BirgitS
B bopakoster skrev:
tre små punker i högra nedre hörnet
Men det går inte att ändra editera ed, efter en viss tid, typ inom en kvart eller kanske lite längre?
En timme
Men sen kan man kontakta en moderator och be dem göra tillägget.

• Gilla
Svampe
  • Laddar…
E eken86 skrev:
Hej,
Tillsynshandläggaren ska naturligtvis först underrätta personen i fråga och kommunicera att vi kommer att göra besiktning på fastigheten.
Sen har byggnadsnämnden rätt att få tillträde till fastigheter och byggnadsverk.
Motsätter sig den anmälde det så dyker sannolikt tillsynshandläggaren upp tillsammans med polisen vid ett senare tillfälle.
Sen låter det inte så proffsigt att inte kunna legitimera sig.
/R
Handläggaren behöver inte annonsera sin ankomst när de kommer på byggnadsnämndens uppdrag. Det är ju en del av vitsen med tillsyn, att se om någon håller på med olaglig verksamhet.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
S Shunon skrev:
Hej!
Har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på.
Håller på och renoverar huset invändigt och hade idag besök från tillsynsmyndigheten som trampade in på tomten och började filma han ville även ta sig in i huset men där var det låst, jag var ej på plats vid tillfället men min vän var det (snickaren) tillsynsmannen ber min vän att låsa upp dörren, denna ringer då upp mig och lämnar över luren till mannen varpå denna säger att han ska in i huset annars ringer han polisen. Jag ber honom stanna kvar på plats och hoppar in i bilen påväg mot huset.
Framme ser jag 2 män vanligt klädda och jag ber dom att legitimera sig vilken ingen av dom vill göra, ber om att få deras visitkort och får som svar att båda har slut på dom. Efter en stunds pratande fick jag deras namn men endast muntligt, skrev ner deras namn men nekade dom inträde till mitt hus varpå dom hoppade in i sin bil och åkte. Har dom rätt att trampa in på min tomt och gå runt huset samt filma in i mitt hus utan mitt medgivande?
Ringde en vän på kommunen som ordnade numret till chefen på tillsynsmyndigheten som jag tänkt ringa på måndag men vill gärna ha lite mer info innan.

hoppas på svar.

Mvh Daniel

Det finns väl ingen myndighet som heter "tillsynsmyndigheten".:crysmile: Det finns myndigheter som är tillsynsmyndigheter men om de inte kunde uppge vilken myndighet de kom ifrån och inte legitimera sig så var de antingen skurkar eller så är hela historien påhittad.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Handläggaren behöver inte annonsera sin ankomst när de kommer på byggnadsnämndens uppdrag. Det är ju en del av vitsen med tillsyn, att se om någon håller på med olaglig verksamhet.
Nu tror jag du syftar till tillsyn gällande arbetsmiljö vilket är något helt annat.
Om du läser tråden så är detta tillsyn enligt plan-och bygglagen. Det finns alltså skäl att misstänka att en överträdelse har skett vilket är anledningen till 2 st tjänstemän traskat in på tomten.

Ett första steg är allt som oftast att informera den anmälde om att ett tillsynsärende har startats och eventuellt kommer besiktning att göras på fastigheten.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Man" har visst rätt att ta sig in på någons fastighet.

Så länge det är utanför hemfridszonen så gäller allemansrätten, och hemfridszonen kan vara allt från precis invid ytterväggen till något tiotal meter från huset.
De allra flesta villatomter kan nog anses ha en del av fastigheten utanför hemfridszonen. Större fastigheter har definitivt den mesta marken, eller all mark, utanför hemfridszonen.

Och vidare så är det typ alltid OK och lagligt att gå fram till entrédörren.

Det är först inomhus som man kan börja vara nära att kunna vara så kategorisk som du är.
Men bara nästan. Ty det finns ett flertal myndighetspersoner som har rätt att även göra intrång i din bostad. Men när de har rätt till det är ju en annan femma, det är ju inte liksom att polisen eller kronofogden har rätt att ta sig in hos slumpmässigt vald person.

Kan det möjligen varit "Falskt myndighetsutövande" det stod. I vilket fall borde det varit något ord av typen "falskt" eller "föregivande", "bedrägligt" eller sånt som var inblandat. Då det inte var myndighetsutövande som var olagligt, utan ett bedrägeri.
Om det är vanlig villatomt i byn med klara gränser så har du ingen rätt att uppehålla dig. Du får gå och knacka på såklart, men om jag ber dig att gå från min tomt så har du ingen rätt att stanna kvar då blir det hemfridsbrott. Jag får till och med bära ut dig till trottoaren om nöden kräver, men det är nog ovanligt.
Polisen själva säger att man inte ska släppa in någon överhuvudtaget som inte kan eller vill legitimera sig och de går ut varje månad nu när de är så många bedragare.
På bondgårdar kan man nästan räkna med att är det klippt gräsmatta närmast huset så är du för nära.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Alltså! Orkar inte läsa 200 svar på de här dumheterna.
Skulle polisen hjälpa bygglovsenheten med tillträde till någons hus?
Möjligtvis med hjälp av kronofogden, som i sin tur begär handräckning av polisen. Men då vill det nog till att det är riktigt illa däran i huset.
Hemfridsbrott skulle jag kalla det här. Och vore det så att de inte lämnade tomten bums vid tillsägelse, så skulle åtminstone jag avlägsna dom från tomten, med tillräckligt mycket våld för att bli av med dom. Sen ringa polisen och upprätta en anmälan.

