6 934 läst ·
148 svar
7k läst
148 svar
Trafo från 240 volt till 220 volt?
HejF fsn skrev:Det är baserat på ren fakta…. du vet..
Nån kund betalar….
Det finns rätt tydliga skillnader i ”En ombyggnad för att därmed hantera vår förändrade elanvändning vore väldigt kostsam för oss elanvändare” OCH ”Elnätsbolagen får inte neka anslutning men ta betalt vad det kostar om man måste anpassa elnätet för anslutning av kund”. Det borde även du klara av.
I båda de fallen du citerar har jag beskrivit att det är vi elanvändare som betalar
En kund som ansluter sig blir en elanvändare
Det är de som är anslutna till elnäten som betalar elnätets kostnader
Något annat har jag inte påstått
Det jag skriver är inget ”tyckande” från mig
Utan jag återger bla de bestämmelser som finns och vad Energimarknadsinspektionen (EI) säger i sina uttalanden
Du kan ju själv söka efter de bestämmelser som gäller och vad EI säger
Redigerat:
Först så säger du att de som vill ansluta solceller betalar, sen ändrar du det till att det är ”kunderna” som betalar. Förstår du inte skillnaden så håller du kanske på med fel saker?M Martin Lundmark skrev:Hej
I båda de fallen du citerar har jag beskrivit att det är vi elanvändare som betalar
En kund som ansluter sig blir en elanvändare
Det är de som är anslutna till elnäten som betalar elnätets kostnader
Något annat har jag inte påstått
Det jag skriver är inget ”tyckande” från mig
Utan jag återger bla de bestämmelser som finns och vad Energimarknadsinspektionen (EI) säger i sina uttalanden
Du kan ju själv söka efter de bestämmelser som gäller och vad EI säger
Hobbyelektriker
· E
· 15 384 inlägg
En villaägare som vill sätta solceller på taket är väl "kund" hos nätbolaget, och inget annat?
Sedan får man ju bestämma sig hur man vill göra med betalningen, låta den enskilde kunden som vill börja sälja stå för hela kalaset själv eller smeta ut det på massan. Jag har inte bestämt mig, jag gillar inte invertrarna mot nätet med sina övertoner, och jag gillar inte baklängesmatning i ett nät som inte är avsett för det från början.
Sedan får man ju bestämma sig hur man vill göra med betalningen, låta den enskilde kunden som vill börja sälja stå för hela kalaset själv eller smeta ut det på massan. Jag har inte bestämt mig, jag gillar inte invertrarna mot nätet med sina övertoner, och jag gillar inte baklängesmatning i ett nät som inte är avsett för det från början.
Redigerat:
Hej fsnF fsn skrev:
Den som vill ansluta solceller blir en kund som betalar eventuella kostnader för att ansluta sig
Om anslutningen går att göra utan extra ombyggnation eller om kunden inte matar in eleffekt till elnätet blir rimligen inte kostnaderna för elnätet någon större summa
Detta framgår av elnätsbolaget debitering och det får man fråga dem
Om flera kunder vill ansluta sig då blir det de kunderna som betalar
Redigerat:
Det rimliga är väl att man stryper installationen av mer solel när det inte finns några realistiska incitament att med rimlig ekonomiska insatser hantera det.Fotografen skrev:
En villaägare som vill sätta solceller på taket är väl "kund" hos nätbolaget, och inget annat?
Sedan får man ju bestämma sig hur man vill göra med betalningen, låta den enskilde kunden som vill börja sälja stå för hela kalaset själv eller smeta ut det på massan. Jag har inte bestämt mig, jag gillar inte invertrarna mot nätet med sina övertoner, och jag gillar inte baklängesmatning i ett nät som inte är avsett för det från början.
Hobbyelektriker
· E
· 15 384 inlägg
Så tillbaka till ansatsen i #124 då. Det är vi överens om, alltså att det är den/de som vill ansluta sig som betalar. Och den enda slutsatsen man kan dra av det är att systemet då blir självreglerande då det i praktiken inte kommer att finnas nån ekonomi i det.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Den som vill ansluta solceller blir en kund som betalar eventuella kostnader för att ansluta sig
Om anslutningen går att göra utan extra ombyggnation eller om kunden inte matar in eleffekt till elnätet blir rimligen inte kostnaderna för elnätet någon större summa
Detta framgår av elnätsbolaget debitering och det får man fråga dem
Om flera kunder vill ansluta sig då blir det de kunderna som betalar
Hobbyelektriker
· E
· 15 384 inlägg
HejF fsn skrev:
När det gäller att mata in eleffekt från en villa så är inte elnätet byggt för detta
Det innebär att det rimligen går bra om en liten solcellsanläggning ansluter sig eftersom det finns elanvändare anslutna som drar ut eleffekt
Men desto fler som vill mata in så ökar bekymmerna och de inom en kundkategori som vill ansluta sig skall behandlas lika
Bland annat därför rekommenderar EI att använda solcellsenegin i egna villan
Genom effektavgift som även gäller för inmatning finns rimligen ett styrinstrument att hålla nere den totala inmatningen
Hur detta eventuellt blir utformat får vi se framöver
Även det att en inverter stänger av vid hög spänning hjälper till att begränsa inmatningen från solceller
Redigerat:
Det är ohållbart att behandla alla lika. De som installerade solceller för 3 år sen gjorde det under givna förutsättnuåingar och dessa begåhöver vara konsekventa och långsiktiga. Men det kan inte likställas med att de som vill installera 3 år senare gör det under samma förutsättningar.M Martin Lundmark skrev:Hej
När det gäller att mata in eleffekt från en villa så är inte elnätet byggt för detta
Det innebär att det rimligen går bra om en liten solcellsanläggning ansluter sig eftersom det finns elanvändare anslutna som drar ut eleffekt
Men desto fler som vill mata in så ökar bekymmerna och de inom en kundkategori som vill ansluta sig skall behandlas lika
Bland annat därför rekommenderar EI att använda solcellsenegin i egna villan
Genom effektavgift som även gäller för inmatning finns rimligen ett styrinstrument att hålla nere den totala inmatningen
Hur detta eventuellt blir utformat får vi se framöver
Även det att en inverter stänger av vid hög spänning hjälper till att begränsa inmatningen från solceller
HejF fsn skrev:
De som anslöt sin villa för säg 30år sedan behandlas idag på samma sätt som den som ansluts idag
När effektavgiften införs eller en tariffändring blir det lika behandling av de båda
C4 Elnät försökt debitera kunder drygt 100'000 . resp 1.1 milj. för att ansluta solceller.
Ei tyckte det var oskäligt och sänkte anslutningsavgiterna till 50' resp 93'
Man får väl då anta att kostnaden som de inte fick ta ut hamnar kollektivt på övriga ansluta elnätskunder.
Någon likabehandling med avseende anslutningsavavgifter finns inte. Tog någon de sista kilowatten för 3 år sen får de som vill ansluta stora solcellsanläggningar imorron ta utbyggnadskostnaden, eller en skälig del av den iaf.
Ei tyckte det var oskäligt och sänkte anslutningsavgiterna till 50' resp 93'
Man får väl då anta att kostnaden som de inte fick ta ut hamnar kollektivt på övriga ansluta elnätskunder.
Någon likabehandling med avseende anslutningsavavgifter finns inte. Tog någon de sista kilowatten för 3 år sen får de som vill ansluta stora solcellsanläggningar imorron ta utbyggnadskostnaden, eller en skälig del av den iaf.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden