30 059 läst ·
872 svar
30k läst
872 svar
Tråden om tjänstemannaansvar
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 296 inlägg
Du har ju redan svarat på vad det faktiskt handlar om!G gaidin skrev:
En modern häxjakt vars enda nytta är att sådana som karlmb kan må lite bättre.G gaidin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Den personen blir i alla fall inte ansvarig för hackarattacken i det privata företaget. Om någon har misskött sitt jobb så är det en anställd på Miljödata eller ännu troligare på det företag som driver själva serverparken. Men jag tror inte att någon har misskött sig. Företag och organisationer hackas överallt i den industrialiserade delen världen, förutom Ryssland (hackarna brukar av någon anledning undvika att hacka ryska företag). Det är rätt slumpmässigt och har man otur så åker man dit. Det är något man får leva med helt enkelt.Alfredo skrev:
Med det resonemanget är ju allt oväntat otur.BirgitS skrev:
Den personen blir i alla fall inte ansvarig för hackarattacken i det privata företaget. Om någon har misskött sitt jobb så är det en anställd på Miljödata eller ännu troligare på det företag som driver själva serverparken. Men jag tror inte att någon har misskött sig. Företag och organisationer hackas överallt i den industrialiserade delen världen, förutom Ryssland (hackarna brukar av någon anledning undvika att hacka ryska företag). Det är rätt slumpmässigt och har man otur så åker man dit. Det är något man får leva med helt enkelt.
Pinsamt resonemang.
Förklara istället skillnaden i ansvarstänk mellan privata tjänstemän och offentliga.Ossian K Olsson skrev:
Hur kan det fungera utan större problem för oss men bli orimliga "häxjakter" på alla stackars offentliga tjänstemän?
Jag menar egentligen inte så mycket utan ifrågasätter vad tjänstemannaansvaret skall mynna ut i, vad skall resultatet bli?K karlmb skrev:
De organisationer där man straffar hårt för fel brukar fungera sämre än de som är mer förlåtande.
Jag kan inte se vad ett ökat personligt ansvar skulle resultera i, eller missar jag något?
Det du som påstår att det skulle vara väldigt repressivt. Vad ser du framför dig egentligen?G gaidin skrev:Jag menar egentligen inte så mycket utan ifrågasätter vad tjänstemannaansvaret skall mynna ut i, vad skall resultatet bli?
De organisationer där man straffar hårt för fel brukar fungera sämre än de som är mer förlåtande.
Jag kan inte se vad ett ökat personligt ansvar skulle resultera i, eller missar jag något?
Fängelse efter en misslyckad upphandling som du inte kunde förutse?
Hur vet du det? Jag antar att ryska företag kanske inte ringer några internationella nyhetsbyråer och informerar så fort de drabbats.BirgitS skrev:
Det är ungefär som att säga att alla är lika bra eller dåliga bilförare och har man otur krockar man och dör. Du tror inte att man kan driva datorproduktion på bättre eller sämre sätt?BirgitS skrev:
Det vet jag inte, det är därför jag frågar vad tjänstemannaansvaret skall resultera i, jag kan inte svara på frågor kring dina idéer.K karlmb skrev:
Men rent generellt så är en förlåtande organisation mer innovativ och mer framgångsrik än en skyllande/straffande organisation.
Det beror ju på vad man förlåter och inte...G gaidin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Nej, inte allt, men mycket är det. Det är otur om ett träd faller över ditt hus, tomt eller bil i nästa storm. Det är otur om en bilförare får en hjärtattack, stroke, våldsam kräkning och då gör en dum rörelse med ratten och kör in i din bil. Osv.K karlmb skrev:
Eller tycker du att du ska få böter om din dator/mobil/router etc. blir hackad?
T.ex. om någon hackar din router så att den används för överbelastningsattacker mot något företag?
https://www.pcforalla.se/article/2799150/tusentals-asus-routrar-hackade-och-varvade-till-botnet.html
https://marcusoscarsson.se/just-nu-svenska-routrar-har-hackats/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Nu är det ju ett privat företag som har blivit hackade och utsatta för datastöld.K karlmb skrev:
Det är ju du som håller på med en häxjakt så det är väl bara du som kan svara på den frågan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Tror du inte att det märks om företag i Ryssland försvinner från nätet?Alfredo skrev:
Man har rätt bra koll på sånt där i it-säkerhetsbranschen. Stadigt utbyte av information mellan antivirusföretagen etc. oavsett i vilket land de hör hemma.
Nu har ju Miljödata funnits i några årtionden, utan att ha blivit hackade förut, så uppenbarligen är de kunniga och gör vad de ska.Alfredo skrev:
För 15-25 år sen var det massor med privatpersoner som fick sina datorer infekterade eller hackade trots att deras Windows var uppdaterade. Det var mycket slump inblandat när det gällde vilka som klarade sig och vilka som åkte dit.