K karlmb skrev:
Att man ljuger om upparbetade medel till projektet tex.
Vilken handläggare har gjort det? Har politiker givit det uppdraget?

Länk till fallet, och inte då "finns på sidan"?
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vilken handläggare har gjort det? Har politiker givit det uppdraget?

Länk till fallet, och inte då "finns på sidan"?
Detta ska inte vara en tråd om Västlänken, det kan vi ha ngn annanstans.
Vem? tjänstemän på trafikverket förstås.
Ja, de jobbar under ett politiskt mandat med att bygga en meningslös tågtunnel under Göteborg som enligt TRV själv bara kommer att minska bilinpendling till stan (vilket sägs vara syftet med projektet), med 1%. Detta till en beräknad projektkostnad i dagens penningvärde av 30 miljarder.
Budgeten är slut sedan länge och man pratar om nu om 50-60 miljarder.
Då har man börjat plocka av andra delar av det västsvenska paketet, div andra förbättringar som nu "inte blir av". Var gränserna går här mellan politiken och tjänstemännen är ytterst oklart.
 
Det korta svaret är att du inte har några exempel, inte kan specificera vad du egentligen vill åstadkomma och kan förklara vad din tråd skall handla om?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Kardan79 och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Haha, dina korta svar kan du trycka upp nånstans. Saknar helt värde för ämnet.
Ämnet är att det görs massor av extremt tydliga fel men det går inte att peka ut ett enda.

Väldigt övertygande 👍
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Haha, dina korta svar kan du trycka upp nånstans. Saknar helt värde för ämnet.
Jag har mest ställt frågor som du inte kan svara på så det är svårt att formulera något vettigt...
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Ämnet är att det görs massor av extremt tydliga fel men det går inte att peka ut ett enda.

Väldigt övertygande 👍
Jag pekade väl ut en hel massa?
 
K karlmb skrev:
Jag pekade väl ut en hel massa?
Att du ogillar Västlänken är inte ett tjänstefel, hur mycket du än vill det.

Ni som vill förändra praxis, varför tar ni inte jobb i förvaltning med strikt ansvar inskrivet i kontraktet?
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Att du ogillar Västlänken är inte ett tjänstefel, hur mycket du än vill det.

Ni som vill förändra praxis, varför tar ni inte jobb i förvaltning med strikt ansvar inskrivet i kontraktet?
Var skrev jag att folks ogillande av projektet är något som skulle lösas med TA?
Blanda inte bort korten med politik.
 
K karlmb skrev:
Var skrev jag att folks ogillande av projektet är något som skulle lösas med TA?
Blanda inte bort korten med politik.
Politik?

Hänvisa gärna till rättsfallen där tjänstemän anklagats för olagligheterna. Det måste ju finnas massor.
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Politik?

Hänvisa gärna till rättsfallen där tjänstemän anklagats för olagligheterna. Det måste ju finnas massor.
Rättsfall? Du tänker en åklagare skulle åtalat någon utan en lag att stödja sig mot?
 
K karlmb skrev:
Rättsfall? Du tänker en åklagare skulle åtalat någon utan en lag att stödja sig mot?
Men de har ju gjort något olagligt, bara att de haft politikens order?

Är inte det hela grejen?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Men de har ju gjort något olagligt, bara att de haft politikens order?

Är inte det hela grejen?
De kan inte dömas sålänge de följt instruktioner uppifrån.
 
K karlmb skrev:
De kan inte dömas sålänge de följt instruktioner uppifrån.
Har du någon dom som säger det?

"Pelle Karlsson bröt visserligen mot upphandlingsreglerna, men eftersom en ledamot i byggnadsnämnden sa att det var så han skulle göra så är det ok."

Visa gärna något sånt beslut.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Har du någon dom som säger det?

"Pelle Karlsson bröt visserligen mot upphandlingsreglerna, men eftersom en ledamot i byggnadsnämnden sa att det var så han skulle göra så är det ok."

Visa gärna något sånt beslut.
Nu är det inte upphandlingen primärt här som är problemet. Det handlar om ett systemfel där ett verk som trv i princip kan göra nästan vad som helst när de genomför ett projekt i denna kaliber.
 
K karlmb skrev:
Nu är det inte upphandlingen primärt här som är problemet. Det handlar om ett systemfel där ett verk som trv i princip kan göra nästan vad som helst när de genomför ett projekt i denna kaliber.
Så ingen har brutit mot några regler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.