G gaidin skrev:
Att folk postar videor på facebook?

Nej, det tror jag inte.
När väl innehållet lite intressantare än att detta är hämtat från fb? Menar du att han sitter och hittar på, så säg det.
 
K karlmb skrev:
När väl innehållet lite intressantare än att detta är hämtat från fb? Menar du att han sitter och hittar på, så säg det.
Du postar en video men vill att andra skall lyssna på den i stället för att du sammanfattar innehållet?
Nej ,jag har inte lust att sitta och glo på videor som jag inte ens vet vad det handlar om. Allt för många sådana videor är fulla av dravel och ovidkommande åsikter och ytterst sällan med hänvisningar till källor.

Vad det skulle ha med tjänstemannaansvar att göra får du gärna förklara. Du får gärna förklara i stort vad det är du menar med tjänstemannaansvar och vad det skulle förändra i samhället. Jag förstår ärligt talat inte själva ordet. Jag är tjänsteman och jag har ett visst ansvar, är inte det tjänstemannaansvar?
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Du postar en video men vill att andra skall lyssna på den i stället för att du sammanfattar innehållet?
Nej ,jag har inte lust att sitta och glo på videor som jag inte ens vet vad det handlar om. Allt för många sådana videor är fulla av dravel och ovidkommande åsikter och ytterst sällan med hänvisningar till källor.

Vad det skulle ha med tjänstemannaansvar att göra får du gärna förklara. Du får gärna förklara i stort vad det är du menar med tjänstemannaansvar och vad det skulle förändra i samhället. Jag förstår ärligt talat inte själva ordet. Jag är tjänsteman och jag har ett visst ansvar, är inte det tjänstemannaansvar?
Videon listar ett antal sinneslöa projekt som politikerna o tjänstemännen i Malmö genomfört. Om du måste få allt uppställt för dig i raka linjers text så kan jag inte hjäla dig. Det är inte tendensiös video med ihopklipp av folk som slår varandra på käften eller nåt.
 
G gaidin skrev:
Du får gärna förklara i stort vad det är du menar med tjänstemannaansvar och vad det skulle förändra i samhället. Jag förstår ärligt talat inte själva ordet. Jag är tjänsteman och jag har ett visst ansvar, är inte det tjänstemannaansvar?
Börja då med att läsa tråden från början så kan vi utgå från det.
 
K karlmb skrev:
Videon listar ett antal sinneslöa projekt som politikerna o tjänstemännen i Malmö genomfört. Om du måste få allt uppställt för dig i raka linjers text så kan jag inte hjäla dig. Det är inte tendensiös video med ihopklipp av folk som slår varandra på käften eller nåt.
Och på vilket sätt skulle ett utökat tjänstemannaansvar påverkat dessa ?
Hade dett gjorts mycket noggrannare utredningar, vilket iof hade kostar pengar och tid (vilket innebär mer pengar) - och i slutändan hade färre genomfröts (men det är ju inte säkert att vi hade sparat något på totalen).

Eller menar du att det hade fått vissa tjänstemän att tänka igenom projekten innan, för att man hade straffat dom som drivit igenom de mest "knäppa" ?
Hur beslutas i så fall vilka som har drivit igenom dom (sällan det bara är en person) och vem bestämmer vad som är "knäppt" (tjänstefel)?

Som sagt redan idag kan man ju sätta dit tjänstemän som begår medvetna tjänstefel. Varken den nuvarande, eller framtida förslag (hoppas jag) skulle sikta på att sätta dit tjänstemän som har goda intentioner, men där projekten visar sig inte funka, eller fördyras osv. Och som sagt: Gör en sådan lag det så kommer alla tjänstemän, särskilt i beslutande position, naturligtvis kräva "vattentäta" utredningar innan, och allt kommer bli ännu trögare, och dyrare, än nu.

Så kräver man ett sådant ansvar så får man också köpa att färre beslut tas och att statsmaskineriet blir ännu trögare, med änne färre nya projekt, renoveringar av järnväg, byggnationer av sjukhus osv

Och tycker man att det inte behöver gå så långt: Well varför funkar inte dagens regler då ?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Och på vilket sätt skulle ett utökat tjänstemannaansvar påverkat dessa ?
Hade dett gjorts mycket noggrannare utredningar, vilket iof hade kostar pengar och tid (vilket innebär mer pengar) - och i slutändan hade färre genomfröts (men det är ju inte säkert att vi hade sparat något på totalen).
Du menar på allvar att man aldrig behöver fundera på om något för skattepenngar är värt det?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varken den nuvarande, eller framtida förslag (hoppas jag) skulle sikta på att sätta dit tjänstemän som har goda intentioner, men där projekten visar sig inte funka, eller fördyras osv. Och som sagt: Gör en sådan lag det så kommer alla tjänstemän, särskilt i beslutande position, naturligtvis kräva "vattentäta" utredningar innan, och allt kommer bli ännu trögare, och dyrare, än nu.
Goda intentioner? Jag kräver lite mer som skattebetalare faktiskt.
Vi som jobbar i privat sektor har inga problem med att bli granskade när vi föreslår eller rent av attesterar olika saker. För vi vet normalt sett vad vår uppragsgivare behöver/ vill ha.
Varför ska man bara kunna chansa i offentlig sektor?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Och tycker man att det inte behöver gå så långt: Well varför funkar inte dagens regler då ?
Därför att skatterna höjs hela tiden samtidigt som vi ändå aldrig har råd med allt.
 
