F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Som jag skrev i inlägg #96 här i tråden så är distributionsnäten till våra villor bara byggda för en effektriktning.

Detta beror bland annat på, att målet har varit att bygga ett kostnadseffektivt och robust elnät och sättet som spänningsregleringen är uppbyggd..

Energimarknadsinspektionen (EI) har därför rekommenderat att inte installera större solcellsanläggningar än det som huset behöver och det finns stöd för att installera batterier som underlättar att undvika att behöva mata ut elenergi i elnätet.

EI har även beskrivit att effektavgiften gäller båda effektriktningarna (både till villan och från villan). Hur detta utformas får vi se när effektavgiften kommer.

Det finns nu en tråd; ”Vattenfall vill bygga nätstation på min fastighet”
[länk]

Ni kan läsa tråden.
Det är möjligt att man vill bygga en ny nätstation i ett befintligt villaområde just för att förstärka elnäten med tanke på den förändrade elanvändningen tex med solcellsinstallationer men även på grund av ökad elbilsladdning styrd efter elprisets variation.

EI har även beskrivit att den som orsakar en kostnad för elnäten även skall betala för kostnaden.
Vad svarar du på och varför? Och har du läst nåt av vad det är du svarar på? Eller var det viktigaste att bara, helt utan att ta in kontext, att mästra med din trötta skollärarattityd som får Göran Persson att framstå som sympatisk i jämförelse.
 
F fsn skrev:
Exportera el är fö nåt man tjänar OK pengar på denna sommaren
Hej fsn
Du skriver bland annat; ”Exportera el är fö nåt man tjänar OK pengar på denna sommaren”

Det jag vill förtydliga är att det är lämpligt att minska ambitionerna på export av elenergi från solceller anslutna i ett elnät byggt för bara effektriktningen mot huset

Istället så försöker man att använda elen själv

När vi skriver här, på byggahus, så är det mer än vi två som läser dialogen
Vi ska försöka då försöka ge de som är intresserade av solceller och batterier en så bra information som vi kan

Desto mer vi kan om elnäten och villkoren för användning då minskar vi risken att vi känner oss lurade
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Du skriver bland annat; ”Exportera el är fö nåt man tjänar OK pengar på denna sommaren”

Det jag vill förtydliga är att det är lämpligt att minska ambitionerna på export av elenergi från solceller anslutna i ett elnät byggt för bara effektriktningen mot huset

Istället så försöker man att använda elen själv
Har nätägaren "godkänt" installation av solceller med en viss effekt ska väl inte nätet begränsa möjligheten att leverera produktionen?

Om fastighetsägaren tvingas betala för utbyggnaden hans anläggning kräver kanske denne väljer att installera batterier, eller att avstå sin leverans pga kostnaderna.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har nätägaren "godkänt" installation av solceller med en viss effekt ska väl inte nätet begränsa möjligheten att leverera produktionen?

Om fastighetsägaren tvingas betala för utbyggnaden hans anläggning kräver kanske denne väljer att installera batterier, eller att avstå sin leverans pga kostnaderna.
Hej
Det blir lite av ett rörligt mål eftersom det hela tiden kommer olika förfrågningar till elnätsbolagen och kunder ändrar även belastningsbeteende (och inmatningsbeteende av elenergi) då förändras även spänningsvariationen på elnätet

Många har bråttom att det de som ansluts skall fungera, det tar tid om man behöver bygga om elnät och vi har en brist på elkraftingenjörer
 
Redigerat:
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Du skriver bland annat; ”Exportera el är fö nåt man tjänar OK pengar på denna sommaren”

Det jag vill förtydliga är att det är lämpligt att minska ambitionerna på export av elenergi från solceller anslutna i ett elnät byggt för bara effektriktningen mot huset

