210 512 läst ·
516 svar
211k läst
516 svar
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Det är inte riktigt så enkelt.S steffo_b skrev:Vem har påstått att det betyder veto.
Det jag har påstått är att om man önskar bygga något som är nära tomtgräns mot grannen så kommer grannen att få yttra sig. Om grannen då motsätter sig byggnaden så är sannolikheten ganska stor att kommunen i ett första läge avslår bygglov. Så länge grannen faktiskt har legitima skäl till att motsätta sig såklart.
Då får man överklaga och få bygglovet omprövat.
Så länge som grannen inte har ganska starka skäl för att man inte skall få bygga så kommer man i slutändan troligen att få sitt bygglov men det blir en rejält mycket mer långdragen och krånglig process än om grannen i första läget säger OK till bygglovet. (i praktiken bara är tyst och inte inkommer med synpunkter).
När det gäller bygglov så är grannens åsikt ofta av betydelse när bygget inte följer detaljplanen och man vill ha en avvikelse.
Man ber dock inte grannen om lov, min poäng är att ditt resonemang är väldigt förenklat, en granne som säger nej har inte veto, grannen kan såklart överklaga och dra ut på processen men grannehörandet är mer likt en artighetsprocess än att grannen kan säga nej och stoppa bygget.
Men men... vi låter det vara så.
4,5 meters regel gäller i hela landet, men det gäller inte för stora bolag etc. senaste bygglovet vi fick godkänd av alla grannar, garaget som byggdes på tomtgränsen 1961 rivdes, samt grävde vi ut en ny garage som möjliggjorde att bygga ett sovrum ovan det. Small tomt på bredden och längre på längden. Vi byggde ut huset även på bredden, dvs mot trädgården.TheImprovisor skrev:
Visst, bra relation är att föredra, det hade vi innan, men det finns gränser, speciellt när andra faktorer kommer in som kränkningar, förnedringar och orimliga krav... Faktum är att grannen har ångrat sig och ville göra livet surt för oss och sa att han kommer att göra allt för att vårt hus ska aldrig kunna bli färdigbyggd! Han gjorde verkligen allt vad han kunde och fortsätter att "fullgöra sitt uppdrag" med att använda alla sina kontakter. Till och med andra grannar är rädda för honom och han försöker övertala alla hantverkare, besökare, granne att akta sig för oss, eftersom vi är dåliga människor enligt honom. Hur länge kan han fortsätta så? Skulle han protesterat innan mot våra byggplaner, när kommunen hade frågat honom, hade vi ändrat våra planer. Vad är det mest plågsamt är att han går över alla gränser och trakasserar mig och han tror att jag blir skrämd av honom, när han kallar mig käring och hoppar framför mig, knappt 40 cm nära från mitt ansikte på öppet gata och försöker skrämma mig, som ett barn, sedan vänder ryggen mot mig och går han sin väg, som det har aldrig hänt någonting! Han gör detta, när ingen ser oss, därför är det svårt att bevisa händelserna. Och han har inte tröttnat under så många år! Jag vet ej, om detta är en svensk fenomen, men jag bodde i flera länder under mitt liv och har aldrig sett något liknande. Jag är ganska lugn, fredlig och positiv person annars.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Det är märkligt med dessa trådar där bygglov diskuteras. Det kommer alltid in ett antal som egentligen inte vet ett dugg om regelverket, men ändå har bestämda åsikter om hur det förhåller sig. Det är 4,5 meter hit, det är grannen godkänner dit etc. Några referenser till lagtexter eller liknande ges aldrig, utan det bara är så.
Jag tänker att det är nog samma personer som hittar på egna regler i olika spel och sporter och behårt håller fast vid dem.
Jag tänker att det är nog samma personer som hittar på egna regler i olika spel och sporter och behårt håller fast vid dem.
Redigerat:
Så in i h-e mycket ot, utländska kommentarer trots tillsägelse och ett sjudjäkla trollande av folk som uppenbarligen inte har nåt liv utanför forumet. Man ser ju samma knäppskallar ställa till med precis samma trassel i var och varannan tråd. Tröttsamt som fan och trådar som var intressant att följa blir totalt fulla med hopplöst irrelevant strunt dag efter dag efter dag... 🙄A ansgar46 skrev:
...och bygglovet var inte ens relevant för ts frågeställning som gällde hur få stopp på grannens trakasserier 😁Fairlane skrev:
Det är märkligt med dessa trådar där bygglov diskuteras. Det kommer alltid in ett antal som egentligen inte vet ett dugg om regelverket, men ändå har bestämda åsikter om hur det förhåller sig. Det är 4,5 meter hit, det är grannen godkänner dit etc. Några referenser till lagtexter eller liknande ges aldrig, utan det bara är så.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Varför dränerade inte byggarna direktTigers eye skrev:
4,5 meters regel gäller i hela landet, men det gäller inte för stora bolag etc. senaste bygglovet vi fick godkänd av alla grannar, garaget som byggdes på tomtgränsen 1961 rivdes, samt grävde vi ut en ny garage som möjliggjorde att bygga ett sovrum ovan det. Small tomt på bredden och längre på längden. Vi byggde ut huset även på bredden, dvs mot trädgården.
Visst, bra relation är att föredra, det hade vi innan, men det finns gränser, speciellt när andra faktorer kommer in som kränkningar, förnedringar och orimliga krav... Faktum är att grannen har ångrat sig och ville göra livet surt för oss och sa att han kommer att göra allt för att vårt hus ska aldrig kunna bli färdigbyggd! Han gjorde verkligen allt vad han kunde och fortsätter att "fullgöra sitt uppdrag" med att använda alla sina kontakter. Till och med andra grannar är rädda för honom och han försöker övertala alla hantverkare, besökare, granne att akta sig för oss, eftersom vi är dåliga människor enligt honom. Hur länge kan han fortsätta så? Skulle han protesterat innan mot våra byggplaner, när kommunen hade frågat honom, hade vi ändrat våra planer. Vad är det mest plågsamt är att han går över alla gränser och trakasserar mig och han tror att jag blir skrämd av honom, när han kallar mig käring och hoppar framför mig, knappt 40 cm nära från mitt ansikte på öppet gata och försöker skrämma mig, som ett barn, sedan vänder ryggen mot mig och går han sin väg, som det har aldrig hänt någonting! Han gör detta, när ingen ser oss, därför är det svårt att bevisa händelserna. Och han har inte tröttnat under så många år! Jag vet ej, om detta är en svensk fenomen, men jag bodde i flera länder under mitt liv och har aldrig sett något liknande. Jag är ganska lugn, fredlig och positiv person annars.
Ja, 4,5 meter har inget att göra med om bygglov ska beviljas. Begreppen rörs ihop för det finns ju en 4,5m regel om man inte har grannens medgivande — men det rör bara frågan om en åtgärd är befriad från bygglov. Man kan ju fortfarande göra åtgärden — om man får bygglov.Fairlane skrev:
Således, följande åtgärder — kräver inte ens en bygglovsansökan — om (1) de sker längre än 4,5m från grannen eller (2) om de är <4,5m från grannen, men grannen har gett medgivande:
1. Att med en mur eller ett plank anordna en skyddad uteplats
2. Att anordna ett skärmtak över en sådan uteplats, över en altan, balkong eller entré — om skärmtaket tillsammans med andra skärmtak som har anordnats på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte täcker en större area än 15,0 kvadratmeter
3. Att bygga en friggeboda
4. Att bygga en attefallare
Du kan ju fortfarande exempelvis få bygga 375m2 skärmtak dikt an mot grannens tomt — om du får bygglov för det.
När det väl sker en bygglovsansökan — är det irrelevant vad grannar ”tycker” om det finns skäl att bevilja bygglov. Men i vissa fall är grannarna sakägare och kan påtala omständigheter som kommunen ska beakta.
Men om en åtgärd strider mot detaljplanen och det blir fråga om huruvida det är en liten avvikelse kan grannens åsikt ha betydelse. Två exempel:
- Om du vill bygga ett garage 1 meter från grannens tomt — och det strider mot detaljplanen – kan grannens godkännande hjälpa, men kommunen måste fortfarande anse att det är en "mindre avvikelse".
- Om du vill bygga en våning extra där det bara tillåts två – spelar det ingen roll vad grannen säger, eftersom det inte är en liten avvikelse.
Jag jobbar inte med detta och är ingen expert, kan missa någon nyans/abrovink här och där — men detta är hur jag kommer ihåg det från utbildningen för över 15 år sedan…
Problemet är att TS måste gräva på grannens tomt för att kunna isolera sitt garage från utsidan. Först var grannen med på detta, men nu verkar han inte vara det längre och i stället försöker förstöra för TS.H HJ-C skrev:Jag ha försökt (och ja, jag har läst hela tråden) men jag hänger nog fasen inte riktigt med ...
Fanns det ett bygglov med grannemedgivande som tillät byggande 10 cm (eller vad det var) ifrån tomtgräns, som hann gå ut innan TS byggde och grannen vill nu inte lämna ett nytt medgivande?
Eller vad var liksom knäckfrågan rent tekniskt, förutom alla TS åsikter om vad man borde få göra och vad som är fel?
Allt var kvar med tillstånd och kontrakt, men när byggarna började att gräva (klockan 9) kom han ut från sitt hus med sin fru och ropade” här ska ni inte göra något för att vi har semester! Försvinn! Och sedan bara rullade på med elakheter…J Jonas Birgerson skrev:
På vems tomt var de då? För ni hade såklart inte rätt att göra något från eller på deras sida.Tigers eye skrev: