7 455 läst ·
157 svar
7k läst
157 svar
Trafo från 240 volt till 220 volt?
Om du har mycket solproduktion tex. När jag exporterar höjer jag spänningen 8 volt men hemma hos mig ligger den runt 230V normalt sett och i detta fallet skulle du hamna på 253V.F fsn skrev:
HejBokotimon skrev:
Att man börjat att ansluta solceller i elnät bara avsedda för en effektriktning har inneburit att det blivit svårare att hålla spänningen innom toleransområdet 230+/- 10% för elanvändaren
Förut visste man att spänningen var högst vid transformatorn och kunde via utgående ström och impedans i transformatorer och ledningar räkna ut spänningsfallet i distributionsnäten till villorna
Matar man in spänning på några olika punkter i distributionsnäten då stämmer den metoden sämre
Till en reglertransformator kan uppskattningsvis mellan 100 till 1000 villor vara anslutna via flera 11/0.4 kV transformatorer i form av flera grenar
Vid solcellsinmatning i en gren kan då spänningen höjas lokalt där samtidigt som spänningen sjunker i en helt annan gren med tex bastu och elbilsladdning
Redigerat:
Tack, jag vet hur det fungerar. 8V låter dock mycket, risigt nät? Jag ser typiskt 3V eller nåt sånt som maximal höjning och då har som sagt många hus solceller, antagligen 15st bara i mitt kvarter.Bokotimon skrev:
HejF fsn skrev:
Jag skriver även till de andra som läser vår dialog
Det kommer naturligtvis vara olika omständigheter beroende på hur stora nät det gäller om det är långt till transformatorn, om det är friledning med mycket induktans etc.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Som vanligt riktigt dåliga förslag på elfrågor... Det blir nära noll i spänningsfall när maskinen går på tomgång även med en lång kabel....Farstatjej90 skrev:
Naturligtvis är det mycket som spelar in. Och jag citerade inte dig.M Martin Lundmark skrev:
Det startades en tråd om en installation som inte ville prestera max mitt på dagen. Den drog oförklarligt ner produktionen runt 12- tiden.H hempularen skrev:Det där har jag inte tänkt på. Men man borde väl kunna tänka sig att nätet ligger på exakt sin högsta tillåtan spänning.
Om du då tillför effekt från solenergi instalaltion, så kommer den att höja spänningen. Samtdigt så bör ju inte spänningen få gå över den högsta tillåtna spänningen, dä antar jag att växelriktaren måste strypa..
Inga träd eller byggnader ivägen.
Inget fel på anläggningen enligt installatören och svårt att få felavhjälpning.
Min misstanke var just detta fenomen, men man får väl vara ganska tekniskt intresserade för att hitta beteendet i loggas data.
Inget som undersöktes i den tråden och ingen uppdatering av tråden vad jag vet.
Men om det är ett problem, så borde inte nätägaren tillåta inkoppling av solcellsanläggningen.
Om de har koll och räknar så noggrant.
Drar man då igång elbilsladdning på hög effekt borde spänning sjunka något och växelriktaren då börja producera igen för lokal konsumtion.H hempularen skrev:
Men hur fungerar gränsvärden och algoritmer i alla växelriktare när de hamnar på gränsen..?
Hej fsnF fsn skrev:
Som jag skrev i inlägg #96 här i tråden så är distributionsnäten till våra villor bara byggda för en effektriktning.
Detta beror bland annat på, att målet har varit att bygga ett kostnadseffektivt och robust elnät och sättet som spänningsregleringen är uppbyggd..
Energimarknadsinspektionen (EI) har därför rekommenderat att inte installera större solcellsanläggningar än det som huset behöver och det finns stöd för att installera batterier som underlättar att undvika att behöva mata ut elenergi i elnätet.
EI har även beskrivit att effektavgiften gäller båda effektriktningarna (både till villan och från villan). Hur detta utformas får vi se när effektavgiften kommer.
Det finns nu en tråd; ”Vattenfall vill bygga nätstation på min fastighet”
https://www.byggahus.se/forum/threa...station-pa-min-fastighet.577761/#post-6676920
Ni kan läsa tråden.
Det är möjligt att man vill bygga en ny nätstation i ett befintligt villaområde just för att förstärka elnäten med tanke på den förändrade elanvändningen tex med solcellsinstallationer men även på grund av ökad elbilsladdning styrd efter elprisets variation.
EI har även beskrivit att den som orsakar en kostnad för elnäten även skall betala för kostnaden.
Redigerat: