S Shunon skrev:
Gäller detta ett privat ägt hus?
Ja, de enda undantagen jag kan tänka mig är ambassader och militära anläggningar.

tommib
GlennB GlennB skrev:
Förvisso, men när man försöker använda sig av sin påstådda identitet för att ta sig in (som i detta fallet) så är det ju just olaga myndighetsutövande.
Nej, det tror jag inte. Det är fortfarande föregivande av allmän ställning.

Kan du hänvisa till var i lagen du finner begreppet olaga myndighetsutövning. Jag kan inte finna det någonstans.

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
tommib
T Takläggare skrev:
Ja då må dom ändra i plan och bygglagen PBL, där paragraf 3 hänvisar till tillsynsmyndigheterna?

3 §
Tillsynen ska utövas av regeringen, länsstyrelsen och den eller de statliga myndigheter i övrigt som regeringen bestämmer och av byggnadsnämnden
(tillsynsmyndigheterna).

Tillsynsmyndigheterna ska samarbeta med varandra samt med sådana statliga och kommunala organ som fullgör uppgifter av betydelse för tillsynsverksamheten.
Du verkar fortfarande inte förstå poängen. Ingen säger emot att byggnadsnämnden är tillsynsmyndighet. Det jag (och andra) säger är att det inte existerar en myndighet som heter just Tillsynsmyndigheten, vilket man implicerar när man skriver med stort T, precis som vilket egennamn som helst. Du ser själv i lagtexten att man använder tillsynsmyndigheterna som ett samlingsbegrepp istället för att räkna upp alla enskilda myndigheter. I första stycket definierar man det i parantesen efter uppräkningen (som också innehåller en gummiskrivning för framtida bruk).

Om någon kommer och säger att de arbetar på/för just Tillsynsmyndigheten så skulle jag betrakta det som en varningssignal. Man presenterar sig helt enkelt inte så utan man säger att man jobbar på/för byggnadsnämnden, om det nu är därifrån man kommer.

Detta kan iofs vara ett missförstånd på grund av hur TS skriver men poängen kvarstår.

• Gilla
sultanen1 och 23 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Nej, det tror jag inte. Det är fortfarande föregivande av allmän ställning.

Kan du hänvisa till var i lagen du finner begreppet olaga myndighetsutövning. Jag kan inte finna det någonstans.
Ja vad skulle "olaga myndighetsutövning" vara?

Att elsäkerhetsverket drar in socialbidrag eller att strålskyddsmyndigheten utfärdar vite mot en bonde?

Då det endast är myndigheter som utövar myndighetsutövning så måste det brottet gälla något som en myndighet gör, om det brottet nu finns.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Läkemedelsverket är en tillsynsmyndighet. Dom kanske var intresserade av medicinalväxterna i huset?

• Haha
  • Wow
Tokskalle och 4 till
  • Laddar…
F
Jag var nyss väldigt övertygad om att så fort nåt hette ”myndighet” så var det statlig verksamhet men här är det kommunal byggnadsnämnd som kallar sig tillsynsmyndighet. Jag blir förvirrad.

Det här med att legitimera sig... när jag byggde för ca 10 år den så var det mycket byggnation i området och flertalet vitvarustölder, ofta ett par dagar efter leverans av vitvaror. Vi fick via jobb ÅF-pris på vitvaror men det levererades långt innan det var klart för installation och under tiden fick jag ha det i en bekants garage. En mörk Decemberkväll hämtade jag allt med släp. På vägen därifrån så blev jag skuggad av en vinröd Pegeuot 407. Nojig som jag var så tog jag med dom på en jävla resa. Till slut gav dom upp. När jag skall påbörja avlastning kommer Pegeuotjäveln smygande. Jag går ut och stoppar den med ett Hultafors koben i baseboll-position. I bilen sitter två civila narkotikaspanare som vill veta vad jag gör med ett släp fyllt med nya vitvaror mitt i natten. På uppmaning så legitimerade sig båda två.....

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Dortmunder DAB och 34 till
  • Laddar…
T
tommib tommib skrev:
Du verkar fortfarande inte förstå poängen. Ingen säger emot att byggnadsnämnden är tillsynsmyndighet. Det jag (och andra) säger är att det inte existerar en myndighet som heter just Tillsynsmyndigheten, vilket man implicerar när man skriver med stort T, precis som vilket egennamn som helst. Du ser själv i lagtexten att man använder tillsynsmyndigheterna som ett samlingsbegrepp istället för att räkna upp alla enskilda myndigheter. I första stycket definierar man det i parantesen efter uppräkningen (som också innehåller en gummiskrivning för framtida bruk).

