sjuk människa! Grunden är att han har ångrat sig när godkände vårt bygglovsansökan och ville göra allt för att vi skulle misslyckas. Han skrämde bort många byggare och till och med övertalade alla närmaste grannar att göra olika anmälningar till kommunen.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Här är våran husvägg jag fotograferade förgår kväll.
Vad ska vi göra? Vore tacksam att få vägledning av er kunniga! Tack på förhand.
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Det är självklart känsligt när det är byggt så nära gränsen, och det innebär i praktiken att man som grannar blir beroende av en god relation. Så tycks det tyvärr inte vara här. Men grannen får givetvis sätta buskar på sin egen tomt. Det leder i praktiken till att det blir svårt att sköta TS byggnadA Anette Jonsson skrev:
Nej. Varför i hela friden skulle han acceptera att något görs på hans tomt. Husbygge och allt som hör därtill gör man naturligtvis på sin egen tomt.Tigers eye skrev:
!.
Han vill inte att någonting ska göras på hans tomt i samband med våran bygge och han la ny marksten på sin uppfart själv förra året, som redan vågig nära på den delen var han hade planterat buskarna. Det såg ut så även innan vårt byggarbete påbörjades. Går inte att samarbeta med honom tyvärr. Bästa skulla ha varit att drenera hans och våran uppfart samtidigt.
Ni har sparat tio centimeter fram till tomtgränsen så det är dessa tio centimeter ni har att jobba på. Lycka till.
Jag har följt tråden av och till en tid. Men jag blir inget klokare på vad exakt som har hänt och varför. Det känns som att vi inte har fått hela bilden ännu och därför blir det utrymme för spekulationer och tyckande och känslor.
Hade man klargjort helt från början så hade tråden varit kanske 5 sidor lång..
Man har alltså rivit ett garage för att bygga nytt? Och detta har man bygglov för?
När man skall börja bygga nytt så opponerar sig grannen när man gräver på sin egen tomt?
Vad är det grannen opponerar sig om och varför kan det stanna upp hela arbetet om det nu sker på egen mark.
Man har alltså rivit ett garage för att bygga nytt? Och detta har man bygglov för?
När man skall börja bygga nytt så opponerar sig grannen när man gräver på sin egen tomt?
Vad är det grannen opponerar sig om och varför kan det stanna upp hela arbetet om det nu sker på egen mark.
Man har byggt ett garage i källarplan. Denna källarvägg ska nu dräneras. Problemet är att källarväggen ligger endast tio centimeter från tomtgränsen. Vid en dränering måste därför, rimligtvis, ett par meter av grannens garageinfart grävas upp för att komma åt väggen.Dr Benz skrev:
Jag har följt tråden av och till en tid. Men jag blir inget klokare på vad exakt som har hänt och varför. Det känns som att vi inte har fått hela bilden ännu och därför blir det utrymme för spekulationer och tyckande och känslor.
Detta gillar inte grannen.