K kest skrev:
Sätta in en kamin skulle kunna vara en sådan, men intill den tänds är det blott en möbel.
Att jag märkt ut på bärande vägg ock skrivit kapa här, motorsågen ligger igång bredvid.:oops:
Det känns lite svårt i min tanke att en kommunal tjänsteman skulle ha rätt till husrannsakan.
Att tjänstemän kan springa runt och snoka i förebyggande syfte låter lite mera som ett östland!

En kanske dålig jämförelse.
Om jag kommer på en fiskare med spö i hand och draget kastat, men denne rycker tillbaka draget när fisketillsyningsmannen plötsligt kastar sig fram ur sin gömma.:mad:
Har draget träffat vattnet? (perfektionpunkten=fiske):sweat:
Eller har hen bara ståt och övat. (Förberedelse) :thinking:
Eller jag kommer på någon med full fiskemundering en bag som det rycker och hoppar i.
-jag frågar vad har du i väskan?:thinking:
-Du svarar:p
Apropå kaminen så måste du ha ett startbesked för att få börja installera den... Har man påbörjat installation utan klart startbesked kan man åka på vite.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
K kest skrev:
Ingen från forumet som kan svara på vad Tillsynsmyndigheten har med insidan i ett hus att göra?
Det låter som det är några från byggnadsnämnden som varit ute. Den heter lite olika beroende på vilken kommun. Och ja,de kan vilja inspektera en byggplats även invändigt om det finns osäkerhet om åtgärder på huset. nu har ju fönster bytts och många kommuner har det som bygglovspliktigt. vidare krävs ju bygglov för större ändringar inne i huset t.ex rivning av bärande väggar,installation av eldstad m.m .
de behöver inte föranmäla en inspektion. Men de skall kunna legitimera sig och de skall kunna motivera besöket genom att ha något ärendepapper med. Har själv haft inspektion av avlopp utan föranmälan men legitimation och pappersarbete har kunnat visas upp. utan dessa vet ju ingen vilka de är och vem de representerar och man har ingen skyldighet att ställa upp på besöket. det låter mystiskt och just vägran att legitimera sig är konstig. de flesta kommuner har en kommunlegitimation för de som behöver ut till folk t.ex miljöinspektörer som då är stämplad/tryckt med titel och avdelning.

S sebastiannielsen skrev:
När det kommer till polis så BÖR de visa legitimation, men de måste inte. Bör != Ska.

Det räcker juridiskt med att en civilpolis muntligen säger att han är polis för att tjänstemannaskyddet ska gälla. Att titeln i lag är skyddad genom "föregivande av allmän ställning" gör att du får lita på polisens ord.

Bara om du har särskild anledning - t.ex. om det kablats ut i media att det rör sig falska poliser - gör att du kan lagligen neka en civilpolis som vägrar legitimera sig.

Det finns liknande lagstiftning för tillsynsmyndigheter och liknande, där man kan göra en oannonserad tillsyn, och vägra visa legitimation.

Ibland finns det inte tid för att visa legitimation, t.ex. om bevis riskerar att röjas undan under tiden, eller att den enskilda tjänstemannen riskerar enligt en riskbedömning att utsättas för hot på fritiden.

Om man dock besöker ett seriöst företag (t.ex. en byggarbetsplats), där en enstaka anställd eller kund misstänks för något brott, brukar det vara kutym att visa leg istället för att med våld ta sig in. Då är det bättre att visa leg så att man kan få hjälp med att öppna utrymmen m.m.

Samma gäller dock inte privatpersoner. Då kan man visa leg för hyresvärden, men tränga sig in utan leg hos den misstänkte.
Nej, nu har du fel. Hur länge efter en nyhet om falska poliser menar du att man kan kräva legitimation? Det faktum att polisen rekommenderar att man kontrollerar personer innan man släpper in dem.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hörde nån nisse från IF Metall på radion idag som var nöjd över att de förväntade sig att det skulle lagstiftas till hösten om att fackförbund skulle få rätt att inspektera arbetsplatser de inte hade kollektivavtal med...

