230 612 läst ·
403 svar
231k läst
403 svar
Tillsynsmyndigheten trampa in på min tomt
Beroende på område och omständighet kan jag förstå att inte alla vill visa leg (finns en del som skulle kunna leta upp deras hem och börjar terrorisera dem), men som många andra sagt så får de då stå sitt kast att inte bli insläppta och ringa polisen om de nu prompt ska in.
Jag hade bett att få veta vilken avdelning de jobbar på och sen ringt via kommunens växel för att be att få prata med chefen på den avdelningen och dubbelkolla om de har någon ute. Och/eller så hade jag kontrat med "om ni inte identifierar er och vägrar gå så ringer jag polisen så får de reda ut detta". Är de inte de som de utger sig för att vara så kan de mycket väl ha hotat med polisen för att sätta press, men när man själv kontrar med samma sak så försöker de övertala en att låta bli om de är smarta.
Pappa råkade ut för en skojare när han skulle köpa bil en gång. Allt verkade okej tills han skulle skriva på papperna och såg att det inte var samma namn på körkortet som på ägarbytespappret. Säljaren påstod att det var okej för att han skulle sälja åt en kompis som de lägligt nog inte fick tag på. Pappa vägrade skriva på så säljaren försökte med alla möjliga sätt övertala honom och sänkte priset och tillslut sa säljaren "vi går till polisen så får du se att det är okej att jag säljer bilen". Pappa gick med på det och de båda blev föga förvånande intagna på förhör/samtal var för sig. Efter några timmars väntan kom en polis ut och meddelade att det var säljarens syster (?!) som stod på bilen och de hade pratat med henne på hennes arbetsplats och att de skulle hålla kvar säljaren för vidare förhör. Hur det gick sen fick han aldrig reda på, men man kan ju misstänka att systern inte hade bett honom sälja bilen och att han föreslog polisen bara för att få pappa att tro att han inte hade något fuffens för sig. Men när då pappa gick med på att åka dit så kände han antagligen inte att han kunde backa utan hoppades säkert att hans syster skulle rädda honom...
Jag hade bett att få veta vilken avdelning de jobbar på och sen ringt via kommunens växel för att be att få prata med chefen på den avdelningen och dubbelkolla om de har någon ute. Och/eller så hade jag kontrat med "om ni inte identifierar er och vägrar gå så ringer jag polisen så får de reda ut detta". Är de inte de som de utger sig för att vara så kan de mycket väl ha hotat med polisen för att sätta press, men när man själv kontrar med samma sak så försöker de övertala en att låta bli om de är smarta.
Pappa råkade ut för en skojare när han skulle köpa bil en gång. Allt verkade okej tills han skulle skriva på papperna och såg att det inte var samma namn på körkortet som på ägarbytespappret. Säljaren påstod att det var okej för att han skulle sälja åt en kompis som de lägligt nog inte fick tag på. Pappa vägrade skriva på så säljaren försökte med alla möjliga sätt övertala honom och sänkte priset och tillslut sa säljaren "vi går till polisen så får du se att det är okej att jag säljer bilen". Pappa gick med på det och de båda blev föga förvånande intagna på förhör/samtal var för sig. Efter några timmars väntan kom en polis ut och meddelade att det var säljarens syster (?!) som stod på bilen och de hade pratat med henne på hennes arbetsplats och att de skulle hålla kvar säljaren för vidare förhör. Hur det gick sen fick han aldrig reda på, men man kan ju misstänka att systern inte hade bett honom sälja bilen och att han föreslog polisen bara för att få pappa att tro att han inte hade något fuffens för sig. Men när då pappa gick med på att åka dit så kände han antagligen inte att han kunde backa utan hoppades säkert att hans syster skulle rädda honom...
Kan någon här på forumet upplysa om vad Tillsynsmyndigheten skulle kunna ha för behov/rättighet att kunna klampa in i svenska hem när inte ens lagens långa arm har den rättigheten?S Shunon skrev:
Om det vore Tillsynsmyndigheten så skulle antagligen fått ett byråkratiskt fråga via brev.
Att kasta sig ut i sin privata bil och hängivet kräva???
Helt riktigt, det glömde jag skriva. Ringer man själv polisen så bör risken för att bli lurad vara liten så då skulle man kunna strunta i att be om det (efter bedömning av situationen så klar), men ringer de ut polisen hade jag definitivt bett om leg om de inte visade det frivilligt. Vägrar de så är det bara att ringa polisen och prata med någon chef för att då redapå om de har poliser ute hos en och kräva en förklaring varför de inte visar leg om de faktiskt är de som de utger sig för att varaK kest skrev:
Kan man inte legitimera sig är man inte behörig PUNKT. Kan man inte legitimera sig kan man ju påstå att man är vem som helst.