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
S Shunon skrev:
Hej!
Har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på.
Håller på och renoverar huset invändigt och hade idag besök från tillsynsmyndigheten som trampade in på tomten och började filma han ville även ta sig in i huset men där var det låst, jag var ej på plats vid tillfället men min vän var det (snickaren) tillsynsmannen ber min vän att låsa upp dörren, denna ringer då upp mig och lämnar över luren till mannen varpå denna säger att han ska in i huset annars ringer han polisen. Jag ber honom stanna kvar på plats och hoppar in i bilen påväg mot huset.
Framme ser jag 2 män vanligt klädda och jag ber dom att legitimera sig vilken ingen av dom vill göra, ber om att få deras visitkort och får som svar att båda har slut på dom. Efter en stunds pratande fick jag deras namn men endast muntligt, skrev ner deras namn men nekade dom inträde till mitt hus varpå dom hoppade in i sin bil och åkte. Har dom rätt att trampa in på min tomt och gå runt huset samt filma in i mitt hus utan mitt medgivande?
Ringde en vän på kommunen som ordnade numret till chefen på tillsynsmyndigheten som jag tänkt ringa på måndag men vill gärna ha lite mer info innan.

hoppas på svar.

Mvh Daniel
Hej! Kan absolut inte tänka mig att någon företrädare för någon ” myndighet ” trampar in på din tomt, utan att legitimera sig! Snarare verkar det på mig som om det vore en rekognoscering av annan art!
Var försiktig! Att ta bilnummer och ringa
till polis vore väl ett bra råd?!
Varför så tafatt?? Dessutom enkelt att ta reda på vem som äger en bil!! App= Mina fordon!!

E eken86 skrev:
Nu tror jag du syftar till tillsyn gällande arbetsmiljö vilket är något helt annat.
Om du läser tråden så är detta tillsyn enligt plan-och bygglagen. Det finns alltså skäl att misstänka att en överträdelse har skett vilket är anledningen till 2 st tjänstemän traskat in på tomten.

Ett första steg är allt som oftast att informera den anmälde om att ett tillsynsärende har startats och eventuellt kommer besiktning att göras på fastigheten.
Det är PBL jag menar. Ingen föranmälan krävs.

Z Zodde skrev:
Du har fått mycket om bakfoten då du inte läst tråden så varför skriva öht.?

TS har fått bekräftat att det var kommunens män, bilen var kommunens, etc...

TS inlägg har en grönaktig ton så om du inte orkar alla inlägg så läs åtminstone TS egna...:rolleyes:
Hej Mr. Messerschmidt!( Besserwisser)
Varför så elak? Jag mår bra, hur mår du?
Jag gav bara ett gott råd, att inte vara så handlingsförlamad, utan agera direkt !
Är det konstaterar efter tid, att det var Kommunens representanter, så är det dubbelt beklagligt! Legitimation är alltid ett krav, utan att någon behöver ringa och fråga! Men..... vad hände efter detta och varför var dom där??
Men det kanske du också har svaret på??

• Arg
  • Haha
pmd och 5 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är ju en del av vitsen med tillsyn, att se om någon håller på med olaglig verksamhet.
Som jag uppfattar det syftar tillsynen inte till att ensidigt sätta dit folk, utan till att kommunicera en rättelse av en brist.

• Gilla
kest
  • Laddar…
H Hundt skrev:
Hej Mr. Messerschmidt!( Besserwisser)
Varför så elak? Jag mår bra, hur mår du?
Jag gav bara ett gott råd, att inte vara så handlingsförlamad, utan agera direkt !
Är det konstaterar efter tid, att det var Kommunens representanter, så är det dubbelt beklagligt! Legitimation är alltid ett krav, utan att någon behöver ringa och fråga! Men..... vad hände efter detta och varför var dom där??
Men det kanske du också har svaret på??
Så alla som faktiskt läser tråden för att förstå skeendet är besserwissers?

För att det öht skall ge mening med nya inlägg så förutsättes det ju att man har koll på hur tråden har utvecklats.
Du läser inlägg ett och skiter i den 200+andra som tagit tråden en bit fram, kommer med totalt irrelevanta kommenatrer och sen har du mage att kalla TS för tafatt?
Han har ju kollat upp namnen via en bekant som också jobbar på kommunen och fått bekräftat att de var anställda där.

