Rkarlsson skrev:
Kan de och vill inte legitimera sig så kan de vända och gå därifrån.
För det kan vara precis vem som helst som vill fota och filma ditt hus så den kan planera en stöt när du inte är hemma. Var alltid tveksam till främmande folk som inte vill visa vilka de är, även om de så har polisuniform om du inte känner polisen i fråga
Ja, det är hemskt att man inte ens ska kunna lita på att en person med polisuniform är den som den påstår sig vara. Men tyvärr kan man inte ta något för givet.

En gång har jag varit med om att polisen knackade på och då tror jag inte att de legitimerade sig, men de sa i alla fall sina namn och det var väldigt uppenbart att de var riktiga poliser. Dels så såg vi dem när de körde upp hos grannen i målad bil, grannen gick dem till mötes och de ville inte komma in hos oss. De frågade bara om vi hade sett något misstänkt och om vi hade blivit av med något då grannen precis hade upptäckt att han haft inbrott. Sen lyste de runt lite på uppfarten för att se om de såg uppenbara tecken på stöld, men inte mer än så så då kändes det inte som att vi behövde be om leg.
Det lite roliga var att när ena polisen lyste runt på uppfarten (från trappan) så stannade han plötsligt med ljuset på det olåsta släpet med åkgräsklipparen lastad på och sa "är det där inte att göra det lite onödigt lätt för en tjuv?" :geek:

• Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
P
Äsch
Det där var folk som rekade för icke lagliga aktiviteter.. Rekade och skulle se om det fanns något att stjäla.
Om inte? Då är det verkligen dags för kommunfolket att ändra sig.

Inte kunde legitimera sig.. Ha körkortet då? Och om dom inte ville lämna ut det så va sjutton gjorde dom då där?
Hoppas du tog regnummret på bilen + även filmade dom. Om dom filmar så kan du. Om dom uppger sig vara yndighetspersoner så kan man inte i "dagens samhälle" inte ha något som visa vem man är.
Jag skulle bett dom omedelbart bett dom avlägsna sig om inte så skulle polisen strax dyka upp och då kunde de dom ta sitt myndighetsutövand inför dom.

Det har börjat komma mycket konstiga förklaringar för att komma in hos folk idag.
Vi tex har här i Skåne alla dessa falska poliser och mäklare som tränger sig in hos äldre.
Så detta var nog bara ett ytterligare sätt.

Själv hade vi besök i stallet av en figur som kom i en cab, med taket uppe en mycket varm sommardag, med två andra figurer kvar i bilen och han ville sälja "japanska knivar"..
Blaha "Stick och brinn" var väl vårt svar.

Så jag skulle ringa 11414 och göra en orosanmälan. Skulle det vara kommunen ändå kan dom få förklara sig offentligt varför de gör som de gör...

• Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Kommer de från byggnadsnämden så borde de anlända i en Kommunbil och presentera sig, gärna med legitimation och papper på deras ärende (papper är de ju duktiga på att producera)
De anlände i en kommunbil, nu såg jag inte det förrens dom begav sig från platsen eftersom dom parkerat längre upp på gatan.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Behörig blir man först när man kan visa att man har den behörighet man hävdar. Kan de inte genom legitimation eller på annat sätt bevisa att de är behöriga är de obehöriga. Ja, troligen ÄR de såklart behöriga, men så länge de inte kan bevisa det är de i praktiken obehöriga. Har ingen lagtext att peka på, bara sunt förnuft. Är jag ute på ett bygge och inte har mitt liftkort med mig får jag inte köra liften. (Om nu någon bryr sig om att kolla.)
Om de nu verkligen rekar för inbrott så ser de väl inte ut som Tony och Sunken när de åker ikring. Även det där med polisen är suspekt, med tanke på att det varit väldigt många bedrägerier nu med bovar som klätt ut sig till poliser.

Hemmakatten
Har raderat en mängd inlägg som inte hör till ämnet. /moderator

• Gilla
jakobwesterberg och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det tror jag inte. Det är fortfarande föregivande av allmän ställning.
Jag kan minnas fel, men jag är ganska övertygad om att det var just "olaga myndighetsutövande" polisen skrev i den anmälan jag gjorde för många år sedan när jag blev utsatt för en ganska otrevlig sak.

helt oavsett terminologin så är poängen att

- Man är INTE behörig om man inte kan legitimera sig.
- Man har ingen rätt att ta sig in i någons hem/fastighet utan att kunna legitimera sig. (anant än nöd osv osv)
- Det är ett mycket suspekt beteende att först påstå att man är en myndighetsperson, och sedan vägra legitimera sig.

För övrigt, jag har inte haft besök av polisen så ofta, men den enda gången det hänt så tryckte dom upp sin bricka i fönstret brevid dörren, trots att dom var uniformsklädda, när jag öppnade så sa dom dessutom "Vi är från polisen", det kändes nästan lite övertydligt :) (Dom ville fråga var min dåvarande mycket förvirrade granne bodde, dom hade plockat upp honnom gåendes på motorvägen och han mindes inte var han bodde.. jag kunde upplysa om att det var huset brevid.)

Om detta hade varit jag hade jag fotat dom och senare pratat med deras chef, komma och yla massa goja utan att styrka nått då är det läge för en tillsägelse.

• Gilla
egeside och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
GlennB GlennB skrev:
- Man har ingen rätt att ta sig in i någons hem/fastighet utan att kunna legitimera sig. (anant än nöd osv osv)
"Man" har visst rätt att ta sig in på någons fastighet.

