30 072 läst ·
872 svar
30k läst
872 svar
Tråden om tjänstemannaansvar
Visst, sosse där, ingenting går att ta reda på öht annat än för en myndighet. Och det finns ingenting att se här, cirkulera.BirgitS skrev:
Hela den historien visar ju på behovet av ett tjänstemannaansvar.P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Åklagaren trodde på en fällande dom. Så jurister gjorde olika bedömningar. I länken beskrivs ju bara varför domstolen beslutade som den gjorde och inget av åklagarens argument är med, vilket gör att den sidan inte är objektiv utan vinklad.P pmd skrev:
Men det viktiga i det här fallet är alltså att det förekommer åtal för tjänstefel. En del tycks tro att det inte är så.
Här är ett fall som gått upp till Högsta domstolen tydligen: https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden2/2025/158330/
Och här två åtal som väcktes förra halvåret:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/jo-atalar-aklagare-i-uppsala-for-tjanstefel
https://se.linkedin.com/posts/svens...-lvu-ärende-activity-7370685374446264320-_mO-
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag förstår, dina argument är slut så då tar du till personangrepp i stället. Det leder inte till att någon tycker att du har rätt i trådens fråga utan gör bara att du framstår i ändå sämre dager.K karlmb skrev:
Jag tycker inte att det är så meningsfullt att kvälja dom, åtminstone inte i det här fallet. Referatet av domen berättar ganska tydligt hur domstolen resonerade. Att en åklagare trodde på fällande dom är inte så konstigt. Det ingår i en åklagares jobb att göra det.BirgitS skrev:
En dom i en domstol är en så objektiv bedömning som det går att få. Vad som saknas i det här fallet är ett överklagande så att vi kan få en prejudicerande dom. Jag tror inte att tingsrättens dom kommer att överklagas.
Det tycks inte finnas så många sådana åtal mot politiker, dock. Staffanstorpfallet är lite ovanligt, såvitt jag förstår.BirgitS skrev:
Åtgärderna var ju inte olagliga, så något rättsligt ansvar går givetvis inte att utkräva.K karlmb skrev:
Det är upp till väljarna att avgöra i nästa val om de fortfarande har förtroende för de aktuella politikernas politik.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Kvälja?P pmd skrev:
Nja, det är väl inte riktigt så. En åklagare får väl bara ta till domstol sådana fall där hen anser att bevisningen är så bra att hen förväntar sig att domstolen går på samma linje. Vilket är lite mer än bara "tro".P pmd skrev:
Absolut, men det betyder ju inte att den sammanfattning de hade på sidan tar upp båda sidors syn på saken. Utan det är det ju svårt att få en heltäckande bild.P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Numera verkar så många tro saker, utan någon som helst förankring i verkligheten och det börjar allt mer likna "jag hörde någon påstå en sak och jag gillade det så nu tror jag att den personen talade sanning, fast många säger emot". Det är alltså inte fråga om det när åklagare bedömer hur en domstol kommer att se på saken.Alfredo skrev: