Plan- och Bygglagen, 11:e kapitlet reglerar hur vissa myndigheter har rätt till tillträde till fastighet eller byggnader i samband med Plan- och byggprocessen:

Tillträde och upplysningar
8 § För att fullgöra sina uppgifter enligt denna lag har
1. byggnadsnämnden och länsstyrelsen samt den som på nämndens eller länsstyrelsens uppdrag utför ett arbete rätt att få tillträde till fastigheter och byggnadsverk samt att där vidta de åtgärder som behövs för att utföra arbetet,
2. en tillsynsmyndighet rätt att på begäran få de upplysningar och handlingar från byggherren som behövs för tillsynen över bygg-, rivnings- och markåtgärder, och
3. en tillsynsmyndighet rätt att hos den som tillverkar eller representerar den som tillverkar och hos den som importerar eller saluför byggprodukter som omfattas av tillsynen
a) få tillgång till produkter för kontroll,
b) på begäran få de upplysningar och handlingar som behövs, och
c) få tillträde till områden, lokaler och andra utrymmen, dock inte bostäder.

Tillsynsmyndighetens rätt enligt första stycket 3 gäller även hos den som installerar hissar.

En myndighet som framställer kartor för samhällets behov har för att fullgöra sin kartläggningsuppgift också en sådan rätt till tillträde som anges i första stycket 1, dock inte till bostäder.

• Gilla
bearmaniac och 2 till
  • Laddar…
Du har helt rätt, men det fråntar dem inte krav att kunna legitimera sig, speciellt med tanke på hur samhället ser ut idag!!

H Hundt skrev:
Du har helt rätt, men det fråntar dem inte krav att kunna legitimera sig, speciellt med tanke på hur samhället ser ut idag!!
Helt sant. Jag tycker också att de som ska göra en tillsyn måste kunna legitimera sig. Men jag har svarat på TS fråga 1; har de rätt att besöka hans fastighet och hus? Svar JA. Men det är lite mer oklart om de har rätt att göra det oannonserat, och ifall de måste kunna legitimera sig; det svarar i alla fall inte PBL på.

Mvh Daniel[/QUOTE]
S Shunon skrev:
Hej!
Har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på.
Håller på och renoverar huset invändigt och hade idag besök från tillsynsmyndigheten som trampade in på tomten och började filma han ville även ta sig in i huset men där var det låst, jag var ej på plats vid tillfället men min vän var det (snickaren) tillsynsmannen ber min vän att låsa upp dörren, denna ringer då upp mig och lämnar över luren till mannen varpå denna säger att han ska in i huset annars ringer han polisen. Jag ber honom stanna kvar på plats och hoppar in i bilen påväg mot huset.
Framme ser jag 2 män vanligt klädda och jag ber dom att legitimera sig vilken ingen av dom vill göra, ber om att få deras visitkort och får som svar att båda har slut på dom. Efter en stunds pratande fick jag deras namn men endast muntligt, skrev ner deras namn men nekade dom inträde till mitt hus varpå dom hoppade in i sin bil och åkte. Har dom rätt att trampa in på min tomt och gå runt huset samt filma in i mitt hus utan mitt medgivande?
Ringde en vän på kommunen som ordnade numret till chefen på tillsynsmyndigheten som jag tänkt ringa på måndag men vill gärna ha lite mer info innan.

hoppas på svar.

Mvh Daniel
Hej Daniel
Ingen äger rätt till ditt hus utan din tillåtelse, om det inte finns beslut om husrannsakan.
I Sverige kan polis och tull göra husrannsakan.
Beslut om husrannsakan fattas av åklagaren/tullåklagaren, förundersökningsledare inom polisen/tullen eller av enskild polisman/tulltjänsteman om det är akut (fara i dröjsmål). En vanlig missuppfattning är att polisen måste ha ett skrivet dokument att visa upp; så är inte fallet.

Jag har svårt att se att de du fick "besök" av hade rent mjöl i påsen. Känns mer som en kartläggning över dina stöldbegärliga gods. Baserar den känslan på att de att de hotar med att ringa polis utan att verkställa hotet och vägran att legitimera sig.
Tycker du ska polisanmäla händelsen så de kan skapa en bild över liknande händelser och signalement i ditt område.

Mvh Peter

• Gilla
Hundt
  • Laddar…
En hemsk tanke: Om det är personer som utger sig för att komma från kommunen och har skyltat upp en bil med kommunemblem, då är det riktigt otäckt och förslaget. Att man uppger namn som man kollat upp är rätt men vägrar legitimera sig, kan tyda på fuffens. Ännu större anledning att kolla upp det hela med kommunen.

