S Shunon skrev:
De anlände i en kommunbil, nu såg jag inte det förrens dom begav sig från platsen eftersom dom parkerat längre upp på gatan.
Tipsa kommunen om att inbrottstjuvar åker runt i en stulen kommunbil...

• Gilla
  • Haha
Stefan Bengtsson och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Man" har visst rätt att ta sig in på någons fastighet.

Så länge det är utanför hemfridszonen så gäller allemansrätten, och hemfridszonen kan vara allt från precis invid ytterväggen till något tiotal meter från huset.
De allra flesta villatomter kan nog anses ha en del av fastigheten utanför hemfridszonen. Större fastigheter har definitivt den mesta marken, eller all mark, utanför hemfridszonen.
.
Att referera till allemansrätten och hemfridszonen i detta fall är knappast relevant eller? Trixigt lagrum är det men generellt skulle jag vilja påstå att hävda allemansrätten som tillträdesrätt till en ”normal” villatomt då är man nog ute och cyklar.

• Gilla
Peternow och 5 till
  • Laddar…
Allemansrätt gäller inte på tomt. Men tomt är inteven synonym till fastighet som många tycks tro. Men nu är vi utanför vad tråden handlar om.

Jag tycker att många av råden i tråden är riktigt dåliga.

• Gilla
Brainsplitter och 3 till
  • Laddar…
W WilleR skrev:
[...] Sen finns det ju alltid en kamera i dagens mobiltelefoner..Plåta någon ger omedelbar respons på god resp ont besök...
Nja, jag skulle inte ställa upp frivilligt på att bli fotograferad oavsett hur mycket jag är den jag uppger mig för att vara eller hur mycket mitt besök är berättigat och har lagstöd.

Det behöver man inte tillstånd för.

• Gilla
Brainsplitter och 2 till
  • Laddar…
S Shunon skrev:
Finns det någon som med säkerhet kan svara på
1. Får dom komma oanmält?
2. Gå in i huset & filma (dörren var olåst)
3. Gå ett varv utanför huset och filma?
4. Vägra legitimera sig efter att ovan nämnda har gjorts.
Svara endast om du är säker på svaren.
PBL 11 kap 8§ ger alla svaren.
1. Ja
2. Ja, i första hand om du släpper in dom, i andra hand med hjälp av polis och handräckning av kronofogden
3. Ja
4. De ska givetvis legitimera sig så de kan styrka att de har ovanstående rättigheter enligt PBL.

I propositionen står följande:
"Om ägaren eller brukaren motsätter sig tillträde, har myndigheten ändå rätt att få tillträde. Tillträdet ska ske på sådant sätt att det medför minsta möjliga olägenhet för fastighetsägaren och andra berörda personer. Åtgärder som kan medföra skador eller som görs utan ägarens samtycke ska i största möjliga utsträckning undvikas. I normala fall ska tillträde ske under samverkan av ägaren eller brukaren till fastigheten eller anläggningen."
(jfr prop. 1985/86:1 sid 859)

Det jobbar idioter på alla arbetsplatser, de här verkar inte vara rätt personer på rätt plats. Man kan utföra tillsyn på bra och dåliga sätt och det här är såklart ett fruktansvärt dåligt sätt. I min kommun skickar man först brev till den som fått en anmälan om "svartbygge", där informerar man också om att man kan komma på besök och kontaktuppgifter till handläggaren. När vi väl är ute på plats (oavsett om det är tillsynsbesök eller bara för att titta på en plats där det finns en bygglovsansökan) är det tjänstejacka som gäller så alla vet var vi kommer från och legitimation om någon frågar om det.
Enda fallet man åker ut innan man skickar brev är just om det är fara för liv och hälsa och arbetet måste stoppas, vilket inte verkar vara fallet hos dig.

• Gilla
ansgar46 och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det behöver man inte tillstånd för.
Var det ett svar till mig?
I så fall, nej, man behöver inte tillstånd till att fota någon, men jag behöver ju inte underlätta det.
Och min ovilja att bli fotad kan heller inte ses som ett tecken på att jag inte är där i det ärende jag utger mig för att vara.

Mikael_L Mikael_L skrev:
"Man" har visst rätt att ta sig in på någons fastighet.

Så länge det är utanför hemfridszonen så gäller allemansrätten, och hemfridszonen kan vara allt från precis invid ytterväggen till något tiotal meter från huset.
De allra flesta villatomter kan nog anses ha en del av fastigheten utanför hemfridszonen. Större fastigheter har definitivt den mesta marken, eller all mark, utanför hemfridszonen.

