K karlmb skrev:
Iaf jag förstår fullt ut kritiken går ut på. Inga oklarheter där.
Då kanske du kan förklara den för mig och andra som inte förstår? Han säger att Strama (och LMV) bedömer det fel, det är inte så djuplodande direkt.
K karlmb skrev:
Inte om det, utan om varför Strama o LmV rivit upp beslutet.
Du gav intrycket att du visste nåt.
Ja, jag vet att det finns kunnigt folk som inte håller med Gisslen.
Jag har inte själv kunskap i frågan för att kunna berätta om deras resonemang. Jag avvaktar också att förhoppningsvis få läsa mer om detaljerna.
K karlmb skrev:
Menar du att riktlinjerna inte följs upp av X administratörer?
Som vid påtagliga avvikelser rapporterar om saken till högre ort?
Isåfall vore ju allt frid o fröjd och läkare kunde göra som de blivit utbildade.
Jag har sett många påståenden om att det inte är så, men du kanske har bättre på fötterna? Eller antar du bara?
Påtagliga avvikelser följs alldeles garanterat upp. Om en läkare/arbetsgrupp/vårdcentral över tid ordinerar/konstaterar/bedömer/behandlar många fler patienter av en viss grupp än andra kommer det förstås att utredas.
Ett halsprov för halsfluss för en enskild patient utgör inte en påtaglig avvikelse hävdar jag. Sitter en läkare på en vårdcentral och ordinerar en helkropps-CT för varenda patient som kommer innanför dörrarna kommer det att tittas närmare på.
K karlmb skrev:
Visst. Det låter vackert. Men du har ju själv frågat vad vi ska dra in på istället. Ekonomin styr, och en hel del klåfingrighet som sagt.
Ekonomin styr absolut, men inte när läkaren sitter med patienten framför sig. Då sitter inte läkaren och räknar på det ena eller det andra testet.
K karlmb skrev:
Ja, antibiotikaresistens är ju den uppenbara.
Vilken Gisslen adresserar.
Det är ju kärnan i detta, och om det nu är så att Gisslen underskattar det problemet så vore det inga som helst problem i den akademiska världen att bemöta Gisslen.
Ja, han tycker att Strama och LMV felbedömer den, inte mer än så. De har förstås bemött detta också, men inte i medierna.
K karlmb skrev:
Men se, det aktar sig dilletanterna noga för.
Vem kallar du för dilettant? Använder du det ordet må du ju kunna backa upp det också.. Vem/vilka på Strama eller Läkemedelsverket är det som är okunnig eller har det här mer som hobby än som profession?
Eller var det kanske bara ett sätt att försöka förminska de som framför en annan åsikt än din?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Det borde vara väldigt enkelt att få larm på läkare som skriver ut ovanligt mycket av 'missbrukarmediciner'. Skulle kalla det inkompetent eller naivt att inte något datorsystem varnar för sådant.
Det var ju just det jag skrev.

BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju just det jag skrev.
Nej det var det inte. Du skrev bland annat "Det har ju varit en del läkare som åkt dit på att de skriver ut för mycket beroendeframkallande mediciner, men det har ju då pågått under lång tid och varit mycket innan det upptäcks"

Jag skrev att det är inkompetens alternativt naivitet att det inte upptäcks automatiskt i de system som används. Borde vara enkelt med en programvara som larmar ifall en läkare har onormal utskrivning av vissa preparat. Då borde man inte komma upp i lång tid och mycket utskrivet innan det larmas.

BirgitS
L lbgu skrev:
Nej det var det inte. Du skrev bland annat "Det har ju varit en del läkare som åkt dit på att de skriver ut för mycket beroendeframkallande mediciner, men det har ju då pågått under lång tid och varit mycket innan det upptäcks"

Jag skrev att det är inkompetens alternativt naivitet att det inte upptäcks automatiskt i de system som används. Borde vara enkelt med en programvara som larmar ifall en läkare har onormal utskrivning av vissa preparat. Då borde man inte komma upp i lång tid och mycket utskrivet innan det larmas.
Det kanske helt enkelt beror på att vi menar olika saker med "lång tid" och "mycket".

tveksamt tveksamt skrev:
Då kanske du kan förklara den för mig och andra som inte förstår? Han säger att Strama (och LMV) bedömer det fel, det är inte så djuplodande direkt.
Du får läsa igen.
Jag tycker han förklarar utmärkt väl varför risken för utveckling av resistens mot antibiotika är liten i detta fall.
Han säger inte bara att de har fel.
Och realitycheck; tror du verkligen han inte tar problemet med resistens på fullaste allvar?
Det vore verkligen en sensation och karriärdödare för en läkare på hög nivå...