K karlmb skrev:
Vi som jobbar i privat sektor har inga problem med att bli granskade när vi föreslår eller rent av attesterar olika saker. För vi vet normalt sett vad vår uppragsgivare behöver/ vill ha.
Varför ska man bara kunna chansa i offentlig sektor?
Vad får dig att tro att vi tjänstemän inte granskas?
Har du läst en nyhetstidning de senaste 200 åren så är det väl i princip det som är deras huvuduppdrag.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vad får dig att tro att vi tjänstemän inte granskas?
Har du läst en nyhetstidning de senaste 200 åren så är det väl i princip det som är deras huvuduppdrag.
Har inte hört talas om det som tas upp i videon. Makten ska granskas av media, men när media är i samma bädd som makten, sossesverige, så blir det ju inte mkt av det.
 
K karlmb skrev:
Har inte hört talas om det som tas upp i videon. Makten ska granskas av media, men när media är i samma bädd som makten, sossesverige, så blir det ju inte mkt av det.
Du får väl läsa lite tidningar då? Att du lyckas hålla dig ovetande om vad som händer i politiken betyder inte att saker och ting inte granskas.

Hela den här tråden är för mig märklig. Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma. Tjänstemannaansvar skall stoppa dåliga politiska beslut? Eller vad?

Tjänstemän HAR redan ansvar.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Du får väl läsa lite tidningar då? Att du lyckas hålla dig ovetande om vad som händer i politiken betyder inte att saker och ting inte granskas.

Hela den här tråden är för mig märklig. Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma. Tjänstemannaansvar skall stoppa dåliga politiska beslut? Eller vad?

Tjänstemän HAR redan ansvar.
Oavsett hur mkt jag hänger med så visar ju projekten o Malmö att inget ansvar utkrävs. Eller menar du kanske att det inte finns några problem med de projekten?
 
K karlmb skrev:
Oavsett hur mkt jag hänger med så visar ju projekten o Malmö att inget ansvar utkrävs. Eller menar du kanske att det inte finns några problem med de projekten?
Jag känner inte till projekten men var det inte politiska beslut som verkställdes av tjänstemän?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du menar på allvar att man aldrig behöver fundera på om något för skattepenngar är värt det?


Varför ska man bara kunna chansa i offentlig sektor?
Självklart - men det handlar väl inte om utökat tjänstemannaansvar i 1a hand? Det är ju ofta politiska beslut som ligger till grund för allitfrån "äventyrsbad" som alldeles för spekulativa stöd till tex näringslivet på lokalorten osv

Gör man det ? "Chansar" ? Det är itne så att man oftast faktiskt har ett rätt bra beslutunderlag (även om undantag finns) ? Men politik är också en faktor: Även om tjänstemän, tom beslutande sådana, egetnligen inte tycker om ett visst beslut så kan det ju ha beslutats av poltiska skäl somatt "sätta kommunen på kartan" osv

Och politiker har vi ju ett system för att sätta på plats: Grnaska besluten (bla genom seriös journalistik) och välj inte om dom om man är missnöjd !
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag känner inte till projekten men var det inte politiska beslut som verkställdes av tjänstemän?
Politiska eller inte. De hade inte blivit genomförda om den som attesterar riskerar konsekvenser.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Självklart - men det handlar väl inte om utökat tjänstemannaansvar i 1a hand? Det är ju ofta politiska beslut som ligger till grund för allitfrån "äventyrsbad" som alldeles för spekulativa stöd till tex näringslivet på lokalorten osv

Gör man det ? "Chansar" ? Det är itne så att man oftast faktiskt har ett rätt bra beslutunderlag (även om undantag finns) ? Men politik är också en faktor: Även om tjänstemän, tom beslutande sådana, egetnligen inte tycker om ett visst beslut så kan det ju ha beslutats av poltiska skäl somatt "sätta kommunen på kartan" osv

Och politiker har vi ju ett system för att sätta på plats: Grnaska besluten (bla genom seriös journalistik) och välj inte om dom om man är missnöjd !
Se föregående svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.