Och vidare så är det typ alltid OK och lagligt att gå fram till entrédörren.

Det är först inomhus som man kan börja vara nära att kunna vara så kategorisk som du är.
Men bara nästan. Ty det finns ett flertal myndighetspersoner som har rätt att även göra intrång i din bostad. Men när de har rätt till det är ju en annan femma, det är ju inte liksom att polisen eller kronofogden har rätt att ta sig in hos slumpmässigt vald person.
Hemfridszonen gäller inom syn och hörhåll. Man kan inte slå upp ett tält på gräsmattan 5 meter från huvudbyggnaden/villan. Du behöver läsa på mer om Allemansrätten. Det fick jag lära mig i mellanstadiet....

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Tveksamt: Det kan det definitivt. Någon som inte är där i ärliga ärenden lär inte vilja bli fotograferad.

Ja, och jag påtalar att även de som är där med rent mjöl i påsen kan uppvisa en ovilja mot att bli fotograferade, det är alltså inte på något sätt ett bevis på att de är där i illvilligt syfte som det påstods längre upp inträden.
Eller vill du mena att enbart de som är där illvilligt kan uppvisa den motviljan?

Nej, det är definitivt inte ett bevis, möjligen en indicie. Det är högst osannolikt att bedragare skulle lämna i kommunens bil. Det är de inläggen som förespråkar polisanmälan och tvärsäkert konstaterar att det är bedragare jag kritiserade.

Det är sannolikt en klumpigt utförd inspektion.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Bra, då är vi överens. :)

När det kommer till polis så BÖR de visa legitimation, men de måste inte. Bör != Ska.

Det räcker juridiskt med att en civilpolis muntligen säger att han är polis för att tjänstemannaskyddet ska gälla. Att titeln i lag är skyddad genom "föregivande av allmän ställning" gör att du får lita på polisens ord.

Bara om du har särskild anledning - t.ex. om det kablats ut i media att det rör sig falska poliser - gör att du kan lagligen neka en civilpolis som vägrar legitimera sig.

Det finns liknande lagstiftning för tillsynsmyndigheter och liknande, där man kan göra en oannonserad tillsyn, och vägra visa legitimation.

Ibland finns det inte tid för att visa legitimation, t.ex. om bevis riskerar att röjas undan under tiden, eller att den enskilda tjänstemannen riskerar enligt en riskbedömning att utsättas för hot på fritiden.

Om man dock besöker ett seriöst företag (t.ex. en byggarbetsplats), där en enstaka anställd eller kund misstänks för något brott, brukar det vara kutym att visa leg istället för att med våld ta sig in. Då är det bättre att visa leg så att man kan få hjälp med att öppna utrymmen m.m.

Samma gäller dock inte privatpersoner. Då kan man visa leg för hyresvärden, men tränga sig in utan leg hos den misstänkte.

C C.Lundin skrev:
Efter att ha fortsatt läst diskussionerna så kan man konstatera att folk verkar glömma att man har all rätt att gå fram till ett hus och kräva att bli insläppt - behörig eller inte. Lämnar man fastigheten när man blir nekad och ombedd att lämna så har man inte gjort något minsta tokigt. Förstår inte varför folk rekommenderar att ringa polisen i dessa lägen? De har betydligt viktigare saker för sig (oftast).
Du använder ordet kräva lite kreativt tycker jag. Nej, man har inte rätt att kräva att bli insläppt.

• Gilla
northernlight65
  • Laddar…
Jag skulle nekat också inträde utan legitimation och beskrivning om varför inspektionen borde äga rum? Om det finns en avundsjuk granne med anmälan bakom så borde det finnas uppgifter om vilket olovligt bygge det gäller. Jag tror att du har lagen på din sida i frågan. Och på egen tomt har du säkert möjlighet att ta bilder på besökare. Ingen tillsynsmyndighet kan väl komma utan förvarning och gällande giltig legitimation och begära inträde till privatägt hus om det inte finns någon uppenbar fara för allmänheten. Men även i det fallet borde giltig legitimation kunna visas upp. Säkert mycket svårt att föra ärendet vidare med lagens stöd men jag skulle nog ta reda på (om möjligt) vilken tillsynsmyndighet det gällde och lämna en skriftlig förfrågan, speciellt om tillväga sättet som verkar vara helt utanför normalt förfarande som enligt min uppfattning gynnar inte "tillsynsmyndigheten" själv i frågan heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.