Edit: ingen som jagade svartarbete, utan nån kommungubbe alltså...

Men det finns inga lagar som säger att man måste ha kollektivavtal generellt

S Shunon skrev:
Som jag skrev tidigare så fick jag deras namn muntligt innan dom satte sig i bilen och jag har kollat upp namnen via en bekant som jobbar i samma hus och det stämmer att dom jobbar där, har även fått veta att den ena av dom är känd för att tränga in sig hos folk vars hus dom besökt för tillsyn, samma person insisterade att han var myndighetsperson och därav hade rätt att vara på min fastighet.
Han verkar absolut ha gjort sig förtjänt av en JO-anmälan. Vägra legitimera sig, hota och skrämmas är helt olämpligt av en myndighetsperson.

S Shunon skrev:
Som jag skrev tidigare så fick jag deras namn muntligt innan dom satte sig i bilen för

Är det okej att rycka i handtaget och försöka ta sig in och hota med att man ringer polisen om dom inte blir insläppta? Är det okej att gå runt huset och filma in i alla fönster?
S Shunon skrev:
Det som gjorde mig förbannad var att dom hotade med att komma med polisen för att få tillträde till min bostad, jag svarade att polisen inte heller har rätt att gå in i mitt hus utan misstanke om brott och då krävs beslut från åklagare. Fick inte intrycket att dom skulle reka inför inbrott men störande att dom vägrade legitimera sig trots att jag frågade dom minst 10 gånger.

Jag hade nog ringt polisen om någon ville in i mitt hus utan att kunna legitimera sig. Helt motiverat med tanke på alla knep skurkarna har numera. Typ "Ska ni legitimera er, eller ska jag ringa polisen själv?"

S Shunon skrev:
Hej!
Har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på.
Håller på och renoverar huset invändigt och hade idag besök från tillsynsmyndigheten som trampade in på tomten och började filma han ville även ta sig in i huset men där var det låst, jag var ej på plats vid tillfället men min vän var det (snickaren) tillsynsmannen ber min vän att låsa upp dörren, denna ringer då upp mig och lämnar över luren till mannen varpå denna säger att han ska in i huset annars ringer han polisen. Jag ber honom stanna kvar på plats och hoppar in i bilen påväg mot huset.
Framme ser jag 2 män vanligt klädda och jag ber dom att legitimera sig vilken ingen av dom vill göra, ber om att få deras visitkort och får som svar att båda har slut på dom. Efter en stunds pratande fick jag deras namn men endast muntligt, skrev ner deras namn men nekade dom inträde till mitt hus varpå dom hoppade in i sin bil och åkte. Har dom rätt att trampa in på min tomt och gå runt huset samt filma in i mitt hus utan mitt medgivande?
Ringde en vän på kommunen som ordnade numret till chefen på tillsynsmyndigheten som jag tänkt ringa på måndag men vill gärna ha lite mer info innan.

hoppas på svar.

Mvh Daniel
Hej,
Jobbar själv på kommunal tillsynsmyndighet (chef miljöskydd). Tillsynsmyndighet kan begära polishandräckning för att fullgöra sina myndighetsuppgifter, beslut om handräckning tas av tillsynsmyndigheten som sedan kontaktar polisen för att få handräckningen utförd. Polisen prioriterar sedan sina resurser men brukar vara raska på att hjälpa till. Polisen får endast ge tillsynsmyndigheten tillträde och deltar inte i tillsynen. Ganska ovanligt att behöva begära detta, ofta räcker det med att vara artig och förklarande så får vi tillträde. De senaste två åren har vi använt detta en gång och då släppte verksamhetsutövaren in oss när hen förstod att polisen var på väg (då "hittades" plötsligt nyckeln som saknades).

