M Martin Lundmark skrev:
Hej
De som anslöt sin villa för säg 30år sedan behandlas idag på samma sätt som den som ansluts idag

När effektavgiften införs eller en tariffändring blir det lika behandling av de båda
Nu är du oärlig i diskussionen, att ansluta ett hus till elnätet för konsumtion är inte samma som att sedan även ansluta produktion.

• Gilla
fsn
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej
De som anslöt sin villa för säg 30år sedan behandlas idag på samma sätt som den som ansluts idag

När effektavgiften införs eller en tariffändring blir det lika behandling av de båda
Så bra att du kan förstå skillnaderna. När hastighetsgränserna på en väg ändras så gäller det också alla som åker på den, oberoende hur länge man haft körkort. Men om man bygger ett hus 40km ut i skogen så är det inte vägskatten som bekostar vägen för att ta dig dit.

Det är alltså inte likställt med att man får installationstillstånd på solceller om man som enskild kund inte betalar själv.

D Dilato skrev:
Nu är du oärlig i diskussionen, att ansluta ett hus till elnätet för konsumtion är inte samma som att sedan även ansluta produktion.
Hej
Det jag beskrev var att innom kundgruppen villa så behandlades man lika vid anslutning

Men nu uppstår ett bekymmer om man där i den redan existerande gruppen vill vända effektriktningen i ett elnät bara avsett för en effektriktning

Det blir i princip en ny kundkategori som dessutom kan bli mycket kostsam att hantera om många gör samma sak och börjar vända effektriktning

Desto fler som vill vända effekten desto svårare blir det att hantera och kostnaden som skall betalas ökar
Hur skall det fördelas?
Ska de som inte matar in effekt vara med och dela på kostnaden?

Redigerat:
D Dilato skrev:
Mikroproduktionen är själva definitionen på att kundgruppen Privatkunder fick leverera in elproduktion ”gratis” på lokalnätet.

När det politiska beslutet om mikroproduktion togs blev det gratis att ansluta upp till 43kW per abonnent utan inmatingsavgifter,

Det var först senare som Ei kom på att det blev dyrt och man kunde låta Eu’s regler trumfa över de svenska reglerna, och därmed låta elnätbolagen ta betalt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det jag beskrev var att innom kundgruppen villa så behandlades man lika vid anslutning

Men nu uppstår ett bekymmer om man där i den redan existerande gruppen vill vända effektriktningen i ett elnät bara avsett för en effektriktning

Det blir i princip en ny kundkategori som dessutom kan bli mycket kostsam att hantera om många gör samma sak och börjar vända effektriktning

Desto fler som vill vända effekten desto svårare blir det att hantera och kostnaden som skall betalas ökar
Hur skall det fördelas?
Ska de som inte matar in effekt vara med och dela på kostnaden?
Men du begriper att de som har anslutit sig som mikroproducenter och tagit den investeringen, givet de villkoren inte kan hamna i samma kategori som nya som vill ansluta sig? Det blir då under andra regler. Det går inte att konstant ändra spelplanen utan den ändringen får nya solcellsinvesterare ta.

Det är ju inte direkt så att jag som fick 15% i investeringsstöd för min solcellsinstallation får 15% till för att reglerna ett år senare ändrades till 30%.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men du begriper att de som har anslutit sig som mikroproducenter och tagit den investeringen, givet de villkoren inte kan hamna i samma kategori som nya som vill ansluta sig? Det blir då under andra regler. Det går inte att konstant ändra spelplanen utan den ändringen får nya solcellsinvesterare ta.

Det är ju inte direkt så att jag som fick 15% i investeringsstöd för min solcellsinstallation får 15% till för att reglerna ett år senare ändrades till 30%.
Hej
Rimligen var det ett misstag att ta politiska beslut om solceller på villatak som inte stod i samklang med hur elnäten är uppbyggda

Elnäten är ett monopol med sin speciella lagstiftning det går inte att göra hur som helst

De som klev in som mikroproducenter, på det redan byggda nätet för bara en effektriktning, tog en kostnad men fick även intäkter

Nu är utvecklingen så att elnätskostnaden för att mata in effekt ökar hur skall dessa kostnader fördelas?

Skall även de som inte drar nytta av inmatningen utan snarare får nackdelar tex med spänningens variation även betala?

Vi får se hur det utvecklas men det är inte enkelt att rätta till det som gjordes utan att några bli missnöjda och att samtidigt kunna hålla nere kostnaderna

Normalt betalar den som matar in effekt i elnätet avgifter för detta

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle kunna tänka mig att betala fastpris 70 öre året runt om det skulle göra att kärnkraften fanns tillgänglig som den gjort historiskt.

På sommaren konsumerar jag ändå knappt något men på vintern är det annorlunda.

2021-2022 fick jag elstöd med 79 öre fast jag har ett *dyrt* 3års fastprisavtal hos Eon på 65 öre.
Sett i backspegeln skulle jag tecknat typ tioårsavtal😉

F
D Dilato skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att betala fastpris 70 öre året runt om det skulle göra att kärnkraften fanns tillgänglig som den gjort historiskt.

På sommaren konsumerar jag ändå knappt något men på vintern är det annorlunda.

2021-2022 fick jag elstöd med 79 öre fast jag har ett *dyrt* 3års fastprisavtal hos Eon på 65 öre.
Sett i backspegeln skulle jag tecknat typ tioårsavtal😉
Jag är också beredd att acceptera det faktum att stabil, icke väderberoende baskraft får kosta lite mer. Första steget för att det skall hända är väl att få ut MP ur riksdagen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.