Ursäkta, men det finns väl ingen som har rätt att beträda ditt hem oavsett legitimation!? Det kräver din tillåtelse eller ett beslut om husrannsakan!

Hade aldrig släppt in dom!

• Gilla
Kampol och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Inte sant
Kronogden t.ex. behöver ingen husrannsakningsorder.
Räddningstjänsten behöver inte heller något tillstånd någonstans ifrån. Det räcker med akut situation.

Det finns massor av situationer där olika aktörer lagligen kan bereda sig tillträde.

• Gilla
Uffi och 2 till
  • Laddar…
Så kanske det är. Fast får dom göra det oanmälda? Isf måste man väl veta om det innan att dom skall göra ett besök, då har man iaf tid på sig att kontrollera om dom har rätt till det eller inte iaf.

Hade dom en dag bara stått på trappen och sagt att dom ska in, så hade jag aldrig släppt in dom! (kronofogden alltså) Det känns inte rätt att göra det oanmält helt enkelt.

Räddningstjänsten hade jag dock släppt in, OM jag verkligen visste att det var räddningstjänst och dom kan uppvisa legitimation!

Mikael_L
Man måste ju inse att en viss del av myndighetsutövning måste göras utan att vara föranmäld. :cool:

Med det sagt, så har jag sen ingen direkt koll eller åsikt om fallet i tråden.

Men kunna legitimera sig nöjaktigt är nog ett baskrav.

• Gilla
Linderödsåsen och 6 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Så kanske det är. Fast får dom göra det oanmälda? Isf måste man väl veta om det innan att dom skall göra ett besök, då har man iaf tid på sig att kontrollera om dom har rätt till det eller inte iaf.

Hade dom en dag bara stått på trappen och sagt att dom ska in, så hade jag aldrig släppt in dom! (kronofogden alltså) Det känns inte rätt att göra det oanmält helt enkelt.

Räddningstjänsten hade jag dock släppt in, OM jag verkligen visste att det var räddningstjänst och dom kan uppvisa legitimation!
Jag jobbar inom räddningstjänsten och jag har ingen legitimation som visar det.
Nu jobbar jag inom utrycknings delen och vi har ingen uppsökande verksamhet utan kommer bara vid larm.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte sant
Kronogden t.ex. behöver ingen husrannsakningsorder.
Räddningstjänsten behöver inte heller något tillstånd någonstans ifrån. Det räcker med akut situation.

Det finns massor av situationer där olika aktörer lagligen kan bereda sig tillträde.
Nej men dom har alltid ett domstolsbeslut som man i förväg försökt delge dig. Och de kan legitimera sig. Tänk så här - det råkar vara några som rekar inför ett inbrott, du och din familj blir rånade och misshandlade, kanske till och med kidnappning. Och du har släppt in personer som inte kunde legitimera sig. Vad tror du att du kommer att få höra från polis och försäkringsbolag?

Det finns i dagens Sverige inget utrymme för att vara vek utan man måste stå på sig. I det här fallet kunde de inte legtimera sig, saknade visitkort och kunde inte ange vart man kunde kotrollringa. Bara att avvisa dom och låta dom hämta polisen. Och under tiden kan man själv ringa polisen och få hjälp för är det skummisar ringer de sina kompisar som såver i Passaten på en rastplats.

Finns det någon som med säkerhet kan svara på
1. Får dom komma oanmält?
2. Gå in i huset & filma (dörren var olåst)
3. Gå ett varv utanför huset och filma?
4. Vägra legitimera sig efter att ovan nämnda har gjorts.
Svara endast om du är säker på svaren.

• Gilla
Mekaniker och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror inte att detta går att svara på förrän man vet vilken slags tillsyn som skulle göras.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Ok att man ska vara försiktig om man misstänker att det är kriminella osv.

Men om man vet att det är från slags riktig part.. så skulle jag tycka att man ska samarbete.

Jag stör mig som tusan på den attitydförändring som pågår och förlusten av förtroende mellan människor.

Men visst vill man slåss med väderkvarnar så får man väl göra det, annars tror jag det finns bättre sätt att hantera myndigheter mm.

/ATW

• Gilla
Danne12345 och 2 till
  • Laddar…
Tror att det gör lika ont att trilla ner som privatperson som företagare.
Skillnaden är att företagaren jobbar med detta fler timmar och därmed utsätter sig för större risk samtidigt som företagaren gärna tar fler genvägar, både medvetet och omedvetet. Därför finns bla olika regler för privatpersoner och företagare.
Jag vet vilket företag jag velat jobba på...det som följer arbetsmiljölagarna(y)

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T
S Shunon skrev:
1 Dom måste visa vart dom kommer ifrån , samt styrka allt via leg. (annars kommer dom aldrig in) du har rätt att neka tillträde.
2 kommer dom in har du rätt att avvisa dom om dom inte visat vem dom är, även rätt att använda visst våld om det behövs.
3Gå utanför får dom göra.
4 vägrar dom det så är det bara stänga dörren, dom har inga rättigheter då, utan rättigheterna får dom via att styrka vem dom är, då punkt 1.

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T
S Shunon skrev:
Oanmält kan dom komma, men du har ingen skyldighet att öppna dörren då, dom har ingen rätt att bryta sig in heller.
så håll bara dörren låst,

• Gilla
kest
  • Laddar…
P
Men är det inte samma trams som med de där tv kontrollanterna?
De får inte ta ett steg innanför tröskeln utan att polisen är med.

Kan de och vill inte legitimera sig så kan de vända och gå därifrån.
För det kan vara precis vem som helst som vill fota och filma ditt hus så den kan planera en stöt när du inte är hemma. Var alltid tveksam till främmande folk som inte vill visa vilka de är, även om de så har polisuniform om du inte känner polisen i fråga.

A ArneTW skrev:
Ok att man ska vara försiktig om man misstänker att det är kriminella osv.

Men om man vet att det är från slags riktig part.. så skulle jag tycka att man ska samarbete.

Jag stör mig som tusan på den attitydförändring som pågår och förlusten av förtroende mellan människor.

Men visst vill man slåss med väderkvarnar så får man väl göra det, annars tror jag det finns bättre sätt att hantera myndigheter mm.

/ATW
Attitydförändring.....visst, men då vill jag också ha tillbaka den gamla hederliga professionalismen där tjänstemän i offentlig tjänst legitimerade sig och utövsande sitt ämbete under tjänstemannaansvar.

• Gilla
Lördag hela veckan och 12 till
  • Laddar…
hsd
Kommer de från byggnadsnämden så borde de anlända i en Kommunbil och presentera sig, gärna med legitimation och papper på deras ärende (papper är de ju duktiga på att producera)

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.