230 612 läst ·
403 svar
231k läst
403 svar
Tillsynsmyndigheten trampa in på min tomt
Z Zodde skrev:Så alla som faktiskt läser tråden för att förstå skeendet är besserwissers?
För att det öht skall ge mening med nya inlägg så förutsättes det ju att man har koll på hur tråden har utvecklats.
Du läser inlägg ett och skiter i den 200+andra som tagit tråden en bit fram, kommer med totalt irrelevanta kommenatrer och sen har du mage att kalla TS för tafatt?
Han har ju kollat upp namnen via en bekant som också jobbar på kommunen och fått bekräftat att de var anställda där.
Hade alla som känner sig kallade att skriva OCKSÅ varit uppdaterade på vad som faktiskt skrivits och avhandlats i tråden hade BH varit ett ännu mycket bättre forum[/QUOTE
”Han har ju kollat upp namnen via en bekant som också jobbar på kommunen och fått bekräftat att de var anställda där.” säger väl allt!
Dessutom Zodde tycker jag, att om man är karl för sin hatt, så använder man inte pseudonym! Hej svejs!
Nej, eftersom de i din beskrivning inte är från en myndighet så kan det därmed inte vara myndighetsutövning. Olaglig eller laglig.GlennB skrev:
Tycker att juridikdiskussionen I den här tråden bör avslutas eftersom den är tveksam kvalitetsmässigt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tror att du har fel där!Mikael_L skrev:
Läs och lär:
Tillhörande tomt – Hur stor är hemfridszonen?
Det finns ingen lag som reglerar hur stor en hemfridszon är. Detta är också ett väldigt omdiskuterat ämne inom juridisk doktrin (litteratur). I juridisk litteratur brukar det pratas om avstånd från fastigheten och hör- och synlighet från fastigheten. Det diskuteras även att en tomt med staket kan göra att hemfridszonen anses vara större. Vilket av dessa som är det mest tillämpliga är inte klargjort. Litteraturen är verkar dock vara hyffsat överens om att en zon på 15–20 meter runt fastigheten ska anses vara skyddad av hemfridszonen men denna kan även vara längre beroende på förutsättningarna.
https://www.lawline.se/answers/intrang-i-hemfridszonen-allemansratten
Medlem
· uppsala
· 9 inlägg
Ett möjligt men något osannolikt scenario, då jag nu vet att TS kontaktat någon som jobbar på kommunen som bekräftat att personer med de uppgivna namnen jobbar där, är att det var obehöriga personer som känner till att de namn de uppgav jobbar med den typen av ärenden och att de hade tillgång till en kommun-märkt bil.
Jag anser att det var helt rätt av TS att inte släppa in dem då de inte kunde styrka varken identitet eller ärende. Det hela borde anmälas till kommunen för utredning och om personerna inte kom därifrån polisanmälas. Då skulle ett foto vara till stor hjälp.
Jag anser att det var helt rätt av TS att inte släppa in dem då de inte kunde styrka varken identitet eller ärende. Det hela borde anmälas till kommunen för utredning och om personerna inte kom därifrån polisanmälas. Då skulle ett foto vara till stor hjälp.
Just det där med tjänstemannaansvar är jag lite kluven till. Ja, det vore bra om folk tog lite mer ansvar för sina handlingar men samtidigt är det så att i en organisation med tjänstemannaansvar blir det plötsligt viktigare att ”inte göra fel” än att ta initiativ och vara lösningsinriktad. Resultatet blir att ingen vill eller vågar göra något alls.A Anders_Nilsson skrev:
Hold your horses.connywesth skrev:
Grannen min höll på att missa bussen igår morse så jag såg att han genade över hörnet av min tomt.
Nu kan jag alltså sätta dit han för hemfridsbrott? (Tilltaget finns på film också)
Bra, jag har aldrig gillat den jäveln, hoppas han får så mycket böter att han måste sälja sitt hus nu.
Observera, det är inget hemfridsbrott att närma sig ett hus som mer eller mindre normala människor.
Ni kan lägga ner den delen nu.
Och hemfridszonen är juridiskt ett odefinierat område fysiskt/geografiskt sett. Det är mer efter känsla. Villatomter är absolut ingen exakt gräns för hemfridszonen. Om någon uppehåller sig på den 1,5 breda remsan bakom mitt garage så kanske jag kan klämma åt den typen på något vis, men det är helt omöjligt att jag kan få det till hemfridsbrott, jag tror inte att jag skulle lyckas även om det tältades där.
Nu var jag kanske dum som skrev ordet allemansrätt, ty den är ju precis lika odefinierad och svårtydd, så att sätta två begrepp mot varandra som både är väldigt oexakt definierade var ju att be om problem, förstås.
Finns det något område mellan hemfridszonen och allemansrätten?
Ja egentligen tror jag det, dvs att bleve frågorna en domstolssak så skulle hemfridszonen generellt bli så liten och nära bostaden, medan allemansrätten skulle normalt sett hävdas så långt ifrån bostadshuset att man skulle kunna säga att juridiken troligen skapar ett glapp mellan de två "zonerna".
Men min poäng, igen; lägg ner spåret om hemfridsbrott, det kommer i praktiken inte på tal förrän något olovandes har tagit sig in i bostaden, eller betett sig mycket mycket konstigt, eller aggressivt/hotande precis utanför ens bostad och dessutom vägrat att lämna platsen utan mycket "övertalning".