• Gilla
Hundt och 1 till
  • Laddar…
@Anna_H (Jag fick inte in något citat av inlägget jag svarade på eftersom det som som stod där i sin tur var citat av annat.)

Punkten c) få tillträde till områden, lokaler och andra utrymmen, dock inte bostäder. ligger ju under punkten 3. som handlar om tillträdet hos den som tillverkar och försäljer byggprodukter.

TS ärende, med bygglovfrågor i ett bostadshus faller under punkten 1. som inte berörs av någon inskränkning vad gäller bostadshus. Notera att tillträdet för byggnadsnämnden inte heller begränsas till att det måste vara frågan om tillsyn.

Jämför med den speciella begränsningen för kartproduktion på slutet som ges samma tillträde som i 1. - dock med undantag för bostäder.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Inget leg, inget namn, inget verkställande om att hämta Polis: detta var utan tvekan rek, troligen inbrottstjuvar. Känner man sig hotad (behöver inte vara uttryckt hot) under en sån situation gäller att ringa 112, end of story.

Men om man inte känner sig hotad, som i dett fall verkade det ju gå bra, så ringer man 11414 eller går in på https://polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/ för att tipsa Polisen. Beteendet är minst sagt underligt och all form av information kring ärendet som Polisen får del av kan vara pusselbitar i en större kartläggning, informationen kan vara till hjälp. Det här är kanske inte ett brott som begåtts och leder inte i sig självt till någon utredning från Polisen, men kan definitivt hjälpa på vägen mot klargörande i andra mål eller förebygga brott.

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Kan de inte legitimera sig får de inte komma in, filmade blir de och deras bil (videobevakat område) och jag skulle ringa polisen själv .. med dem bredvid om de så önskade (Alternativ ringa deras chef, men även där skulle jag ringa dit själv.. via växeln på kommunen).

Har i övrigt inga problem med att släppa in folk här, men kommer de och tror de äger världen och inte beter sig med normalt hyfs - ja då springer de in i en ”vägg” här (dvs mig).

• Gilla
schofres
  • Laddar…
Förutom att tråden nu är hyfsat långt från den aktuella händelsen så har jag snappat upp några tips här i tråden.
Tips som vid det aktuella tillfället väldigt lätt glöms bort, eller ens kommer upp i medvetandet om jag/du/ni inte är förberedda.

T.ex.
Hur många av er skulle komma ihåg att fotografera snubbarna?
Hur många av er skulle komma ihåg att fotografera bilen med regnummer?
Hur många av er skulle komma ihåg att direkt ringa polisen?

Saker som i efterhand är lätt att säga att TS skulle ha gjort.

Ur den synpunkten så fyller tråden ett syfte att förbereda minnet hos oss.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Det ni missar i den här frågan om hemfridsbrott är ordet olovligen.
Inspektörerna är där i ett lovligt ärende och kan hänvisa till den paragraf som tidigare citerats ur PBL för att så är fallet.

• Gilla
JohnPaul2
  • Laddar…
Har TS ringt till kommunen för att kolla upp läget?

Av erfarenhet så vet man ju att alt blir mycket krångligare om man får kommunen mot sig, så även om deras besök var högst tvivelaktigt så kan det ju vara läge att kontakta kommunen, om man börjar tjafsa och bråka så brukar ju det vanliga vara att man får mer problem, har det inkommit en anmälan vill man ju bli kvitt en sån så snabbt som möjligt istället för att riskera att kommunen och anmälaren kommer på samma sida.

• Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vilka proportioner en liten sak kan få! Den enda sidan av myntet vi får är den av TS given. Vi vet ingenting om hur situationen varit annat än den TS givit oss. Han kanske handlade i affekt, svordomar uttalades, man kanske uppfattade stämningen som hotfull och valde att dra sig tillbaka?

Under mina 30 år i byggbranschen så har jag aldrig upplevt något liknande. När det kommer folk utifrån till våra arbetsplatser så har man till 100% sitt id hängande runt halsen eller på bröstfickan väl synligt. Man presenterar sig och tar i hand, förklarar sitt ärende osv.
Jag vill inte misskreditera TS på något sätt, men jag upplever det som alltför många frågetecken för att misstänka att vi ”på åhörarbänken” inte har 100% av bilden framför oss. Jag tycker mao. att det låter alltför långsökt att personal som har detta som sin arbetsuppgift med ett antal platsbesök om året skulle vägra uppvisa id-kort och prata om poliseskort utan att det ligger något annat bakom denna berättelse.