Om någon kommer och säger att de arbetar på/för just Tillsynsmyndigheten så skulle jag betrakta det som en varningssignal. Man presenterar sig helt enkelt inte så utan man säger att man jobbar på/för byggnadsnämnden, om det nu är därifrån man kommer.

Detta kan iofs vara ett missförstånd på grund av hur TS skriver men poängen kvarstår.
Självklart ska du betrakta det som en varningssignal ifall du får hem tillsyningsmän , dom har antingen besvarat en anmälan från en granne eller själva sett att något inte följer PBL, Då har dom rätt att få tillgång till fastigheten och information om denna.

Nu har byggnadsnämnden rätt att döpa dessa män hur dom vill, och i denna kommun var kanske det valda namnet tillsynsmyndigheten .
Men kan hålla med om att dom skulle tillagt att vi är utsedda och jobbar åt eller för byggnadsnämnden , samt kunna bevisa vem dom är, via leg osv...

Som sagt detta är ännu nytt och folk är inte vana att byggnadsnämnden börjat jobba på detta sätt,samt vilka rättigheter dom faktiskt har.

N Nickesågen skrev:
Finns inget som heter tillsynsmyndigheten. Över vad i sådant fall? Detta va ett typiskt exempel på inbrottstjuvar som vill reka innan brott. Byggarbetsplatser är särskilt intressanta. Stora som små!

Dem blir allt djärvare i sina metoder....
Som jag skrev tidigare så fick jag deras namn muntligt innan dom satte sig i bilen och jag har kollat upp namnen via en bekant som jobbar i samma hus och det stämmer att dom jobbar där, har även fått veta att den ena av dom är känd för att tränga in sig hos folk vars hus dom besökt för tillsyn, samma person insisterade att han var myndighetsperson och därav hade rätt att vara på min fastighet.

• Gilla
Byggfuskarn
  • Laddar…
Saxat

1) Ärendet initieras av någon utifrån eller av BN.

2) Bekräftelse skickas till ev. anmälare. Information skickas till verksamhetsutövaren/ fastighetsägaren.

(Om fara för liv och hälsa: tillsynsbesök direkt)

3) Information om möjlighet att inkomma med förklaring och ev. möjliget att söka bygglov i efterhand eller rätta åtgärden.

Om det var fara för liv: Inte drar de då man ber om Id?

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag har ett par roliga grannar som skickat kommunen på mig -"otillåten inredd samlingslokal". Men då fick jag brev innan och gott om tid... Kommunen kom och bara skrattade åt anmälan. Det fanns inget inrett här, det var lagerlokal för renoveringsvaror från golv till tak...
Och nej den grannen är jag inte så bundits med längre om vi säger så...

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Lördag hela veckan och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag var nyss väldigt övertygad om att så fort nåt hette ”myndighet” så var det statlig verksamhet men här är det kommunal byggnadsnämnd som kallar sig tillsynsmyndighet. Jag blir förvirrad.
Myndighet är den "organisationform" som används för att bedriva offentlig verksamhet. Det finns statliga, (primär)kommunala och landstingskommunala (=regionens) myndigheter.

Byggnadsnämnden är en kommunal myndighet som bl.a. har uppgiften att vara tillsynsmyndighet inom PBLs område. Den har andra uppgifter också, t.ex. att handlägga och besluta om bygglov. Så ibland agerar den i sin egenskap av tillsynsmyndighet, ibland andra funktioner. Det finns vissa myndigheter som är till nästan bara för att bedriva tillsyn (t.ex. IVO, Skolinspektionen). Och det finns de som har ett mer "ämnesbaserat" ansvar där de gör flera saker inom det området, varav tillsyn är en del.

Lagtexter skriver "tillsynsmyndigheten ska/får göra ditten och datten" för att man inte ska behöva ändra lagtext om myndigheterna byter namn, och för att det finns 250 olika kommunala byggnadsnämnder som man inte kan räkna upp och som dessutom har olika namn. Då har man bara en förordning där det står att "tillsynsmyndighet är XXX" som är lättare att justera på bara ett ställe, och som inte kräver samma sorts beslutsprocess.

Redigerat:
  • Gilla
CarinCS och 10 till
  • Laddar…
tommib
T Takläggare skrev:
Självklart ska du betrakta det som en varningssignal ifall du får hem tillsyningsmän , dom har antingen besvarat en anmälan från en granne eller själva sett att något inte följer PBL, Då har dom rätt att få tillgång till fastigheten och information om denna.

Nu har byggnadsnämnden rätt att döpa dessa män hur dom vill, och i denna kommun var kanske det valda namnet tillsynsmyndigheten .
Men kan hålla med om att dom skulle tillagt att vi är utsedda och jobbar åt eller för byggnadsnämnden , samt kunna bevisa vem dom är, via leg osv...

Som sagt detta är ännu nytt och folk är inte vana att byggnadsnämnden börjat jobba på detta sätt,samt vilka rättigheter dom faktiskt har.
Byggnadsnämnderna har alltid gjort platsbesök. Möjligen är omfattningen större.

Du verkar inte ta in att det är misstänkt att någon kommer hem till mig och säger att de är från "Tillsynsmyndigheten". Precis som andra i tråden redan sagt så kan det precis lika gärna vara folk som rekar inför ett inbrott. Vi hade i området någon som gick runt och påstod att han kom från något företag och ville hjälpa till med brandskyddet. Han kom inte över tröskeln trots att han viftade med något fånigt laminerat kort. När han gick kollade jag vad han gjorde och han passerade nästa två hus i längan utan att ens försöka gå in.

I TS fall så verkar det vara folk som faktiskt jobbar på byggnadsnämnden. Då är det väldigt passande att TS tar kontakt med deras chef eftersom det verkar vara ett återkommande problem med åtminstone den ena att han inte kan bete sig. Bara för att man har ett tillsynsuppdrag behöver man inte bete sig som ett rövhål och man ska definitivt legitimera sig på uppmaning (eller ännu hellre utan).

• Gilla
Lördag hela veckan och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja vad skulle "olaga myndighetsutövning" vara?

Att elsäkerhetsverket drar in socialbidrag eller att strålskyddsmyndigheten utfärdar vite mot en bonde?

Då det endast är myndigheter som utövar myndighetsutövning så måste det brottet gälla något som en myndighet gör, om det brottet nu finns.
Nja, andra kan också ha i uppdrag att utföra myndighetsutövning. Bilprovningen beslutar om ett fordon ska godkännas eller underkännas vid besiktning.
Myndighetsutövning är en viss typ av beslutsfattande (och föregående utredande) som får rättsverkan genom att den bygger på tillämpning av befogenheter som regleras i lag. Finns inte lagstödet så är det helt enkelt inte myndighetsutövning. Så "olaga myndighetsutövning" låter som en omöjlig anomali.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
[QUOTE="Shunon, post: 3550919, member: 266874"
Framme ser jag 2 män vanligt klädda och jag ber dom att legitimera sig vilken ingen av dom vill göra, ber om att få deras visitkort och får som svar att båda har slut på dom. Efter en stunds pratande fick jag deras namn men endast muntligt, skrev ner deras namn men nekade dom inträde till mitt hus varpå dom hoppade in i sin bil och åkte.[/QUOTE]

Låter mer som bedragare - tjänsteperson som företräder myndighet, SKALL ALLTID legitimera sig vid anmodan. Jag skulle hellre ringa polisen.

• Gilla
Jan Ehn och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Att en tillsynsmyndighet inte vill visa legitimation kan jag förstå i dagens samhälle, (låt mig slippa förklara vad jag menar, ni som vill förstår) å andra sidan får de då räkna med att inte bli insläppta.
Ja, se här hur samhället utvecklats med dessa falska "poliser":
https://www.svd.se/polisen-varna-era-aldre
https://www.expressen.se/kvallsposten/annu-fler-aldre-har-blivit-utsatta-for-falska-poliser/
https://www.expressen.se/kvallsposten/varningen-pa-facebook-for-de-falska-poliserna/
https://www.hd.se/story/falska-poliser-lurar-aldre
https://www.sydsvenskan.se/2020-01-07/nio-nya-aldringar-utsatta-for-falska-poliser-bara-under

//En åldring, misstänksam mot bedragar-, förlåt förmyndarsamhället

• Gilla
Shunon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.