Att inte visa legitimation på anmaning är närmast tjänstefel - de har troligen utrustats av arbetsgivaren med tjänstekort (ofta SIS-legitimation). Det här måste deras chef ta på stort allvar!

Återkoppla gärna om ditt samtal med chefen och lycka till.

• Gilla
remrag och 23 till
  • Laddar…
Det är nog bättre att ringa den påstådda arbetsgivaren. På ett nummer man letar reda på själv.

tveksamt tveksamt skrev:
Var det ett svar till mig?
I så fall, nej, man behöver inte tillstånd till att fota någon, men jag behöver ju inte underlätta det.
Och min ovilja att bli fotad kan heller inte ses som ett tecken på att jag inte är där i det ärende jag utger mig för att vara.
Fotografering på allmän plats ,som det ju inte var frågan om här, är tillåten om det inte finns skylt som anger annat. Fotografera från egen tomt ut mot gata kan vara förbjudet om det finns personer som kan identifieras där. Personer som befinner sig på egen tomt får fotograferas men bör tillfrågas om jag inte minns fel.

Du blandar ihop kameraövervakning och fotografering. Det är fritt fram att fotografera allmänna ytor från tomten.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Det beror lite på. Du nämner inte vilken tillsynsmyndighet det gäller, men om det är Arbetsmiljöverket så kan de få göra det. Men vi vet inte riktigt i vilken utsträckning det byggs.
Arbetsmiljöverket har ID och visar det om någon frågar. Möjligen kan det varit någon från en fackförening ex. Skyddsombud, ombudsman som letar efter svart arbetskraft eller illegala arbetare. Svenska myndigheter har alltid ID som då ex. arbetsmiljöverket.

Det kan också varit kriminella som kollat in läget inför en stöld/inbrott.

Dock låter det som om TS har byggverksamhet i huset (jejda snickare?) då får ex skyddsombud, regionala skyddsombud komma in.. Värgrar man så kan de kalla på polis och låssmed för att de skall komma in på en arbetsplats.

S Shunon skrev:
Det som gjorde mig förbannad var att dom hotade med att komma med polisen för att få tillträde till min bostad, j
Då skulle du ringt polisen själv och berättat hur det låg till och bett dom vänta tills polisen kom. Bedriver man tillsyn ska man kunna legitimera sig. Varför skulle kommuntjänstemän vägra legitimera sig kan man ju undra. Det luktar lite konstigt om det här.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Men det finns inga lagar som säger att man måste ha kollektivavtal generellt
Nä, jag vet .. och när jag tänker efter så var det nog Byggnads, inte IF Metall, men de är ju ungefär lika rabiata .. :)

tommib tommib skrev:
Håller med Holmspel. Ingen legitimation = inget tillträde. Om de var från kommunens bygglovskontor så borde de ha mer vett i skallen än att försöka komma in utan att kunna legitimera sig. Det låter helknäppt att de hotar med polisen för att få komma in i ditt hus som första åtgärd (eller det kanske inte var så?)När det är svartjobb och olyckor på arbetsplatser skyller man på att facket inte gjort sitt jobb. Mer kontroller skyddar ärligt folk.

Sen kan man väl fråga för sakens skull, gör du något som de inte borde se?

Apropå att fackförbund ska få inspektera företag de inte har avtal med kan jag bara säga att vi behöver bli kvitt dessa pseudomyndigheter och deras påverkan på samhället så fort som möjligt. Det är fullkomligt bisarrt att en privat organisation (vilket det är) ska kunna klampa in hur som helst.

det minsta du skall begära är kontrolluppringning. Antingen om legitimation saknas eller är oklar. Denna ringning sker genom att du ringer det officiella numret till den myndighet de säger sig komma från, och så ber du växeln koppla dig till dem. Då skall det ringa i deras mobil, och ingen annanstans .. :)

• Gilla
Svampe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.