230 612 läst ·
403 svar
231k läst
403 svar
Tillsynsmyndigheten trampa in på min tomt
Nej, brottet heter "Föregivande av allmän ställning" och är samma som om man t.ex. installerar blåljus i sin bil i syfte att få folk att tro att man är polis.GlennB skrev:
Det figurerar mycket om "Tillsynsmyndigheten" nu i folks kommentarer. Det finns inget som heter "Tillsynsmyndigheten" med stort T. Det finns kommunens bygglovsenhet/byggnadsnämnd, vilket är tillsynsmyndighet (observera litet t) i just detta fall. I andra fall finns andra tillsynsmyndigheter.K kest skrev:
Det kan förefalla vara ordmärkeri men det är en viktig distinktion.
Svårt att säga. Det är nog svårt att bevisa ont uppsåt. Däremot är det extremt olämpligt och ohyfsat samt ett tecken på att dessa individer behöver en uppsträckning. Att på anmodan vägra legitimerA sig är rejält misstänkt, speciellt om TS bostad inte är typ Bandidos klubbhus.S Shunon skrev:
Nå hej!tommib skrev:
Nej, brottet heter "Föregivande av allmän ställning" och är samma som om man t.ex. installerar blåljus i sin bil i syfte att få folk att tro att man är polis.
Det figurerar mycket om "Tillsynsmyndigheten" nu i folks kommentarer. Det finns inget som heter "Tillsynsmyndigheten" med stort T. Det finns kommunens bygglovsenhet/byggnadsnämnd, vilket är tillsynsmyndighet (observera litet t) i just detta fall. I andra fall finns andra tillsynsmyndigheter.
Det kan förefalla vara ordmärkeri men det är en viktig distinktion.
Svårt att säga. Det är nog svårt att bevisa ont uppsåt. Däremot är det extremt olämpligt och ohyfsat samt ett tecken på att dessa individer behöver en uppsträckning. Att på anmodan vägra legitimerA sig är rejält misstänkt, speciellt om TS bostad inte är typ Bandidos klubbhus.
Nu finns det en tillsyningsmyndighet , skickar med en länk hur dom jobbar, sedan om dom har rätt att bara gå in i huset kan jag inte svara på.
Men här hur dom jobbar och varför.
https://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7585-231-7.pdf
Läste du ens vad jag skrev? Det finns multipla tillsynsmyndigheter men det finns inte en "Tillsynsmyndighet". Skillnaden är viktig, t.ex. i kontexten att någon hävdar att de kommer just från "Tillsynsmyndigheten".T Takläggare skrev:
Vilka rättigheter kommunens byggnadsnämnd har i fall som detta har jag inte berört. Det är som sagt gravt olämpligt att inte legitimera sig på begäran (eller för den delen utan begäran) när man är ute på denna typ av uppdrag. Enda undantaget skulle möjligen vara om man är personligt bekanta.
Sätta in en kamin skulle kunna vara en sådan, men intill den tänds är det blott en möbel.M MetteKson skrev:
Att jag märkt ut på bärande vägg ock skrivit kapa här, motorsågen ligger igång bredvid.
Det känns lite svårt i min tanke att en kommunal tjänsteman skulle ha rätt till husrannsakan.
Att tjänstemän kan springa runt och snoka i förebyggande syfte låter lite mera som ett östland!
En kanske dålig jämförelse.
Om jag kommer på en fiskare med spö i hand och draget kastat, men denne rycker tillbaka draget när fisketillsyningsmannen plötsligt kastar sig fram ur sin gömma.
Har draget träffat vattnet? (perfektionpunkten=fiske)
Eller har hen bara ståt och övat. (Förberedelse)
Eller jag kommer på någon med full fiskemundering en bag som det rycker och hoppar i.
-jag frågar vad har du i väskan?
-Du svarar
Ja, det är en dålig och irrelevant jämförelse.
Kommunen (byggnadsnämnden) har ett tillsynsansvar här och det sträcker sig troligen till förebyggande arbete. Om de har fått in ett tips, oavsett om det är falskt eller inte, så bör de undersöka saken så länge det inte handlar om uppenbara lögner i anmälan.
Kommunen (byggnadsnämnden) har ett tillsynsansvar här och det sträcker sig troligen till förebyggande arbete. Om de har fått in ett tips, oavsett om det är falskt eller inte, så bör de undersöka saken så länge det inte handlar om uppenbara lögner i anmälan.
Den folder du hänvisar till visar på hur byggnadsnämnden bedriver sitt tillsynsarbete enligt PBL. Byggnadsnämnden är en tillsynsmyndighet och bedriver tillsyn inom sitt verksamhetsområde. Någon ”Tillsynsmyndighet” finns det fortfarande inte.T Takläggare skrev:
Med tanke på att de vägrade visa leg, hotade med polisen och var kvar så pass länge efter ett nej att TS hann hem och dessutom till slut få dem att säga sina namn så har de inte lämnat området när de blev nekade tillträde. Utan de försökte med alla medel de hade (förutom att ha sönder något) att komma in i huset. Det är ett väldigt konstigt beteende som jag inte ens är helt säker på är tillåtet och definitivt något som polisen kan vara intresserade av att få veta, sen om de skickar en bil eller inte är en annan sak. Men bara att de får in observationer på avvikande beteende kan hjälpa dem i längden med att få fast tjuvar och annat löst folk.C C.Lundin skrev:Efter att ha fortsatt läst diskussionerna så kan man konstatera att folk verkar glömma att man har all rätt att gå fram till ett hus och kräva att bli insläppt - behörig eller inte. Lämnar man fastigheten när man blir nekad och ombedd att lämna så har man inte gjort något minsta tokigt. Förstår inte varför folk rekommenderar att ringa polisen i dessa lägen? De har betydligt viktigare saker för sig (oftast).