tveksamt tveksamt skrev:
Jag avvaktar också att förhoppningsvis få läsa mer om detaljerna.
Der var ju det du sa vi aldrig skulle få se.
Jag tror du har rätt i det, för när det inte finns några tunga argument så blir det en talande tystnad o locket på.

tveksamt tveksamt skrev:
Ekonomin styr absolut, men inte när läkaren sitter med patienten framför sig. Då sitter inte läkaren och räknar på det ena eller det andra testet.
Du låter som en regionpolitiker med inövat manus. Har skrivits många debattinlägg av anonyma läkare som berättar om.motsatsen.
Man räknar kanske inte, men om man inte följer riktlinjerna så måste det motiveras och det tar tid och är jobbigt.
En stressig dag och du har missat ett par allvarliga fall som egentligen borde ha testats mer än det vanliga. Läkare är bara människor de med.

tveksamt tveksamt skrev:
Ja, han tycker att Strama och LMV felbedömer den, inte mer än så. De har förstås bemött detta också, men inte i medierna.
Auktoritetstron är det inget fel på.
Frågan är bara varför du inte litar på Gisslen, för att han är göteborgare?

tveksamt tveksamt skrev:
Eller var det kanske bara ett sätt att försöka förminska de som framför en annan åsikt än din?
Varför får jag inte förminska dina polare på LmV och Strama? De imponerar mindre på mig än Gisslen av ngn anledning, har man bra på fötterna så har man inga problem att ta debatten offentligt vid behov.
De vågar inte och ser det som en enorm prestigeförlust att tvingas debattera sitt tilltag tydligen. Sånt har man ju sett förut.

K karlmb skrev:
Du får läsa igen.
Jag tycker han förklarar utmärkt väl varför risken för utveckling av resistens mot antibiotika är liten i detta fall.
Han säger inte bara att de har fel.
Låt oss vara överens om att tycka olika. Jag tycker att han säger att risken är låg, men inte mer än så.
K karlmb skrev:
Och realitycheck; tror du verkligen han inte tar problemet med resistens på fullaste allvar?
Det vore verkligen en sensation och karriärdödare för en läkare på hög nivå...
Nej, har jag påstått det? Jag har inte sagt att han har fel över huvud taget. Jag har sagt att han gör en annan bedömning än andra kunniga på området.
Tillåt mig vända på frågan, tror du att Läkemedelsverket och/eller Strama struntar i om folk blir sjuka och dör av streptokocker?
K karlmb skrev:
Der var ju det du sa vi aldrig skulle få se.
Jag tror du har rätt i det, för när det inte finns några tunga argument så blir det en talande tystnad o locket på.
Det har jag inte alls sagt, vad har du tolkat som så?
Kan meddela att jag vet att en text skickades till DN igår, så just nu är det ett redaktörsbeslut om att publicera den eller inte.
K karlmb skrev:
Du låter som en regionpolitiker med inövat manus. Har skrivits många debattinlägg av anonyma läkare som berättar om.motsatsen.
Man räknar kanske inte, men om man inte följer riktlinjerna så måste det motiveras och det tar tid och är jobbigt.
En stressig dag och du har missat ett par allvarliga fall som egentligen borde ha testats mer än det vanliga. Läkare är bara människor de med.
Ge mig exempel på när någon läkare skrivit inlägg om att ett enskilt patientfall gjort att denne kallats upp och behövt motivera testen för politikerna?
Avviker någon mycket från riktlinjer och rutiner blir det förstås en helt annan sak, vilket också är helt rimligt (tycker jag).
Ja, när läkare har stressigt på jobbet ökar risken för fel, det är också helt okontroversiellt, det är samma sak i alla brancher.
K karlmb skrev:
Auktoritetstron är det inget fel på.
Frågan är bara varför du inte litar på Gisslen, för att han är göteborgare?
Igen, jag har inte sagt att han har fel över huvud taget. Om två personer tittar på exakt samma sak kan de komma fram till olika saker och dra olika slutsatser utan att någon av dem nödvändigtvis har fel.
Varför litar du inte på Läkemedelsverket? Varför litar du inte på Strama?
En cylinder som ger upphov till olika skuggor på två väggar: en rektangel och en cirkel, som båda beskrivs som "sanna", medan cylindern är "sanningen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K karlmb skrev:
Varför får jag inte förminska dina polare på LmV och Strama? De imponerar mindre på mig än Gisslen av ngn anledning, har man bra på fötterna så har man inga problem att ta debatten offentligt vid behov.
De vågar inte och ser det som en enorm prestigeförlust att tvingas debattera sitt tilltag tydligen. Sånt har man ju sett förut.
Varför ska du göra det över huvud taget? Kan du inte diskutera utan att gå till personangrepp?
Det räcker väl utmärkt med att säga att du tror mer på Gisslen?

