30 062 läst ·
872 svar
30k läst
872 svar
Tråden om tjänstemannaansvar
Det påminner lite om vad Robert Heinlein skrev i boken Time Enough for Love:G gaidin skrev:Jag skulle önska ett valsystem där man har tre röster.
Två för någon och en emot.
Min röst mot något skulle radera en röst för något.
Ibland är är det viktigare att någon inte får makt än vem som får makten.
Hade vi haft det systemet idag tror jag att både SD och KD hade fått betydligt färre platser i parlamentet.
If you are part of a society that votes, then do so. There may be no candidates and no measures you want to vote for…but there are certain to be ones you want to vote against. In case of doubt, vote against. By this rule you will rarely go wrong.
Jag vet förstås inte vad du menar med "riktig regering", men mitt "det behövs nog en exekutiv del landets styre" betyder inte att jag förordar en oriktig regering.BirgitS skrev:
Men ganska sällsynta överlag, då vitt jag kan bedöma. I valkampanjer syns de inte till alls.BirgitS skrev:
Ska alla partiernas kandidater finnas med på denna lista?K karlmb skrev:
Det kan i så fall bli en rejält lång lista.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Vi pratade ju om expeditionsministärer som inte är fullt ut exekutiva. Det är ju vad man får under lång tid när det tar lång tid att bilda en ny regering, t.ex. därför att det finns väldigt många partier i riksdagen. Du verkade då tycka att det vore bra med många småpartier i riksdagen.P pmd skrev:
Det är ju för närvarande aktuellt när det gäller kärnkraften.P pmd skrev:
Jag tror inte att jag har skrivit varken att det är bra eller dåligt med småpartiet i riksdagen. Det som kan vara dåligt är att ganska många medborgare utestängs från inflytande med en hög tröskel för inval i riksdagen.BirgitS skrev:
Jag hittar inget i regeringsformen som begränsar en övergångsregerings (expeditionsministärs) befogenhet att agera.
Ett hett tips är att det inte blir någon kärnkraftskompromiss efter nästa val om det blir ett regeringsskifte.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Du skrev väl något om att du tyckte att det är bra om det efter ett val tar lång tid att bilda en regering. Det tycker inte jag utan jag tycker att det är viktigt att det finns en fullt fungerande regering.P pmd skrev:Jag tror inte att jag har skrivit varken att det är bra eller dåligt med småpartiet i riksdagen. Det som kan vara dåligt är att ganska många medborgare utestängs från inflytande med en hög tröskel för inval i riksdagen.
Jag hittar inget i regeringsformen som begränsar en övergångsregerings (expeditionsministärs) befogenhet att agera.
"En expeditionsministär skall undvika partipolitiskt kontroversiella förslag och får inte ingå nya bilaterala avtal eller fatta andra viktiga beslut som rör rikets intressen."
"En expeditionsministär har i princip samma befogenheter som vanligt men får inte utlysa extraval och skall enligt praxis avhålla sig från att fatta nya politiska beslut."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Expeditionsregering
Det är rätt meningslöst att fatta politiska beslut när de kan rivas upp så fort som en regering är vald och tillsatt.
Den avgående regeringen sitter ju kvar tills en ny kan bildas.BirgitS skrev:
Det finns inget om det i regeringsformen. Åtminstone kan jag inte hitta något.BirgitS skrev:
"En expeditionsministär skall undvika partipolitiskt kontroversiella förslag och får inte ingå nya bilaterala avtal eller fatta andra viktiga beslut som rör rikets intressen."
"En expeditionsministär har i princip samma befogenheter som vanligt men får inte utlysa extraval och skall enligt praxis avhålla sig från att fatta nya politiska beslut."
[länk]
Det gäller väl alla regeringar oavsett om de är övergångsregeringar eller inte.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Enligt praxis så fungerar inte en övergångsregering som den vanliga regeringen.P pmd skrev:
"En övergångsregering fattar främst beslut i löpande eller brådskande
ärenden."
https://www.regeringen.se/contentas...minister-stefan-lofven-artiklar-2014-2021.pdf
"Under en hel höst kunde den nyvalda riksdagen inte kontrollera regeringens handlande genom frågor och interpellationer."
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...damoters-utovande-av-kontrollmakten_h7021738/
Det är skillnad genom att övergångsregeringen inte längre har riksdagens stöd och det kan dröja endast några timmar innan en annan regering är utsedd. Då är det ingen idé att starta utredningar, komma med nya/ändrade krav på olika myndigheter, lägga tid på att skriva nya förordningar etc. Om vi tar nuvarande regering som exempel så kan de planera och göra allt sådant därför att de vet att det är endast exceptionella omständigheter som skulle göra att de inte sitter kvar till valet nästa höst.
Ja, men den praxisen är inte kodifierad i regeringsformen (med den vanliga brasklappen: jag har åtminstone inte kunnat hittat något sånt).BirgitS skrev:
Det är en bra praxis.BirgitS skrev:
Det är vl fortfarande enligt praxis och inte enligt lag?BirgitS skrev:
Givetvis är det dumt av en vilken regering som helst att göra sådant som kan bli ogjort i en handvändning.BirgitS skrev:
Påminner om detta från och med NU.
§ 5.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. Särskilt dålig erfarenhet har vi av diskussioner om invandring. Därför unviker vi även bostadsrelaterade diskussioner om invandring.
§ 5.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. Särskilt dålig erfarenhet har vi av diskussioner om invandring. Därför unviker vi även bostadsrelaterade diskussioner om invandring.
Here we go again.
https://www.svd.se/a/wr6y0P/skolverkets-digitala-haveri-borde-ge-baklaxa
https://www.svd.se/a/wr6y0P/skolverkets-digitala-haveri-borde-ge-baklaxa
När gymnasieminister Lotta Edholm kommenterar kostnaden, menar hon att det inte är pengar i sjön, utan man kan använda sig av ”erfarenheten” (SR Ekot 28/11).
Men erfarenheten att staten är usel på digitalisering har redan gjorts på många andra håll i den offentliga verksamheten. Riksrevisionen sammanfattade den redan tidigare i år i rapporten ”Statliga strategiska digitaliseringsprojekt – stora gemensamma utmaningar” (RiR 2025:8). En genomgående brist hos myndigheterna är att de saknar kompetens för att handla digitala tjänster. När de gör det ändå flödar pengarna iväg, tills någon är tvungen att dra i nödbromsen.
Nu hände det alltså igen.
