P
A Abies koreana skrev:
Men så fungerar det inte.
Utom i Göteborg. 😉
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
Tron att andra alltid är ute efter något ger en illusionslös och torftig tillvaro.
En torftig tillvaro vill jag inte ha, men jag vill heller inte ha några illusioner.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Eller kanske illusioner är trevligt för den enskilde, det håller ju torftigheten borta. Att leva i en låtsasvärld kan vara angenämt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo, men det är trots allt tjänstemän som attesterar. Därför ska ansvaret finnas där.
Då får man också lägga till en nolla på lönen.

Jag har arbetat i länder som fungerar med din metod. De är oerhört ineffektiva och dysfunktionella.

Du verkar tro att tjänstemän bara sitter och sprider pengar runt sig utan att bry sig, och i 99% av fallen är det inte så.

Och oerhört märkligt idé att den som verkställer någon annans beslut är det ska ska hängas om det går på röven.

Där jag jobbar (statligt) är det dessutom tvåsamhet som gäller, dvs den som beställer grejer är inte samma som attesterar fakturan, just för att undvika felaktiga enpersonsbeslut.

Godkände beställningar för över 800 miljoner i fredes, men du menar att om man om 10 år kommer fram till att vi inte behövde den materielen så ska jag bli personligt ansvarig för det?

Materiel som politikerna beslutar att vi ska köpa in.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad var det Palme skrotade, och som därmed inte finns i dagens tjänstemannaansvar (20 kapitlet i Brottsbalken)?
Det går att googla.
 
Pajje113 Pajje113 skrev:
Materiel som politikerna beslutar att vi ska köpa in.
Varför gör de det och inte ni?
Nu är ni ju förkläden.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller kanske illusioner är trevligt för den enskilde, det håller ju torftigheten borta. Att leva i en låtsasvärld kan vara angenämt.
Så kan det vara men underbart är kort, cyniker finns överallt och de kan aldrig avstå en utmaning som innebär att avslöja vad de uppfattar som en illusion 😉
 
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Så kan det vara men underbart är kort, cyniker finns överallt och de kan aldrig avstå en utmaning som innebär att avslöja vad de uppfattar som en illusion 😉
Jag tänker det där med att sprida sin verklighetsuppfattning inte är kopplat till cynism. Man kan väl tänka mig både inåtvända liksom missionerande cyniker. Liksom inåtvända och missionerande optimister.
 
K karlmb skrev:
Varför gör de det och inte ni?
Nu är ni ju förkläden.
Alltså, vet du inte hur statsapparaten fungerar? Det orkar jag INTE förklara för dig.

Men om du tror att riksdagspolitiker själva sitter och utför själva jobbet för de uppdrag de ger till olika myndigheter att lösa, då har du fått allt duktigt om bakfoten. De har inte detaljkunskaperns heller, därför de ger styrningar till myndigheter vilka uppdrag de ska lösa, och myndigheterna löser ut detaljerna.


För övrigt sker det dyra misstag inom privata sektorn också, utan att folk med automatik får sparken.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller kanske illusioner är trevligt för den enskilde, det håller ju torftigheten borta. Att leva i en låtsasvärld kan vara angenämt.
Så kan det kanske vara, men risken är att verkligheten gör sig påmind då och då.
 
P
K karlmb skrev:
Det går att googla.
Det gör det kanske. Kan du föreslå lämpliga sökord som ger relevanta träffar?
Tänk även på 5.4.4.
 
Pajje113 Pajje113 skrev:
De har inte detaljkunskaperns heller, därför de ger styrningar till myndigheter vilka uppdrag de ska lösa, och myndigheterna löser ut detaljerna.
Du får ändå bestämma dig, är det tjänstemännens uppgift att utföra uppdragen i linje med lagen och med största sparsamhet, eller är de bara enkla exekverare som lyder order?
De kan inte vara både och.
 
P pmd skrev:
Det gör det kanske. Kan du föreslå lämpliga sökord som ger relevanta träffar?
Tänk även på 5.4.4.
Jag ger normalt inte ett snorkigt "goggla det!" Men hr tycker jag det var på sin plats. Det är allmänbildning att veta vd som hände.
Men förslag på sökord då: Palme, tjänstemannaanvaret, upphävdes
 
P
K karlmb skrev:
Jag ger normalt inte ett snorkigt "goggla det!" Men hr tycker jag det var på sin plats. Det är allmänbildning att veta vd som hände.
Men förslag på sökord då: Palme, tjänstemannaanvaret, upphävdes
Första träffen är en länk till Arbetet och texten i träffen inleds med "Olof Palme avskaffade inte tjänstemannaansvaret".😃
En intressant artikel, f.ö.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Första träffen är en länk till Arbetet och texten i träffen inleds med "Olof Palme avskaffade inte tjänstemannaansvaret".😃
En intressant artikel, f.ö.
Nä, han ändrade det så det blev till vad vi har idag. Arbetet...
”uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom en handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften”
Och vad som gäller för uppgiften är att göra som man blir tillsagd av politiken uppenbarligen.
Gör man bara det så blir det inga repressalier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.