7 497 läst ·
157 svar
7k läst
157 svar
Trafo från 240 volt till 220 volt?
Totala dumheter, det finns noll och inga anledningar att stänga av export. Om det inte fanns export på kartan så borde inte nätägaren tillhandahålla produktionskonto/avtal heller….. men som farbror säkert vet så är det just det dom gör.M Martin Lundmark skrev:Hej
Det är energimarknadsinspektionen som är tillsynsmyndighet över elnätsbolagen
Har du för mycket produktion på sommaren då bör du dra ned produktionen om batterierna är fylda
Blir det för mycket produktion då kan tex spänningen stiga så att invertern slutar mata ur elenergi i elnätet
Det är bland annat därför Energimarknadsinspektionen upåmamar att satsa på en anläggning anpassad till husets elbehov och batteriets storlek
Hobbyelektriker
· E
· 15 391 inlägg
Hur man än resonerar så går det inte att komma från att distributionssystemet är byggt för en effektriktning; mot slutkunden...fakta, du vet...
Det är forfarande ett faktum att det trots det går att lokalt mata till 400V systemet och det är respektive nätägare som bestämmer var, och hur mycket. Och detta gör dom med rätt konservativa beräkningsmetoder och när det finns risk för överspänning så tillåter dom inte installation. Fakta, du vet….Fotografen skrev:
Hej fsnF fsn skrev:Det är forfarande ett faktum att det trots det går att lokalt mata till 400V systemet och det är respektive nätägare som bestämmer var, och hur mycket. Och detta gör dom med rätt konservativa beräkningsmetoder och när det finns risk för överspänning så tillåter dom inte installation. Fakta, du vet….
Elnätsbolagen får inte neka anslutning men ta betalt vad det kostar om man måste anpassa elnätet för anslutning av kund
Därför kan det även dröja att få ansluta sin solcellsanläggning
Att det går att mata in effekt nu, när inte så många har anslut sig med solceller, innebär inte att en fortsatt ökad mängd eleffekt kan matas in i elnätet
Elnäten (och dess spännings reglering) är inte avsett för inmatning från villor och det skulle kosta mycket att bygga om elnäten
Bl.a. därför har energimarknadsmyndigheten beskrivit att det är lämpligt att inte ha större solcellsanläggningar än husets behov, att installera batteri och att effektavgiften gäller både vid uttag och inmatning av eleffekt
Redigerat:
Åter igen nåt vi skrivit om tidigare, lite återupprepning, extremt irriterande. Det finns en gräns för när ett nät inte går att stärka mer utan extrema åtgärder i transformatorstationen. Då det är ett självkosnadssystem numera, skulle du då kunna ta till dig att det är rätt självreglerande?M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Elnätsbolagen får inte neka anslutning men ta betalt vad det kostar om man måste anpassa elnätet för anslutning av kund
Därför kan det även dröja att få ansluta sin solcellsanläggning
Att det går att mata in effekt nu, när inte så många har anslut sig med solceller, innebär inte att en fortsatt ökad mängd eleffekt behöver matas in
Bl.a. därför har energimarknadsmyndigheten beskrivit att det är lämpligt att inte ha större solcellsanläggningar än husets behov, att installera batteri och att effektavgiften gäller både vid uttag och inmatning av eleffekt
Hej fsnF fsn skrev:
Många tycker redan att elnätskostnader ökar mycket och därför införs effektavgiften för att begränsa belastningen (inmatning och uttag av eleffekt och medföljande spänningsvariation)
I ett elnät avsett för bara en effektriktning
Man vill dessutom ha ett jämt effektflöde i elnätet med få höga toppar
En ombyggnad för att därmed hantera vår förändrade elanvändning vore väldigt kostsam för oss elanvändare
Redigerat:
Nåt som också har skrivits av dig ett flertal gånger, det finns en lång tråd om effektavgifter, skriv om effektavgifter i den istället.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Många tycker redan att elnätskostnader ökar mycket och därför införs effektavgiften för att begränsa belastningen (inmatning och uttag av eleffekt och medföljande spänningsvariation)
I ett elnät avsett för bara en effektriktning
Man vill dessutom ha ett jämt effektflöde i elnätet med få höga toppar
En ombyggnad för att därmed hantera vår förändrade elanvändning vore väldigt kostsam för oss elanvändare
Hur är det med minnet? Man blir ju seriöst oroad när du helt uppenbarligen inte verkar förstå vad jag öht skrev när du bubblar om effektavgifter (som så vitt jag vet är stoppade som laggkrav för tillfället) och pratar om ombyggnadskostnader för elanvädare samtidigt som du själv skrev ”Elnätsbolagen får inte neka anslutning men ta betalt vad det kostar om man måste anpassa elnätet för anslutning av kund”.
