30 062 läst ·
872 svar
30k läst
872 svar
Tråden om tjänstemannaansvar
Detta ska inte vara en tråd om Västlänken, det kan vi ha ngn annanstans.kashieda skrev:
Vem? tjänstemän på trafikverket förstås.
Ja, de jobbar under ett politiskt mandat med att bygga en meningslös tågtunnel under Göteborg som enligt TRV själv bara kommer att minska bilinpendling till stan (vilket sägs vara syftet med projektet), med 1%. Detta till en beräknad projektkostnad i dagens penningvärde av 30 miljarder.
Budgeten är slut sedan länge och man pratar om nu om 50-60 miljarder.
Då har man börjat plocka av andra delar av det västsvenska paketet, div andra förbättringar som nu "inte blir av". Var gränserna går här mellan politiken och tjänstemännen är ytterst oklart.
Var skrev jag att folks ogillande av projektet är något som skulle lösas med TA?kashieda skrev:
Blanda inte bort korten med politik.
Nu är det inte upphandlingen primärt här som är problemet. Det handlar om ett systemfel där ett verk som trv i princip kan göra nästan vad som helst när de genomför ett projekt i denna kaliber.kashieda skrev: