F finn petersen skrev:
Inte det bäste fibernät company....
Anlitar verkligen Telia GlobalConnect för att bygga nätet? De är väl konkurrenter och Telia har ju Zitius och Skanova som gör den typen av jobb.
 
useless useless skrev:
Anlitar verkligen Telia GlobalConnect för att bygga nätet? De är väl konkurrenter och Telia har ju Zitius och Skanova som gör den typen av jobb.
Skriv upp det på listan över missförstånd i den här tråden. Den blir nog bara längre och längre.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Skriv upp det på listan över missförstånd i den här tråden. Den blir nog bara längre och längre.
Ja, det är kanske de här som är ute och gräver: https://www.gblnet.ru/en
 
hsd
useless useless skrev:
Glocalnet är/var något helt annat.
Glocalnet AB var ett svenskt IT- och telekommunikationsbolag som blev helägt av norska Telenor år 2006. Telenor integrerade då företaget och använde dess varumärke medan Glocalnet avnoterades från Stockholmsbörsen. Glocalnet bedrev verksamhet inom fast telefoni, internet- och datatjänster, och under en period även mobiltelefoni. Bolaget var verksamt i Telenors lokaler på Slussen i Stockholm. Den 15 maj 2018 avvecklade Telenor varumärkena Glocalnet och Bredbandsbolaget, vilka hade köpts av Telenor 2005.[1]
 
hsd hsd skrev:
Glocalnet AB var ett svenskt IT- och telekommunikationsbolag som blev helägt av norska Telenor år 2006. Telenor integrerade då företaget och använde dess varumärke medan Glocalnet avnoterades från Stockholmsbörsen. Glocalnet bedrev verksamhet inom fast telefoni, internet- och datatjänster, och under en period även mobiltelefoni. Bolaget var verksamt i Telenors lokaler på Slussen i Stockholm. Den 15 maj 2018 avvecklade Telenor varumärkena Glocalnet och Bredbandsbolaget, vilka hade köpts av Telenor 2005.[1]
Berätta det för TS.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Grävskopegubbar är dock rätt praktiskt lagda.
Avsaknad av papper och tillstånd är inte nödvändigtvis ett hinder när skopan börjar skopa sas.
Det kom ett par grävargubbar till oss och skulle börja gräva för fiberslang på vår tomt. Jag hade meddelat fiberbolaget att jag ville diskutera grävningen i god tid innan de skulle börja med den, men inte fått något respons på det.

Jag frågade därför grävarna om de hade försäkring som gällde för den händelse att de råkade gräva av elledningar eller avloppsrör. Det slutade med att de skulle återkomma efter att ha konsulterat sin projektledare.

Dessa grävskopegubbar var i mitt tycke mycket praktiskt lagda.

Vi har numera fiber indragen och av det kan man sluta sig till att även projektledaren var praktiskt lagd.
 
P
F finn petersen skrev:
Fiber är väl inte samhällsviktig infrastruktur, specielt inte då jag inte ska ha det.
Det är nog bara en tidsfråga. Så småningom kommer tillgång till bredband att vara så viktigt att det kommer att räknas som samhällsviktig, tror jag.
Elektroniskkommunikation och digital post räknas som samhällsviktig verksamhet av Myndigheten för.civilt försvar.
Det kan förstås skötas på andra sätt än med fibernät, men fibernät torde vara ett av de effektivaste medierna.
 
P
K karlanka skrev:
Ev försöker GC dra en vals (jag tror inte det - dom har gjort sådant här förr), men dom har ingen rätt att dra över din tomt. Dom kan kräva ledningsrätt, men det behövs en lantmäteriförrättning för det.
GC kan försöka "luras" lite. De erbjöd oss en kraftig rabatt på installationskostnaden (cirka 30 % rabatt) och skickade ett nytt avtal för signering. Det nya avtalet var utformat så att fiberbolaget fick rätt (bl.a.) att dra kabel tvärs över vår fastighet. Det hade ingen meddelat i förväg, men jag lusläste förstås den nya avtalstexten och jämförde med den gamla.

Däremot hade en representant från GC kommit på besök cirka fyra månader tidigare och förklarat att de ville dra en kabel tvärs över vår fastighet. Vi sa nej till det.

Ni vi upptäckte tricket i rabatterbjudandet skrev vi ett svar där vi förklarade att vi inte ville godkänna en transitkabel samt hänvisade till det gamla avtalet och att vi gärna accepterade rabatten.

Svaret vi fick var "VI har noterat att du inte vill ta del utav det nya erbjudandet."
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
finn petersen och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Fiber med "fast" inkoppling är snart ett minne blott.

2G/3G/4G/5G... osv

Jag vill sticka ut hakan att när dessa som vägrat "fiberutbyggnad för framtiden" snart är omsprungna med mobila lösningar.

Men man måste ju även förstå hur många som skodde sig på "fiberutbyggnaden"...
 
P
Krilleman Krilleman skrev:
Jag vill sticka ut hakan att när dessa som vägrat "fiberutbyggnad för framtiden" snart är omsprungna med mobila lösningar.
Utom där det saknas mobiltäckning.

Själv har jag både fiber och ett mobiltelefonabonnemang med obegränsad "surf". Det kan vara bra med backup.
 
hsd
Mobila lösningar har gått om fiber , mest eftersom de är billigare, men det under villkor att nätet inte blir överbelastat
Med fiber har man en egen gräddfil till nätet , det är fortfarande hög initial kostnad och månadskostnaden har gått upp orimligt mycket
Men fiber är mindre störningskänsligt än mobilt, så om man får fiber utan krångel, typ iponly, och till rimligt pris så är fet fet bästa alternativet
I dagsläget är mobilt billigare och funkar utmärkt men om det blir högtrafik så får man räkna med lagg typ att tvn hackar , dataspelet inte funkar ....
 
En störsändare eller ett minsta tecken på ofred så är alla varianter av 5G döda. Starlink t.ex. kommer däremot fortsätta fungera som tänkt. Rent ekonomiskt så är det väldigt rimligt att skippa fiber på grund av nätbolagens helt orimliga påslag.
 
P
sysmali sysmali skrev:
Jag håller med dig. Nyfiken varför är ett samtal bättre än skriven information (om man får svar) enligt dig?
Det kan vara svårare att nå rätt person med email. Den lämpliga gången är att ringa och diskutera ärendet och sen skriva ett brev (elektriskt brev duger nog) för att meddela vad man kommit överens om i telefonsamtalet, samt be om en bekräftelse av det.
 
  • Gilla
finn petersen
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Spelar det ingen roll vem som vill gräva på din tomt?? 😂😂😂
När det handlar om en oönskad grävning spelar det nog inte så stor roll.
 
  • Gilla
finn petersen
  • Laddar…
hsd
C cotillion skrev:
En störsändare eller ett minsta tecken på ofred så är alla varianter av 5G döda. Starlink t.ex. kommer däremot fortsätta fungera som tänkt. Rent ekonomiskt så är det väldigt rimligt att skippa fiber på grund av nätbolagens helt orimliga påslag.
Störsändare slår nog ut satellit kommunikation till och från markstationer oxå
 
  • Gilla
finn petersen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.