tveksamt tveksamt skrev:
Jag har sagt att han gör en annan bedömning än andra kunniga på området.
Det är du som påstår att de är (mer) kunniga.
Vi får väl se deras svar då eventuellt, samt vilka de är då. Förväntar mig redogörelse för deras akademiska kapacitet.
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, har jag påstått det? Jag har inte sagt att han har fel över huvud taget. Jag har sagt att han gör en annan bedömning än andra kunniga på området.
Det är lite samma sak som att säga att han har fel.
tveksamt tveksamt skrev:
Ge mig exempel på när någon läkare skrivit inlägg om att ett enskilt patientfall gjort att denne kallats upp och behövt motivera testen för politikerna?
Det har jag ju inte, Man kallas nog inte upp, utan man får sämre jobb framöver, mindre löneökning, allmänt svårt att hitta de bästa jobben.

tveksamt tveksamt skrev:
Igen, jag har inte sagt att han har fel över huvud taget. Om två personer tittar på exakt samma sak kan de komma fram till olika saker och dra olika slutsatser utan att någon av dem nödvändigtvis har fel.
Nja, i politikens värld är det ju så. I akademiska världen brukar man normal kunna driva mot koncensus.

Ang förminskning så tycker jag nog det var du som började med det mot Gisslen.

Redigerat:
K karlmb skrev:
Det är du som påstår att de är (mer) kunniga.
Vi får väl se deras svar då eventuellt, samt vilka de är då. Förväntar mig redogörelse för deras akademiska kapacitet.
Jag påstår att de är kunniga, ja. Den enda som talat om vem som är kunnigast är du, jag har hela tiden hävdat att du och jag dels inte har informationen till att avgöra det och knappast heller kunskapen.
K karlmb skrev:
Det är lite samma sak som att säga att han har fel.
Nej, verkligen inte! Att ha olika åsikt i en fråga är verkligen inte samma sak som att en har rätt och den andre fel.
K karlmb skrev:
Det har jag ju inte, Man kallas nog inte upp, utan man får sämre jobb framöver, mindre löneökning, allmänt svårt att hitta de bästa jobben.
Okej, det sker ingen utredning eller liknande, men det förs in i någon sorts journal och används sedan som motiv till mindre löneökning och dåliga referenser, är det så det ska tolkas?
Och det här har det skrivits flera debattartiklar om alltså? Du kanske kan länka till någon?
K karlmb skrev:
Nja, i politikens värld är det ju så. I akademiska världen brukar man normal kunna driva mot koncensus.
Man brukar kanske kunna det, men långt ifrån alltid skulle jag säga.
K karlmb skrev:
Ang förminskning så tycker jag nog det var du som började med det mot Gisslen.
Genom att skriva vadå? Citera gärna.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag påstår att de är kunniga, ja. Den enda som talat om vem som är kunnigast är du, jag har hela tiden hävdat att du och jag dels inte har informationen till att avgöra det och knappast heller kunskapen.
Det är inte direkt som att avgöra vem som har rätt strategi i grundforskning om typ cellväggar eller nåt.
Att hela tiden säga, det finns olika uppfattningar är typiskt för politiker som inte vill erkänna att de satsat på fel häst.

tveksamt tveksamt skrev:
Nej, verkligen inte! Att ha olika åsikt i en fråga är verkligen inte samma sak som att en har rätt och den andre fel.
I fallet resistens så är det faktiskt inte så mkt åsikter. Antingen blir det ökad resistens eller inte.

tveksamt tveksamt skrev:
Okej, det sker ingen utredning eller liknande, men det förs in i någon sorts journal och används sedan som motiv till mindre löneökning och dåliga referenser, är det så det ska tolkas?
Och det här har det skrivits flera debattartiklar om alltså? Du kanske kan länka till någon?
Ska se om jag kan hitta. Jag efterfrågar samtidigt ngn anonym läkares kommentarer här,
tveksamt tveksamt skrev:
Man brukar kanske kunna det, men långt ifrån alltid skulle jag säga.
Exempelvis?

tveksamt tveksamt skrev:
Genom att skriva vadå? Citera gärna.
Tycker hela din attityd.