Men alla får ju tänka fritt och ha sin åsikt, precis som jag delger min här, rätt eller fel, det kan nog bara TS veta. Jag har dock för vana att ifrågasätta när något låter för bra/otroligt för att vara sant.
Hej!
Inga svordomar eller hot utdelades, däremot fick dom inget trevligt bemötande, det första jag sa på plats var att jag ville se legitimation men fick som svar att dom inte hade något på sig, bad om att få se visitkort då råkade båda ha slut på dom. Jag gjorde klart för dom att dom inte får sätta sin fot på min fastighet. Den ena börja gapa om att han är ”myndighetsperson” han repeterade detta 3 gånger och att han hade rätt till det, som svar fick han att jag skiter fullständigt i det. Han hotade med att han kan ringa polisen för att få komma in i huset, jag svarade med att jag endå inte kommer släppa in honom. Den ena killen var tillbakadragande hade en jacka där det stod byggnadsnämden på, han som gapade var vanligt civilt klädd. Efter några minuters gap så sa dom att jag kommer få ett brev med posten och ville lämna platsen, jag sa att dom inte åker förens jag fått bådas namn vilket jag fick muntligt och dom gick mot sin bil. Får i efterhand veta av min vän (snickaren) att dom gick ett varv runt huset och filmade, samt ville att han skulle släppa in dom i huset vilket även han motsatte sig det. Kan tillägga att min mamma har en kommunbil i tjänsten det ger inte henne rätt att trampa in hos vem som helst. Läser dagligen hur äldre blir rånade av falska poliser, nyankomna har 10 olika identiteter. Man kan tycka att hela historien låter konstig men i det ”nya” Sverige borde ingen bli förvånad.

• Gilla
  • Arg
Maria T och 13 till
  • Laddar…
S Shunon skrev:
Hej!
Inga svordomar eller hot utdelades, däremot fick dom inget trevligt bemötande, det första jag sa på plats var att jag ville se legitimation men fick som svar att dom inte hade något på sig, bad om att få se visitkort då råkade båda ha slut på dom. Jag gjorde klart för dom att dom inte får sätta sin fot på min fastighet. Den ena börja gapa om att han är ”myndighetsperson” han repeterade detta 3 gånger och att han hade rätt till det, som svar fick han att jag skiter fullständigt i det. Han hotade med att han kan ringa polisen för att få komma in i huset, jag svarade med att jag endå inte kommer släppa in honom. Den ena killen var tillbakadragande hade en jacka där det stod byggnadsnämden på, han som gapade var vanligt civilt klädd. Efter några minuters gap så sa dom att jag kommer få ett brev med posten och ville lämna platsen, jag sa att dom inte åker förens jag fått bådas namn vilket jag fick muntligt och dom gick mot sin bil. Får i efterhand veta av min vän (snickaren) att dom gick ett varv runt huset och filmade, samt ville att han skulle släppa in dom i huset vilket även han motsatte sig det. Kan tillägga att min mamma har en kommunbil i tjänsten det ger inte henne rätt att trampa in hos vem som helst. Läser dagligen hur äldre blir rånade av falska poliser, nyankomna har 10 olika identiteter. Man kan tycka att hela historien låter konstig men i det ”nya” Sverige borde ingen bli förvånad.
OBS! Kolla Brottsjournalen ikväll!!

• Gilla
Shunon
  • Laddar…
S Skolgund skrev:
Nej, har du eldat i den en enda gång, så blir det en kamin och kräver i vissa fall bygglov eller bygganmälan för att få vara installerad.
Så fort kamin/eldstad/rökrör/skorsten ska monteras/demonteras eller väsentligt ändras i en fastighet så krävs det minimum bygganmälan, i vissa fall bygganmälan.

Om montage/demontage påbörjas innan startbesked är lämnat kan/ska det utdömas vite.
Om det börjas eldas i kaminen/eldstaden innan slutbesked är lämnat kan/ska det utdömas vite.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/anmalan/

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900

För att återgå till TS frågor, så finns en del svar i PBLen, 11 kap bla 8 §.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Shunon skrev:
Hej!
Jag hade nog varit ganska oroad för om de åker ut så snabbt att inte ens brevet hunnit komma fram innan, de är ju inte direkt kända för att åka ut så fort om det bara är ett vanligt gnällig granne ärende, de är rätt bra på kommunen att sålla på sånt.

Hade jag varit dig så hade jag nog kontaktat kommunen omgående och försökt mota ärendet innan du har både granne och kommunen mot dig.

• Gilla
Hundt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.