HejF fsn skrev:Nåt som också har skrivits av dig ett flertal gånger, det finns en lång tråd om effektavgifter, skriv om effektavgifter i den istället.
Hur är det med minnet? Man blir ju seriöst oroad när du helt uppenbarligen inte verkar förstå vad jag öht skrev när du bubblar om effektavgifter (som så vitt jag vet är stoppade som laggkrav för tillfället) och pratar om ombyggnadskostnader för elanvädare samtidigt som du själv skrev ”Elnätsbolagen får inte neka anslutning men ta betalt vad det kostar om man måste anpassa elnätet för anslutning av kund”.
Här skriver jag inte enbart om effektavgiften utan om problematiken att mata in eleffekt i ett elnät avsett för effektuttag
När man studerat hur elnäten till oss elanvändare en gång byggdes och hur dess spänningsreglering utgår ifrån att effektflödet går mot villan så inser man problematiken om effektflödet successivt vänder
Varje elnätsbolag sätter sina elavgifter och dessa skall då vara lika för varje kundkategori
Skulle effektflödet vända då behöver rimligen kostsamma åtgärder vidtas
Detta vill man om möjligt förhindra i tid
Redigerat:
Som jag har försökt förklara för dig så tillåter inte nätägarna det, det är därför det finns mängder av folk som blivit nekade att installationstillstånd av solceller. Men svara på det som skall besvaras, varför säger du emot dig själv i #126 när du så sent som i #124 skrev nåt helt annat?M Martin Lundmark skrev:Hej
När man studerat hur elnäten till oss elanvändare en gång byggdes och hur dess spänningsreglering utgår ifrån att effektflödet går mot villan så inser man problematiken om effektflödet successivt vänder
Varje elnätsbolag sätter sina elavgifter och dessa skall då vara lika för varje kundkategori
Skulle effektflödet vända då behöver rimligen kostsamma åtgärder vidtas
Detta vill man om möjligt förhindra i tid
HejF fsn skrev:
Vad är det du menar säger emot mig själv
Kan du citera det
Jag beskriver det tillräckligt bra i sista meningarna i #127. Och som jag skrev, du säger en sak i #124 och sen säger du emot dig själv i #126. Du skulle ju med fördel kunna läsa vad jag skriver, läsa dina inlägg en gång till eller så är det så enkelt att din bevisföring och argumentationsteknik påminner lite om Lavrovs metoder.M Martin Lundmark skrev:
HejF fsn skrev:
Dom kan inte neka någon ansluta men det kan på grund av ombyggnadsbehov mm ta lång tid
Det är baserat på ren fakta…. du vet..Fotografen skrev:
Nån kund betalar….
Det finns rätt tydliga skillnader i ”En ombyggnad för att därmed hantera vår förändrade elanvändning vore väldigt kostsam för oss elanvändare” OCH ”Elnätsbolagen får inte neka anslutning men ta betalt vad det kostar om man måste anpassa elnätet för anslutning av kund”. Det borde även du klara av.
Hobbyelektriker
· E
· 15 391 inlägg
"Ta betalt", vem betalar, elanvändaren, eller någon annan?