Sen som jag skrev kan det vara ett effektivt sätt att bli av med mystiska personer genom att själv hota med polisen. Förhoppningsvis förstår de att det bästa i det läget är att sticka om de inte har rent mjöl i påsen och annars kan man få tips/hjälp av polisen via telefon hur man ska bete sig. Man behöver inte ringa bara för att få ut en bil utan för att få hjälp med att via telefon reda ut problemet.
Helt rätt en kamin är bara en möbel tills du eldar i den och väggen är inte riven för att det ligger en såg bredvid. Det är inget som en tjänsteman kan ”sätta dit” dig för, men hen skulle kunna säga något som ”Jag ser att du planerar renovering, och jag kan informera om att åtgärd xxxx är anmälnings/bygglovspliktiga”.K kest skrev:Sätta in en kamin skulle kunna vara en sådan, men intill den tänds är det blott en möbel.
Att jag märkt ut på bärande vägg ock skrivit kapa här, motorsågen ligger igång bredvid.
Det känns lite svårt i min tanke att en kommunal tjänsteman skulle ha rätt till husrannsakan.
Att tjänstemän kan springa runt och snoka i förebyggande syfte låter lite mera som ett östland!
En kanske dålig jämförelse.
Om jag kommer på en fiskare med spö i hand och draget kastat, men denne rycker tillbaka draget när fisketillsyningsmannen plötsligt kastar sig fram ur sin gömma.
Har draget träffat vattnet? (perfektionpunkten=fiske)
Eller har hen bara ståt och övat. (Förberedelse)
Eller jag kommer på någon med full fiskemundering en bag som det rycker och hoppar i.
-jag frågar vad har du i väskan?
-Du svarar![]()
OM det nu var tjänstemän från byggavdelningen som var ute hos dig så var inte deras uppförande inte direkt exemplariskt, det kan du påtala för någon överordnad. Hos dig dök de upp för att någon i ditt grannskap gjort en anmälan, annars springer de inte runt och tycker i dörrar och begär ”husrannsakan” i förebyggande syfte. De är skyldiga att agera på anmälningar. Visar det sig att du inte gjort någon överträdelse så kommer ärendet att avskrivas.
Redigerat:
Ja då må dom ändra i plan och bygglagen PBL, där paragraf 3 hänvisar till tillsynsmyndigheterna?M MetteKson skrev:
3 §
Tillsynen ska utövas av regeringen, länsstyrelsen och den eller de statliga myndigheter i övrigt som regeringen bestämmer och av byggnadsnämnden
(tillsynsmyndigheterna).
Tillsynsmyndigheterna ska samarbeta med varandra samt med sådana statliga och kommunala organ som fullgör uppgifter av betydelse för tillsynsverksamheten.
Förvisso, men när man försöker använda sig av sin påstådda identitet för att ta sig in (som i detta fallet) så är det ju just olaga myndighetsutövande.tommib skrev:
Byggnadsnämnden är en av de tillsynsmyndigheter som ska bedriva tillsyn. Det finns fler myndigheter , som har som uppdrag att bedriva tillsyn. I plural bestämd form blir det tillsynsmyndigheterna. (Jag vet inte vilka övriga är, har bara erfarenhet från bygg).T Takläggare skrev:Ja då må dom ändra i plan och bygglagen PBL, där paragraf 3 hänvisar till tillsynsmyndigheterna?
3 §
Tillsynen ska utövas av regeringen, länsstyrelsen och den eller de statliga myndigheter i övrigt som regeringen bestämmer och av byggnadsnämnden
(tillsynsmyndigheterna).
Tillsynsmyndigheterna ska samarbeta med varandra samt med sådana statliga och kommunala organ som fullgör uppgifter av betydelse för tillsynsverksamheten.
Det finns ingen ”Tillsynsmyndighet” som sysslar bara med tillsyn.
Det som står i paragrafen stämmer, men lagtext är svårtolkad.
Nu är även kronofogden en tillsynsverksamhet , finns massor av sådana.M MetteKson skrev:Byggnadsnämnden är en av de tillsynsmyndigheter som ska bedriva tillsyn. Det finns fler myndigheter , som har som uppdrag att bedriva tillsyn. I plural bestämd form blir det tillsynsmyndigheterna. (Jag vet inte vilka övriga är, har bara erfarenhet från bygg).
Det finns ingen ”Tillsynsmyndighet” som sysslar bara med tillsyn.
Det som står i paragrafen stämmer, men lagtext är svårtolkad.
Att nu byggnadsnämnden börja utöva mer av sin tillsyn är en relativt ny erfarenhet , förut gjorde dom inte det men har ökat nu sista åren. där dom kommer ut och filmar/tar kort om det är för mycket bråte eller skrot på gården, sedan ger dom ett föreläggande att man måste städa upp allt byggskrot, gör man inte det så kan dom ge vite, samt boende miljöer osv...