F fsn skrev:
Det är baserat på ren fakta…. du vet..

Nån kund betalar….

Det finns rätt tydliga skillnader i ”En ombyggnad för att därmed hantera vår förändrade elanvändning vore väldigt kostsam för oss elanvändare” OCH ”Elnätsbolagen får inte neka anslutning men ta betalt vad det kostar om man måste anpassa elnätet för anslutning av kund”. Det borde även du klara av.
Hej
I båda de fallen du citerar har jag beskrivit att det är vi elanvändare som betalar

En kund som ansluter sig blir en elanvändare

Det är de som är anslutna till elnäten som betalar elnätets kostnader
Något annat har jag inte påstått

Det jag skriver är inget ”tyckande” från mig
Utan jag återger bla de bestämmelser som finns och vad Energimarknadsinspektionen (EI) säger i sina uttalanden

Du kan ju själv söka efter de bestämmelser som gäller och vad EI säger
 
Redigerat:
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej
I båda de fallen du citerar har jag beskrivit att det är vi elanvändare som betalar

En kund som ansluter sig blir en elanvändare

Det är de som är anslutna till elnäten som betalar elnätets kostnader
Något annat har jag inte påstått

Det jag skriver är inget ”tyckande” från mig
Utan jag återger bla de bestämmelser som finns och vad Energimarknadsinspektionen (EI) säger i sina uttalanden

Du kan ju själv söka efter de bestämmelser som gäller och vad EI säger
Först så säger du att de som vill ansluta solceller betalar, sen ändrar du det till att det är ”kunderna” som betalar. Förstår du inte skillnaden så håller du kanske på med fel saker?
 
F
Fotografen Fotografen skrev:
"Ta betalt", vem betalar, elanvändaren, eller någon annan?
Läs igen? Man funderar ju på vem det är som är packad…..
 
En villaägare som vill sätta solceller på taket är väl "kund" hos nätbolaget, och inget annat?
Sedan får man ju bestämma sig hur man vill göra med betalningen, låta den enskilde kunden som vill börja sälja stå för hela kalaset själv eller smeta ut det på massan. Jag har inte bestämt mig, jag gillar inte invertrarna mot nätet med sina övertoner, och jag gillar inte baklängesmatning i ett nät som inte är avsett för det från början.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Först så säger du att de som vill ansluta solceller betalar, sen ändrar du det till att det är ”kunderna” som betalar. Förstår du inte skillnaden så håller du kanske på med fel saker?
Hej fsn
Den som vill ansluta solceller blir en kund som betalar eventuella kostnader för att ansluta sig
Om anslutningen går att göra utan extra ombyggnation eller om kunden inte matar in eleffekt till elnätet blir rimligen inte kostnaderna för elnätet någon större summa
Detta framgår av elnätsbolaget debitering och det får man fråga dem

Om flera kunder vill ansluta sig då blir det de kunderna som betalar
 
Redigerat:
F
Fotografen Fotografen skrev:
En villaägare som vill sätta solceller på taket är väl "kund" hos nätbolaget, och inget annat?
Sedan får man ju bestämma sig hur man vill göra med betalningen, låta den enskilde kunden som vill börja sälja stå för hela kalaset själv eller smeta ut det på massan. Jag har inte bestämt mig, jag gillar inte invertrarna mot nätet med sina övertoner, och jag gillar inte baklängesmatning i ett nät som inte är avsett för det från början.
Det rimliga är väl att man stryper installationen av mer solel när det inte finns några realistiska incitament att med rimlig ekonomiska insatser hantera det.
 
F fsn skrev:
Det rimliga är väl att man stryper installationen av mer solel när det inte finns några realistiska incitament att med rimlig ekonomiska insatser hantera det.
Hej fsn
Elnätsbolagen får inte neka anslutning men de tar betalt för vad det kostar
 
F fsn skrev:
Det rimliga är väl att man stryper installationen av mer solel när det inte finns några realistiska incitament att med rimlig ekonomiska insatser hantera det.
Typ så.



Men ska det finnas någon princip att alla som vill ska ha möjlighet?
 
