K karlmb skrev:
Med undantag då för en offentlig tjänsteman som gör "vad politiken sagt"..
De får självklart inte bryta mot lagen även om det finns politiskt beslut på det. Däremot har de all rätt att påpeka att beslutet är lagvidrigt och måste rivas upp.

Anna_H Anna_H skrev:
De får självklart inte bryta mot lagen även om det finns politiskt beslut på det. Däremot har de all rätt att påpeka att beslutet är lagvidrigt och måste rivas upp.
I praktiken gör man som man blir tillsagd.
Hur många har blivit dömda för det?

P
K karlmb skrev:
Det vet du.
Nej, berätta!

P pmd skrev:
Nej, berätta!
Det är just det att man anses vara skyldig att göra som politiken säger till en.

P
Och du vill ändra det till att man anses vara skyldig om man gör som politiken säger till en?

Denna tråden blir mer och mer förvirrad.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Det är just det att man anses vara skyldig att göra som politiken säger till en.
Det är ju själva syftet med att det finns offentliganställda tjänstemän, de ska utföra det som politikerna har bestämt. Det var redan så med de första offentliganställda tjänstemännen, de skulle vara kungens förlängda arm ute i landet.

• Gilla
little_mac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Och du vill ändra det till att man anses vara skyldig om man gör som politiken säger till en?
Om det är ngt olagligt, ja.
Har du problem med det?

G gaidin skrev:
Denna tråden blir mer och mer förvirrad.
Det är ju tydligt pmd:s syfte.

K karlmb skrev:
Om det är ngt olagligt, ja.
Har du problem med det?
Om min politiker ber mig göra något som är olagligt, t ex skjuta min kollega i huvudet så kommer jag att dömas för mord.

Vilka tillfällen har det hänt att en tjänsteman gjort något olagligt och sedan blivit friad p g a "Jag följde bara order"?

Menmen... Ditt svar blir väl som vanligt något i stil med "Det vet du redan!" eller något annat dumt...

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Om min politiker ber mig göra något som är olagligt, t ex skjuta min kollega i huvudet så kommer jag att dömas för mord.

Vilka tillfällen har det hänt att en tjänsteman gjort något olagligt och sedan blivit friad p g a "Jag följde bara order"?

Menmen... Ditt svar blir väl som vanligt något i stil med "Det vet du redan!" eller något annat dumt...
Eller så är svaret: hur många har blivit dömda när de följt order från politiken?
Och nu pratar jag inte ens om de som fattat beslut på delegation.

K karlmb skrev:
Eller så är svaret: hur många har blivit dömda när de följt order från politiken?
Och nu pratar jag inte ens om de som fattat beslut på delegation.
Vilka brott har begåtts av tjänstemän som de blivit friade för?

G gaidin skrev:
Vem vet? De som inte gick att bevisa?

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Finns ju hundratals tveksamheter. Allt från korrumperade bygglovshandläggare till upphandlingar mm där man fått direkt politisk order. Ska jag lista dem menar du?

K karlmb skrev:
Finns ju hundratals tveksamheter. Allt från korrumperade bygglovshandläggare till upphandlingar mm där man fått direkt politisk order. Ska jag lista dem menar du?
Ja tack. Efter nära 40 år i statens tjänst har jag svårt att acceptera synen att handläggare skulle ha någon sorts av åtalsimmunitet om man bryter mot gällande lagstiftning ifall en politiker varit ute och svingat.

• Gilla
Kardan79 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.