Så länge det är utanför hemfridszonen så gäller allemansrätten, och hemfridszonen kan vara allt från precis invid ytterväggen till något tiotal meter från huset.
De allra flesta villatomter kan nog anses ha en del av fastigheten utanför hemfridszonen. Större fastigheter har definitivt den mesta marken, eller all mark, utanför hemfridszonen.

Och vidare så är det typ alltid OK och lagligt att gå fram till entrédörren.

Det är först inomhus som man kan börja vara nära att kunna vara så kategorisk som du är.
Men bara nästan. Ty det finns ett flertal myndighetspersoner som har rätt att även göra intrång i din bostad. Men när de har rätt till det är ju en annan femma, det är ju inte liksom att polisen eller kronofogden har rätt att ta sig in hos slumpmässigt vald person.

GlennB GlennB skrev:
men jag är ganska övertygad om att det var just "olaga myndighetsutövande" polisen skrev i den anmälan jag gjorde för många år sedan när jag blev utsatt för en ganska otrevlig sak.
Kan det möjligen varit "Falskt myndighetsutövande" det stod. I vilket fall borde det varit något ord av typen "falskt" eller "föregivande", "bedrägligt" eller sånt som var inblandat. Då det inte var myndighetsutövande som var olagligt, utan ett bedrägeri.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Kom i en bil?

Via reg nr kollar man lätt vem som äger denna...

Det skulle bli det första jag skulle göra.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hörde nån nisse från IF Metall på radion idag som var nöjd över att de förväntade sig att det skulle lagstiftas till hösten om att fackförbund skulle få rätt att inspektera arbetsplatser de inte hade kollektivavtal med...

Edit: ingen som jagade svartarbete, utan nån kommungubbe alltså...
För regionala skyddsombud ja. Men som RSO anmäler man alltid besök i förväg och självklart legitimering vid förfrågan.

Polisanmäl gubbarna, för att komma vidare. SÅ vitt du vet, var det ett försök till bedrägeri som du utsattes för. Sedan får utredning visa motsatsen.

• Gilla
  • Arg
Donn och 2 till
  • Laddar…
Ingen får beträda en byggarbetsplats utan att behörig personal är närvarande. Att myndighetspersoner försöker utöva sitt påstådda ämbete utan att legitimera sig och utan att boka tid med byggherren, kan knappast vara ett ok förfarande.
Vanligt hyfs räcker långt men många kommuner har idag antagit en roll av "polis mot bygg" vilket blir lite märkligt när dom borde vara "hjälp bygg rätt det är era arbetsgivare"...

• Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Som vanligt har jag inte hunnit att läsa alla inlägg men gör ändå denna reflektion.
Att de hotar med polisen förstår jag inte. Polisen har ju ingen befogenhet att bryta sig in i ett hus med mindre än att det föreligger stor fara för egendom, någons liv eller hälsa, alternativt ett domstols/åklagarbeslut om husransakan. Jag fattar inte vad det är för tomtar som har varit där. Det låter som att det är Bill o Bull som ringer på utan legitimationer och hotar med katten Måns om de inte får som de vill. Jag undrar om inte dessa besökare istället var ditskickade av någon annan för att skrämma upp dig. (Anledning oklar). Utan att ha full insikt i detta, så bedömer jag ändå att "ärendet" måste finnas diariefört hos kommunen. Vänd dig dit och be att få ta del av anmälan, även om de vill maskera namnet på anmälaren. Det kanske inte finns något överhuvudtaget.

• Gilla
Mulle1203 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De allra flesta villatomter kan nog anses ha en del av fastigheten utanför hemfridszonen.
Det kan vi nog vara överens om är felaktigt. De ”allra flesta villatomter” är ju en trädgård med kanske häck, staket eller liknande förutsätter jag. Men jag köper vad du säger på lite större tomter på landsbygden etc.

• Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…

"6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år."

Fördelen med att åberopa hemfridsbrott istället för olaga husrannsakan är att hemfridsbrott regleras i Brottsbalken medan olaga intrång av tjänsteman är ett tjänstefel som idag betraktas som ett mindre tjänstefel, speciellt inom polisen, och bör inte straffas.

S Shunon skrev:
Hej!
Har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på.
Håller på och renoverar huset invändigt och hade idag besök från tillsynsmyndigheten som trampade in på tomten och började filma han ville även ta sig in i huset men där var det låst, jag var ej på plats vid tillfället men min vän var det (snickaren) tillsynsmannen ber min vän att låsa upp dörren, denna ringer då upp mig och lämnar över luren till mannen varpå denna säger att han ska in i huset annars ringer han polisen. Jag ber honom stanna kvar på plats och hoppar in i bilen påväg mot huset.
Framme ser jag 2 män vanligt klädda och jag ber dom att legitimera sig vilken ingen av dom vill göra, ber om att få deras visitkort och får som svar att båda har slut på dom. Efter en stunds pratande fick jag deras namn men endast muntligt, skrev ner deras namn men nekade dom inträde till mitt hus varpå dom hoppade in i sin bil och åkte. Har dom rätt att trampa in på min tomt och gå runt huset samt filma in i mitt hus utan mitt medgivande?
Ringde en vän på kommunen som ordnade numret till chefen på tillsynsmyndigheten som jag tänkt ringa på måndag men vill gärna ha lite mer info innan.

hoppas på svar.

Mvh Daniel

• Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.