30 062 läst ·
872 svar
30k läst
872 svar
Tråden om tjänstemannaansvar
Då får man också lägga till en nolla på lönen.K karlmb skrev:
Jag har arbetat i länder som fungerar med din metod. De är oerhört ineffektiva och dysfunktionella.
Du verkar tro att tjänstemän bara sitter och sprider pengar runt sig utan att bry sig, och i 99% av fallen är det inte så.
Och oerhört märkligt idé att den som verkställer någon annans beslut är det ska ska hängas om det går på röven.
Där jag jobbar (statligt) är det dessutom tvåsamhet som gäller, dvs den som beställer grejer är inte samma som attesterar fakturan, just för att undvika felaktiga enpersonsbeslut.
Godkände beställningar för över 800 miljoner i fredes, men du menar att om man om 10 år kommer fram till att vi inte behövde den materielen så ska jag bli personligt ansvarig för det?
Materiel som politikerna beslutar att vi ska köpa in.
Så kan det vara men underbart är kort, cyniker finns överallt och de kan aldrig avstå en utmaning som innebär att avslöja vad de uppfattar som en illusion 😉Claes Sörmland skrev:
Jag tänker det där med att sprida sin verklighetsuppfattning inte är kopplat till cynism. Man kan väl tänka mig både inåtvända liksom missionerande cyniker. Liksom inåtvända och missionerande optimister.A Abies koreana skrev:
Alltså, vet du inte hur statsapparaten fungerar? Det orkar jag INTE förklara för dig.K karlmb skrev:
Men om du tror att riksdagspolitiker själva sitter och utför själva jobbet för de uppdrag de ger till olika myndigheter att lösa, då har du fått allt duktigt om bakfoten. De har inte detaljkunskaperns heller, därför de ger styrningar till myndigheter vilka uppdrag de ska lösa, och myndigheterna löser ut detaljerna.
För övrigt sker det dyra misstag inom privata sektorn också, utan att folk med automatik får sparken.
Redigerat:
Du får ändå bestämma dig, är det tjänstemännens uppgift att utföra uppdragen i linje med lagen och med största sparsamhet, eller är de bara enkla exekverare som lyder order?Pajje113 skrev:
De kan inte vara både och.
Jag ger normalt inte ett snorkigt "goggla det!" Men hr tycker jag det var på sin plats. Det är allmänbildning att veta vd som hände.P pmd skrev:
Men förslag på sökord då: Palme, tjänstemannaanvaret, upphävdes
Första träffen är en länk till Arbetet och texten i träffen inleds med "Olof Palme avskaffade inte tjänstemannaansvaret".😃K karlmb skrev:
En intressant artikel, f.ö.
Nä, han ändrade det så det blev till vad vi har idag. Arbetet...P pmd skrev:
”uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom en handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften”
Och vad som gäller för uppgiften är att göra som man blir tillsagd av politiken uppenbarligen.
Gör man bara det så blir det inga repressalier.