Istället så försöker man att använda elen själv
Är du obegåvad? Nu är det så att solceller producerar olika beroende på bla väder och årstid. Det är ett faktum att solceller producerar och att det går ut på nätet, i princip oavsett installationsstorlek. Det är upp till respektive nätbolag.
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det blir lite av ett rörligt mål eftersom det hela tiden kommer olika förfrågningar till elnätsbolagen och kunder ändrar även belastningsbeteende (och inmatningsbeteende av elenergi) då förändras även spänningsvariationen på elnätet

Många har bråttom att det de som ansluts skall fungera, det tar tid om man behöver bygga om elnät och vi har en brist på elkraftingenjörer
nej, det bör det generellt inte vara, nätbolagen har generellt bra marginal och godkänner inget på marginalen, set är luft i deras kalkyler. Sånt som tex fjärrvärmekonvertering spelar inte heller nån märkbar roll, set är liksom fel säsong för att det skall ha en märkbar effekt.
 
F fsn skrev:
Är du obegåvad? Nu är det så att solceller producerar olika beroende på bla väder och årstid. Det är ett faktum att solceller producerar och att det går ut på nätet, i princip oavsett installationsstorlek. Det är upp till respektive nätbolag.
Hej fsn

Det är sedan länga välkänt ”att solceller producerar olika beroende på bla väder och årstid". Det är dessutom känt att i elnäten till våra villor bara byggda för en effektriktning, mot villan.

För att underlätta samordningen av ett ökat intresse för solceller på villatak så har Energimarknadsinspektionen (EI), därför rekommenderat att inte installera större solcellsanläggningar än det som huset behöver. Det finns dessutom stöd för att installera batterier som underlättar att undvika att behöva mata ut elenergi i elnätet.

EI har även beskrivit att effektavgiften gäller båda effektriktningarna (både till villan och från villan). Hur detta utformas får vi se när effektavgiften kommer.

Väljer man sedan en lämplig dimensionering av solceller och batterier utifrån husets placering och elbehov så kan man hålla nere den eleffekt som man behöver mata ut på elnätet och minskar då bland annat framtida kostnader för effektavgiften och spänningshöjningen i elnäten
 
M Martin Lundmark skrev:
EI har även beskrivit att effektavgiften gäller båda effektriktningarna (både till villan och från villan). Hur detta utformas får vi se när effektavgiften kommer.
Vi får väl hoppas att avgiften har samma tecken som effektriktningen, dvs negativ när man levererar till nätet.
Sedan är ju den största förhoppningen att effektavgiften aldrig kommer.

Eller hur?
 
F fsn skrev:
...., nätbolagen har generellt bra marginal och godkänner inget på marginalen, set är luft i deras kalkyler.
Jag har läst att Velanders formel generelt överskattar toppeffekten såpass att vi bör klara kommande elbilsladdning fram till 2030.
Det bör ju ge lite marginal för tillkommande solceller också.

För solceller får man dock räkna på varje installation och lokala nät.
Från årsskiftet blev det även föranmälan på laddboxar .

F fsn skrev:
Sånt som tex fjärrvärmekonvertering spelar inte heller nån märkbar roll, set är liksom fel säsong för att det skall ha en märkbar effekt.
Eh, så ett kraftigare lokalnät dimensionerar för hög förbrukning (direktverkande elvärme), ger inte mer utrymme för belastning eller elproduktion på sommaren?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Vi får väl hoppas att avgiften har samma tecken som effektriktningen, dvs negativ när man levererar till nätet.
Sedan är ju den största förhoppningen att effektavgiften aldrig kommer.

Eller hur?
Man får ju redan betalt för nätnytta.

Nätonytta däremot kommer väl inkluderad i effektavgiften...
 
