230 612 läst ·
403 svar
231k läst
403 svar
Tillsynsmyndigheten trampa in på min tomt
Säkert någon liga som planerar inbrott. Jag skulle själv sagt att de skulle ringt polisen.S Shunon skrev:Det som gjorde mig förbannad var att dom hotade med att komma med polisen för att få tillträde till min bostad, jag svarade att polisen inte heller har rätt att gå in i mitt hus utan misstanke om brott och då krävs beslut från åklagare. Fick inte intrycket att dom skulle reka inför inbrott men störande att dom vägrade legitimera sig trots att jag frågade dom minst 10 gånger.
Det stämmer inte. Polisen får bistå andra myndigheter att utöva sitt arbete. Det finns flera myndigheter som har rätt att ta sig in i andras hus utan att det är en husrannsakan.N Nygamla hus skrev:
Om de hotat mig med polisen och de uppförde sig som du säger hade jag svarat dem att JAG ringde polisen själv också hade jag gjort det!S Shunon skrev:
Ja, de har rätt att göra vad de gjorde. Ganska osmidigt att vägra legitimera sig. De måste ju visa att de är sådana representanter på menas i punkt 1.S Shunon skrev:
https://lagen.nu/2010:900#K11R3
"Tillträde och upplysningar
8 § För att fullgöra sina uppgifter enligt denna lag har- byggnadsnämnden och länsstyrelsen samt den som på nämndens eller länsstyrelsens uppdrag utför ett arbete rätt att få tillträde till fastigheter och byggnadsverk samt att där vidta de åtgärder som behövs för att utföra arbetet,
- en tillsynsmyndighet rätt att på begäran få de upplysningar och handlingar från byggherren som behövs för tillsynen över bygg-, rivnings- och markåtgärder,"
I dagens samhälle är de här "tillsynspersonerna" bedragare tills de kan visa ID.
Ja egentligen är det inget bevis heller, de kan ju ha förfalskat ID.
Det är nog lika bra att tråden får fortsätta så kanske det kommer några vettiga råd som täcker in alla eventualiteter.
Ja egentligen är det inget bevis heller, de kan ju ha förfalskat ID.
Det är nog lika bra att tråden får fortsätta så kanske det kommer några vettiga råd som täcker in alla eventualiteter.
Redigerat:
Jag tycker det låter som ett klockrent bedrägeriförsök för att komma in i ditt hus.
Gör en polisanmälan, bifoga signalement, bilder (om du har) och registreringsnummer på deras fordon. Ingen myndighetsrepresentant skulle agera som du beskriver.
Gör en polisanmälan, bifoga signalement, bilder (om du har) och registreringsnummer på deras fordon. Ingen myndighetsrepresentant skulle agera som du beskriver.
Apropå det där med legitimation.
På en tidigare arbetsplats delade vi byggnad med ett par känsligare delar av polisväsendet. Deras våningsplan eller ingångar var inte utmärkta på skyltar.
När man ibland träffade poliser som frågade om vägen visade de ALLTID leg när de var civilklädda.
Det var både föredömligt och man hade därmed inga problem peka ut vart de skulle. Allmänheten hade noll intresse att veta var dessa platser ligger.
På samma sätt som allmänhet eller dylikt inte har anledning att springa runt inne på TS fastighet utan att legitimera sig.
För övrigt jobbar jag nu i en ännu mer kontrollerad bransch nu och om du inte har din ID-bricka synlig kommer du att ifrågasättas om du vistas i känsliga lokaler eller platser.
På en tidigare arbetsplats delade vi byggnad med ett par känsligare delar av polisväsendet. Deras våningsplan eller ingångar var inte utmärkta på skyltar.
När man ibland träffade poliser som frågade om vägen visade de ALLTID leg när de var civilklädda.
Det var både föredömligt och man hade därmed inga problem peka ut vart de skulle. Allmänheten hade noll intresse att veta var dessa platser ligger.
På samma sätt som allmänhet eller dylikt inte har anledning att springa runt inne på TS fastighet utan att legitimera sig.
För övrigt jobbar jag nu i en ännu mer kontrollerad bransch nu och om du inte har din ID-bricka synlig kommer du att ifrågasättas om du vistas i känsliga lokaler eller platser.
Du gjorde rätt att inte släppa in dom. Seriösa (myndighetspersoner) skall alltid legitimera sig. Att dom vägrade att legitimera sig, bara det verkar mycket skumt.S Shunon skrev:Hej!
Har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på.