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn
Den som vill ansluta solceller blir en kund som betalar eventuella kostnader för att ansluta sig
Om anslutningen går att göra utan extra ombyggnation eller om kunden inte matar in eleffekt till elnätet blir rimligen inte kostnaderna för elnätet någon större summa
Detta framgår av elnätsbolaget debitering och det får man fråga dem

Om flera kunder vill ansluta sig då blir det de kunderna som betalar
Så tillbaka till ansatsen i #124 då. Det är vi överens om, alltså att det är den/de som vill ansluta sig som betalar. Och den enda slutsatsen man kan dra av det är att systemet då blir självreglerande då det i praktiken inte kommer att finnas nån ekonomi i det.
 
F fsn skrev:
systemet då blir självreglerande då det i praktiken inte kommer att finnas nån ekonomi i det.
Det är ungefär det jag kommit fram till när det gäller min egen stuga; jag räknar inte hem det.



Du kan tjäna på det om du laddar din elbil när solen skiner.
 
F fsn skrev:
Så tillbaka till ansatsen i #124 då. Det är vi överens om, alltså att det är den/de som vill ansluta sig som betalar. Och den enda slutsatsen man kan dra av det är att systemet då blir självreglerande då det i praktiken inte kommer att finnas nån ekonomi i det.
Hej
När det gäller att mata in eleffekt från en villa så är inte elnätet byggt för detta
Det innebär att det rimligen går bra om en liten solcellsanläggning ansluter sig eftersom det finns elanvändare anslutna som drar ut eleffekt

Men desto fler som vill mata in så ökar bekymmerna och de inom en kundkategori som vill ansluta sig skall behandlas lika

Bland annat därför rekommenderar EI att använda solcellsenegin i egna villan

Genom effektavgift som även gäller för inmatning finns rimligen ett styrinstrument att hålla nere den totala inmatningen
Hur detta eventuellt blir utformat får vi se framöver

Även det att en inverter stänger av vid hög spänning hjälper till att begränsa inmatningen från solceller
 
Redigerat:
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej
När det gäller att mata in eleffekt från en villa så är inte elnätet byggt för detta
Det innebär att det rimligen går bra om en liten solcellsanläggning ansluter sig eftersom det finns elanvändare anslutna som drar ut eleffekt

Men desto fler som vill mata in så ökar bekymmerna och de inom en kundkategori som vill ansluta sig skall behandlas lika

Bland annat därför rekommenderar EI att använda solcellsenegin i egna villan

Genom effektavgift som även gäller för inmatning finns rimligen ett styrinstrument att hålla nere den totala inmatningen
Hur detta eventuellt blir utformat får vi se framöver

Även det att en inverter stänger av vid hög spänning hjälper till att begränsa inmatningen från solceller
Det är ohållbart att behandla alla lika. De som installerade solceller för 3 år sen gjorde det under givna förutsättnuåingar och dessa begåhöver vara konsekventa och långsiktiga. Men det kan inte likställas med att de som vill installera 3 år senare gör det under samma förutsättningar.
 
F fsn skrev:
Det är ohållbart att behandla alla lika. De som installerade solceller för 3 år sen gjorde det under givna förutsättnuåingar och dessa begåhöver vara konsekventa och långsiktiga. Men det kan inte likställas med att de som vill installera 3 år senare gör det under samma förutsättningar.
Hej
De som anslöt sin villa för säg 30år sedan behandlas idag på samma sätt som den som ansluts idag

När effektavgiften införs eller en tariffändring blir det lika behandling av de båda
 
C4 Elnät försökt debitera kunder drygt 100'000 . resp 1.1 milj. för att ansluta solceller.

Ei tyckte det var oskäligt och sänkte anslutningsavgiterna till 50' resp 93'

Man får väl då anta att kostnaden som de inte fick ta ut hamnar kollektivt på övriga ansluta elnätskunder.

Någon likabehandling med avseende anslutningsavavgifter finns inte. Tog någon de sista kilowatten för 3 år sen får de som vill ansluta stora solcellsanläggningar imorron ta utbyggnadskostnaden, eller en skälig del av den iaf.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.