Jag skulle verkligen dragit öronen åt mej om en person som påstår sig vara från en myndighet inte legitimerar sig vid förfrågan, det är i mina ögon mycket skumt, så skumt att det nästan är läge att ringa polisen själv.
Kan tillägga att när kommunen var hos mej och inspekterade avloppsanlägning så skickade dom först brev och informerade, sen när dom kom hit ringde dom på, legitimerade sig och förklarade vad som skulle göra, samtliga som var här hade dessutom nån form av kommun-badge synliga i en ficka på varseljackan..
Jag skulle verkligen dragit öronen åt mej om en person som påstår sig vara från en myndighet inte legitimerar sig vid förfrågan, det är i mina ögon mycket skumt, så skumt att det nästan är läge att ringa polisen själv.
Kan tillägga att när kommunen var hos mej och inspekterade avloppsanlägning så skickade dom först brev och informerade, sen när dom kom hit ringde dom på, legitimerade sig och förklarade vad som skulle göra, samtliga som var här hade dessutom nån form av kommun-badge synliga i en ficka på varseljackan..
Efter att ha fortsatt läst diskussionerna så kan man konstatera att folk verkar glömma att man har all rätt att gå fram till ett hus och kräva att bli insläppt - behörig eller inte. Lämnar man fastigheten när man blir nekad och ombedd att lämna så har man inte gjort något minsta tokigt. Förstår inte varför folk rekommenderar att ringa polisen i dessa lägen? De har betydligt viktigare saker för sig (oftast).
"Ändrad användning av utrymmen" kan vara bygglovspliktiga. För övrigt är det ju rätt att neka dem tillträde utan legitimation, för de kan ju lika gärna vara vara ute efter att se vilka fina verktyg, som finns på arbetsplatsen, inför ett senare nattligt besök.K kest skrev:
Gällde tillsynen någon byggnation och det var byggnadsnämndens tjänstemän som skulle göra en inspektion ville de kolla vilka byggnationer som pågick inne i huset. Vissa ändringar inomhus kräver en anmälan till kommunen. De ville kolla om någon sådan ändring gjorts. Nu säger TS att han endast rivit icke bärande väggar, men det vet inte de som kommer på inspektion. Det finns flera åtgärder som kan vara bygglovs/anmälningspliktiga som inte syns utanpå huset. Eftersom nån anmält att byggnation var på gång är de skyldiga att undersöka vad som görs. De ska dock kunna legitimera sig med kommunens id-kort.K kest skrev:
C C.Lundin skrev:Efter att ha fortsatt läst diskussionerna så kan man konstatera att folk verkar glömma att man har all rätt att gå fram till ett hus och kräva att bli insläppt - behörig eller inte. Lämnar man fastigheten när man blir nekad och ombedd att lämna så har man inte gjort något minsta tokigt. Förstår inte varför folk rekommenderar att ringa polisen i dessa lägen? De har betydligt viktigare saker för sig (oftast).
Som jag skrev tidigare så fick jag deras namn muntligt innan dom satte sig i bilen förA Andy78 skrev:
Är det okej att rycka i handtaget och försöka ta sig in och hota med att man ringer polisen om dom inte blir insläppta? Är det okej att gå runt huset och filma in i alla fönster?
Haft besök från kommunen i samband med nytt avlopp . han legitimera sig med leg från kommunen innan jag ens han fråga vem han var. Dessutom hade dom medelat innan att dom skulle komma. Att dom i egenskap av myndighetsperson ska kunna visa leg på vem man är måste ju vara ett krav , annars vet man ju inte att dom faktiskt är det dom utger sig för att vara. Jag hade också nekat när dom kräver att få komma in men inte ens kan bevisa vem man är. då får dom allt bevisa sin rätt att komma in och vilka lagar och regler som dom grundar det på. Tills dess eller dom har polisen med sig så stannar dom utomhus. 
Finns inget som heter tillsynsmyndigheten. Över vad i sådant fall? Detta va ett typiskt exempel på inbrottstjuvar som vill reka innan brott. Byggarbetsplatser är särskilt intressanta. Stora som små!
Dem blir allt djärvare i sina metoder....
Dem blir allt djärvare i sina metoder....