30 059 läst ·
872 svar
30k läst
872 svar
Tråden om tjänstemannaansvar
Nja, en sådan attack som hände nu var en zero day, alltså en okänd sårbarhet. De registreras inte av virusskydd eller liknande system inom normala ramar.BirgitS skrev:
Andra attacker, t ex ransomware mörkas hela tiden, även inom offentliga sektorn i Sverige.
Att ryska företag kan mörka detta tror jag absolut.
Det hackas inte bara från Ryssland, det kommer från hela världen. Både statlig hacking och "privat" med vinstintresse kommer från hela världen.
Ett lyckat hack märks inte alls...
Man behöver inte försvinna från nätet för att man blivit utsatt för någon form av dataintrång.BirgitS skrev:
Med din tidigare argumentation kan man lika gärna dra slutsatsen att de har haft tur.BirgitS skrev:
Den gemensamma nämnaren bortom slumpen beskriver du själv, de använde Windows i en dator exponerad mot internet.BirgitS skrev:
Hur kan du veta det? Att det kom ut nu var väl för att de utsattes för en utpressning de inte var beredda att betala för Hade utpressarna krävt t.ex. 1000$ så hade de säkert betalt och du hade aldrig hört ett ord om det. Men du är av någon anledning säker på att de inte hackats under flera årtionden. Låter som du sysslar med damage control åt dem.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Jag vet det. Men det var ett exempel. Men Ryssland är inte tysta: https://marcusoscarsson.se/over-70-grupper-angriper-ryssland-det-okar/Alfredo skrev:
Ukrainare och andra som stödjer deras sak håller ju på och attackerar Ryssland hela tiden.
Men den hackargrupp som låg bakom Miljödata-attacken och de bakom många andra stora attacker i västvärlden antas komma från Ryssland därför att just de grupperna undviker att attackera Ryssland, förutom att man tydligen kan hitta en del spår i koden som tyder ursprunget.
Om Tietoevry-attacken för 1,5 år sen: https://www.norran.se/nyheter/inrik...som-ligger-bakom-it-kaoset-i-sverige/jnexn88j
Från -22: https://computersweden.se/article/1275043/annu-en-hackargrupp-fran-ryssland-hangs-ut-pa-natet.html
Jag trodde det var rätt allmänt känt så därför skrev jag inte så mycket förut utan det var mer tänkt som en påminnelse.
Under augusti utfördes nästan 1800 cyberattacker mot Sverige varje vecka: https://computersweden.se/article/4056309/antalet-cyberattacker-i-sverige-fortsatter-att-oka.html
Förr eller senare lyckas en attack.
Men lämnar man en massa säkerhetshål öppna länge så blir oddsen annorlunda. Nu har det väl inte framkommit något som tyder på att de skulle ha misskött datorsystemen.Alfredo skrev:
Men det var endast en del av alla som använde Windows i en dator exponerad mot internet som råkade ut för något under åren innan 64-bitars Windows slog igenom helt. Jag råkade inte ut för något och det tror jag inte bara beror på att jag var säkerhetsmedveten och tog till skyddsåtgärder utan även på just tur. Man behövde tur också.Alfredo skrev:
Denna attacken var ju riktad mot företaget och säkerligen planerad i minsta detalj. Att vara 100% säker från sådant skulle jag tro är omöjligt, i synnerhet i civila system.
På samma sätt som det inte går att skydda en byggnad till 100% från inbrott går det inte att skydda sig mot att bli hackad.
Man fokuserar på att minimera riskerna, minska skador vid attacker och hitta bäst balans mellan användarvänlighet, kostnad och säkerhet.
På samma sätt som det inte går att skydda en byggnad till 100% från inbrott går det inte att skydda sig mot att bli hackad.
Man fokuserar på att minimera riskerna, minska skador vid attacker och hitta bäst balans mellan användarvänlighet, kostnad och säkerhet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Om attackgruppen DataCarry och vad de har gjort sen de blev kända i maj i år:
Där då Miljödata är det senaste kända av de 13 uppräknade lyckade attackerna.
Det hänger inte på några enskilda offentliga tjänstemän att de lyckas. En av attackerna var mot ett företag som tillverkar kläder och utrustning för alpina sporter så det är verkligen inte bara sånt som har med den offentliga sektorn att göra.
https://www.ransomlook.io/group/datacarryThe group has already claimed multiple victims across diverse sectors including insurance, healthcare, real estate, retail, and aerospace in countries such as Latvia, Belgium, Türkiye, South Africa, Switzerland, Denmark, and the United Kingdom. The rapid emergence and multi-country reach signal a well-organized operation.
Där då Miljödata är det senaste kända av de 13 uppräknade lyckade attackerna.
Det hänger inte på några enskilda offentliga tjänstemän att de lyckas. En av attackerna var mot ett företag som tillverkar kläder och utrustning för alpina sporter så det är verkligen inte bara sånt som har med den offentliga sektorn att göra.
Med andra ord har du då naturligtvis inte en susning om hur mycket eller lite ryska maskiner utsätts för intrångsförsök. Men du argumenterar onekligen friskt åt alla håll:BirgitS skrev:
BirgitS skrev:
BirgitS skrev:
Vad är din definition på en cyberattack?BirgitS skrev:
Nej vad är väl en miljon personuppgifter på drift...BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Den som Computer Sweden och dess källa Check Point, och troligen regeringen, använder sig av. Jag tar upp regeringen eftersom de har en satsning om några 100 miljoner kronor i kommande budget just gällande cyberattacker.Alfredo skrev:
Precis som gaidin skrev för en timme sen har det ju inte att göra med misskötsel.Alfredo skrev:
Till skillnad från dig tydligen, så hänger jag med lite om vad som händer inom det området sen jag hade lite att göra med antivirusföretag, malware research etc. för 10-20 år sen.Alfredo skrev:
Det kan varken du eller han veta. Gissa kan vi naturligtvis alla.BirgitS skrev:
Det här var bland det roligare du skrivit... 😉BirgitS skrev:
Vilka krav har kunden ställt gällande cybersäkerhet på den här leverantören?BirgitS skrev:
Samma som vid starten för 20 år sen?
Eller har uppdaterat kravbilden de senaste åren?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det var ett konstigt inlägg som någon sorts svar på det citerade inlägget. Så varför håller du på med en häxjakt gällande de drabbade kommunerna och inte gällande de ungefär 25 privata företag som också har drabbats?K karlmb skrev:
Ungefär 25 privata företag har anlitat Miljödata och naturligtvis har deras anställdas data också läckt.K karlmb skrev:
Det är ju inte något argument emot offentligt tjänstemannaansvar att även privata företag drabbats. Privata tjänstemän gör också fel ibland.BirgitS skrev:
Det var ett konstigt inlägg som någon sorts svar på det citerade inlägget. Så varför håller du på med en häxjakt gällande de drabbade kommunerna och inte gällande de ungefär 25 privata företag som också har drabbats?
Ungefär 25 privata företag har anlitat Miljödata och naturligtvis har deras anställdas data också läckt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Ja, alla gör fel ibland men varför ska bara vissa straffas för felen?K karlmb skrev:
Det är ju så jag uppfattar din argumentation i alla fall.
Varför bedriver du en häxjakt gällande kommunerna och inte de 25 privata företagen?
Det är väl lika synd om Biltemas anställda som om Stockholm stads anställda.