30 076 läst ·
872 svar
30k läst
872 svar
Tråden om tjänstemannaansvar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är ju själva syftet med att det finns offentliganställda tjänstemän, de ska utföra det som politikerna har bestämt. Det var redan så med de första offentliganställda tjänstemännen, de skulle vara kungens förlängda arm ute i landet.K karlmb skrev:
Om min politiker ber mig göra något som är olagligt, t ex skjuta min kollega i huvudet så kommer jag att dömas för mord.K karlmb skrev:
Vilka tillfällen har det hänt att en tjänsteman gjort något olagligt och sedan blivit friad p g a "Jag följde bara order"?
Menmen... Ditt svar blir väl som vanligt något i stil med "Det vet du redan!" eller något annat dumt...
Eller så är svaret: hur många har blivit dömda när de följt order från politiken?G gaidin skrev:Om min politiker ber mig göra något som är olagligt, t ex skjuta min kollega i huvudet så kommer jag att dömas för mord.
Vilka tillfällen har det hänt att en tjänsteman gjort något olagligt och sedan blivit friad p g a "Jag följde bara order"?
Menmen... Ditt svar blir väl som vanligt något i stil med "Det vet du redan!" eller något annat dumt...
Och nu pratar jag inte ens om de som fattat beslut på delegation.
Ja tack. Efter nära 40 år i statens tjänst har jag svårt att acceptera synen att handläggare skulle ha någon sorts av åtalsimmunitet om man bryter mot gällande lagstiftning ifall en politiker varit ute och svingat.K karlmb skrev:
