S sebastiannielsen skrev:
I fallet med huset kan det mycket väl vara så att det kan finnas andra folk som kan gömma undan bevis för att t.ex. en ombyggnad gjorts, och har ombyggnaden gjorts så att det efteråt inte syns att det är en ombyggnad, så måste tillsynsmän få utföra tillsynen brådskande utan att behöva uppvisa legitimation.
Jag undrar vilken typ av "bygglovsbrott" det finns som går att göra ogjorda eller omärkbara under den halvminut det tar att visa en legitimation...:thinking:;)

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
H Hundt skrev:
Om du olovligen beträder någon annans tomt kan du göra dig skyldig till hemfridsbrott, brottsbalken 4 kapitlet 6 §. Du ska då intränga på en plats där någon har sin bostad, vilket innefattar t.ex. en villaträdgård. Påföljden är böter.
Så du anser att det är olagligt att gå fram till någons hus och ringa på dörren?

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Att utge sig för att vara myndighetsperson (om man inte är det) är ett brott och kallas "Föregivande av allmän ställning" med upp till 6 månaders fängelse vid normalgraden, vid grovt brott är straffet upp till 2 års fängelse. Både brotten har fängelse på straffskalan vilket tillåter envarsgripande, men vill de inte legitimera sig så..

TS får väl be kommunen om ett möte med dessa eller skaffa fotografier på dem för att se om det var dessa personer. Om någon annan uppgav deras namn så borde kommunen vara intresserad av att utreda vilka dessa personer var, med tanke på att de använde en kommunbil.

• Gilla
Sven-Erik Hällgren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så du anser att det är olagligt att gå fram till någons hus och ringa på dörren?
Med tanke på att man kan bli ansvarig om någon halkar på väg till ens dörr om man inte halkbekämpat gångvägen/uppfarten till entrén tillräckligt så vore det väldigt märkligt om det vore olagligt att gå fram till någons ytterdörr och knacka på. Men det verkar bero på vad avsikten är; tjuvar har inget där att göra, men alla andra får troligen gå fram så länge man inte har en skylt om något annat. Exakt vilka besök man får hindra med en skylt vet jag inte, men i länkad artikel verkar det som att man i alla fall inte blir ansvarig för otillräcklig halkbekämpning om man satt upp en skylt om att man inte vill ha dörrförsäljare. Sen om det även betyder att de inte ens får gå fram om skylten sitter där vet jag inte

https://www.viivilla.se/bygg/tak/snoregler-for-villaagaren/

JOA51 JOA51 skrev:
Fotografering på allmän plats ,som det ju inte var frågan om här, är tillåten om det inte finns skylt som anger annat. Fotografera från egen tomt ut mot gata kan vara förbjudet om det finns personer som kan identifieras där. Personer som befinner sig på egen tomt får fotograferas men bör tillfrågas om jag inte minns fel.
Det kan vara så att man fritt får fotografera från egen tomt/hus. Man får dock inte fritt gå in på annans tomt och fotografera.

Det har inget med fotograferingen att göra.

useless useless skrev:
Vad jag anser är oväsentligt! Jag bara hänvisar till Brottsbalken!

Ok. Men tror du att någon domstol skulle tolka paragrafen som att det är olagligt att gå in på någons tomt för att ringa på dörren?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tror gör man i kyrkan! Juridik är något helt annat! ;-)

D Daniel 109 skrev:
Det har inget med fotograferingen att göra.
Som jag uppfattade det gällde frågan om de hade rätt att befinna sig på privat tomt och dessutom fotografera eller inte.
Om de hade rätt att befinna sig där vet jag inte men fotografera är så vitt jag vet inte tillåtet. det var det jag försökte svara på.

Jo, du får fotografera var du vill, om du får vara där.

D Daniel 109 skrev:
Jo, du får fotografera var du vill, om du får vara där.
Nej det stämmer inte! Det finns en mängd situationer där du kan ha rätt att vistas men ej rätt att fotografera. Exempel kan vara museer, skyddsobjekt och rättssalar.

Antagligen ej direkt relevant i denna tråd men det är helt felaktigt att påstå att närvarorätt automatiskt medför rätt att fotografera!

• Gilla
  • Haha
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det stämmer inte! Det finns en mängd situationer där du kan ha rätt att vistas men ej rätt att fotografera. Exempel kan vara museer, skyddsobjekt och rättssalar.

Antagligen ej direkt relevant i denna tråd men det är helt felaktigt att påstå att närvarorätt automatiskt medför rätt att fotografera!
Jag behöver bara gå så långt som till köpcentret utanför mitt jobb för att det ska sitta en "fotografering förbjuden"-skylt vid entrén. Jag får givetvis vistas i köpcentret, men inte fotografera.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Ja, visst finns det undantag. Men de är inte relevanta här. Kan vi hålla oss till ämnet?

• Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.