K karlmb skrev:
Det är inte direkt som att avgöra vem som har rätt strategi i grundforskning om typ cellväggar eller nåt.
Att hela tiden säga, det finns olika uppfattningar är typiskt för politiker som inte vill erkänna att de satsat på fel häst.
Det är också typiskt för situationer där det finns flera uppfattningar och inget solklart rätt eller fel.
K karlmb skrev:
I fallet resistens så är det faktiskt inte så mkt åsikter. Antingen blir det ökad resistens eller inte.
Och där är ju alla överens, det blir ökad resistens mot antibiotika. Frågan är ju inte om, utan hur mycket och vilken påverkan det har.
K karlmb skrev:
Exempelvis?
Det vi diskuterar här? Enighet finns i mycket men variation finns i hur man ska tolka och väga samman parametrarna till ett resultat. Är det här verkligen ett kontroversiellt påstående? Att man kan ha olika uppfattning om vad som är viktigare än något annat när en fråga består av flera delar?
Vad är viktigast om man vill gå ner i vikt och fortsatt må bra, vad man äter eller hur man tränar?
Vad som är viktigast i en viss fråga är ju inte sällan ett subjektivt tyckande.
K karlmb skrev:
Tycker hela din attityd.
Min attityd? Där jag säger att han kan ha fel? Hur är det att förminska honom eller gå till personangrepp?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Och där är ju alla överens, det blir ökad resistens mot antibiotika. Frågan är ju inte om, utan hur mycket och vilken påverkan det har.
Nej. Detta gäller smalspektrum antibiotika och då är risken.minimal säger han ju.
Lyssnar du inte?
Som om någon håller upp en skylt med ANTIBIOTIKA framför dig?
Som om någon säger att fart dödar i trafiken och man kräver 50 på motorvägen.
tveksamt tveksamt skrev:
Vad som är viktigast i en viss fråga är ju inte sällan ett subjektivt tyckande.
Enkelt här. Med några enkla prov och behandling så kan folk överleva sepsis.
Utan risk för problem med resistens.
tveksamt tveksamt skrev:
Min attityd? Där jag säger att han kan ha fel? Hur är det att förminska honom eller gå till personangrepp?
Du säger att pga kompetenta personer inte håller med honom så är han troligen ute och cyklar.

K karlmb skrev:
Nej. Detta gäller smalspektrum antibiotika och då är risken.minimal säger han ju.
Lyssnar du inte?
Nej, det säger han inte. Han säger "närmast försumbar påverkan". I och med det vidgår han också att det finns en påverkan, det ökar antibiotikaresistensen, men i liten omfattning.
Och hans åsikt är att den ökade antibiotikaresistensen är värd att ta för att minska smittspridningen i det här fallet.
K karlmb skrev:
Som om någon håller upp en skylt med ANTIBIOTIKA framför dig?
Som om någon säger att fart dödar i trafiken och man kräver 50 på motorvägen.
Va? Jag förstår inte vad du menar med de här meningarna.
Det är otvivelaktigt så att fart dödar i trafiken. Skulle man sänka hastighetsgränsen till 50 på motorvägen (och alla höll den) skulle dödligheten där minska. Detta måste då förstås vägas mot att alla transporter skulle ta längre tid. Där får man hitta en avvägning, hur många statistiska olyckor är det värt att kunna hålla 120 på motorväg istället för 50 helt enkelt.
K karlmb skrev:
Enkelt här. Med några enkla prov och behandling så kan folk överleva sepsis.
Utan risk för problem med resistens.
Nej, med (enligt honom) närmast försumbar påverkan på antibiotikaresistensen. Det är ju då det där "närmast försumbar" som man kan vara oense kring.
K karlmb skrev:
Du säger att pga kompetenta personer inte håller med honom så är han troligen ute och cyklar.
Igen, nej, det säger jag inte alls! Jag har har sagt att det finns andra, som också är kunniga på området, som säger att han drar fel slutsatser/bedömningar/etc.
Jag har inte kunskapen som behövs för att avgöra om han har rätt eller de andra har rätt, eller vem av dem som är mest kompetenta.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jomensåatt..
[länk]
Igen, ingen kontroversiell åsikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.