BirgitS
P pmd skrev:
Att det är svårt att bilda regering är snarast en fördel. Ju mindre politik som samhället drabbas av desto bättre.
Nej, det är inte bra för ett land att vara utan regering när det händer något i omvärlden, som kräver landsomfattande åtgärder t.ex. angrepp från annat land.
P pmd skrev:
Svårigheter att bilda regering beror dessutom rätt mycket på att stora partier inte vill kompromissa. Ju fler kompromisser som görs i riksdagen desto mer speglar riksdagen folkviljan.
Eller så beror det på att små partier ställer krav på att deras hjärtefrågor ska införas för att ingå i regeringen, trots att det blir sämre för en majoritet av befolkningen. Det är väl så i Israel nu t.ex. de ultraortodoxa ställer krav som gör det sämre för en majoritet av befolkningen men mycket bra för några få procent av befolkningen. Det blir ju inte heller en spegling av folkviljan. De är ju de små partierna i Israels regering som har drivit på och eskalerat kriget i Gazaremsan, trots att en majoritet av israelerna inte anser att det har varit en bra utveckling, så som jag har uppfattat det.

K karlmb skrev:
Det behövs inga valsedlar.
Vad är då problemet: Du skrev ju själv ovan: "Det är inte 4%-spärren som är det största hindret, utan systemet med miljontals valsedlar som måste både tryckas och distribueras till tusentals små vallokaler." ?

Om du förespråkar digital röstning så är kanske det något som kommer, men det finns enorma problem med det också, inte minst vad gäller hur man kontrolelrar påverkan av tredje part.

I en del familjer, oftsa med invandrarbakgrund, så har man tex sett stark påverkan från "familjefadern" i hur man ska rösta. I nuläget kan inte "familjöverhuvudet" kontrollera det fullt ut (då bara en person åt gången får gå in i ett bås, där det numer också finns röstsedlar) förutom då möjligen psykologiskt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vad är då problemet: Du skrev ju själv ovan: "Det är inte 4%-spärren som är det största hindret, utan systemet med miljontals valsedlar som måste både tryckas och distribueras till tusentals små vallokaler." ?

Om du förespråkar digital röstning så är kanske det något som kommer, men det finns enorma problem med det också, inte minst vad gäller hur man kontrolelrar påverkan av tredje part.

I en del familjer, oftsa med invandrarbakgrund, så har man tex sett stark påverkan från "familjefadern" i hur man ska rösta. I nuläget kan inte "familjöverhuvudet" kontrollera det fullt ut (då bara en person åt gången får gå in i ett bås, där det numer också finns röstsedlar) förutom då möjligen psykologiskt.
Problemet är att vi inte har digital röstning eller papperslappar där folk själv måste kryssa för sitt val. Så har man i de flesta länder med mer än 2 partier och det fungerar utmärkt även helt analogt om man vill. Idag skulle man kunna digitalisera inne i valbåset med en enkel bankidlösning om man ville för den delen. Påverkan av familjefadern blir oavsett lika svår som idag.
Sverige har flera ggr fåttt kritik för sitt omständliga system med tryckta valsedlar, visste du inte det?

K karlmb skrev:
Problemet är att vi inte har digital röstning eller papperslappar där folk själv måste kryssa för sitt val. Så har man i de flesta länder med mer än 2 partier och det fungerar utmärkt även helt analogt om man vill. Idag skulle man kunna digitalisera inne i valbåset med en enkel bankidlösning om man ville för den delen. Påverkan av familjefadern blir oavsett lika svår som idag.
Digital lösning på plats är jag helt med på - sen måste man ha alternativ för dom som inte har/vill rösta med just Freja/BankId förstås (rimligen som idag med vanligt leg)

P
K karlmb skrev:
Det behövs inga valsedlar.
Varför inte?
Om vi helt sonika toge bort valsedlarna från röstningsförfarandet skulle förstås allmänna val fungera ganska dåligt.
Jag gissar att du tycker att vi borde införa ett alternativ till valsedlar. Vilket alternativ, i så fall?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte bra för ett land att vara utan regering när det händer något i omvärlden, som kräver landsomfattande åtgärder t.ex. angrepp från annat land.
I Sverige är det försvarsmakten som har ansvar för att bekämpa ett väpnat angrepp. Regeringen behöver inte tillfrågas. Det regleras i IKFN-förordningen.
Regeringen blir inblandat i ett senare skede när Sverige kan anses befinna sig i krig (jag vet inte riktigt hur det avgörs), men alla krigsplaner för att försvara Sverige är upprättade i förväg (men kan, och bör, förstas modifieras när så krävs), så det enda regeringen, i stort sett, har att besluta om är huruvida Sverige ska fortsätta att kriga eller kapitulera. Det senare tror jag inte skulle tas emot så bra av folket.
Vi har ju redan fått veta att "Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska."
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så beror det på att små partier ställer krav på att deras hjärtefrågor ska införas för att ingå i regeringen, trots att det blir sämre för en majoritet av befolkningen.
Det spelar förmodligen också roll, men är inte heller den enda faktorn.

