kashieda kashieda skrev:
Jag gissar att du har hela listan?
Jag har ett tomt papper här, om det är det du tänker på?
 
K karlmb skrev:
Jag har ett tomt papper här, om det är det du tänker på?
Jo, precis den listan över alla tillfällen där någon begått ett brott som bara skulle gå att lagföra med en ny lag.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jo, precis den listan över alla tillfällen där någon begått ett brott som bara skulle gå att lagföra med en ny lag.
Du menar att den listan inte skulle gå att skriva, att allt går rätt till i hela landet?
 
K karlmb skrev:
Du menar att den listan inte skulle gå att skriva, att allt går rätt till i hela landet?
Absolut inte. Jag menar att det sker saker som är straffbara.

Jag tror inte att det behövs en ny lag för att beivra felaktigheterna.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Absolut inte. Jag menar att det sker saker som är straffbara.

Jag tror inte att det behövs en ny lag för att beivra felaktigheterna.
Ibland kan det givetvis räcka med ett nytt prejudikat från en ny dom, men oftast händer inte det av sig självt.
 
K karlmb skrev:
Ibland kan det givetvis räcka med ett nytt prejudikat från en ny dom, men oftast händer inte det av sig självt.
Är handlingarna olagliga idag?
 
kashieda kashieda skrev:
Är handlingarna olagliga idag?
Inser du vilken fråga du just ställde? Du skrev ju själv att du tror det görs fel...
 
P
K karlmb skrev:
Här har vi lite fler exempel på vår unkna offentliga förvaltning. Inga problem med lite småtjänster..
[länk]
Det verkar som att du vill förbjuda korruption. Har du tänkt igenom det ordentligt?
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Hur ska det gå till när man som väljare ställs inför fullbordat faktum i 99% av fallen?
Dåliga politiska beslut är inte nödvändigtvis olagliga. För lagliga dåliga politiska beslut står politikerna till svars inför väljarna.
K karlmb skrev:
Nej, det enda rimliga är att utförande tjänsteman hålls ansvarig för ev lagbrott.
Alla som begår brott ska hållas ansvariga för det. Det gäller såväl utförande tjänstemän som beordrande politiker.
 
  • Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS
K karlmb skrev:
Har du sett många liknande grupper med den nivån på dokumentation, källhänvisning och argumentation? Och som i stort sett begär ut allt de kan efterhand från Trv?
De har med flera som suttit tidigare i Göteborgs förvaltning så det är inga fb-surfare som dragit igång ngt.
Jag förstår inte dina argument. Vad spelar det för roll om det finns eller inte finns liknande grupper?
Även om man begär ut handlingar får man inte en komplett bild av ärendet.
Det går att vinkla de handlingar man får ut så att det ser ut som att de stödjer ens sak.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
I fallet om mottagandet av kvotflyktingar i Staffanstorp var det en grupp politiker som åtalades för grovt tjänstefel, Men friades eftersom det som tjänstemännen uppfattade som ett beslut, inte var ett beslut i juridisk mening.
[länk]
Intressant att ett nej inte är ett nej, enligt domslutet. Jag hade nog trott att det är samma sak att rösta nej som att reservera sig.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte lätt att bevisa att någon har brutit mot lagen.
I det här fallet tycker jag att det står klart att kommunstyrelsen inte hade brutit mot lagen.
 
P pmd skrev:
Det verkar som att du vill förbjuda korruption. Har du tänkt igenom det ordentligt?
Det trodde jag redan var förbjudet. Gå och klipp gräset eller nåt.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Alla som begår brott ska hållas ansvariga för det. Det gäller såväl utförande tjänstemän som beordrande politiker.
Jag vill absolut inte att ngn politiker ska få göra olagliga saker.
Vad många inte verkar fatta är att nuvarande ordning, där politiken ger instruktioner till tjänstemän, som sedan aldrig kan åtalas i praktiken pga de följt order, skyddar både politiker o tjänstemän från allt ansvar.
 
P
K karlmb skrev:
Det trodde jag redan var förbjudet.
Ja, det var det som var min poäng.
K karlmb skrev:
Gå och klipp gräset eller nåt.
Det går inte än. Det växer så dåligt nu.
 
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.