210 510 läst ·
516 svar
211k läst
516 svar
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Nä men du får ju ändå ta ansvar för att du bor där om du är vuxen iaf...Tigers eye skrev:
Någon gång har du ju köpt, ärvt eller fått huset och valt att bo kvar och då visste du ju hur det såg ut...
Tycker inte du kan skylla på 1961...🤔
Jag ha försökt (och ja, jag har läst hela tråden) men jag hänger nog fasen inte riktigt med ...
Fanns det ett bygglov med grannemedgivande som tillät byggande 10 cm (eller vad det var) ifrån tomtgräns, som hann gå ut innan TS byggde och grannen vill nu inte lämna ett nytt medgivande?
Eller vad var liksom knäckfrågan rent tekniskt, förutom alla TS åsikter om vad man borde få göra och vad som är fel?
Fanns det ett bygglov med grannemedgivande som tillät byggande 10 cm (eller vad det var) ifrån tomtgräns, som hann gå ut innan TS byggde och grannen vill nu inte lämna ett nytt medgivande?
Eller vad var liksom knäckfrågan rent tekniskt, förutom alla TS åsikter om vad man borde få göra och vad som är fel?
Jag gissar att utbyggnaden av garaget under jord inte är riktigt dränerad? Eller vad menas med isolera på utsidan?
Den frågan ställdes tidigare i inlägg 364 men vi har inte fått svar. Det är flera märkliga påståenden, som att grannen måste godkänna bygglov och att kommunen har gett bygglov som sedan dragits tillbaka. Det som skulle behövs för bedömning är konkreta uppgifter om när och hur huset byggdes, när TS köpte, de bygglov för tillbyggnad som TS sökt, grannens inställning till tillbyggnader, vad som faktiskt byggts om.H HJ-C skrev:Jag ha försökt (och ja, jag har läst hela tråden) men jag hänger nog fasen inte riktigt med ...
När man har byggnader så här nära fastighetsgränsen är men beroende av god kontakt med grannen för underhåll och liknande så det är viktigt med relationen. För TS och grannen fungerar det uppenbarligen inte så.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Nu har ju garaget stått där före ombyggnaden, däremot har vi inte fått veta om de har haft en underjordisk sidovägg eller om de rivit garaget och gråvt ur samt gjutit väggar å golv utan ( att inkräkta på grannen) eller dränera / isolera samtidigt
Helt galet är det inte att påstå att grannen måste godkänna bygglov i vissa lägen.K klimt skrev:Den frågan ställdes tidigare i inlägg 364 men vi har inte fått svar. Det är flera märkliga påståenden, som att grannen måste godkänna bygglov och att kommunen har gett bygglov som sedan dragits tillbaka. Det som skulle behövs för bedömning är konkreta uppgifter om när och hur huset byggdes, när TS köpte, de bygglov för tillbyggnad som TS sökt, grannens inställning till tillbyggnader, vad som faktiskt byggts om.
När man har byggnader så här nära fastighetsgränsen är men beroende av god kontakt med grannen för underhåll och liknande så det är viktigt med relationen. För TS och grannen fungerar det uppenbarligen inte så.
Om exempelvis en byggnad är närmare tomtgränsen mot grannen än 4,5 meter så måste grannen godta bygget för att du ska kunna få bygglov. Görs vanligen genom så kallad grannhöran.
Detta gäller även när du exempelvis borrar för bergvärme. Då skall samtliga grannar vars tomt berörs av en cirkel med 25 meter kring borrhålet godkänna.
det går förvisso att få det även om grannen skulle motsätta sig det men då krävs att man drar det vidare och får det prövat rättsligt och det krävs att byggnationen inte rimligen kan anses störa grannen.
Ett välvilligt tips är att inte söka upp vilken adress det är via Google streetview eller liknande och skriva i tråden. Finns en klar förtalsrisk i dessa sammanhang (spelar egentligen ingen roll vad som är sant).
Det jag tror skulle kunna hjälpa i dessa fall är någon form av seriös medling med hjälp av utomstående.
Finns alltid två sidor av ett mynt, grannen har säkert en lång lista med klagomål. Problemet är ju inte vad klagomålen rör — utan att man bråkar med någon som man bor granne med, ser ofta osv. Vilket är oerhört tröttsamt för båda parter. Man får också samma effekt som man får online ibland, eftersom man ofta inte är ansikte mot ansikte när man integrerar — i bred bermärkelse — med en granne. I 19/20 fall gissar jag att man tittar ut genom fönstret och ser något som man retar sig på. Sen kokar det över.
Kunde man sitta ner och få beskriva sin sida av saken och försöka hitta en lösning skulle man nog kunna komma långt.
Finns alltid två sidor av ett mynt, grannen har säkert en lång lista med klagomål. Problemet är ju inte vad klagomålen rör — utan att man bråkar med någon som man bor granne med, ser ofta osv. Vilket är oerhört tröttsamt för båda parter. Man får också samma effekt som man får online ibland, eftersom man ofta inte är ansikte mot ansikte när man integrerar — i bred bermärkelse — med en granne. I 19/20 fall gissar jag att man tittar ut genom fönstret och ser något som man retar sig på. Sen kokar det över.
Kunde man sitta ner och få beskriva sin sida av saken och försöka hitta en lösning skulle man nog kunna komma långt.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Vi vet inte om den generella 4,5-metersregeln är applicerbar i detta fallet eftersom vi inte vet i vilken kommun TS bor. Det är en regel som kan ha undantag.S steffo_b skrev:
*GrannehörandeS steffo_b skrev:
Nej Vi vet såklart inte säkert men det ligger ju nära tillhands att anta det eftersom den tillämpas i såvitt jag vet nästan alla kommuner.TheImprovisor skrev:
Jag har dessutom för mig att TS skrivit något om att grannen först godkänt byggnationen men senare velat dra tillbaka sitt godkännande vilket då skulle tala för att grannen har fått tillfälle att yttra sig.
Att yttra sig betyder inte veto.S steffo_b skrev:Nej Vi vet såklart inte säkert men det ligger ju nära tillhands att anta det eftersom den tillämpas i såvitt jag vet nästan alla kommuner.
Jag har dessutom för mig att TS skrivit något om att grannen först godkänt byggnationen men senare velat dra tillbaka sitt godkännande vilket då skulle tala för att grannen har fått tillfälle att yttra sig.
Vem har påstått att det betyder veto.G gaidin skrev:
Det jag har påstått är att om man önskar bygga något som är nära tomtgräns mot grannen så kommer grannen att få yttra sig. Om grannen då motsätter sig byggnaden så är sannolikheten ganska stor att kommunen i ett första läge avslår bygglov. Så länge grannen faktiskt har legitima skäl till att motsätta sig såklart.
Då får man överklaga och få bygglovet omprövat.
Så länge som grannen inte har ganska starka skäl för att man inte skall få bygga så kommer man i slutändan troligen att få sitt bygglov men det blir en rejält mycket mer långdragen och krånglig process än om grannen i första läget säger OK till bygglovet. (i praktiken bara är tyst och inte inkommer med synpunkter).
Fel. Den generella regeln är 4,5 meter och grannen måste inte godkänna. Grannen får tillfälle att yttra sig och har då chansen att motsätta sig. Något som ökar sannolikheten för att bygglovet skall avslås.K K043 skrev:
Men så länge som inte grannen har legitima skäl för att motsätta sig så kan man, om man orkar strida lite, få sittt bygglov mot grannens nekande.
Dock är det betydligt krångligare att få igenom ett bygglov om grannen motsätter sig.