A Abies koreana skrev:
Det finns en väldigt detaljerad delegationsordning inom kommunal förvaltning och en ekonomiverksamhet som kontrollerar att delegationsordningen följs. Jag gissar att en kunnig och enveten medarbetare eller politiker kan hitta vägar förbi för att tillskansa sig något den inte har rätt till men risken för upptäckt är stor och konsekvenserna av det inte särskilt angenäma. Förr eller senare upptäcks en snyltare, man lämnar alltid spår efter sig.
Det är ju just detta som visar sig helt otillräckligt gång på gång.
Du väljer att prata om egenkorruption och liknande för där förekommer det trots allt en del uppmärksammade fall och de anklagade hängs ut eller får iaf i det tysta några månader uppsägningstid och goda referenser som en del i en facklig uppgörelse.

Det som aldrig uppmärksammas förrän efteråt när det redan är försent är mkt värre och kostar många ggr mer.
Det är felaktigt och improffessionellt utfört tjänstemannaarbete.
Resultat av satsningar granskas sällan internt ens, revisorerma är ju fritidspolitiker med begränsade kunskaper som om de inte leds varligt fram av tjänstemän med lite skräp i mjölpåsen (om än bara misslyckade projekt), definitivt går i sina egna partiers ledband och då rakt inte gräver i något som skulle riskera att blickarna vänds åt det egna hållet.
Det är detta som SLÖSO efter tips lyfter fram.
Ibland hänger media på, om det är ofarligt för de egna sponsorerna då.

Så problemet som skulle adresseras med ett stabilt tjänstemannaansvar är något helt annat än en (iaf teoretisk) korruptionslagstiftning.

A Abies koreana skrev:
Alla människor är inte alltid ärliga men det motsatta gäller också. Att tro att man ständigt är omgiven av fuskare och att vi lever i en värld där den som får tillfälle kommer att uppträda oärligt skapar cyniker. Tron att andra alltid är ute efter något ger en illusionslös och torftig tillvaro.
Du bygger en gigantisk halmgubbe här. Detta handlar inte primärt om fuskare.

K karlmb skrev:
Det upplevs inte som någon skillnad vilket parti man röstar på.
Naturligtvis kan inte en enskild röst medföra att den röstande upplever någon skillnad. Hur skulle det någonsin vara möjligt?

Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis kan inte en enskild röst medföra att den röstande upplever någon skillnad. Hur skulle det någonsin vara möjligt?
Det var inte det jag avsåg.
Om du har 7 partier att välja mellan och inget verkar bry sig i praktiken om den gigantiska ineffektiviteten på kommunen, vad röstar du på då?
Och vilken roll för frågan får det att ett visst parti får bilda regering eller får ordfposten i kommunen?

K karlmb skrev:
Det var inte det jag avsåg.
Om du har 7 partier att välja mellan och inget verkar bry sig i praktiken om den gigantiska ineffektiviteten på kommunen, vad röstar du på då?
Och vilken roll för frågan får det att ett visst parti får bilda regering eller får ordfposten i kommunen?
Hade frågan varit viktig och problemet stort så hade det såklart blivit en valfråga.
Uppenbarligen så tycker de flesta att andra problem är större och andra frågor viktigare.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Hade frågan varit viktig och problemet stort så hade det såklart blivit en valfråga.
Uppenbarligen så tycker de flesta att andra problem är större och andra frågor viktigare.
Eller så ser de inte hur de kan rösta för att lösa det.
Vem tycker miljarder i ineffektivitet är en ickefråga tror du?

K karlmb skrev:
Eller så ser de inte hur de kan rösta för att lösa det.
Vem tycker miljarder i ineffektivitet är en ickefråga tror du?
Så; Du har en idé till ett nytt parti. Du kommer få 90% av rösterna.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Du kommer få 90% av rösterna.
Bara 90%??? Slipper vi "miljarder i ineffektivitet" tror jag mer på 99% 😂

• Älska
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Så vad är egentligen problemet?
Det är inte alltid ett stort problem när någon bryter mot en forumregel, men det är alltid ett problem.
tveksamt tveksamt skrev:
Då ber jag om ursäkt, det var inte min mening att lägga ord i munnen på dig eller att utmåla det som en halmgubbe, utan jag har då missförstått dig. Kan du uttrycka på ett annat sätt vad det är du menar?
Ursäkten accepterad, tack.

Min invändning handlar inte om sakfrågan i sig, utan om att du hänvisade till en eller flera personer utan att det gick att verifiera vad dessa personer hade sagt. Det är inte bra argumentationsteknik att göra så. Enklast är att ignorera det, men jag ville göra tråden uppmärksam på argumentationsfelet.

P
K Kistin200 skrev:
Kostnaderna för material bara ökar och ökar, tider för att entreprenörer ska utföra saker och ting förlängs. Helt omöjligt att säga hur ett exempelvis 15-årigt projekt ska sluta och kosta, bara gissnigar
Jag brukar inte, för personlig del, beställa arbeten som jag inte har överblick över kostnaderna för. Varför ska offentlig verksamhet få göra det?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Om politikern säger detta så kan han slippa undan ansvaret.
Kan han inte bli bortröstad i nästa val?
Denna text kan innehålla spår av sarkasm.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Jag förstår ärligt talat inte själva ordet. Jag är tjänsteman och jag har ett visst ansvar, är inte det tjänstemannaansvar?
Tjänstemannaansvar definieras i 20 kapitlet i Brottsbalken.

P
K karlmb skrev:
Var det så i Sverige innan Palme fick den brillianta iden att skrota TA?
Vad var det Palme skrotade, och som därmed inte finns i dagens tjänstemannaansvar (20 kapitlet i Brottsbalken)?

P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Att peka på ett par otroligt dåliga satsningar som har gjorts, ofta genom politiska beslut, och tro att "utökat tjänstemannaansvar" hade löst det där rakt av, anser jag vara naivt, särkilt om man inte ser vad baksidan kan vara om man nu vill ha det så strikt att alla beslutsfattare i de fallen hade kunnat fällas och dessutom avskräcka andra från att satsa fel (utan att avskräcka dom från att satsa rätt då).
Jag tror att det har ganska mycket att göra med Palmehat. Det finns politiska strömningar som vill skylla allt som är dåligt i Sverige på Olof Palme.
Det är lite märkligt med Palmehatet. Palme var statsminister i cirka tio år. Det är bara fjärde längsta tiden som statsminister i Sverige.
Tage Erlander var statsminister i 23 år (svenskt rekord). Han är inte lika hatad.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Funkar inte valen ? Varför inte ?
För att det är för stort avstånd mellan politiker och väljare. Om en VD eller någon annan i ett bolags ledning hittar på något dumt som kostar bolaget, och därmed dess ägare, pengar ser ägarna till att den felande personen blir avskedad.

En kommuns ägare är dess invånare, men vi har inte lika stort inflytande på kommunens styre som aktieägare har på ett aktiebolags styre.

Politiska val handlar dessutom sällan om pengar i sammanhang om ovan .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.