Just detta att de inte visar leg, låter väldigt skumt. Om vi antar att de vill skriva en rapport om besöket, så lär ju inte den kunna vara anonym. Så om nu tjänstemannen tycker att byggherren verkar hotfull, så blir ju inte situationen mindre säker om han visar leg.

tommib
S sebastiannielsen skrev:
När det kommer till polis så BÖR de visa legitimation, men de måste inte. Bör != Ska.

Det räcker juridiskt med att en civilpolis muntligen säger att han är polis för att tjänstemannaskyddet ska gälla. Att titeln i lag är skyddad genom "föregivande av allmän ställning" gör att du får lita på polisens ord.

Bara om du har särskild anledning - t.ex. om det kablats ut i media att det rör sig falska poliser - gör att du kan lagligen neka en civilpolis som vägrar legitimera sig.

Det finns liknande lagstiftning för tillsynsmyndigheter och liknande, där man kan göra en oannonserad tillsyn, och vägra visa legitimation.

Ibland finns det inte tid för att visa legitimation, t.ex. om bevis riskerar att röjas undan under tiden, eller att den enskilda tjänstemannen riskerar enligt en riskbedömning att utsättas för hot på fritiden.

Om man dock besöker ett seriöst företag (t.ex. en byggarbetsplats), där en enstaka anställd eller kund misstänks för något brott, brukar det vara kutym att visa leg istället för att med våld ta sig in. Då är det bättre att visa leg så att man kan få hjälp med att öppna utrymmen m.m.

Samma gäller dock inte privatpersoner. Då kan man visa leg för hyresvärden, men tränga sig in utan leg hos den misstänkte.
Du får nog prestera exempel på när en myndighetsperson kan vägra legitimera sig i samband med myndighetsutövning. Det vore nämligen något oerhört. Ännu mera så om det finns i någon lagtext.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Självklart med legitimation!
S Shunon skrev:
Hej!
Har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på.
Håller på och renoverar huset invändigt och hade idag besök från tillsynsmyndigheten som trampade in på tomten och började filma han ville även ta sig in i huset men där var det låst, jag var ej på plats vid tillfället men min vän var det (snickaren) tillsynsmannen ber min vän att låsa upp dörren, denna ringer då upp mig och lämnar över luren till mannen varpå denna säger att han ska in i huset annars ringer han polisen. Jag ber honom stanna kvar på plats och hoppar in i bilen påväg mot huset.
Framme ser jag 2 män vanligt klädda och jag ber dom att legitimera sig vilken ingen av dom vill göra, ber om att få deras visitkort och får som svar att båda har slut på dom. Efter en stunds pratande fick jag deras namn men endast muntligt, skrev ner deras namn men nekade dom inträde till mitt hus varpå dom hoppade in i sin bil och åkte. Har dom rätt att trampa in på min tomt och gå runt huset samt filma in i mitt hus utan mitt medgivande?
Ringde en vän på kommunen som ordnade numret till chefen på tillsynsmyndigheten som jag tänkt ringa på måndag men vill gärna ha lite mer info innan.

hoppas på svar.

Mvh Daniel

Jag skulle nog skrivit till kommunen, gärna med fotografier och redogjort för herrarnas uppträdande samt frågat om detta beteende är i enlighet med hur kommunen anser att dess tjänstemän skall uppträda i kontakter med medborgarna. Dessutom, om svaret är nej, undra vad kommunen tänker göra åt det aktuella fallet och framtiden.
Då hamnar ett ärende hos ansvarig chefstjänsteman som antagligen får hålla räfst och rättarting och förhoppningsvis framföra en ursäkt till dig.
Om svaret är intressant kan du ju skicka ditt mejl och svaret till någon lokal blaska. ;-)

P TheStills skrev:
Så jag skulle ringa 11414 och göra en orosanmälan. Skulle det vara kommunen ändå kan dom få förklara sig offentligt varför de gör som de gör...
Orosanmälan är väl något man gör när man tror att ett barn far illa.

• Gilla
johobe01 och 2 till
  • Laddar…
S Shunon skrev:
Som jag skrev tidigare så fick jag deras namn muntligt innan dom satte sig i bilen för

Är det okej att rycka i handtaget och försöka ta sig in och hota med att man ringer polisen om dom inte blir insläppta? Är det okej att gå runt huset och filma in i alla fönster?
En myndighetsperson skall bära legitimation och identifiera sig vid myndighetsutövande.
En kommun har ofta tjänste bilar med kommunloggotyp.

Att gå in på din tomt är strikt inte förbjudet och men kan vara ett brott, att filma in genom fönstret nämns under samma brott, Hemfridsbrott.

Ring polisen och rapportera händelsen.

Hoppas du tog bilbummret.

Om det är misstänkt svartbygge brukar det normala förfarande vara att byggnadskontoret skickar en anmälan via brev till fastighetsägaren och ev. begär att få göra ett plastbesök. Men ofta kan man ju se om det är svartbygge utan att beträd fastigheten. Att oanmält komma och hota sig in känns rätt märkligt! Släpps man inte in kan kommunen ta hjälp av polisen för att få tillträde!

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...exempel-pa-tillsynsarenden/olovligt-byggande/

Mycket gissningar och hörsägen som vanligt här på forumet!

Det finns ingen kommunal verksamhet som inspekterar byggen. Om man får ett sådant "besök" ta kort på besökarna med mobilen och begär att få titta på vanlig legitimation och fota den också. Men innan du har hunnit göra det har säkert inkräktarna försvunnit.

M
JOA51 JOA51 skrev:
Fotografering på allmän plats ,som det ju inte var frågan om här, är tillåten om det inte finns skylt som anger annat. Fotografera från egen tomt ut mot gata kan vara förbjudet om det finns personer som kan identifieras där. Personer som befinner sig på egen tomt får fotograferas men bör tillfrågas om jag inte minns fel.
Man får väl fotografera precis vad och vem man vill så länge inte avbildningsförbud råder. Däremot kan det krävas spridningstillstånd beroende på vad du vill göra med bilden. Är man utgivningsansvarig på tex. en tidning har man utgivningsbevis och då gäller andra regler. Som privatperson får man tex. publicera bilder på sin facebook om det är en sluten grupp dit allmänheten inte har tillträde.

T ToRy skrev:
Behörig blir man först när man kan visa att man har den behörighet man hävdar. Kan de inte genom legitimation eller på annat sätt bevisa att de är behöriga är de obehöriga. Ja, troligen ÄR de såklart behöriga, men så länge de inte kan bevisa det är de i praktiken obehöriga. Har ingen lagtext att peka på, bara sunt förnuft. Är jag ute på ett bygge och inte har mitt liftkort med mig får jag inte köra liften. (Om nu någon bryr sig om att kolla.)
Man får heller inte släppa in någon på en byggplats utan att de först kan legitimera sig. Detta gäller även polis och eventuella tillsynsmyndigheter. När sådana situationer inträffar så skall det polisanmälas.

D Daniel 109 skrev:
Nej, nu har du fel. Hur länge efter en nyhet om falska poliser menar du att man kan kräva legitimation? Det faktum att polisen rekommenderar att man kontrollerar personer innan man släpper in dem.
När det gäller regler från myndigheter till myndighetsutövare så är BÖR = SKA. Enda skillnaden på BÖR och SKA för dem är att det inte är något straff om man missar ett BÖR-krav, vilket det kan vara på ett SKALL-krav.

M
C Chivas01 skrev:
Det finns ingen kommunal verksamhet som inspekterar byggen. Om man får ett sådant "besök" ta kort på besökarna med mobilen och begär att få titta på vanlig legitimation och fota den också. Men innan du har hunnit göra det har säkert inkräktarna försvunnit.
Inte läst hela tråden? Enligt plan och bygglagen så SKA en representant från byggnadsnämnden besöka ett bygglovspliktigt objekt vid minst ett tillfälle.

Gäller detta alla typer av bygglovsförpliktigande ärenden?
Minst ett arbetsplatsbesök görs på ditt bygge om det hållits ett tekniskt samråd. Besöket sker efter att ditt bygge varit igång en tid.
Vid besöket tittar man bland annat på kontrollplanen och hur arbetet följs enligt denna. Antal besök som ska göras på byggarbetsplatsen bestäms under det tekniska samrådet. Den kontrollansvarige ska också vara med vid arbetsplatsbesöket. Byggnadsnämnden skriver ett protokoll från besöket.”

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du får nog prestera exempel på när en myndighetsperson kan vägra legitimera sig i samband med myndighetsutövning. Det vore nämligen något oerhört. Ännu mera så om det finns i någon lagtext.
Polisförordningen:

11 § En polisman ska under tjänstgöring kunna legitimera sig med tjänstekort för polisman (polislegitimation), om inte särskilda skäl talar mot det.

T ex kan kravallpolis vara undantagna från att behöva legitimera sig under en pågående aktion eftersom det anses kunna leda till trakaserier.

• Gilla
Danne12345
  • Laddar…
Mats-S
Fick du något besked från kommunen om dom jobbar där?
Eller är det konstaterat att det var bedragare i farten?

Redigerat:
tommib
useless useless skrev:
Polisförordningen:

11 § En polisman ska under tjänstgöring kunna legitimera sig med tjänstekort för polisman (polislegitimation), om inte särskilda skäl talar mot det.

T ex kan kravallpolis vara undantagna från att behöva legitimera sig under en pågående aktion eftersom det anses kunna leda till trakaserier.
Jag skulle tro att det snarare handlar om att det är opraktiskt att plocka fram legitimationen under pågående insats. Du vet väl att polisen har krav på att vara identifierbar med t.ex. sifferbeteckningar på hjälmen vid den typen av insatser?

Det är inte heller någonstans i närheten av jämförbart med det som presenteras här.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.