Det är ungefär så det ser ut redan idag. I alla fall var det så när jag jobbade hos landstinget här för några år sedan. Många medarbetare kom med nya och kreativa förslag, men de tog alltid stopp när de kom till chefen då ingen chef var särskilt insatt i arbetet och inte ville vara den som fick skulden om ett förslag visade sig gå åt skogen. Det resulterade i att vi kollegor pratade med varandra och kom fram till vilka förslag som skulle införas och sen en dag var det infört. Gick det åt skogen var det ingen som visste vem som hade orsakat problemet och ibland var det inte ens lätt för oss att lyckas härleda källan till problemen då väldigt lite dokumenterades och långt ifrån alla visste vad som hände. Det gjorde att de flesta duktiga och kreativa människorna antingen gav upp och nu gör så lite som möjligt för att bara sitta av tiden eller så gav de upp och slutade. Bara för att det för cheferna är viktigare att kunna säga "det där har inte jag godkänt" än att stötta och uppmuntra sina anställda. Så jag ser inte hur det kan bli värre med tjänstemannaansvar, då kanske cheferna i alla fall får skit när de inte är aktiva och har koll på det dagliga arbetetB b8q skrev:Just det där med tjänstemannaansvar är jag lite kluven till. Ja, det vore bra om folk tog lite mer ansvar för sina handlingar men samtidigt är det så att i en organisation med tjänstemannaansvar blir det plötsligt viktigare att ”inte göra fel” än att ta initiativ och vara lösningsinriktad. Resultatet blir att ingen vill eller vågar göra något alls.
Nyligen försökte någon komma in hemma hos mig genom att rycka i dörrhandtaget, men dörren var låst. När jag öppnade stod ett fruntimmer utanför och påstod att hon skulle in för att ta hand om en gamling. En gumma som bor tvärs över gatan! Enligt henne själv, kom hon från hemtjänsten. Jag sa att hon gått fel och pekade mot huset och stängde dörren. Strax därefter brötade det utanför, och när jag senare tittade ut, var en ölkartong uppbruten, och tre öl (Jever) saknades!
Var det någon som rekade för ett inbrott, eller en väldigt törstig hemhjälp som gott vilse?
Undrar Staffan
Var det någon som rekade för ett inbrott, eller en väldigt törstig hemhjälp som gott vilse?
Undrar Staffan
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Du borde ringt polisen, inte för ölens skull, utan för risken att hon ger sig på din granne.
Mikael_L skrev:
Hold your horses.
Grannen min höll på att missa bussen igår morse så jag såg att han genade över hörnet av min tomt.
Nu kan jag alltså sätta dit han för hemfridsbrott? (Tilltaget finns på film också)
Bra, jag har aldrig gillat den jäveln, hoppas han får så mycket böter att han måste sälja sitt hus nu.
Observera, det är inget hemfridsbrott att närma sig ett hus som mer eller mindre normala människor.
Och hemfridszonen är juridiskt ett odefinierat område fysiskt/geografiskt sett. Det är mer efter känsla. Villatomter är absolut ingen exakt gräns för hemfridszonen. Om någon uppehåller sig på den 1,5 breda remsan bakom mitt garage så kanske jag kan klämma åt den typen på något vis, men det är helt omöjligt att jag kan få det till hemfridsbrott, jag tror inte att jag skulle lyckas även om det tältades där.
Nu var jag kanske dum som skrev ordet allemansrätt, ty den är ju precis lika odefinierad och svårtydd, så att sätta två begrepp mot varandra som både är väldigt oexakt definierade var ju att be om problem, förstås.
Ja egentligen tror jag det, dvs att bleve frågorna en domstolssak så skulle hemfridszonen generellt bli så liten och nära bostaden, medan allemansrätten skulle normalt sett hävdas så långt ifrån bostadshuset att man skulle kunna säga att juridiken troligen skapar ett glapp mellan de två "zonerna".
Men min poäng, igen; lägg ner spåret om hemfridsbrott, det kommer i praktiken inte på tal förrän något olovandes har tagit sig in i bostaden, eller betett sig mycket mycket konstigt, eller aggressivt/hotande precis utanför ens bostad och dessutom vägrat att lämna platsen utan mycket "övertalning".[/QUOTE
Allemansrätten är en rätt för alla människor att färdas över privat mark i naturen, att tillfälligt uppehålla sig där och till exempel plocka bär, svamp och vissa andra växter. Med rätten följer krav på hänsyn och varsamhet mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor. Wikipedia
Om du olovligen beträder någon annans tomt kan du göra dig skyldig till hemfridsbrott, brottsbalken 4 kapitlet 6 §. Du ska då intränga på en plats där någon har sin bostad, vilket innefattar t.ex. en villaträdgård. Påföljden är böter.Mikael_L skrev:
Hold your horses.
Men min poäng, igen; lägg ner spåret om hemfridsbrott, det kommer i praktiken inte på tal förrän något olovandes har tagit sig in i bostaden, eller betett sig mycket mycket konstigt, eller aggressivt/hotande precis utanför ens bostad och dessutom vägrat att lämna platsen utan mycket "övertalning".