F fsn skrev:
Är du obegåvad? Nu är det så att solceller producerar olika beroende på bla väder och årstid. Det är ett faktum att solceller producerar och att det går ut på nätet, i princip oavsett installationsstorlek. Det är upp till respektive nätbolag.
Hej fsn

Varför skriver du ;”Är du obegåvad?”
När jag i inlägg #105 och #107 kortfattat beskriver hur våra distributionsnät till villor är uppbyggda och hur Energimarknadsinspektionen (EI), utifrån detta, har rekommenderat oss att installera solceller och batterier?
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Det är sedan länga välkänt ”att solceller producerar olika beroende på bla väder och årstid". Det är dessutom känt att i elnäten till våra villor bara byggda för en effektriktning, mot villan.

För att underlätta samordningen av ett ökat intresse för solceller på villatak så har Energimarknadsinspektionen (EI), därför rekommenderat att inte installera större solcellsanläggningar än det som huset behöver. Det finns dessutom stöd för att installera batterier som underlättar att undvika att behöva mata ut elenergi i elnätet.

EI har även beskrivit att effektavgiften gäller båda effektriktningarna (både till villan och från villan). Hur detta utformas får vi se när effektavgiften kommer.

Väljer man sedan en lämplig dimensionering av solceller och batterier utifrån husets placering och elbehov så kan man hålla nere den eleffekt som man behöver mata ut på elnätet och minskar då bland annat framtida kostnader för effektavgiften och spänningshöjningen i elnäten
Sök för det för du verkar inte ha verklighetsförankring. Har du öht sett en villaanläggning i verkligheten?
 
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Varför skriver du ;”Är du obegåvad?”
När jag i inlägg #105 och #107 kortfattat beskriver hur våra distributionsnät till villor är uppbyggda och hur Energimarknadsinspektionen (EI), utifrån detta, har rekommenderat oss att installera solceller och batterier?
För att det är min absoluta övertygelse att så är fallet.
 
F fsn skrev:
Sök för det för du verkar inte ha verklighetsförankring. Har du öht sett en villaanläggning i verkligheten?
Hej
Det har jag
Jag hjälper just nu till med en installation av en solcellsanläggning med batteri och möjlighet till reservkraftdrift i en villa

Vad motiverar att du utrycker dig som du gör mot mig, när jag försöker hjälpa till med information.

Bidra i stället med information om vad tex Energimarknadsinspektionen berättar gällande krav framöver

Det är fortfarande många som funderar på solceller de har olika omständigheter men vi bör hjälpa dem med ett bra beslutsunderlag
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det har jag
Jag hjälper just nu till med en installation av en solcellsanläggning med batteri och möjlighet till reservkraftdrift

Vad motiverar att du utrycker dig som du gör mot mig, när jag försöker hjälpa till med information.

Bidra i stället med information om vad tex Energimarknadsinspektionen berättar gällande krav framöver

Det är fortfarande många som funderar på solceller de har olika omständigheter men vi bör hjälpa dem med ett bra beslutsunderlag
Det är nätägaren som själva bestämmer vad som får installeras i deras nät, inte EI.

installerad för egen förbrukning…. På årsbasis skulle resultera i en öveproduktion på sommaren, en överproduktion som det inte finns ekonomiska incitament att hantera med batteri. Din naivitet, teori utsn förankring i verkligheten är total.
 
F fsn skrev:
Det är nätägaren som själva bestämmer vad som får installeras i deras nät, inte EI.

installerad för egen förbrukning…. På årsbasis skulle resultera i en öveproduktion på sommaren, en överproduktion som det inte finns ekonomiska incitament att hantera med batteri. Din naivitet, teori utsn förankring i verkligheten är total.
Hej
Det är energimarknadsinspektionen som är tillsynsmyndighet över elnätsbolagen

Har du för mycket produktion på sommaren då bör du dra ned produktionen om batterierna är fylda

Blir det för mycket produktion då kan tex spänningen stiga så att invertern slutar mata ur elenergi i elnätet

Det är bland annat därför Energimarknadsinspektionen upåmamar att satsa på en anläggning anpassad till husets elbehov och batteriets storlek
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.