F fsn skrev:
Det är inte kanske å, utan DET ÄR SÅ. Men nätägaren har ju ett regelverk att förhålla sig till, kan sitt nät och tillåter inte solcellsinstallation på ”fel” ställe i ett så svagt nät att dom riskerar överspänning.
Men det blir ju inte överspänning, invertern stänger ju av...
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Men det blir ju inte överspänning, invertern stänger ju av...
Elaborate….. exakt vad är skillnaden menar du? Det är ett faktum att man inte får nåt istallationstillstånd av nätägaren.
 
F fsn skrev:
Elaborate….. exakt vad är skillnaden menar du? Det är ett faktum att man inte får nåt istallationstillstånd av nätägaren.
Jag ville bara betona att det inte blir för hög spänning.
 
F fsn skrev:
Varför är det lite väl högt om det finns solproduktion? Jag håller förvisso med om det men nätbolaget krämar väl inte på i onödan. Det finns rimligtvis kunder långt ut som ligger lågt.
Om du har mycket solproduktion tex. När jag exporterar höjer jag spänningen 8 volt men hemma hos mig ligger den runt 230V normalt sett och i detta fallet skulle du hamna på 253V.
 
J J Vos skrev:
De håller på med långtidsmätning. I och för sig är jag glad för relativt hög spänning. Jag har en större anläggning som har lite egna spänningsfall.
När de har driftsatt en ny trafo kan spänningsnivån behöva justeras efter en tid. Det kommer mätningen att påvisa.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Bokotimon Bokotimon skrev:
Om du har mycket solproduktion tex. När jag exporterar höjer jag spänningen 8 volt men hemma hos mig ligger den runt 230V normalt sett och i detta fallet skulle du hamna på 253V.
Hej
Att man börjat att ansluta solceller i elnät bara avsedda för en effektriktning har inneburit att det blivit svårare att hålla spänningen innom toleransområdet 230+/- 10% för elanvändaren

Förut visste man att spänningen var högst vid transformatorn och kunde via utgående ström och impedans i transformatorer och ledningar räkna ut spänningsfallet i distributionsnäten till villorna

Matar man in spänning på några olika punkter i distributionsnäten då stämmer den metoden sämre

Till en reglertransformator kan uppskattningsvis mellan 100 till 1000 villor vara anslutna via flera 11/0.4 kV transformatorer i form av flera grenar

Vid solcellsinmatning i en gren kan då spänningen höjas lokalt där samtidigt som spänningen sjunker i en helt annan gren med tex bastu och elbilsladdning
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
Bokotimon Bokotimon skrev:
Om du har mycket solproduktion tex. När jag exporterar höjer jag spänningen 8 volt men hemma hos mig ligger den runt 230V normalt sett och i detta fallet skulle du hamna på 253V.
Tack, jag vet hur det fungerar. 8V låter dock mycket, risigt nät? Jag ser typiskt 3V eller nåt sånt som maximal höjning och då har som sagt många hus solceller, antagligen 15st bara i mitt kvarter.
 
F fsn skrev:
Tack, jag vet hur det fungerar. 8V låter dock mycket, risigt nät? Jag ser typiskt 3V eller nåt sånt som maximal höjning och då har som sagt många hus solceller, antagligen 15st bara i mitt kvarter.
Hej
Jag skriver även till de andra som läser vår dialog

Det kommer naturligtvis vara olika omständigheter beroende på hur stora nät det gäller om det är långt till transformatorn, om det är friledning med mycket induktans etc.
 
Redigerat:
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Räkna på hur lång sladd du behöver för 15 v spänningsfall
Kanske kan köpa en rulle 100m och ställa bredvid maskinen? Behöver ju bara skarva i ändarna...
Som vanligt riktigt dåliga förslag på elfrågor... Det blir nära noll i spänningsfall när maskinen går på tomgång även med en lång kabel....
 
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag skriver även till de andra som läser vår dialog

Det kommer naturligtvis vara olika omständigheter beroende på hur stora nät det gäller om det är långt till transformatorn, om det är friledning med mycket induktans etc.
Naturligtvis är det mycket som spelar in. Och jag citerade inte dig.
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där har jag inte tänkt på. Men man borde väl kunna tänka sig att nätet ligger på exakt sin högsta tillåtan spänning.
Om du då tillför effekt från solenergi instalaltion, så kommer den att höja spänningen. Samtdigt så bör ju inte spänningen få gå över den högsta tillåtna spänningen, dä antar jag att växelriktaren måste strypa..
Det startades en tråd om en installation som inte ville prestera max mitt på dagen. Den drog oförklarligt ner produktionen runt 12- tiden.
Inga träd eller byggnader ivägen.
Inget fel på anläggningen enligt installatören och svårt att få felavhjälpning.

Min misstanke var just detta fenomen, men man får väl vara ganska tekniskt intresserade för att hitta beteendet i loggas data.
Inget som undersöktes i den tråden och ingen uppdatering av tråden vad jag vet.

Men om det är ett problem, så borde inte nätägaren tillåta inkoppling av solcellsanläggningen.
Om de har koll och räknar så noggrant.

H hempularen skrev:
Så även om nätet gör rätt håller sig inom toleranserna, och växelriktaren gör rätt, så borde det finnas risk att man inte får leverera, eller kankse tom inte får leverera till sig själv..
Drar man då igång elbilsladdning på hög effekt borde spänning sjunka något och växelriktaren då börja producera igen för lokal konsumtion.
Men hur fungerar gränsvärden och algoritmer i alla växelriktare när de hamnar på gränsen..?
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ville bara betona att det inte blir för hög spänning.
Det blir för hög spänning för solinvertern som stänger export.
 
F fsn skrev:
Det blir för hög spänning för solinvertern som stänger export.
Men den praktiska spänningen blir därför aldrig för hög.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Men den praktiska spänningen blir därför aldrig för hög.
den blir för hög för solcellsinvertern då den stänger ner. Syftet med att köpa och installera solceller är inte att utrustningen skall stänga ner på överspänning.

Exportera el är fö nåt man tjänar OK pengar på denna sommaren.
 
F fsn skrev:
den blir för hög för solcellsinvertern då den stänger ner. Syftet med att köpa och installera solceller är inte att utrustningen skall stänga ner på överspänning.

Exportera el är fö nåt man tjänar OK pengar på denna sommaren.
Hej fsn

Som jag skrev i inlägg #96 här i tråden så är distributionsnäten till våra villor bara byggda för en effektriktning.

Detta beror bland annat på, att målet har varit att bygga ett kostnadseffektivt och robust elnät och sättet som spänningsregleringen är uppbyggd..

Energimarknadsinspektionen (EI) har därför rekommenderat att inte installera större solcellsanläggningar än det som huset behöver och det finns stöd för att installera batterier som underlättar att undvika att behöva mata ut elenergi i elnätet.

EI har även beskrivit att effektavgiften gäller båda effektriktningarna (både till villan och från villan). Hur detta utformas får vi se när effektavgiften kommer.

Det finns nu en tråd; ”Vattenfall vill bygga nätstation på min fastighet”
https://www.byggahus.se/forum/threa...station-pa-min-fastighet.577761/#post-6676920

Ni kan läsa tråden.
Det är möjligt att man vill bygga en ny nätstation i ett befintligt villaområde just för att förstärka elnäten med tanke på den förändrade elanvändningen tex med solcellsinstallationer men även på grund av ökad elbilsladdning styrd efter elprisets variation.

EI har även beskrivit att den som orsakar en kostnad för elnäten även skall betala för kostnaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.