Vem ska åtalas, och varför?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vem ska åtalas, och varför?
Har du läst artikeln?
 
Ja.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja.
Du tycker att inblandad tjänsteman gjorde ett bra jobb?
 
Eftersom den här tråden handlar om tjänstemannaansvar, undrar jag vem som du (som TS) tycker borde åtalas. Artikeln handlar ju om att en politiker avgått efter att ha köpt en fastighet.

Om han begått ett fel vid köpet är det ju inte under ett tjänsteuttövande. Det är ju han som privatperson som får åtalas i så fall. Eller tycker du att det ska finnas nån form av generella krav på vandel, eller allmänt hederligt beteende, som man ska kräva av kommunalråd?

Är det någon som begått tjänstefel så är det ju förmyndare/nämnden ifråga.

Edit; jag tycker ingenting, jag vill veta vad du tycker, alltså ställer jag en fråga.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Eftersom den här tråden handlar om tjänstemannaansvar, undrar jag vem som du (som TS) tycker borde åtalas. Artikeln handlar ju om att en politiker avgått efter att ha köpt en fastighet.

Om han begått ett fel vid köpet är det ju inte under ett tjänsteuttövande. Det är ju han som privatperson som får åtalas i så fall. Eller tycker du att det ska finnas nån form av generella krav på vandel, eller allmänt hederligt beteende, som man ska kräva av kommunalråd?

Är det någon som begått tjänstefel så är det ju förmyndare/nämnden ifråga.

Edit; jag tycker ingenting, jag vill veta vad du tycker, alltså ställer jag en fråga.
Ja, var sitter ansvarig tjänsteman?
 
K karlmb skrev:
Ja, var sitter ansvarig tjänsteman?
Den enda tjänstemannen som är inblandad är väl den på Lantmäteriet, som skötte lagfarten.
 
T TedM skrev:
Den enda tjänstemannen som är inblandad är väl den på Lantmäteriet, som skötte lagfarten.
Förmyndaren.
 
K karlmb skrev:
Förmyndaren.
Menar du den gode mannen? God man är ingen tjänsteman.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T TedM skrev:
Menar du den gode mannen? God man är ingen tjänsteman.
Förmyndarnämnden. Godeman får inte bestämma själv tror jag.
 
K karlmb skrev:
Förmyndarnämnden. Godeman får inte bestämma själv tror jag.
En nämnd är en nämnd. Behöver inte bestå av tjänstemän heller, för övrigt. Menar du att samtliga i nämnden ska kollektivt åtalas för ett fattat beslut?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T TedM skrev:
En nämnd är en nämnd. Behöver inte bestå av tjänstemän heller, för övrigt. Menar du att samtliga i nämnden ska kollektivt åtalas för ett fattat beslut?
Läs artikeln. Var väl en specifik person.
 
Har inte svd. Versionen av artikeln på byggahus nämner inga enskilda personer i nämnden. Och som sagt är varken gode mannen eller politikern tjänstemän.

Om tråden handlar om tjänstemannaansvar, så ser jag inte kopplingen till den här händelsen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T TedM skrev:
Har inte svd. Versionen av artikeln på byggahus nämner inga enskilda personer i nämnden. Och som sagt är varken gode mannen eller politikern tjänstemän.

Om tråden handlar om tjänstemannaansvar, så ser jag inte kopplingen till den här händelsen.
Här är ett citat:

Partikollega deltog i beslutet​

Bostadsköpet godkändes av överförmyndarnämnden i södra Lappland, där Andreas Froms partikamrat Gunnel Jonsson sitter. Hon är också en del av kommunstyrelsen och delade tidigare på kommunalrådsposten med From.

– Jag tänker överhuvudtaget inte diskutera något som ligger sedan i somras, säger Jonsson till kanalen.
Enligt Jan Turvall, expert på förvaltningsrätt på Göteborgs universitet, borde hon inte ha deltagit i beslutet, utan istället anmält jäv.

– Det är inte lämpligt, eftersom det kan väcka misstanke hos allmänheten att det inte gått korrekt till, säger han till P4.
Hon satt i nämnden men inte bara hon (som väl kommer undan pga hon egentligen är folkvald)
Jag gissar att det i överförmyndarnämnden även sitter någon enda tjänsteman.
Men kan ju ha fel där.
Oavsett så kommer inget ansvar att utkrävas, som vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.