B b8q skrev:
Fast en markförsäljning är ju ingen upphandling???
Jo det blir en form av "upphandling"/sälj/köp, då markförsäljningen med "avtalet" inkluderar "massa saker"
 
P
K karlmb skrev:
Varför skulle jag servera det för dig när sidan svämmar över av källhänvisningar?
Kanske för att ge mig argument som övertygar mig om din åsikt? Varför skriver du annars i den här tråden om du inte vill övertyga oss andra?

F.ö. så ser jag inte en enda källhänvisning på https://stoppavastlanken.nu/
Menar du att det finns källor om man gräver sig neråt i webbsidehierarkin på webbplatsen?
Sidan är ganska rörig och svåröverskådlig så jag tar gärna emot tips på var jag sa börja gräva.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja du.... var ska vi börja, ser du något som inte är faktabaserat på det som kommer upp just nu här tex, om tvisten mellan Trv och WLC?:
[länk]
(Hittar inget sätt att direktlänka just nu).
Eller så kan du väl välja något annat som du anser helt felaktigt på den sidan..
Har Trafikverket verkligen räknat ut procentsatsen för förseningsvitet med så hög noggrannhet?

Stämningsansökan består av 40 sidor detaljerad räkneexercis. Exempelvis beräknas Korsvägen färdigställd till 64,53019589308665%, baserat på vad WLC fakturerat. Trafikverket menar att WLC är sammanlagt 1085 veckor försenade i olika delmoment och eftersom förseningsvitet är 3,8 mkr per vecka så är egentligen WLC skyldiga Trafikverket 4,1 mdkr. Begränsningsregeln i kontraktet gör dock att förseningsvitet maximeras till 267 mkr.”
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Pajje113 Pajje113 skrev:
Lägsta anbudet som uppfyller kraven, ej att förglömma. Om man kravställer ketschup som röd gegga så begår man tjänstefel.

Ett av de största problemen med offentlig upphandling är att man kravställer för dåligt, och får betala för mycket för en undermålig produkt/tjänst.
Korrekt. Och tyvärr är det mkt dåliga kravställningar i många fall.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kanske för att ge mig argument som övertygar mig om din åsikt? Varför skriver du annars i den här tråden om du inte vill övertyga oss andra?

F.ö. så ser jag inte en enda källhänvisning på [länk]
Menar du att det finns källor om man gräver sig neråt i webbsidehierarkin på webbplatsen?
Sidan är ganska rörig och svåröverskådlig så jag tar gärna emot tips på var jag sa börja gräva.
Det var inte så svårt att hitta tex denna sida, där kan du studera en rad källlhänvisningar.: https://stoppavastlanken.nu/#_ftn2
 
K karlmb skrev:
Det var inte så svårt att hitta tex denna sida, där kan du studera en rad källlhänvisningar.: [länk]
Jag har inte koll på vad som håller på att byggas, men jag trodde det skulle bli underjordiska spår och stationer så man slapp säckstationen och tågen som måste ”backa ut” från stationen. 🤔

Att det blir en ny station i gamla Haga känns lite konstigt, man hade väl sparat restid om tågen inte stannade på en ny extra station?
Men den kanske är till för pendlarna till Partille eller Alingsås och inte ”expresstågen” till Malmö?

En station för tågpendlare norr ifrån på Hisingen saknas det både plan och lösning för vad jag förstår.

Har man hittat lite berg bland all lera och måste då hitta på en trafiklösning där man kan spräng tunnlar och öka statusen på Gbg tågtrafik?
Dock inte så skönt för resenärerna som ska vidare tvingas tvingas ut 5-7 minuter extra när det blåser och regnar från sidan i Gbg.

Från länkade siten, Dum, dummare,
Sammanfattning
Västlänken skulle eliminera trängsel på Göteborg C men skapar ny trängsel just där då de resande – och alla andra – ändå måste passera just där pendeltågen stannade förut…
Västlänken skulle avlasta Drottningtorget och Brunnsparken, men merparten av spårvagnarna ska nu inte ens gå den vägen
Västlänken skulle göra det mer attraktivt att åka kollektivt – men de som behöver byta färdmedel får 5-7 gånger längre gångtid än idag vid bytet vid Centralen

Allélänken skulle integreras med Västlänken och Göteborg C men tvingar istället bort spårvagnshållplatserna från stationsområdet

Bangårdsförbindelsen hamnar fyra kvarter österut och därför behövs en extra bangårdsförbindelse där den första skulle ha legat

Vi kan stillsamt konstatera att om Göteborg C hade byggts ut och moderniserats som ovan nämnda utredning föreslår (fast med ytterligare ett par plattformar) och om stadens kollektivtrafik anpassats därefter, så hade allt varit klart för länge sedan, restiderna hade blivit kortare och totalt hade minst 80 miljarder kunnat sparas. Därtill kommer de nya anpassningar som behövs får att få systemet att fungera hjälpligt när verkligheten kommit ikapp. Men det är bara att se glad ut och betala kalaset
.”
 
P
K karlmb skrev:
Det var inte så svårt att hitta tex denna sida, där kan du studera en rad källlhänvisningar.: [länk]
Tack!
Vilka av dessa exempel utgör tjänstefel av den art att ett utökat tjänstemannaansvar skulle rendera straffrättsliga påföljder för en eller flera tjänstemän?
 
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tack!
Vilka av dessa exempel utgör tjänstefel av den art att ett utökat tjänstemannaansvar skulle rendera straffrättsliga påföljder för en eller flera tjänstemän?
... på ett sätt som trolöshet mot huvudman eller andra lagar inte kan appliceras på?
 
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
... på ett sätt som trolöshet mot huvudman eller andra lagar inte kan appliceras på?
Hur blir det trolöshet mot huvudman om man gjort som politiken sagt?
 
P pmd skrev:
Tack!
Vilka av dessa exempel utgör tjänstefel av den art att ett utökat tjänstemannaansvar skulle rendera straffrättsliga påföljder för en eller flera tjänstemän?
Inga eftersom vi inte har något TA i praktiken.
Och du tycker uppenbarligen att de inte gjort ett enda fel.
 
K karlmb skrev:
Hur blir det trolöshet mot huvudman om man gjort som politiken sagt?
För att politikerna inte är huvudman utan kommunen, regionen eller staten.

Du missade att svara på själva frågan. Var det ett misstag?
 
kashieda kashieda skrev:
För att politikerna inte är huvudman utan kommunen, regionen eller staten.
Politikerna ses som huvudman..
 
  • Haha
Kardan79
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du missade att svara på själva frågan. Var det ett misstag?
Vad var frågan?
 
K karlmb skrev:
Vad var frågan?
Vilka av exemplen som den tänkta lagen skulle användas på.
 
kashieda kashieda skrev:
Vilka av exemplen som den tänkta lagen skulle användas på.
Att man ljuger om upparbetade medel till projektet tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.