P
kashieda kashieda skrev:
Om de nu har hittat bevis för brottslighet, har de anmält detta?
Det kan de väl inte göra innan ett "hårdare regelverk" är på plats?
(Ref. inlägg #560)
 
P pmd skrev:
Det kan de väl inte göra innan ett "hårdare regelverk" är på plats?
(Ref. inlägg #560)
Om de redan nu bryter mot lagar så varför inte?

"Någon tycker att en tjänsteman varit dum" är liksom inte tillräcklig anledning för att införa nya lagar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Emellanåt så förekommer det stora skandaler där privata företag mörkar och friserar siffrorna, ända tills det inte går att dölja den dåliga ekonomin längre med jättekonkurser och långa rättsprocesser som följd.

Skulle vi ha någon antislösa-lag för skattemedel?

Ska enskilda tjänstemän ansvara för att stoppa dåliga politiska beslut?
Vem gör i så fall den bedömningen?
 
Pajje113 Pajje113 skrev:
Dock måste en upphandlare följa de krav man ställt vid upphandling, och är det kravställt t.ex närodlat, får inte innehålla det och det osv, så kanske det bara finns ett alternativ kvar, som kostar just 10 ggr så mycket som ICA Basic.

Vem ska straffas då? Upphandlaren sin följer de krav som ställts, eller den som skriver upphandlingskraven som vill främja lokal livsmedelsproduktion?
Ok men om en sådan situation uppstår så måste man som upphandlare informera de som beslutar över kravspecifikationen att konsekvenserna av deras beslut blir 10 gånger dyrare ketchup. Om man inte informerar sina kollegor om saker som får stora konsekvenser så borde det också kunna straffas med lagar. Man blir förbluffad över bristen på egna initiativ från upphandlaren. Vederbörande hade med allra största sannolikhet funderat ytterligare en vända om det hade varit hens privata pengar. De flesta hade också diskuterat frågan med sin partner som också betalar för maten.
Samma sak måste ju per automatik ske när man arbetar med upphandling. Man kan ju inte bara gå till jobbet och arbeta som en maskin eller hjärndöd.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
kashieda kashieda skrev:
Om de redan nu bryter mot lagar så varför inte?
Nejvisst. Jag tolkade dock #560 som att det behövdes hårdare regler som gör att felaktigheterna som karlmb syftade på skulle bli brottsliga felaktigheter.
Om dessa felaktigheter redan är brottsliga är det förvånande att ingen har åtalats för dem.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Skulle vi ha någon antislösa-lag för skattemedel?
Det vore nog bra, men jag kan inte komma på hur den skulle utformas. Vissa politiska beslut skulle nog en opposition gärna kallas slösaktiga.
blackarrow blackarrow skrev:
Ska enskilda tjänstemän ansvara för att stoppa dåliga politiska beslut?
Nej, det är väljarnas sak att göra det.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Att man ljuger om upparbetade medel till projektet tex.
De som ljugit är ju de anställda på NCC-konsortiet. De har ljugit för tjänstemännen på Trafikverket. Ska tjänstemännen därmed anses skyldiga pga att Regeringen hr beslutat att Västlänken ska byggas, och betala pengarna som NCC förskingrat elelr berikat sig med ur egen ficka? Och till vem?

Ingen lag om tjänstemannaansvar kommer någonsin att täcka anställda på privata företag. Men det finns andra lagar som gäller. Bara att invänta lagens gång. Dom har såvitt jag vet inte fallit än.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
De som ljugit är ju de anställda på NCC-konsortiet. De har ljugit för tjänstemännen på Trafikverket. Ska tjänstemännen därmed anses skyldiga pga att Regeringen hr beslutat att Västlänken ska byggas, och betala pengarna som NCC förskingrat elelr berikat sig med ur egen ficka? Och till vem?

Ingen lag om tjänstemannaansvar kommer någonsin att täcka anställda på privata företag. Men det finns andra lagar som gäller. Bara att invänta lagens gång. Dom har såvitt jag vet inte fallit än.
Om du läser med andra än politikerögon så kan de se varför Stoppa Västlänken anser att det är felaktiga anklagelser mot NCC som TRV ägnat sig åt i syfte att dölja egna tillkortakommanden. Och att NCC inte kommer behöva stå för detta.
 
P pmd skrev:
Nej, det är väljarnas sak att göra det.
Hur ska det gå till när man som väljare ställs inför fullbordat faktum i 99% av fallen? Nej, det enda rimliga är att utförande tjänsteman hålls ansvarig för ev lagbrott.
 
BirgitS
K karlmb skrev:
Om du läser med andra än politikerögon så kan de se varför Stoppa Västlänken anser att det är felaktiga anklagelser mot NCC som TRV ägnat sig åt i syfte att dölja egna tillkortakommanden. Och att NCC inte kommer behöva stå för detta.
Nu är väl Stoppa Västlänken ett antal privatpersoner utan större insyn i arbetet på Trafikverket, de har alltså inte alla fakta på bordet utan gissar och tycker en massa. Eller?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur ska det gå till när man som väljare ställs inför fullbordat faktum i 99% av fallen? Nej, det enda rimliga är att utförande tjänsteman hålls ansvarig för ev lagbrott.
Igen, om det är ett lagbrott så är det väl bara att anmäla?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Igen, om det är ett lagbrott så är det väl bara att anmäla?
Och vilken åklagare tar upp det när det framkommer att tjänstemannen bara följt order? (Och praxis är att då är det OK. Eller som med upphandlingar, man har inte ngn vidare koll på hur de ska göras och ingen proffesionell revision som kan påpeka o styra mot rätt håll) Har du sett många fall som ens har startats utredning på?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är väl Stoppa Västlänken ett antal privatpersoner utan större insyn i arbetet på Trafikverket, de har alltså inte alla fakta på bordet utan gissar och tycker en massa. Eller?
Har du sett många liknande grupper med den nivån på dokumentation, källhänvisning och argumentation? Och som i stort sett begär ut allt de kan efterhand från Trv?
De har med flera som suttit tidigare i Göteborgs förvaltning så det är inga fb-surfare som dragit igång ngt.
 
K karlmb skrev:
Och vilken åklagare tar upp det när det framkommer att tjänstemannen bara följt order? (Och praxis är att då är det OK. Eller som med upphandlingar, man har inte ngn vidare koll på hur de ska göras och ingen proffesionell revision som kan påpeka o styra mot rätt håll) Har du sett många fall som ens har startats utredning på?
Jag gissar att du har hela listan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.