P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Digital lösning på plats är jag helt med på - sen måste man ha alternativ för dom som inte har/vill rösta med just Freja/BankId förstås (rimligen som idag med vanligt leg)
Dagens system med valsedlar och röstkort är oerhört robust.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
P pmd skrev:
Dagens system med valsedlar och röstkort är oerhört robust.
Fast det finns ju rapporter att vissa partiers valsedlar "saknades" hos flera valkontor i förra valet....

Men det beskylldes på ett enkelt handhavandefel.
Konstigt nog så var det inte till vänsterns last.
Suspekt - Som Janne Josefsson skulle ha sagt...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...for-flera-partier-i-fortidsrostningslokalerna

En person med skägg och glasögon ler och har en mikrofon vid kinden.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Valsystemet bygger på att funktionärerna är oväldiga och inte är benägna till att ägna sig åt korruption. Det tror jag gäller oavsett hur systemet är utformat.

Sverige kanske borde bjuda in fler valobservatörer från andra länder?

Sverige har inga större broblem med valfusk, det är bara trams som kommer från dåliga förlorare.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
Alla problem som kan påverka valresultatet (stort som smått) bör påtalas, på det att valmaskineriet blir mer välsmort.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
I Sverige är det försvarsmakten som har ansvar för att bekämpa ett väpnat angrepp. Regeringen behöver inte tillfrågas. Det regleras i IKFN-förordningen.
Regeringen blir inblandat i ett senare skede när Sverige kan anses befinna sig i krig (jag vet inte riktigt hur det avgörs), men alla krigsplaner för att försvara Sverige är upprättade i förväg (men kan, och bör, förstas modifieras när så krävs), så det enda regeringen, i stort sett, har att besluta om är huruvida Sverige ska fortsätta att kriga eller kapitulera. Det senare tror jag inte skulle tas emot så bra av folket.
Vi har ju redan fått veta att "Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska."
Det viktiga är att det finns situationer när det är viktigt att det finns en regering som kan besluta något som kan anses vara partipolitiskt eller som rör rikets intressen. Om det inte vore viktigt skulle vi inte behöva val och regeringar.
P pmd skrev:
Det spelar förmodligen också roll, men är inte heller den enda faktorn.
Naturligtvis finns det flera faktorer. Det var ju därför som jag skrev inlägg #396 som svar till karlmb, som verkade anse att det bara var en enda faktor.

P pmd skrev:
Varför inte?
Om vi helt sonika toge bort valsedlarna från röstningsförfarandet skulle förstås allmänna val fungera ganska dåligt.
Jag gissar att du tycker att vi borde införa ett alternativ till valsedlar. Vilket alternativ, i så fall?
Nu gör du dig dummare än du är igen. Du måste vara en politiker.
Jag har skrivit ovan att man göra som i de flesta länder, man behöver inte trycka några specifika valsedlar för varje parti, utan alla anmälda partier finns på en lista och där kryssar man helt enkelt för önskat parti. Digital variant är förstås också möjlig.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är det inte.
Jo. Stora partier har valstöd så kostnaderna är försumbara för hundratals miljoner valsedlar där bara en bråkdel används, och får dessutom sina valsedlar distribuerade till borden helt gratis.
Du är tydligen också politiker.

BirgitS BirgitS skrev:

Eller så beror det på att små partier ställer krav på att deras hjärtefrågor ska införas för att ingå i regeringen, trots att det blir sämre för en majoritet av befolkningen. Det är väl så i Israel nu t.ex. de ultraortodoxa ställer krav som gör det sämre för en majoritet av befolkningen men mycket bra för några få procent av befolkningen. Det blir ju inte heller en spegling av folkviljan. De är ju de små partierna i Israels regering som har drivit på och eskalerat kriget i Gazaremsan, trots att en majoritet av israelerna inte anser att det har varit en bra utveckling, så som jag har uppfattat det.
Något krig utan stöd från Likud hade inte varit möjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.