Håller på och renoverar huset invändigt och hade idag besök från tillsynsmyndigheten som trampade in på tomten och började filma han ville även ta sig in i huset men där var det låst, jag var ej på plats vid tillfället men min vän var det (snickaren) tillsynsmannen ber min vän att låsa upp dörren, denna ringer då upp mig och lämnar över luren till mannen varpå denna säger att han ska in i huset annars ringer han polisen. Jag ber honom stanna kvar på plats och hoppar in i bilen påväg mot huset.
Framme ser jag 2 män vanligt klädda och jag ber dom att legitimera sig vilken ingen av dom vill göra, ber om att få deras visitkort och får som svar att båda har slut på dom. Efter en stunds pratande fick jag deras namn men endast muntligt, skrev ner deras namn men nekade dom inträde till mitt hus varpå dom hoppade in i sin bil och åkte. Har dom rätt att trampa in på min tomt och gå runt huset samt filma in i mitt hus utan mitt medgivande?
Ringde en vän på kommunen som ordnade numret till chefen på tillsynsmyndigheten som jag tänkt ringa på måndag men vill gärna ha lite mer info innan.
hoppas på svar.
Mvh Daniel
Har fastighet i Spanien - här springer det en massa personer som skall kontrollera (gas/el mm) har någon form av leg eller "myndighetspapper" (på spanska), när man vill låna och kontrollera detta, så försvinner dom fort.
Naturligtvis är det så!A Anders_Nilsson skrev:.....
Det finns i dagens Sverige inget utrymme för att vara vek utan man måste stå på sig. I det här fallet kunde de inte legitimera sig, saknade visitkort och kunde inte ange vart man kunde kontrollringa. Bara att avvisa dom och låta dom hämta polisen. Och under tiden kan man själv ringa polisen och få hjälp för är det skummisar ringer de sina kompisar som sover i Passaten på en rastplats.
Om det kommer någon/ra som säger sig komma från "Tillsynsmyndigheten" vore väl den första och självklara frågan
- Från vilken Tillsynsmyndighet?
och om de kan svara på detta blir nästa fråga
- Han ni någon legitimation?
(Sen finns det ju alltid en kamera i dagens mobiltelefoner..Plåta någon ger omedelbar respons på god resp ont besök...)
I det fallet kommer de med all säkerhet tydligt upplysa om det tagna beslutet, med vilket lagstöd de har rätt att klampa in samt legitimera sig. Dvs tvärtemot vad som verkar ha skett här.jlind74 skrev:
Givetvis skall de kunna legitimera sig.
Nu vet jag inte om alla tillsynsmyndigheter har samma befogenheter men när det rör brandskydd gäller följande. Tillsynsmyndigheten kan självständigt besluta att en inspektion skall genomföras hos dig. Om du vägrar dem tillträde skall polis tillkallas och de går gemensamt in. Inga beslut från åklagare krävs, det räcker med beslut från tillsynsmyndigheten. De har alltså större befogenheter än polisen att begära tillträde.
Hittade detta som delvis svarar. Juridik är dock väldigt situationsbunden.S Shunon skrev:
https://lawline.se/answers/far-man-...-man-anvanda-kameraovervakning-pa-privat-mark
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Alla tjänstemän som utövar myndighetsmakt MÅSTE legetimera sig, detta låter som det var inbrottstjuvar som var ute på rekognosering.S Shunon skrev:Hej!
Har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på.
Håller på och renoverar huset invändigt och hade idag besök från tillsynsmyndigheten som trampade in på tomten och började filma han ville även ta sig in i huset men där var det låst, jag var ej på plats vid tillfället men min vän var det (snickaren) tillsynsmannen ber min vän att låsa upp dörren, denna ringer då upp mig och lämnar över luren till mannen varpå denna säger att han ska in i huset annars ringer han polisen. Jag ber honom stanna kvar på plats och hoppar in i bilen påväg mot huset.
Framme ser jag 2 män vanligt klädda och jag ber dom att legitimera sig vilken ingen av dom vill göra, ber om att få deras visitkort och får som svar att båda har slut på dom. Efter en stunds pratande fick jag deras namn men endast muntligt, skrev ner deras namn men nekade dom inträde till mitt hus varpå dom hoppade in i sin bil och åkte. Har dom rätt att trampa in på min tomt och gå runt huset samt filma in i mitt hus utan mitt medgivande?
Ringde en vän på kommunen som ordnade numret till chefen på tillsynsmyndigheten som jag tänkt ringa på måndag men vill gärna ha lite mer info innan.
hoppas på svar.
Mvh Daniel
Ett tips är fotografera dina besökare eller filma dem och sen ringa polisen.
En tillsynsmyndighets personal får absolut inte bete sig på detta sätt.