18 606 läst ·
451 svar
19k läst
451 svar
Tråden om tjänstemannaansvar
Det är ju just detta som visar sig helt otillräckligt gång på gång.A Abies koreana skrev:Det finns en väldigt detaljerad delegationsordning inom kommunal förvaltning och en ekonomiverksamhet som kontrollerar att delegationsordningen följs. Jag gissar att en kunnig och enveten medarbetare eller politiker kan hitta vägar förbi för att tillskansa sig något den inte har rätt till men risken för upptäckt är stor och konsekvenserna av det inte särskilt angenäma. Förr eller senare upptäcks en snyltare, man lämnar alltid spår efter sig.
Du väljer att prata om egenkorruption och liknande för där förekommer det trots allt en del uppmärksammade fall och de anklagade hängs ut eller får iaf i det tysta några månader uppsägningstid och goda referenser som en del i en facklig uppgörelse.
Det som aldrig uppmärksammas förrän efteråt när det redan är försent är mkt värre och kostar många ggr mer.
Det är felaktigt och improffessionellt utfört tjänstemannaarbete.
Resultat av satsningar granskas sällan internt ens, revisorerma är ju fritidspolitiker med begränsade kunskaper som om de inte leds varligt fram av tjänstemän med lite skräp i mjölpåsen (om än bara misslyckade projekt), definitivt går i sina egna partiers ledband och då rakt inte gräver i något som skulle riskera att blickarna vänds åt det egna hållet.
Det är detta som SLÖSO efter tips lyfter fram.
Ibland hänger media på, om det är ofarligt för de egna sponsorerna då.
Så problemet som skulle adresseras med ett stabilt tjänstemannaansvar är något helt annat än en (iaf teoretisk) korruptionslagstiftning.
Du bygger en gigantisk halmgubbe här. Detta handlar inte primärt om fuskare.A Abies koreana skrev:
Det var inte det jag avsåg.Alfredo skrev:
Om du har 7 partier att välja mellan och inget verkar bry sig i praktiken om den gigantiska ineffektiviteten på kommunen, vad röstar du på då?
Och vilken roll för frågan får det att ett visst parti får bilda regering eller får ordfposten i kommunen?
Hade frågan varit viktig och problemet stort så hade det såklart blivit en valfråga.K karlmb skrev:
Uppenbarligen så tycker de flesta att andra problem är större och andra frågor viktigare.
Eller så ser de inte hur de kan rösta för att lösa det.G gaidin skrev:
Vem tycker miljarder i ineffektivitet är en ickefråga tror du?
Det är inte alltid ett stort problem när någon bryter mot en forumregel, men det är alltid ett problem.tveksamt skrev:
Ursäkten accepterad, tack.tveksamt skrev:
Min invändning handlar inte om sakfrågan i sig, utan om att du hänvisade till en eller flera personer utan att det gick att verifiera vad dessa personer hade sagt. Det är inte bra argumentationsteknik att göra så. Enklast är att ignorera det, men jag ville göra tråden uppmärksam på argumentationsfelet.
Jag brukar inte, för personlig del, beställa arbeten som jag inte har överblick över kostnaderna för. Varför ska offentlig verksamhet få göra det?K Kistin200 skrev:
Jag tror att det har ganska mycket att göra med Palmehat. Det finns politiska strömningar som vill skylla allt som är dåligt i Sverige på Olof Palme.klaskarlsson skrev:
Att peka på ett par otroligt dåliga satsningar som har gjorts, ofta genom politiska beslut, och tro att "utökat tjänstemannaansvar" hade löst det där rakt av, anser jag vara naivt, särkilt om man inte ser vad baksidan kan vara om man nu vill ha det så strikt att alla beslutsfattare i de fallen hade kunnat fällas och dessutom avskräcka andra från att satsa fel (utan att avskräcka dom från att satsa rätt då).
Det är lite märkligt med Palmehatet. Palme var statsminister i cirka tio år. Det är bara fjärde längsta tiden som statsminister i Sverige.
Tage Erlander var statsminister i 23 år (svenskt rekord). Han är inte lika hatad.
För att det är för stort avstånd mellan politiker och väljare. Om en VD eller någon annan i ett bolags ledning hittar på något dumt som kostar bolaget, och därmed dess ägare, pengar ser ägarna till att den felande personen blir avskedad.klaskarlsson skrev:
En kommuns ägare är dess invånare, men vi har inte lika stort inflytande på kommunens styre som aktieägare har på ett aktiebolags styre.
Politiska val handlar dessutom sällan om pengar i sammanhang om ovan .