30 473 läst ·
143 svar
30k läst
143 svar
Telia gräver på min tomt
Ja, det är kanske de här som är ute och gräver: https://www.gblnet.ru/enHep skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Glocalnet AB var ett svenskt IT- och telekommunikationsbolag som blev helägt av norska Telenor år 2006. Telenor integrerade då företaget och använde dess varumärke medan Glocalnet avnoterades från Stockholmsbörsen. Glocalnet bedrev verksamhet inom fast telefoni, internet- och datatjänster, och under en period även mobiltelefoni. Bolaget var verksamt i Telenors lokaler på Slussen i Stockholm. Den 15 maj 2018 avvecklade Telenor varumärkena Glocalnet och Bredbandsbolaget, vilka hade köpts av Telenor 2005.[1]useless skrev:
Berätta det för TS.hsd skrev:
Glocalnet AB var ett svenskt IT- och telekommunikationsbolag som blev helägt av norska Telenor år 2006. Telenor integrerade då företaget och använde dess varumärke medan Glocalnet avnoterades från Stockholmsbörsen. Glocalnet bedrev verksamhet inom fast telefoni, internet- och datatjänster, och under en period även mobiltelefoni. Bolaget var verksamt i Telenors lokaler på Slussen i Stockholm. Den 15 maj 2018 avvecklade Telenor varumärkena Glocalnet och Bredbandsbolaget, vilka hade köpts av Telenor 2005.[1]
Det kom ett par grävargubbar till oss och skulle börja gräva för fiberslang på vår tomt. Jag hade meddelat fiberbolaget att jag ville diskutera grävningen i god tid innan de skulle börja med den, men inte fått något respons på det.Unikt namn skrev:
Jag frågade därför grävarna om de hade försäkring som gällde för den händelse att de råkade gräva av elledningar eller avloppsrör. Det slutade med att de skulle återkomma efter att ha konsulterat sin projektledare.
Dessa grävskopegubbar var i mitt tycke mycket praktiskt lagda.
Vi har numera fiber indragen och av det kan man sluta sig till att även projektledaren var praktiskt lagd.
Det är nog bara en tidsfråga. Så småningom kommer tillgång till bredband att vara så viktigt att det kommer att räknas som samhällsviktig, tror jag.F finn petersen skrev:
Elektroniskkommunikation och digital post räknas som samhällsviktig verksamhet av Myndigheten för.civilt försvar.
Det kan förstås skötas på andra sätt än med fibernät, men fibernät torde vara ett av de effektivaste medierna.
GC kan försöka "luras" lite. De erbjöd oss en kraftig rabatt på installationskostnaden (cirka 30 % rabatt) och skickade ett nytt avtal för signering. Det nya avtalet var utformat så att fiberbolaget fick rätt (bl.a.) att dra kabel tvärs över vår fastighet. Det hade ingen meddelat i förväg, men jag lusläste förstås den nya avtalstexten och jämförde med den gamla.K karlanka skrev:
Däremot hade en representant från GC kommit på besök cirka fyra månader tidigare och förklarat att de ville dra en kabel tvärs över vår fastighet. Vi sa nej till det.
Ni vi upptäckte tricket i rabatterbjudandet skrev vi ett svar där vi förklarade att vi inte ville godkänna en transitkabel samt hänvisade till det gamla avtalet och att vi gärna accepterade rabatten.
Svaret vi fick var "VI har noterat att du inte vill ta del utav det nya erbjudandet."
Fiber med "fast" inkoppling är snart ett minne blott.
2G/3G/4G/5G... osv
Jag vill sticka ut hakan att när dessa som vägrat "fiberutbyggnad för framtiden" snart är omsprungna med mobila lösningar.
Men man måste ju även förstå hur många som skodde sig på "fiberutbyggnaden"...
2G/3G/4G/5G... osv
Jag vill sticka ut hakan att när dessa som vägrat "fiberutbyggnad för framtiden" snart är omsprungna med mobila lösningar.
Men man måste ju även förstå hur många som skodde sig på "fiberutbyggnaden"...
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Mobila lösningar har gått om fiber , mest eftersom de är billigare, men det under villkor att nätet inte blir överbelastat
Med fiber har man en egen gräddfil till nätet , det är fortfarande hög initial kostnad och månadskostnaden har gått upp orimligt mycket
Men fiber är mindre störningskänsligt än mobilt, så om man får fiber utan krångel, typ iponly, och till rimligt pris så är fet fet bästa alternativet
I dagsläget är mobilt billigare och funkar utmärkt men om det blir högtrafik så får man räkna med lagg typ att tvn hackar , dataspelet inte funkar ....
Med fiber har man en egen gräddfil till nätet , det är fortfarande hög initial kostnad och månadskostnaden har gått upp orimligt mycket
Men fiber är mindre störningskänsligt än mobilt, så om man får fiber utan krångel, typ iponly, och till rimligt pris så är fet fet bästa alternativet
I dagsläget är mobilt billigare och funkar utmärkt men om det blir högtrafik så får man räkna med lagg typ att tvn hackar , dataspelet inte funkar ....
En störsändare eller ett minsta tecken på ofred så är alla varianter av 5G döda. Starlink t.ex. kommer däremot fortsätta fungera som tänkt. Rent ekonomiskt så är det väldigt rimligt att skippa fiber på grund av nätbolagens helt orimliga påslag.
Det kan vara svårare att nå rätt person med email. Den lämpliga gången är att ringa och diskutera ärendet och sen skriva ett brev (elektriskt brev duger nog) för att meddela vad man kommit överens om i telefonsamtalet, samt be om en bekräftelse av det.sysmali skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Störsändare slår nog ut satellit kommunikation till och från markstationer oxåC cotillion skrev:
