30 066 läst ·
872 svar
30k läst
872 svar
Tråden om tjänstemannaansvar
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Vem ska åtalas, och varför?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Ja.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Eftersom den här tråden handlar om tjänstemannaansvar, undrar jag vem som du (som TS) tycker borde åtalas. Artikeln handlar ju om att en politiker avgått efter att ha köpt en fastighet.
Om han begått ett fel vid köpet är det ju inte under ett tjänsteuttövande. Det är ju han som privatperson som får åtalas i så fall. Eller tycker du att det ska finnas nån form av generella krav på vandel, eller allmänt hederligt beteende, som man ska kräva av kommunalråd?
Är det någon som begått tjänstefel så är det ju förmyndare/nämnden ifråga.
Edit; jag tycker ingenting, jag vill veta vad du tycker, alltså ställer jag en fråga.
Om han begått ett fel vid köpet är det ju inte under ett tjänsteuttövande. Det är ju han som privatperson som får åtalas i så fall. Eller tycker du att det ska finnas nån form av generella krav på vandel, eller allmänt hederligt beteende, som man ska kräva av kommunalråd?
Är det någon som begått tjänstefel så är det ju förmyndare/nämnden ifråga.
Edit; jag tycker ingenting, jag vill veta vad du tycker, alltså ställer jag en fråga.
Ja, var sitter ansvarig tjänsteman?Dan_Johansson skrev:
Eftersom den här tråden handlar om tjänstemannaansvar, undrar jag vem som du (som TS) tycker borde åtalas. Artikeln handlar ju om att en politiker avgått efter att ha köpt en fastighet.
Om han begått ett fel vid köpet är det ju inte under ett tjänsteuttövande. Det är ju han som privatperson som får åtalas i så fall. Eller tycker du att det ska finnas nån form av generella krav på vandel, eller allmänt hederligt beteende, som man ska kräva av kommunalråd?
Är det någon som begått tjänstefel så är det ju förmyndare/nämnden ifråga.
Edit; jag tycker ingenting, jag vill veta vad du tycker, alltså ställer jag en fråga.
Har inte svd. Versionen av artikeln på byggahus nämner inga enskilda personer i nämnden. Och som sagt är varken gode mannen eller politikern tjänstemän.
Om tråden handlar om tjänstemannaansvar, så ser jag inte kopplingen till den här händelsen.
Om tråden handlar om tjänstemannaansvar, så ser jag inte kopplingen till den här händelsen.
Här är ett citat:T TedM skrev:
Partikollega deltog i beslutet
Bostadsköpet godkändes av överförmyndarnämnden i södra Lappland, där Andreas Froms partikamrat Gunnel Jonsson sitter. Hon är också en del av kommunstyrelsen och delade tidigare på kommunalrådsposten med From.
– Jag tänker överhuvudtaget inte diskutera något som ligger sedan i somras, säger Jonsson till kanalen.
Hon satt i nämnden men inte bara hon (som väl kommer undan pga hon egentligen är folkvald)
Jag gissar att det i överförmyndarnämnden även sitter någon enda tjänsteman.
Men kan ju ha fel där.
Oavsett så kommer inget ansvar att utkrävas, som vanligt.