Hade alla som känner sig kallade att skriva OCKSÅ varit uppdaterade på vad som faktiskt skrivits och avhandlats i tråden hade BH varit ett ännu mycket bättre forum

• Gilla
  • Älska
Buling och 14 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En polisman ska under tjänstgöring kunna legitimera sig med tjänstekort för polisman (polislegitimation), om inte särskilda skäl talar mot det
Precis. De ska KUNNA legitimera sig, dvs ta med sig kortet i fickan och inte lämna tjänstekortet hemma på hallbyrån. Särskilda skäl kan vara t.ex. att de träder i tjänst på fritiden pga bevittnat brott och helt enkelt inte har med sig kortet. Det betyder inte att de måste visa upp det på begäran. Tidigare var det ett skarpt krav, men detta är borttaget då det sattes i system att JO-anmäla. Det är t.ex. inte lämpligt att någon kan spola ner knarket i toaletten samtidigt som polisen ska behöva hala upp legitimation och fippla. Utan då får man helt enkelt lita på civilpolisens ord "Jag är polis" och släppa på.

När det kommer till tjänstemän hos myndigheter, finns det inte ens ett krav i lagen att de ska kunna legitimera sig. Vissa tjänsteföreskrifter kan innehålla detta.

Men som sagt, det är kutym att polisen eller annan tjänsteman aldrig klampar in hos en byggarbetsplats, företag eller hyresvärd och vägrar legitimera sig, då finns det tid till att visa legitimation och låta ansvarig ta fram nycklar m.m.
Eller det finns uppgifter på att en anställd förvarar knark i sitt arbetsskåp, man kontaktar chefen och visar legitimation snällt för att denne ska med huvudnyckel öppna skåpet, utan krångel och strul.

Men går man på en privatperson, som mycket väl är partisk och kan gömma/förstöra bevis, eller man gör t.ex. en skattetillsyn och man vill hindra att någon t.ex. hinner fusk-"korrigera" beloppet i kassans kassalåda, så får man gå på och köra tillsynet utan att uppvisa tjänstekort. (så man kan vara stealth ända fram till att tillsynen i praktiken påbörjas)

I fallet med huset kan det mycket väl vara så att det kan finnas andra folk som kan gömma undan bevis för att t.ex. en ombyggnad gjorts, och har ombyggnaden gjorts så att det efteråt inte syns att det är en ombyggnad, så måste tillsynsmän få utföra tillsynen brådskande utan att behöva uppvisa legitimation.

Sådant är livet. Ibland får man nöja sig med en muntlig legitimering, som faktiskt är skyddad enligt lag genom "Föregivande av allmän ställning".

Om de nu kom i bilar märkta med kommunens logo, finns det då någon anledning till att kräva legitimation?

• Gilla
Danne12345 och 2 till
  • Laddar…
M
Vilka proportioner en liten sak kan få! Den enda sidan av myntet vi får är den av TS given. Vi vet ingenting om hur situationen varit annat än den TS givit oss. Han kanske handlade i affekt, svordomar uttalades, man kanske uppfattade stämningen som hotfull och valde att dra sig tillbaka?

Under mina 30 år i byggbranschen så har jag aldrig upplevt något liknande. När det kommer folk utifrån till våra arbetsplatser så har man till 100% sitt id hängande runt halsen eller på bröstfickan väl synligt. Man presenterar sig och tar i hand, förklarar sitt ärende osv.
Jag vill inte misskreditera TS på något sätt, men jag upplever det som alltför många frågetecken för att misstänka att vi ”på åhörarbänken” inte har 100% av bilden framför oss. Jag tycker mao. att det låter alltför långsökt att personal som har detta som sin arbetsuppgift med ett antal platsbesök om året skulle vägra uppvisa id-kort och prata om poliseskort utan att det ligger något annat bakom denna berättelse.

Men alla får ju tänka fritt och ha sin åsikt, precis som jag delger min här, rätt eller fel, det kan nog bara TS veta. Jag har dock för vana att ifrågasätta när något låter för bra/otroligt för att vara sant.

• Gilla
SistaSkruven och 8 till
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
Som jag uppfattar det syftar tillsynen inte till att ensidigt sätta dit folk, utan till att kommunicera en rättelse av en brist.
Visst är det så, du uttrycker dig bättre än vad jag gör. Den som fått en anmälan på sig tycker däremot ofta att byggnadsnämnden är ute efter att ”sätta dit dem”.

Mina två råd i fortsättningen på tråden:

1.
Lås tråden nu. Det tillförs inget nytt o inget som kan hjälpa TS.
2.
När TS har pratat med kommunen o fått svar/förklaringar på situationen vid sitt hus så kan han infoga det då.

Tack.
Slut.

• Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.