8 767 läst ·
161 svar
9k läst
161 svar
Trafo från 240 volt till 220 volt?
Visa mig gärna vilka fel jag har hittat som får dig att tro att jag inte vill ha hjälp?Farstatjej90 skrev:
Men när du sen får förslag och tråden går ut på att du antingen ignorerar förslagen eller hittar på fel med förslagen så måste du förstå att man börjar undra om det stämmer att du verkligen gjort tråden för att få hjälp.
Du är ju inte först med detta beteende kan man säga. Det är väl att du vill ha nån lösning som innebär minsta möjliga ansträngning och sen när du inser att det inte finns blir det mer att du börjar gräla med folk.
Vet inte hur smart du själv är, det är väl ingen tävling. Jag kan göra glass om det säger dig något.
Och du behöver inte oroa dig över att störa mig med din tråd, jag var redan störd..🤔
Vilka lösningar ignorerar jag enligt dig?
Skulle du köpa en manick som tar flera veckor att få hem innan du hade fått godtagbar svar från leverantören om ett produktfel på en dyr maskin?
OFF TOPIC. Grattis på att du kan göra glass förresten.
Höghus, du är en hjälte!! Instruktionsboken hänvisar till fel knappkombination. Kundservice påstår att funktionen inte finns. Höghus hittar ändå ❤️.Höghus skrev:
Genom att trycka stoppknappen i 10 sekunder kom jag på en meny där jag lyckades sänka värdet för mätning av spänningen. Fy vad skönt!
Moderator
· Stockholm
· 57 929 inlägg
Kanske läge att skriva till kundtjänst och lära ut hur maskinen fungerar? Givetvis med kopia till några relevanta branschsidor.
Har du pratat med nätbolaget om de måste ha så hög spänning? Om det finns solproduktion i området är det lite väl högt.J J Vos skrev:Efter att elbolaget har monterad en ny transformator har spänningen på 6 volt på nolledaren försvunnit, men spänningen på fasen ökat till mellan 230 till 245 volt. Vår mjukglassmaskin har en inbyggd överspänningsskydd som stänger av maskinen vid 255 volt. Tyvärr mäter maskinen 15 volt högre än min multimätare gjör i eluttaget vilket resulterar i många larm.
Återförsäljaren av maskinen rekommenderar artigt att ansluta till ett 220 volt uttag.
Elektrikern rekommenderar att kontakta elbolaget.
Elbolaget anser att spänningen är korrekt.
Finns det någon här som kan tipsa om en inte alldeles för dyr trafo som kan sänka spänningen typ 15 volt? Jag har letat, men hittar inte något som verkar pålitligt.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 519 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 519 inlägg
Sånthär gör en glad att läsa!! Lite kreativt tänkande från fler personer och vips löser man problemet! Odugligt av tillverkaren att inte ha koll på sin maskin!! O värdelös support!J J Vos skrev:
Varför är det lite väl högt om det finns solproduktion? Jag håller förvisso med om det men nätbolaget krämar väl inte på i onödan. Det finns rimligtvis kunder långt ut som ligger lågt.Bokotimon skrev:
Om det är för hög spänning kanske växelriktaren slår av så man inte får leverera någon solel. Den borde klara samma toleranser som gäller för nätet, men det finns väl alltid en del marginaler och mätonoggrannhet, så det är bra att inte ligga för nära gränsen.F fsn skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 929 inlägg
Det där har jag inte tänkt på. Men man borde väl kunna tänka sig att nätet ligger på exakt sin högsta tillåtan spänning. Om du då tillför effekt från solenergi instalaltion, så kommer den att höja spänningen. Samtdigt så bör ju inte spänningen få gå över den högsta tillåtna spänningen, dä antar jag att växelriktaren måste strypa.. Så även om nätet gör rätt håller sig inom toleranserna, och växelriktaren gör rätt, så borde det finnas risk att man inte får leverera, eller kankse tom inte får leverera till sig själv..
Det är ju just av denna anledning nätägare har tvingats stärka upp nät när nån har velat installera solceller. 253V sen stänger solinvertern ner helt.H hempularen skrev:Det där har jag inte tänkt på. Men man borde väl kunna tänka sig att nätet ligger på exakt sin högsta tillåtan spänning. Om du då tillför effekt från solenergi instalaltion, så kommer den att höja spänningen. Samtdigt så bör ju inte spänningen få gå över den högsta tillåtna spänningen, dä antar jag att växelriktaren måste strypa.. Så även om nätet gör rätt håller sig inom toleranserna, och växelriktaren gör rätt, så borde det finnas risk att man inte får leverera, eller kankse tom inte får leverera till sig själv..
Det är inte kanske å, utan DET ÄR SÅ. Men nätägaren har ju ett regelverk att förhålla sig till, kan sitt nät och tillåter inte solcellsinstallation på ”fel” ställe i ett så svagt nät att dom riskerar överspänning.useless skrev:
Hos mig ligger det vanligtvis på 238-243V när solen lyser och det är solceller på 20% av husen känns det som. Vi har väl 350m till trafon och troligtvis ett mycket väl dimensionerat nät.